Wat is er nieuw

Rode planten

• Onderwerp starter Onderwerp starter DePlantenMan
  • Startdatum Startdatum
D

DePlantenMan

Guest
Ik heb 2 licht rode planten gekocht maar de toppen zijn groen. dus worden niet rood ik voeg profito,ferro,ijzer (in poeder vorm) en sinds 9 dagen CO2 dus wat is het probleem dat ze niet rood worden?

het zijn de hygrophila polysperma (rode soort) en de andere is de rotala indica/rotundifolia (maar weet het niet 100 procent zeker) heb de planten nu 9 dagen. De verlichting is niet ouder dan 1 jaar. en mijn andere aquarium zit ook de Rotala en daar word die ook niet rood die lichten zijn daar ongveer 2 maanden oud.

Kan ook foto's maken als het nodig is.

Weet je ook welke verlichting je hebt en hoe lang het per dag aanstaat?
Meestal worden planten niet rood als ze daar te weinig licht voor krijgen.

Zijn standaard lampen van de rio 125 en lido 120 en de lichten staan 7 uur aan en heb ook pvc buizen om de lampen heen.

Pas na 2 weken kan je iets zinnigs zeggen over planten, eerder niet. Gewenningsproces heet dat.
Zo heb ik hier in de bak nu een 2tal weken een groep Ludwigia arcuata of L. brevipes. Ik ben er nog steeds niet uit welke het precies is maar nu pas beginnen de bladeren enigzins rood te kleuren.

"de" standaard lampen? Je weet dat er zowel versies van de Rio 125 met T5 en T8 in omloop zijn...? 'de' standaard lampen bestaan dus niet. Vul die checklist eens in. Het wattage op de lamp checken is niet zoveel werk.

Al denk ik net als Niekserr aan te weinig licht om mooie rode toppen te krijgen, maar dat kost inderdaad wat tijd en bij sommige planten is dat 'rood' eerder 'roze'.

~ Ivo

DePlantenMan zei:
het zijn de hygrophila polysperma (rode soort) en de andere is de rotala indica/rotundifolia (maar weet het niet 100 procent zeker) heb de planten nu 9 dagen. De verlichting is niet ouder dan 1 jaar. en mijn andere aquarium zit ook de Rotala en daar word die ook niet rood die lichten zijn daar ongveer 2 maanden oud.

Dat is een bekent "probleem".
Naar aanleiding van testen op flowgrow.de van Tobias Coring ben ik daar ook wat mee beginnen experimenteren.
Mijn Rotala rotundifolia had dit ook geregeld dat de kleur wat te groen was naar mijn goesting.
Volgens Tobias heeft dit te maken met stikstof, en vooral waar de stikstof vandaan komt.
Ben zijn tips beginnen volgen en heb minder KNO3 en MgNO3 beginnen geven, en in de plaats urea toegevoegd.
Na een paar weken is het resultaat duidelijk te zien. Nog nooit heeft de Rotala zo een rode kleur gehad en groeit die veel mooier.
Vorige week was die knalrood, en de waterwaardes eens gemeten. Nitraat was met druppeltesten niet meetbaar. Heb toen na het water verversen KNO3 toegevoegd tot ongeveer 10mg/l, een waarde waar ik normaal onder zit. Resultaat was dat de volgende 2 dagen het rood bijna helemaal verdween en plaats maakte voor groen.
Terug urea toegevoegd en geen KNO3 en MgNO3 meer toegevoegd, en het rood kwam weer terug.
Wel moet er genoeg licht zijn natuurlijk.
Hetzelfde geld blijkbaar voor de hygrophila polysperma. Die heb ik niet, dus dit kan ik niet bevestigen.

Krijgt je Rotala veel zijscheuten?

Ik haal er 1 of 2 pvc buizen eruit ( zijn ongveer 8 � 15 cm) en dan even aan kijken of ze rood worden.

backplay zei:
DePlantenMan zei:

Dat is een bekent "probleem".
Naar aanleiding van testen op flowgrow.de van Tobias Coring ben ik daar ook wat mee beginnen experimenteren.
Mijn Rotala rotundifolia had dit ook geregeld dat de kleur wat te groen was naar mijn goesting.
Volgens Tobias heeft dit te maken met stikstof, en vooral waar de stikstof vandaan komt.
Ben zijn tips beginnen volgen en heb minder KNO3 en MgNO3 beginnen geven, en in de plaats urea toegevoegd.
Na een paar weken is het resultaat duidelijk te zien. Nog nooit heeft de Rotala zo een rode kleur gehad en groeit die veel mooier.
Vorige week was die knalrood, en de waterwaardes eens gemeten. Nitraat was met druppeltesten niet meetbaar. Heb toen na het water verversen KNO3 toegevoegd tot ongeveer 10mg/l, een waarde waar ik normaal onder zit. Resultaat was dat de volgende 2 dagen het rood bijna helemaal verdween en plaats maakte voor groen.
Terug urea toegevoegd en geen KNO3 en MgNO3 meer toegevoegd, en het rood kwam weer terug.
Wel moet er genoeg licht zijn natuurlijk.
Hetzelfde geld blijkbaar voor de hygrophila polysperma. Die heb ik niet, dus dit kan ik niet bevestigen.

Krijgt je Rotala veel zijscheuten?

Bedankt en de Rotala krijg wel zijscheuten maar niet veel maar heb hem pas net.

backplay zei:

hoeveel urea dien je toe ? doseer je dagelijks of wekelijks? bouw je de dosis op?

Je verlichting staat ook niet heel erg lang aan denk ik en dan gebruik je ook nog eens pvc buisjes erbij.
Misschien toch ook wat te weinig licht om de gewenste kleur te verkrijgen??
Maar ook de optie van Backplay is er een om rekening mee te houden denk ik.

triple zei:
hoeveel urea dien je toe ? doseer je dagelijks of wekelijks? bouw je de dosis op?

Heb 5 gram opgelost in 500ml RO water.
Ben eerst begonnen met dagelijks 0,5ml per 100L.
Opgebouwd tot dagelijks 2ml per 100L, hoger ga ik niet.

Word toegediend 2h nadat de hoofdverlichting aan gaat.
Dit omdat het CO2 gehalte dan zeker op peil is zodat de Ph benden de 7 is, en de planten dan volop aan het assimileren zijn.
Zo word het sneller opgenomen, en mocht er NH3/NH4 gevormd worden is het alleszins niet schadelijk.
Is een beetje natte vinger werk omdat ik niet exact weet hoeveel er word opgenomen en hoeveel er word omgezet naar nitraat door de bacteri�n.
Heb geen meetbare verhoging (met druppeltesten, dus dat zegt niet zoveel) van NH3/NH4, en geen algengroei.

Er zijn meerdere fabrikanten die in hun stikstof voeding urea toevoegen.

backplay zei:
triple zei:

Heb 5 gram opgelost in 500ml RO water.
Ben eerst begonnen met dagelijks 0,5ml per 100L.
Opgebouwd tot dagelijks 2ml per 100L, hoger ga ik niet.

Word toegediend 2h nadat de hoofdverlichting aan gaat.
Dit omdat het CO2 gehalte dan zeker op peil is zodat de Ph benden de 7 is, en de planten dan volop aan het assimileren zijn.
Zo word het sneller opgenomen, en mocht er NH3/NH4 gevormd worden is het alleszins niet schadelijk.
Is een beetje natte vinger werk omdat ik niet exact weet hoeveel er word opgenomen en hoeveel er word omgezet naar nitraat door de bacteri�n.
Heb geen meetbare verhoging (met druppeltesten, dus dat zegt niet zoveel) van NH3/NH4, en geen algengroei.

Er zijn meerdere fabrikanten die in hun stikstof voeding urea toevoegen.

Als "leek" stel ik mij de vraag wat het voordeel is boven het toedienen van kaliumnitraat zoals ik doe bij de EI.
Ik het makkelijker opneembaar wellicht??

jessicapilon zei:
Ik was naar meer info benieuwd en zag deze link waar wel iets staat over urea en planten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ureum

Had ik nog niet gelezen.
Dit viel me wel op:
Stikstof uit nitraat geeft een veel explosievere groei en een lichtere kleur van het blad door de extra opname van water.
Exact hetgeen wat ik merkte bij de Rotala na de toediening van KNO3.

Je leest verschillende opinies over toediening van urea, en daarom wou ik het zelf eens proberen. De ��n zweert er bij, de ander vind het flauwe kul.
Wat ik zelf merk is dat het bij sommige planten een merkbaar verschil geeft en bij andere niet.

Tja, hier ook het zelfde probleem, ik voeg co2, profito en fe toe, soms kalium, maar mijn rode planten doen het ook niet echt best.
Alles groeit weelderig, ik heb ze al verplaatst naar een plek waar ze centraal staan en voldoende licht moeten vangen, heb t5 dennerle plantenlampen 2x 1 collar plus en een daylight, maar ook bij mij verpieteren ze zelfs, komt alleen op de rode planten alg, terwijl de rest het geweldig doet.
Ik vind het schitterend, maar ik krijg de diverse rode planten ook niet rood, of ze groeien niet. Ook uit wanhoop kleibolletjes van dennerle toegevoegd, maar nee, ze slaan niet aan.
Balen 🙄

Heb net het licht veranderd naar 9 uur licht en het was 7 uur.

Aquariumfans | Rode aquariumplanten, wat je moet weten!

16 maart 2014 ... Rode aquariumplanten hebben echter wel speciale aandacht nodig en daarom
niet ... Deze rode aquariumplant heeft ovale bladeren met een apart soort rood.
Het is echter wel een tere plant die vrij moeilijk te houden is.
www.aquariumfans.nl/rode-aquariumplante ... e-aandacht

Bedankt 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan