Wat is er nieuw

Rode slierten op javavaren

RichD1011

Well-known member
Lid geworden
3 december 2015
Leeftijd
31
gister na tijdje met me aqua bezig te zijn geweest heb ik nu rode slierten op me javavaren

575583richd_0_82_dsc_0776.jpg

ga het er zoiezo afhalen maar wat is dit voor soort alg? en moet ik verder nog ergens aan denken?

edit: hout + javavaren heeft tijdje (3uur hu-um) buiten het water gestaan omdat ik hem had schoongeschrobt en daarna vergeten was even in water te zetten 😀

Dat lijkt op baard alg
Dat is waarschijnlijk ontstaan door dat je in je bak heb gewerkt , daar zal wel vuil bij ontstaan zijn.
Baard alg kan je krijgen door zweef vuil in je bak
De aangetaste bladeren weg halen en water verversen
Controleer ook je filter of hij het nog goed doet

Groet John

Kan dat in 1 dag zo hard groeien?

zeg jij het maar :S

heb nooit last van alg behalve soms wat groenigheid op de ruiten. nu zit na 1 dag dit in 1x op me javavaren. water verversen kan, maar is gister al voor 50% gebeurd.

heb wel flink huisgehouden in me bak hoor, stenen anders neergezet/gestapeld, iets wat grond aangevuld, planten op andere plekken neergezet.
filter heeft wel iets langer uitgestaan dan ik eigenlijk wou, de aanzuighulp doet t namelijk niet meer 🙁 kwam ik dus gister achter dus hele tijd bezig geweest met te achterhalen waarom niet. had m op ten duur maar zelf aangezogen maarja.

Ja dat kan snel gaan . misschien zat er al wat op de bladeren .
En door het rommelen in de bak kan er vuil op de bladeren zijn gekomen , wat extra voeding is voor baard alg .

heb de bladeren er in ieder geval afgehaald, heb op de rest van de plant waar (nog) niks opzat verdunde easycarbo gespoten. las ergens dat dit ook wel wil helpen.

Als gevolg van EayCarbo afstervend/afgestorven penseelalg kreeg toch deze felrode/-roze kleur?

nou niet dat ik weet? was dus geen goeie zet die easycarbo? 😛

Nou heb ik ze in alle kleuren wel gehad door de loop der jaren maar deze tint is nieuw voor mij.

nou goed om te weten... of juist niet 😀

vond het er ook wel gaar uitzien, in 1x van die fel rood/roze slierten in me bak

Ik las dat je flink bezig was geweest en dan kun je beter een grote waterwissel doen. Zelfs wissel ik dan vaak 50-75% van het water. Dat heeft voor je bacteriecultuur niet veel invloed verder.

RichD1011 zei:
nou niet dat ik weet? was dus geen goeie zet die easycarbo? 😛
Dat is op het forum (of was het nu een ander forum) wel eens voorbijgekomen.
Het zou ook betekenen dat je er straks vanaf bent, van de alg en van de gekleurde slierten.

Ik heb precies het zelfde gehad, ook die kneiter rode kleur.
Ik heb een klein takje in het aquarium waar anubias mini op zit en daar zat volgens mij baardalg of penseelalg op.
Ik haalde het takje er regelmatig uit om schoon te spoelen onder de kraan.
Op een gegeven moment hadden een paar van de blaadjes aan de rand ook die rare rode kleur.
Ik heb er op gezocht en gegoogled, maar niets er over kunnen vinden.
Het ging vanzelf weg en er zit geen alg meer op die anubias.
Mijn vermoedden is ook dat het een afsterfstadium is van de alg, maar of dat ook echt zo is weet ik niet zeker.

dat het een afsterfstadium zou zijn zou goed kunnen. de plant heeft lang buiten het water gestaan dus die algen zullen ook een flinke klap hebben gehad.

Carbo is iets waar deze algen een hekel aan hebben en dat is zeker geen verkeerde zet geweest. Dat zal ook (mede) de oorzaak zijn van het afsterven van deze alg.
Vandaar dat men deze algen vaak inspuit met wat carbo.

Ik heb het zelf ook gehad. Het kwam binnen no time opzetten, maar het was ook vrij rap weer weg zonder interventie. Kwam opzetten nadat ik had gewerkt in de bak.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan