Rode tijgerlotus


KevinMi

Well-known member
Lid geworden
29 december 2014
Berichten
823
Locatie
Purmerend
Is het verstandig de knol van de rode tijgerlotus in de grond te doen? ik heb hier verschillende dingen over gehoord.
 
Of kleibolletjes. En wil je de plant compact houden moet je het plagen. D.w.z. voortdurend de bladeren die te lang gesteeld zijn verwijderen. Uiteraard moet je er wel voor zorgdragen dat je niet alle bladeren plukt. Een minimum van drie bladeren moet er altijd zijn.
 
Of kleibolletjes. En wil je de plant compact houden moet je het plagen. D.w.z. voortdurend de bladeren die te lang gesteeld zijn verwijderen. Uiteraard moet je er wel voor zorgdragen dat je niet alle bladeren plukt. Een minimum van drie bladeren moet er altijd zijn.
Ja ik had wel ingelezen over de bladeren verwijderen die te ver naar het oppervlak groeien maar er waren nogal uiteenlopende verhalen over de knol dus ik vond de reactie van Jessicapilon een goede tussenweg
 
Sommige mensen willen de plant juist hoger hebben dus dat ligt er ook een beetje aan wat je wil maar een mooie en wat lagere compacte Lotus is denk ik het mooiste.
 
Bij mij is de knol na verloop van tijd losgeraakt van de plant. De plant groeit gewoon door en is groot geworden. De knol heeft een half jaar door de bak gedwaald en begint nu weer uit te lopen. Is alweer een mooie plant aan het worden. Zo heb je er zomaar twee.
 
Ik heb ook meerdere rode lotussen, maar doe er nooit capsules of klei bolletjes bij, maar ze groeien wel als kool.
 
Toch nog een kleine vraag! er komen nu nieuwe bladeren bladeren aan de lotus ook l zijn ze wel klein. Aan de stam groeien wortels die zitten buiten de knol moet ik dit lekker laten gaan?
 
Ik heb een tijdje terug een rode lotus overgenomen van @anketh31 en ben hier erg blij mee. Deze doet het erg goed. Ik geef medium licht en zie de lotus wel wat meer het licht opzoeken en dus snel naar het oppervlakte groeien maar hij is goed in toom te houden door hem wat vaker te 'plagen' (snoeien) zoals @benvo ook schrijft. Ik vind het een stijlvolle aanwinst voor veel bakken! :petjeaf:
 
@Hoogheid Ik bedoel boven de knol komen witte wortels maar, ik moet de plant gewoon in de knol laten zitten toch?
ik ben hem inderdaad blijven snoeien tot dat hij constant 3 bladeren had (we spreken hier echt over een heel klein plantje nog)
 
Zoals @rjoemman ook stelt zou het delen van een foto een duidelijker beeld kunnen verschaffen. Maar als ik het zo lees zou ik de plant in de knol laten zitten. Als de plant echt nog heel klein is kun je hem misschien beter even laten aanslaan voor je begint met snoeien. Maar goed, een foto zou handig zijn! :petjeaf:
 
@Hoogheid Ik bedoel boven de knol komen witte wortels maar, ik moet de plant gewoon in de knol laten zitten toch?
ik ben hem inderdaad blijven snoeien tot dat hij constant 3 bladeren had (we spreken hier echt over een heel klein plantje nog)
Die drie bladeren moet je niet al te letterlijk nemen maar als je de plant plaagt is dat een minimum! Je kan hele jonge plantjes beter eerst even wat laten uitgroeien met meerdere bladeren. Wanneer het blad wat groter wordt begin je pas met het "plagen".
 
Toen ik de Lotus in mijn aquarium zette (niet lang geleden) had deze ik denk 3 of 4 bladeren. Deze vergingen langzaam.
Het blad rechtsachter is nieuw en in het midden zie ik het puntje verschijnen voor weer een nieuw blad. Verder onderin bij de "steel" zie ik dus de wortels die richting de bodem gaan.
Er ligt wat zand op maar daar bedankt ik de Corydorassen wel voor haha
20200615_131432.jpg
 
De plant moet vaak wennen aan de onderwater omstandigheden en zo te zien krijg je nu de submerse bladeren.
 
Hallo, Dit thread is al een tijd terug opgestart en mijn plant is volgroeid tot een mooie grote plant! ik had alleen een vraag betreffende het Knolletje is het verstandig deze er nu af te halen (ik heb het gevoel dat hij nog wel vast zit) of deze lekker laten zitten?
 
Hallo, Dit thread is al een tijd terug opgestart en mijn plant is volgroeid tot een mooie grote plant! ik had alleen een vraag betreffende het Knolletje is het verstandig deze er nu af te halen (ik heb het gevoel dat hij nog wel vast zit) of deze lekker laten zitten?
Mooi laten zitten. De plant zal na verloop van tijd uitlopers krijgen waar weer jonge plantjes aankomen. Daar zit dan geen knolletje aan. Zelf had ik die jonkies ook en heb ze vorige week uitgeplant.
 
Hallo, Dit thread is al een tijd terug opgestart en mijn plant is volgroeid tot een mooie grote plant! ik had alleen een vraag betreffende het Knolletje is het verstandig deze er nu af te halen (ik heb het gevoel dat hij nog wel vast zit) of deze lekker laten zitten?
Leuk dat je even een update plaatst over je lotus plantje. Fijn om te lezen dat hij inmiddels is volgroeid tot een mooie grote plant!
Je kunt de knol, inderdaad, gewoon lekker laten zitten.:petjeaf:
 
Leuk dat je even een update plaatst over je lotus plantje. Fijn om te lezen dat hij inmiddels is volgroeid tot een mooie grote plant!
Je kunt de knol, inderdaad, gewoon lekker laten zitten.:petjeaf:
Links achter moet nog wat komen!
20200728_153246.jpg
 
Een leuke valisneria soort is inderdaad een goed idee! :petjeaf:
 
Hallo, Ik heb dit een tijd geleden aangemaakt omdat het de eerste keer was dat ik begon met een rode tijger lotus. Ik zie soms bij mensen dat ze de rode tijgerlotus heel kort houden zodat hij dichtbij de bodem blijft. Ik heb geprobeerd dit ook te doen maar de bladeren schieten als een gek richting het oppervlak mijn vraag is of ik hierin iets anders kan doen??.

@jessicapilon zei volgens mij ook dat het niet zeker was of dit wel een rode tijger lotus was maar misschien eerder een Thaise lotus?

alvast bedankt.
20200917_230816.jpg
 
Ik zou denken dat het een Thaise lotus is gezien de vorm van het blad. Maar mijn antwoord is niet met 100% zekerheid. Eigenlijk vrijwel niks van wat ik zeg.
Verder is het kort houden van de lotus een kwestie van snoeien en het zou kunnen dat meer licht ook zorgt dat hij minder snel naar het oppervlakte groeit. Maar ook dat weet ik ook zeker niet zeker.

Nu ik dit zo teruglees is het wederom een waardeloze bijdrage van mij als Hoogheid zijnde. :petjeaf:
 

Terug
Bovenaan