Rode worm??

Chanel

Member
Lid geworden
12 juli 2024
Berichten
5
Leeftijd
22
Eergisyer heb ik 2 helena slakken geintroduceerd in mijn aquarium om van mijn slakkenplaag af te komen. Toen zag ik steeds wat roods uit de bodem komen (zie foto). Ik dacht dat dit misschien een van de slakken was aangezien ik deze niet meer zie in mijn aquarium. Later bleek dat dit een worm is, zie andere foto.
Nou kan ik nergens online vinden hoe deze heet en of deze schadelijk is voor mijn vissen.. ik hoor graag of iemand deze worm kent..
Groetjes Chanel
IMG_6373.jpeg
IMG_6382.jpeg
A6AB26E1-C427-4460-8323-F8F8529E95F2.jpeg
642A1460-88DD-485F-9CED-E85D8B25C32A.jpeg
 
Dat ziet er uit als een regenworm
het is alleen een raadsel hoe di in jouw bak is gekomen
ze kunnen best lang onder water maar op de duur verdrinken ze
 
Lijkt mij een slibworm. Is ook te koop als voedseldier (blackworms)
 
in mijn beleving zijn slibwormen een stuk kleiner maar het zou natuurlijk kunnen
 
in mijn beleving zijn slibwormen een stuk kleiner maar het zou natuurlijk kunnen
Kijk mijn link maar worden: gekochte exemplaren worden meestal niet groter dan 6 cm, maar 10 cm is mogelijk.
 
Update: zojuist een tweede gevonden in het mosā€¦. Maak mij nu wel een beetje zorgen en twijfel of dit niet bij de helena slakjes hoortā€¦.
 
De tweede is een stuk kleiner
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    2.5 MB · Weergaven: 3
Voor mij is dat gewoon een pier šŸ˜Š
 
Weer eentje gevondenā€¦
 

Bijlagen

  • IMG_6392.jpeg
    IMG_6392.jpeg
    1.9 MB · Weergaven: 5
Hoe kom ik van deze beesten af??
 
Er zijn middeltjes te koop om wormen te bestrijden maar ja ik weet niet of je dat moet willen en dat hangt denk ik af van de hoeveelheid.
Ik denk niet dat ze schadelijk zijn.
 
Zitten er geen vissen in je bak?
in mijn bak zou die worm zodra hij zijn kop boven de grond zo steken voer worden.

maar je zou er met een bodem hevel doorheen kunnen gaan
1720942501465.png

met enige oefening kan je daarmee veel verontreiniging uit een grindbodem halen zonder het grint op te zuigen.
 
waarschijnlijk hebben er gewoon een paar in je bodem of tussen de wortels van nieuwe planten gezeten
 
Zitten er geen vissen in je bak?
in mijn bak zou die worm zodra hij zijn kop boven de grond zo steken voer worden.

maar je zou er met een bodem hevel doorheen kunnen gaan
Bekijk bijlage 377477
met enige oefening kan je daarmee veel verontreiniging uit een grindbodem halen zonder het grint op te zuigen.
Vaak zit er in die koker een soort zeefje en die voorkomt denk ik dat de worm wordt afgezogen.
 
Als het inderdaad om de broze slibworm gaat, is het niet erg en perfect visvoer. Aangezien een segment van drie ringen voldoende is om een nieuwe worm te vormen, is door je grint roeren de perfecte manier om er meer te krijgen. (zie de link die ik hierboven al ergens heb gepost.)
Ze eten organisch en plantaardig afval, dus het zijn erg nuttige beestjes in je bak. Daar zit ook meteen de sleutel om het aantal te verminderen: zorg voor minder voer. (Dode planten en visvoer).

Wat heb je verder in je bak?
 
Terug
Bovenaan