Wat is er nieuw

Roet- en baardalg + welke plantenvoeding moet ik gebruiken? Tips????

• Onderwerp starter Onderwerp starter Etienne98
  • Startdatum Startdatum
E

Etienne98

Guest
Hallo iedereen,

Ik heb al een hele tijd last van roetalg in mijn aquarium van 240 L. Ik heb daarvoor waterstofperoxide gebruikt, waardoor de roetalg sterk verminderd is. Doordat de roetalg op mijn planten ging zitten, zijn mijn planten niet optimaal gezond meer en heb ik al regelmatig nieuwe planten moeten aanschaffen.
Ik heb maanden lang dagelijks easylife carbo toegediend en wekelijks easylife profito. Aangezien ik wat problemen had met vissen die een beschadigde slijmlaag hadden (volgens mensen op dit forum), ben ik hier nu tijdelijk mee gestopt. Sinds kort heb ik nu ook last van baardalg. Nu heb ik op internet een product van Eheim gevonden om die baardalg te beschrijden. Heeft iemand hier ervaringen mee? Daarnaast heb ik van HS kegeltjes gevonden die ik in de bodem kan stoppen voor extra voeding voor de planten. Hoe kan ik mijn planten het beste verzorgen? Welke middelen werken goed en kan ik het beste aanschaffen?

Kortom: Ik zoek plantenvoeding én iets om van de algen, met name de baardalg af te komen.

Algemene informatie over het aquarium:
- 240 L
- Licht brandt ongeveer 8/9 uur per dag.
- Wat men opviel op dit forum is dat ik een lage K waarde van 4 heb.

Ik zal zo snel mogelijk een foto van mijn aquarium(planten) plaatsen.
Graag hoor ik jullie advies.

Groetjes.

Wil je ook de rest van je waterwaarden posten?
Ph, KH, GH, No2, No3 PO4.

Wanneer je de foto's post kan je misschien ook meegeven welke voeding je nu gebruikt (of ben je na profito en easy carbo compleet gestopt?).
En ook de waterwaardes kunnen helpen bij de zoektocht naar tekorten/oorzaken van je algen...

Edit: Ton was me voor blijkbaar... 😉

Dit zijn de waterwaarden die ik kort geleden gemeten heb:

Waterwaarden:
No2 0
Ph 7,5
Gh 6
Nh3 0
Kh 4

Temperatuur 25,2 graden

Het aquarium wordt 1 keer per week schoongemaakt. Ongeveer 25% van het water wordt dan ververst.
Pomp:

TETRA EX 1200 plus buitenfilter

De PO4 en NO3 waarde moet ik nog meten. Dit doe ik morgen

Wanneer je de foto's post kan je misschien ook meegeven welke voeding je nu gebruikt (of ben je na profito en easy carbo compleet gestopt?).
En ook de waterwaardes kunnen helpen bij de zoektocht naar tekorten/oorzaken van je algen...

Edit: Ton was me voor blijkbaar... 😉

Een week geleden ben ik gestopt met de easylife carbo en easylife profito. Nu ben ik opzoek naar een beter alternatief of verder met easylife, mocht dit kunnen.
Nu heb ik al een week niks toegediend.

Foto’s

D9638787-4621-4B18-B551-8971DF4F93D9.jpeg
A7ABC7E5-C50D-4496-A630-FCC7A7EB499D.jpeg
7A2481F2-7958-4C2C-B7AA-B77D420482B6.jpeg
63C32EBB-A634-432E-9070-B716210FEC74.jpeg
5E754032-5075-4167-A189-89E471CD9F6A.jpeg
2CC6A6A2-375F-4748-9332-1C962C9D7B06.jpeg
AC86CBD7-3715-474B-8D56-7B895EF44E79.jpeg
85914769-13C0-4497-A4B9-8DA47A5725FD.jpeg
E41BD4E4-D946-4174-A671-2D3FBA6AF3FA.jpeg

Zoek eens op Algea Scrubber....simpel zelf te maken.

De PO4 en NO3 waarde moet ik nog meten. Dit doe ik morgen

Die twee zijn inderdaad vrij belangrijk ivm plantengroei dus de resultaten zullen veel zeggen.

Net je foto's gezien, op het eerste zicht valt het nog mee vind ik.
De rode plant is er wel zeer slecht aan toe blijkbaar. Misschien is er daar inderdaad een probleem qua voeding maar ik denk dat ze ook niet op de beste plek staat eigenlijk.
Deze plant heeft vrij veel licht nodig en nu staat ze nagenoeg compleet in de schaduw van de omringende planten wat niet echt helpt...
Ik weet niet in hoeverre ze nog te redden is maar je kan best de slechtste stukken wegsnoeien (ook de planten er rond eventueel een beetje wegsnoeien) en wat (eventueel) overblijft meer naar voor in de bak plaatsen zodat ze goed belicht wordt.
Het belgisch groen links zou ik ook wat snoeien, vooral de aangetaste bladeren verwijderen en de toppen terugplaatsen.
De plant rechts (is dat Hygrophila corymbosa?) staat er daarentegen zeer mooi, fris en vol bij vind ik! Erg mooi! :petjeaf:
Ook de Echinodorus zien er zeer goed uit!
De klimop rechts, voor de gigantische bos Corymbosa wordt volgens mij ook overschaduwd door de planten er achter. Die zou je wat meer naar voor kunnen plaatsen.

Ik zou beginnen met de grote groene planten links en centraal terug te snoeien, slechtste bladeren verwijderen en de toppen terug planten.
De voorgrondplantjes kan je misschien iets meer naar voor plaatsen zodat ze meer licht en ruimte hebben.

Gebruik je co2 op je bak eigenlijk? En wat voor verlichting heb je er boven?
Qua plantenvoeding zal je een paar keuzes moeten maken die een beetje afhangen van je licht en je CO2.
Wil je voeding apart doseren of liever een "all in one" oplossing? ( de AIO kan je dan ofwel dagelijks of wekelijks doseren) de juiste dosis is afhankelijk van al dan niet CO2 (en de hoeveelheid licht)
Wacht misschien nog even je resultaten van de fosfaat en nitraat tests af vooraleer je beslist welke voeding en welke methode je zal gaan gebruiken.

Het lijkt me dat je er vroeg genoeg bij bent om snel resultaten te zien. Je hebt alleszins niet te lang gewacht om in actie te schieten.
De algen vallen voorlopig nog mee en de planten zien er niet zo dramatisch uit vind ik. Misschien met uitzondering van de rode plantjes 😉
Met wegsnoeien, goede voeding (en eventueel een easy carbo stootkuur mocht je niet alle algen wegkrijgen) en wat herpositioneren van je planten kan je snel een groene bak hebben zou ik hopen/denken!

Trouwens: is gans je achterwand bedekt met mos of zie ik dat verkeerd?
Dat ziet er zeer mooi en goed gedaan uit moet ik zeggen, zullen velen jaloers van worden!!
:thumbs::petjeaf:
Wat zit er achter het mos?

Zoek eens op Algea Scrubber....simpel zelf te maken.

Ik dacht dat je deze tip eerder ook in een ander topic gaf en toen stelde ik me dezelfde vraag als nu:

Simpel zelf te maken zeg je.
Oké, dat is mooi...
Maar waarom adviseer je dit precies? Het is een toestelletje waarin je algen kweekt die dan de 'overschotten' aan voeding uit het water halen of zie ik het verkeerd?
Veelal gebruikt in zeebakken (in de sump) en eventueel in zoetwaterbakken (ik zou dan denken in de bioloog?)
Of moet de ts dat dan in zijn bak hangen?
Tegen het raam dan of hoe zie je dit? Echt een visuele meerwaarde geeft het niet onmiddellijk vind ik als ik de foto's bekijk... :sorry:

En welke overschotten aan voeding zal dit dan aanpakken? Ik lees dat het overschotten aan nitraat, fosfaat, nitriet en ammonium kan oplossen maar
aangezien de ts momenteel geen voeding meer toevoegt lijkt een overschot daaraan niet echt aan de orde eigenlijk...
En nitriet/ammoniak staan op nul dus daarvoor moet hij het ook niet doen...

Jij gebruikt dit zelf dan veronderstel ik?
Op wat voor bak, met welk doel en met welk resultaat?
Hangt dit dan in je bak of hoe pak je het aan? Misschien heb je een foto van jouw versie?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ben ook benieuwd naar de waarden van de no3 en po4 en ook je Kalium is vrij laag. Je zou inderdaad eens kunnen kijken naar de All in one voeding maar we wachten eerst de waarden maar even af.
Met een totaalplaatje is het makkelijker om er iets van te zeggen.

Je geeft in het begin aan dat K 4 mg/l is. Later zeg je dat de KH 4 dh is. Klopt dit of haal je ze door elkaar.

Je geeft in het begin aan dat K 4 mg/l is. Later zeg je dat de KH 4 dh is. Klopt dit of haal je ze door elkaar.

Ik bedoel inderdaad de KH waarde. Dit heb ik denk ik door elkaar gehaald.. De K waarde kan ik niet meten met mijn druppeltestset.

Ben ook benieuwd naar de waarden van de no3 en po4 en ook je Kalium is vrij laag. Je zou inderdaad eens kunnen kijken naar de All in one voeding maar we wachten eerst de waarden maar even af.
Met een totaalplaatje is het makkelijker om er iets van te zeggen.

Ik bedoel de KH waarde is 4.. foutje..

Die twee zijn inderdaad vrij belangrijk ivm plantengroei dus de resultaten zullen veel zeggen.

Net je foto's gezien, op het eerste zicht valt het nog mee vind ik.
De rode plant is er wel zeer slecht aan toe blijkbaar. Misschien is er daar inderdaad een probleem qua voeding maar ik denk dat ze ook niet op de beste plek staat eigenlijk.
Deze plant heeft vrij veel licht nodig en nu staat ze nagenoeg compleet in de schaduw van de omringende planten wat niet echt helpt...
Ik weet niet in hoeverre ze nog te redden is maar je kan best de slechtste stukken wegsnoeien (ook de planten er rond eventueel een beetje wegsnoeien) en wat (eventueel) overblijft meer naar voor in de bak plaatsen zodat ze goed belicht wordt.
Het belgisch groen links zou ik ook wat snoeien, vooral de aangetaste bladeren verwijderen en de toppen terugplaatsen.
De plant rechts (is dat Hygrophila corymbosa?) staat er daarentegen zeer mooi, fris en vol bij vind ik! Erg mooi! :petjeaf:
Ook de Echinodorus zien er zeer goed uit!
De klimop rechts, voor de gigantische bos Corymbosa wordt volgens mij ook overschaduwd door de planten er achter. Die zou je wat meer naar voor kunnen plaatsen.

Ik zou beginnen met de grote groene planten links en centraal terug te snoeien, slechtste bladeren verwijderen en de toppen terug planten.
De voorgrondplantjes kan je misschien iets meer naar voor plaatsen zodat ze meer licht en ruimte hebben.

Gebruik je co2 op je bak eigenlijk? En wat voor verlichting heb je er boven?
Qua plantenvoeding zal je een paar keuzes moeten maken die een beetje afhangen van je licht en je CO2.
Wil je voeding apart doseren of liever een "all in one" oplossing? ( de AIO kan je dan ofwel dagelijks of wekelijks doseren) de juiste dosis is afhankelijk van al dan niet CO2 (en de hoeveelheid licht)
Wacht misschien nog even je resultaten van de fosfaat en nitraat tests af vooraleer je beslist welke voeding en welke methode je zal gaan gebruiken.

Het lijkt me dat je er vroeg genoeg bij bent om snel resultaten te zien. Je hebt alleszins niet te lang gewacht om in actie te schieten.
De algen vallen voorlopig nog mee en de planten zien er niet zo dramatisch uit vind ik. Misschien met uitzondering van de rode plantjes 😉
Met wegsnoeien, goede voeding (en eventueel een easy carbo stootkuur mocht je niet alle algen wegkrijgen) en wat herpositioneren van je planten kan je snel een groene bak hebben zou ik hopen/denken!

Trouwens: is gans je achterwand bedekt met mos of zie ik dat verkeerd?
Dat ziet er zeer mooi en goed gedaan uit moet ik zeggen, zullen velen jaloers van worden!!
:thumbs::petjeaf:
Wat zit er achter het mos?

Bedankt voor je uitgebreide advies.
Op de foto is het misschien niet goed zichtbaar hoe de planten in de bak staan, maar de rode plant in het midden heb ik bewust naar zo neergezet, zodat deze voldoende licht krijgt (van alle kanten). Net als de plant aan de rechterkant. Deze hangt al tegen de ruit aan, dus lijkt me niet slim om deze nog verder naar voren te plaatsen. Ik ga inderdaad nog hier en daar wat wegsnoeien.

Ik heb geen CO2-systeem in de bak. Ik gebruikte daarvoor dus easylife carbo. De verlichting heb ik een tijd geleden nieuw gekocht. Ik zal zo even kijken wat voor verlichting dit is. Persoonlijk denk ik niet dat het hieraan ligt. Ik doe liever de voeding apart doseren zoals ik dat eerst deed.

De achtergrond is bedekt met mos ja! Javamos volgens mij. Dit heb ik bevestigd aan een donkere wand schuim (wat eerst de achtergrond van het aquarium was).

Als je veel licht hebt dan zal de vraag naar voeding ook groter zijn net als bij vrij lang licht. Zelf heb ik het licht zo n 9 uur aan hier.

Als je veel licht hebt dan zal de vraag naar voeding ook groter zijn net als bij vrij lang licht. Zelf heb ik het licht zo n 9 uur aan hier.

Licht brandt bij mij 8/9 uur

Ik dacht dat je deze tip eerder ook in een ander topic gaf en toen stelde ik me dezelfde vraag als nu:

Simpel zelf te maken zeg je.
Oké, dat is mooi...
Maar waarom adviseer je dit precies? Het is een toestelletje waarin je algen kweekt die dan de 'overschotten' aan voeding uit het water halen of zie ik het verkeerd?
Veelal gebruikt in zeebakken (in de sump) en eventueel in zoetwaterbakken (ik zou dan denken in de bioloog?)
Of moet de ts dat dan in zijn bak hangen?
Tegen het raam dan of hoe zie je dit? Echt een visuele meerwaarde geeft het niet onmiddellijk vind ik als ik de foto's bekijk... :sorry:

En welke overschotten aan voeding zal dit dan aanpakken? Ik lees dat het overschotten aan nitraat, fosfaat, nitriet en ammonium kan oplossen maar
aangezien de ts momenteel geen voeding meer toevoegt lijkt een overschot daaraan niet echt aan de orde eigenlijk...
En nitriet/ammoniak staan op nul dus daarvoor moet hij het ook niet doen...

Jij gebruikt dit zelf dan veronderstel ik?
Op wat voor bak, met welk doel en met welk resultaat?
Hangt dit dan in je bak of hoe pak je het aan? Misschien heb je een foto van jouw versie?
Kan op verschillende manieren natuurlijk. 't Is bedoeld om als je last van alg hebt, deze op een gecontroleerde wijze te laten groeien tot je bak in balans is of voor altijd als je bak nooit in balans gaat komen. De manier waarop je het doet bepaald natuurlijk of het visueel aantrekkelijk is of foeilelijk. En waar, bioloog of zijruit aquarium bepaal je ook zelf. Ik heb dit in het verleden toegepast voor een bak en het werkte uitstekend. Nu niet meer nodig. Zijn ontzettend veel voorbeelden van te vinden op Youtube. Als de alg een last is, is dit te overwegen. Persoonlijk doe ik dit liever tijdelijk dan allerlei chemicaliën toevoegen.

Licht is een basisbehoefte voor planten. De licht hoeveelheid, beter misschien de lichtintensiteit, kan variëren. Het rode plantje, een Alternanthera, heeft behoorlijk licht nodig voor een optimale groei. Hierboven werd al opgemerkt dat bij de aanbieding van licht de vraag naar voedsel toeneemt. Er is dus sprake van tekorten. Denkelijk is dat hier vooral CO2. (Die tip met die Algea Scrubber is niet van toepassing hier.)

PO4 0,5-1,0 mg
NO3 10-15 mg

Verlichting: juwel. Ik zie er verder niks opstaan.

5703161D-C9F0-4D2C-9A50-866BE7AB29BA.jpeg

De verhouding van deze waarden is goed. (10:1) Hoewel, iets hogere waarden kan geen kwaad. Het probleem ligt volgens mij, als eerder gezegd, bij je CO2. Een CO2 tekort, wel te verstaan.
https://www.aquascaping-blog.com/2189/baardalg-aquarium-strategie

Super handige link. Ik ga dit eens goed doorlezen!
Mijn licht brandt trouwens 10 uur per dag.
Ik had mij vergist. Ga hem nu naar 8 uur zetten en de reflector eraf halen, zodat het licht wat minder fel is.

Is het verstandig om naast het CO2 probleem nu EHEIM tegen baardalg te bestellen?

Daarnaast staat er in dat ene artikel dat ik vloeibare CO2 moet toevoegen. Als voorbeeld staat easylife carbo erbij, wat ik eerst dus gebruikte. Dit werd afgeraden op het forum, omdat de kans bestond dat mijn clownbotia vis daarvan een slijmhuid beschadiging zou hebben gekregen. (Zie ziekte forum). Hoe denken jullie over dit product?

Is het verstandig om naast het CO2 probleem nu EHEIM tegen baardalg te bestellen?

Daarnaast staat er in dat ene artikel dat ik vloeibare CO2 moet toevoegen. Als voorbeeld staat easylife carbo erbij, wat ik eerst dus gebruikte. Dit werd afgeraden op het forum, omdat de kans bestond dat mijn clownbotia vis daarvan een slijmhuid beschadiging zou hebben gekregen. (Zie ziekte forum). Hoe denken jullie over dit product?
Ik zou geen producten tegen baardalg gebruiken. De oorzaak aanpakken én verhelpen is en blijft het beste. Mits op een juiste manier gebruikt zie ik geen probleem voor vloeibare koolstof toevoegingen hoewel ik pleit voor CO2.

Flinke waterwissel ... en baardalg verwijderen

9405F333-43DE-4EE3-B8C8-27E4A239F5EB.jpeg
0C48C47F-2450-4C04-B6E1-43E7F13710FF.jpeg
17B4B42E-63BF-4309-AE87-410F4B824F92.jpeg

Even een ander vraagje tussendoor:
In het midden van het aquarium zit een plastic latje wat zorgt voor de stevigheid van het aquarium. Hier zat al een scheurtje in en is net losgeschoten... Heb het met tyraps proberen vast te maken. In het midden zit ook een klein scheurtje. Is zoiets los te bestellen? Ben bang dat mijn ruit barst als deze weer los schiet.

D3EF0A46-26D1-42F9-B680-E7FFACC0B475.jpeg
5F7179AB-6534-4C04-BD8F-83D1FCBD52A5.jpeg

Ik gebruik nu HS aqua Cupracell tegen de baardalg. Deze heb ik afgelopen woensdag toegevoegd. Er staat: indien nodig, herhalen na 3 dagen. De baardalg is nog steeds niet verdwenen. Moet ik vooraf weer een waterwissel doen of kan ik het nu gewoon aan mijn aquarium toevoegen?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan