update..
Trigon 350
Ik vond dat mijn planten niet 'groeiden' zoals ik wilde. Ook de PH van mijn showbak was aan de hoge of is het nou lage kant, hij was iig 8.30 terwijl ik hem graag 6.90 wil hebben.
DUS heb ik een PH controller gezocht en gevonden;-) Het was niet alleen een ph maar ook een orp controller, de PH 803.... Ik heb hem tweede hands overgenomen, maar hij was nog zo goed als nieuw. Ik begreep niet waarom verkoper hem al weg deed, maar dat werd me later duidelijk toen ik hem probeerde te installeren. Nog nooit zo'n gebrekkige en zelfs foute handleiding gezien. Maar goed na wat knutselen bleek : Schakelaar in 'test' stand betekend : Test het water op PH en Orp EN test ook de callibratie vloestoffen, zo gezegd zo gedaan.
Daarna de schakelaar in de set stand, en nu kun je de gewenste PH en ORP waarde instellen. Ook moet je met de PH Hi/Lo aangeven of je wilt verzuren of wilt verbasen. dit is bijna altijd verzuren, dus PH Hi, en ja hoor controller up and running.
Ik was helemaal niet van plan om de 'orp' te gaan sturen maar ja, als je zo'n controller hebt, dan wil je hem ook gebruiken DUS moest er ozon worden toegevoegd. Stinken duur (vind ik dan), zo'n ozonisator, totdat ik een Sander C100 vond, 2e hands voor een prikkie... Gestart met het toevoegen van Ozon EN filteren over actieve kool, echter de opname van de ozon gaat niet zo snel, dus een ozon luchtje was wel te bespeuren (ventileren geblazen).
Het viel me op dat de orp waarde niet echt veel veranderde...hij was 325 en ik wil naar (om te beginnen) 375. Wat me wel opviel is dat de planten het minder zwaar hadden, ze kleurde weer feller.
Een aantal dagen gedoseerd laten draaien en op zoek naar een co2 set. Deze heb ik uiteindelijk gevonden het werd de dennerle classic line, met maxi flipper, incl. magneetventiel.
Deze eveneens aangesloten en ingesteld op 30 bellen per minuut. Nu is het weer even afwachten hoe e.e.a. zich gaat ontwikkelen, ik ben benieuwd.
Mocht er hier iemand zijn met tips over Orp icm PH en over de best in te stellen waardes dan hoor ik het graag..