Rood licht wel of niet bevorderlijk voor vissen/planten?


Brem

Well-known member
Lid geworden
29 mei 2018
Berichten
371
Leeftijd
36
Hoi!

Ik heb nu een schooltje Rasbora Masculatus (10 stuks).
Graag wil ik weten of het zinvol is om meer rood licht toe te voegen.

Voor de duidelijkheid, ik heb nu nog géén rood licht whatsoever.
Ik gebruik Chihiros Ledverlichting.

Kan ik zelf een ledstrip/soldeerstrip plaatsen of zal het rode licht ook negatief kunnen werken op de rest van het leven zoals de planten etc.?
 
Je moet voldoende rood licht voor je planten hebben in het spectrum van je aquariumverlichting.
Dat is iets anders als een lamp met rood licht. Een rode lamp kan je gebruiken voor de sier van bijvoorbeeld de zonsopkomst.
 
Weleens gehoord van de schijf van 5? Die vertelt welke voedingsstoffen mensen nodig hebben en in welke hoeveelheden. Voor planten is er ook zoiets. In het hele bereik van rood, geel, groen, blauw zit iets wat planten nodig hebben. Maar van het een wat meer dan het ander. In de stukken blauw en rood hebben ze meer nodig. Daarbij moet opgemerkt worden dat wij mensen namen geven aan een bepaald stuk in het kleuren bereik. Wat wij bijvoorbeeld rood noemen kan meerdere tinten hebben. En voorbij een bepaalde tint komt het dan in een ander vakje en gaan we het ineens oranje noemen.

Als je een rode led boven de bak hangt dan krijg je alleen één bepaalde tint. Een eenzijdig dieet dus.
Als je echt meer rood voor de planten groei wilt dan kun je beter gaan denken aan een wat warmer wit. Daar zit een heel bereik aan rode tinten in .

Zoals gezegd kun je rood wel gebruiken om een zonsopgang mee te simuleren. Maar dat is dan meer voor jezelf.
 

Terug
Bovenaan