Roodbuikpiranha Houden


G

GavinH

Guest
Beste Aqua forum,

Vanaf kinds af aan ben ik al weg van het onderwater leven.
Als ik in een dierentuin kom ben ik niet weg te krijgen bij de vissen. en sinds een tijdje heb ik een klein (30 x30 x 40 ) aquarium van iemand gekregen aangezien die persoon zijn vissen verwaarloosde.

Nu ben ik een paar maanden verder en ik vind het super en zou ik graag voor een grotere bak gaan.
Maar natuurlijk wil ik hier niet onvoorbereid aan beginnen en vandaar dit topic.

Ik zit nu te kijken naar de Roodbuikpiranha omdat ik dit een prachtige Active vis vind. maar naar veel zoeken heb ik toch een paar vragen.

ik zat te denken aan 5 piranhas in een bak van 150 x 50 x 60 is dit groot genoeg?

ook las ik dat piranhas vrij schuw zijn kan het kwaad om Dees op mijn slaapkamer te houden ? (ik ben een student en zit hier dus vaak als ik niet op school ben. om te leren of een spel op de computer te spelen)

Hoe maak je een bak piranhas schoon? nu kan ik gewoon met een sponsje in de bak het glas schoon maken. ook al zijn er mensen die zeggen dat dit gewoon kan is dit wel zo slim ?

Raden jullie nog een filter/pomp aan voor een bak van dit formaat?

zijn er andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

met vriendelijke groeten,

Gavin :rolleyes:
 
Om hier al 1 ding recht te zetten, piranha's zijn totaal niet agressief naar mensen. Het verversen en uitkuisen is dus gelijk aan dat van andere aquaria.

Als filter/pomp ga je zowiezo een flink formaat moeten hebben (bioloog of potfilter(s)) met een grote capaciteit. Hier kunnen ongetwijfeld andere mensen met grote bakken je meer over zeggen. Ik zou echter zelf voor een pomp gaan die minstens 2,5x bruto het aquariumwater rondpompt per uur in combinatie met een bioloog.

Jou bakmaat wordt gezien als een absoluut minimum voor een groepje van 4-5 piranha's. Groter is natuurlijk altijd aan te raden.