Roodbuikpiranha Houden


G

GavinH

Guest
Beste Aqua forum,

Vanaf kinds af aan ben ik al weg van het onderwater leven.
Als ik in een dierentuin kom ben ik niet weg te krijgen bij de vissen. en sinds een tijdje heb ik een klein (30 x30 x 40 ) aquarium van iemand gekregen aangezien die persoon zijn vissen verwaarloosde.

Nu ben ik een paar maanden verder en ik vind het super en zou ik graag voor een grotere bak gaan.
Maar natuurlijk wil ik hier niet onvoorbereid aan beginnen en vandaar dit topic.

Ik zit nu te kijken naar de Roodbuikpiranha omdat ik dit een prachtige Active vis vind. maar naar veel zoeken heb ik toch een paar vragen.

ik zat te denken aan 5 piranhas in een bak van 150 x 50 x 60 is dit groot genoeg?

ook las ik dat piranhas vrij schuw zijn kan het kwaad om Dees op mijn slaapkamer te houden ? (ik ben een student en zit hier dus vaak als ik niet op school ben. om te leren of een spel op de computer te spelen)

Hoe maak je een bak piranhas schoon? nu kan ik gewoon met een sponsje in de bak het glas schoon maken. ook al zijn er mensen die zeggen dat dit gewoon kan is dit wel zo slim ?

Raden jullie nog een filter/pomp aan voor een bak van dit formaat?

zijn er andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

met vriendelijke groeten,

Gavin :rolleyes:
 
Om hier al 1 ding recht te zetten, piranha's zijn totaal niet agressief naar mensen. Het verversen en uitkuisen is dus gelijk aan dat van andere aquaria.

Als filter/pomp ga je zowiezo een flink formaat moeten hebben (bioloog of potfilter(s)) met een grote capaciteit. Hier kunnen ongetwijfeld andere mensen met grote bakken je meer over zeggen. Ik zou echter zelf voor een pomp gaan die minstens 2,5x bruto het aquariumwater rondpompt per uur in combinatie met een bioloog.

Jou bakmaat wordt gezien als een absoluut minimum voor een groepje van 4-5 piranha's. Groter is natuurlijk altijd aan te raden.

Piranha's zijn overig geen Afrikaanse cichliden maar een soort zalmen. Ze horen hier echter thuis in het forum roofvissen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor uw reactie dit is goed om te horen.

mijn excuses voor het plaatsen in de verkeerde sectie , ik zie helaas geen knop om het topic te verplaatsen naar de juiste sectie.
 
Buren hadden hier vroeger ook roodbuiken, de buurvrouw kon gewoon met haar hand het aquarium in zonder problemen.
alleen als je net een wondje op je hand had moest je even wachten zei ze, worden schijnbaar aangetrokken door bloed.

maar verder totaal geen kennis van deze vissen dus laat het aan andere over :)
 
In de Antwerpse zoo duiken ze ertussen en zelfs bloed heeft daar geen effect. Een verzorger daar had namelijk een wondje opgelopen tijdens het duiken en de reactie was nihil. De enige moment dat ze agressief durven zijn is tijdens de vaste voedertijd.
 
Dit is heel goed om te weten aangezien ik vaak wondjes aan mijn handen heb door mijn werk. heel erg bedankt en ben benieuwd wat andere mij kunnen vertellen
 
Meestal wordt 1.60m aangeraden, maar ik denk niet dat die 10 cm veel schelen. Voor de rest inderdaad lange handschoenen dragen als je wondjes op je handen hebt. Ik weet dat het zuid-Amerikaanse vissen zijn en wat zuurder water appreciëren. Jbl e1501 is waarschijnlijk een goede filter.
 
In de aquariumwinkel waar ik zaterdaghulp ben hebben ze ook piranha's. Deze bak moet ik regelmatig schoonmaken en ze zijn totaal niet agressief in die tijd, ze zijn juist bang. Ook met voeren zie je dat het lafaards zijn. Eéntje duikt er op een stukje spiering af en pas als de rest merkt dat hij het opeet beginnen zij hetzelfde stukje aan te vallen. ik heb ook regelmatig sneeën/schaafwonden aan m'n handen en laatst zelfs bloedend de bak in gegaan, 0 response. Ik zou zelfs tijdens etenstijd de bak schoon te durven maken, ze hebben geen oog ervoor. Het zijn wel echt grote vervuilers indd, dit komt o.a. doordat ze dierlijk voedsel nodig hebben en flink groeien in het begin.
 
In de aquariumwinkel waar ik zaterdaghulp ben hebben ze ook piranha's. Deze bak moet ik regelmatig schoonmaken en ze zijn totaal niet agressief in die tijd, ze zijn juist bang. Ook met voeren zie je dat het lafaards zijn. Eéntje duikt er op een stukje spiering af en pas als de rest merkt dat hij het opeet beginnen zij hetzelfde stukje aan te vallen. ik heb ook regelmatig sneeën/schaafwonden aan m'n handen en laatst zelfs bloedend de bak in gegaan, 0 response. Ik zou zelfs tijdens etenstijd de bak schoon te durven maken, ze hebben geen oog ervoor. Het zijn wel echt grote vervuilers indd, dit komt o.a. doordat ze dierlijk voedsel nodig hebben en flink groeien in het begin.

Bedankt voor uw ervaring! Dit is heel goed om te weten!

Momenteel op zoek naar een goede pomp / filter. Ik had op internet gelezen dat 5/6 keer het volume van de bak minimaal per uur nodig was.

Omdat ik een arme student ben zat ik te kijken naar een sunsun (2000 l/h) maar voor 90/100 euro is dit toch te mooi om waar te zijn?
 
Je kan anders ook even kijken op marktplaats, via internet is ook vaak goedkoper dan in een winkel.
 
Bedankt voor uw ervaring! Dit is heel goed om te weten!

Momenteel op zoek naar een goede pomp / filter. Ik had op internet gelezen dat 5/6 keer het volume van de bak minimaal per uur nodig was.

Omdat ik een arme student ben zat ik te kijken naar een sunsun (2000 l/h) maar voor 90/100 euro is dit toch te mooi om waar te zijn?
Ik lees redelijk veel goede ervaringen, maar ook slechtere. Heb er ook over getwijfeld maar niet gedaan omdat ik begrijp dat ze vrij luidruchtig kunnen zijn en ze verbruiken veel energie.
Inderdaad, marktplaats afstruinen voor een tweede hands filter, vragen of je hem mag zien lopen, dan kun je je er nauwelijks een buil aan vallen.
 

Terug
Bovenaan