Roodkopzalm ziek?


AnkeR

Member
Lid geworden
25 oktober 2022
Berichten
8
Leeftijd
23
Hallo,
2 van de 5 roodkopzalmen zien er anders uit. Het lijkt alsof de schubben naar buiten steken. Weet iemand wat dit is en wat ik ertegen kan doen?
Mvg,
Anke
 

Bijlagen

  • 9276A7C0-BA11-481C-8DE0-239E2073EC61.jpeg
    9276A7C0-BA11-481C-8DE0-239E2073EC61.jpeg
    240 KB · Weergaven: 71
Ik vindt de foto verre van duidelijk maar de vis lijkt me erg mager en als er echt schubben uitstaan dan is dat veelal buikwaterzucht.
 
Wat zou ik daaraan kunnen doen?
Kan dit geen schimmel zijn?
 
Kun je een duidelijke close up van de vis posten want zoals ik al zei vindt ik hem niet erg duidelijk.
 
Hier zie je het misschien wat beter bij de bovenste 2. Het is lastig om een duidelijke foto te maken.
1CE9BB2E-47A4-4C28-AD4E-DE7D8ED2AA30.jpeg
 
Ik zie wat witte pluisjes aan je vis, maar de platy erboven heeft het ook (tenzij dat op het glas zit?). Het ziet eruit (met mijn beperkte ervaring) als schimmel.

Wat heb je voor bak? Wat voor filtering? Heb je recent No2/ NH3/4 gemeten? heb je vissen toegevoegd? Hoeveel en welke soorten zitten erin?
 
Ik vind de foto te onduidelijk om er een schimmel in te herkennen. Het lijken meer op bulten. De vissen zijn net uit het focus.
Wat @Lysia op de platy ziet is volgens mij op het glas. In iedergeval gedeeltelijk van de vlekken.
Wat het ook is, het heeft het oog van 1 van de vissen aangetast.
 
Dat zijn inderdaad vlekken op het raam. Ik krijg de foto’s niet duidelijker.
Ik heb een 60l bak met platy, black molly, antennebaars, kardinaaltetra, Boria stratia.
De waterwaardes zijn goed.
 
Hoewel de meningen verschillen hoe groot een aquarium moet zijn, zitten er 3 soorten in, die eigenlijk een grotere bak willen. (de Ramirezi en de botia striatae, die dan ook nog in een groep gehouden hoort te worden.) Ook de roodkopzalm heeft graag flinke zwemruimte, aanbevolen wordt een bak van 100cm.

Op basis hiervan gok ik dat de vissen elkaar in de weg zitten, wat stress oplevert. En dat uit zich bij de vis die dar het meest gevoelig voor is, in dit geval je roodkopzalmen.

Misschien heeft iemand anders een idee wat het zou kunnen zijn, maar ik zou hier alvast mee beginnen.
 
Dat zijn inderdaad vlekken op het raam. Ik krijg de foto’s niet duidelijker.
Ik heb een 60l bak met platy, black molly, antennebaars, kardinaaltetra, Boria stratia.
De waterwaardes zijn goed.
Misschien later nog een keertje proberen. Oefening baart kunst. Hoe beter wij het zien hoe beter we advies kunnen geven. Je zou ook een gedetailleerde beschrijving kunnen geven. Je hebt het over schubben die naar buiten steken. Zit er iets onder de schubben of op?
 
Ik wil graag de waterwaarden weten. Je geeft aan dat deze goed zijn, maar een molly heeft hiervoor heel andere wensen dan bijvoorbeeld de kardinalen en roodkopzalmen, die uit zachter water komen.

Ik ben geïnteresseerd in de pH, Gh, Kh en temperatuur.

Ook maak ik me zorgen over de bezetting van de bak. De roodkoppen en kardinalen houden van grote scholen en zijn door stress van een te kleine groep vatbaarder voor ziektes. Maar met zo veel soorten in een 60l bakkie is scholen uitbreiden ook vaak geen optie.

Ik ga geen conclusies trekken voor ik meer weet, maar ik denk dat je je voor moet bereiden op advies je visbestand aanzienlijk in te krimpen of in een groter aquarium te huisvesten. Dat is zeker voor een ware scholenvis als de roodkopzalm wenselijk.
 
Dit is een beter plaatje.
111EEBF0-F4DA-4E68-A6CB-0EC75300E8FF.jpeg
 
Is het de enige die niet goed is, of zijn er meer als je kritisch kijkt?
 
Ik zou wat extra water wisselen. De meeste parasieten zitten al in het aquarium en als vissen kwetsbaar worden kunnen ze vatbaar zijn. Door het water schoner te houden kan de vis een grotere kans krijgen aan te sterken zonder middelen.
 
De stress van te volle/ kleine bak zal ook aangepakt moeten worden, als TS niet wil dat het een terugkerend probleem is.
 
De stress van te volle/ kleine bak zal ook aangepakt moeten worden, als TS niet wil dat het een terugkerend probleem is.
Tijd voor een groter aquarium voor ts😂 ik weet maar al te goed hoe moeilijk het is vissen weg te doen waar je gehecht aan bent, of vissen in te kleine groepen herplaatsen (dus iemand vinden die er meer heeft of meer wilt omdat het probleem anders gewoon blijft bestaan)

Ik weet niet wat de vis heeft ik weet niet of het veroorzaakt is door stress misschien heeft het een andere oorzaak.

Maar afwachten tot het probleem zichzelf oplost is natuurlijk geen goedde optie. Ik zou er allang esha in gegooit hebben en het water extra schoon gaan houden. Maar ik heb soms de indruk dat ik doorgeslagen ben met me esha.

Bij mij werkt de overbezetting ook niet altijd in mn voordeel. Het enige wat er dan te doen is is schoner water. Een filter dat niet te schoon en niet te vies is. Een goed ingericht aquarium met verschillende soort plekken met stroming en beschutting. Op die manier zie ik wel steeds meer verbetering.

Soms word een vis gewoon ziek en gaat dood, terwijl het al maanden goed gaat. En overbezetting stimuleert dat wel.

Het aquarium is te klein, de vissen zitten in te kleine groepen en het zit vol. Als dan het filter niet optimaal draait, of het water even niet schoon genoeg is. Dan raakt alles uit balans.

Terwijl het misschien een hele lange tijd wel in balans is geweest. Zelfs al hebben de vissen geen stress en alles gaat goed. Het zijn allemaal risicos voor problemen.
 
Het zijn 2 vissen die dit hebben. 1 is gisteren dood gegaan. Esha heb ik al erin gegooid.
 
Het zijn 2 vissen die dit hebben. 1 is gisteren dood gegaan. Esha heb ik al erin gegooid.
Het kan helpen, maar het probleem lost zich waarschijnlijk op als je je vissen bestand aanpast of iets groter vind voor je vissen zodat ze de ruimte krijgen. Anders is er een risico dat dit een terug kerend probleem word
 

Terug
Bovenaan