Wat is er nieuw

Roodkopzalm zonder staart

• Onderwerp starter Onderwerp starter Treurwilg
  • Startdatum Startdatum
T

Treurwilg

Guest
Zit ik toch op mijn gemak vissen te kijken, zie ik ineens een roodkopzalm zonder staart:

aangefreten of ziekte wat denken jullie?

41127905374_f21ff1922e_k.jpg

update: kwartiertje later nu en hij is niet meer 🙁

Laatst bewerkt door een moderator:
Jammer van je visje natuurlijk weer.

Jammer...
Heb je een betere foto? Zit er een wit randje langs de staart? Kan namelijk vinrot zijn. Andere vissen goed in de gaten houden😉

Helaas geen betere foto, de achterkant van de vis zeg maar waar de staartvin begint was wel wat witter dan de rest, zal de overige vissen goed in de gaten houden 🙂

hoe komt ie overigens aan vin rot?

Rest van vinnetjes miste ook stukjes. Vinrot zoals ruben al aangaf. Bacterieen. Aquarium even een paar dagen goed verversen. Hevel je bacterieen af. Goed naar ander vissen kijken. rafelige/stukjes weg staarten/vinnen, oogjes die wat naar voren komen, vinnetjes strak tegen lichaam houden, niet eten, wit of misvormingen bekjes. Als je schimmelplekjes zie zal dit ook door bacterieel komen is dan secundair.

Medicijnen mocht je nodig hebben de bactopur direct tabletten. is nog weinig resistent voor.Altijd handig om in huis te hebben. Bij bacterieel des te sneller je behandeling inzet des te minder gedoe. Bedenk wel als je dit in aquarium gooi dat slechte bacterieen worden gedood maar tevens je goed bacterieen die je nodig heb om aquarium stabiel te houden. Na z on kuur goed NH3/4 en NO2 meten. 3/4 weken verversen om waterwaardes weer op peil te brengen.

Rest van vinnetjes miste ook stukjes. Vinrot zoals ruben al aangaf. Bacterieen. Aquarium even een paar dagen goed verversen. Hevel je bacterieen af. Goed naar ander vissen kijken. rafelige/stukjes weg staarten/vinnen, oogjes die wat naar voren komen, vinnetjes strak tegen lichaam houden, niet eten, wit of misvormingen bekjes. Als je schimmelplekjes zie zal dit ook door bacterieel komen is dan secundair.

Medicijnen mocht je nodig hebben de bactopur direct tabletten. is nog weinig resistent voor.Altijd handig om in huis te hebben. Bij bacterieel des te sneller je behandeling inzet des te minder gedoe. Bedenk wel als je dit in aquarium gooi dat slechte bacterieen worden gedood maar tevens je goed bacterieen die je nodig heb om aquarium stabiel te houden. Na z on kuur goed NH3/4 en NO2 meten. 3/4 weken verversen om waterwaardes weer op peil te brengen.

ok thanks, ga het sowieso goed in de gaten houden en zal een goede verversing doen vandaag of morgen. Ik heb op t moment alleen teststrips heeft er iemand nog tips voor een (goedkope) testset daar ik niet echt geld over heb deze maand haha

Of is de JBL set met de smartphone app interessant misschien?

Druppel test setjes zijn er van af zon 35 euro´s al heb je daar in dit geval niets aan is ter controle van water waardes meet geen andere problemen zoals ziektes of bacterie besmetting
Wat het visje betreft er uit halen en weg doen is ten dode opgeschreven je voorkomt hier mee verder besmetting van de andere bewoners als deze het althans al niet hebben.

Druppel test setjes zijn er van af zon 35 euro´s al heb je daar in dit geval niets aan is ter controle van water waardes meet geen andere problemen zoals ziektes of bacterie besmetting
Wat het visje betreft er uit halen en weg doen is ten dode opgeschreven je voorkomt hier mee verder besmetting van de andere bewoners als deze het althans al niet hebben.

Volgens mij is de vis al dood Jaap😉

update: kwartiertje later nu en hij is niet meer 🙁

Bij apo kan je ook losse testje kopen volgens mij tussen 8 en 15 euries. Maar je hoef nu niet te testen. Gewoon deze week paar keer goed verversen zodat je bacterieen afhevel. om de dag of om de 2 dagen net hoe je uitkomt.

Op vissen letten en alleen medicatie gaan gebruiken als je zie dat bacterieel zich heeft verspreid. Als je andere vissen zie met bovengenoemde verschijnselen.

Als je de kuur heb gebruikt moet je daarna verversen filteren kool en dan gaan meten.

Misschien allemaal niet nodig. Maar zou wel de bactopur direct bestellen. Als je gedonder krijg heb je wat in huis kan zich heel snel verspreiden. Als je dan paar dagen moet wachten op medicijnen voor vele al te laat.

Kan gebeuren Jaap en ik lees ook vaak alle oudere posten niet even goed door hoor en dan wil er weleens iets bij in schieten.

gisteren echt geen tijd gehad 🙁 Dus zometeen grote waterwissel. Helaas vanochtend weer doden:
1x Corydoras duidelijk geval van vinrot (staart weg)
1x roze tetra, ziet er gezond uit
1x kempvis: die er ook gewoon normaal uit ziet... maar toch echt de pijp uit was
1x roodkopzalm die er ook gewoon uit ziet...

zojuist nog wel even voedertijd: alle vissen gaan levendig achter eten aan dus dat is prima. kan alleen mijn 3 corydoras jullii niet vinden dus daar vrees ik het ergste voor

waterwaarden met strips getest, ziet er prima uit PH is wat laag rond de 6.8.

en zojuist nog een roze tetra gespot die wat kleurloos is en zich vreemd gedraagd dus die zal ook nog wel gaan ben ik bang 🙁

Laatst bewerkt door een moderator:
gisteren echt geen tijd gehad 🙁 Dus zometeen grote waterwissel. Helaas vanochtend weer doden:
1x Corydoras duidelijk geval van vinrot (staart weg)
1x roze tetra, ziet er gezond uit
1x kempvis: die er ook gewoon normaal uit ziet... maar toch echt de pijp uit was
1x roodkopzalm die er ook gewoon uit ziet...

zojuist nog wel even voedertijd: alle vissen gaan levendig achter eten aan dus dat is prima. kan alleen mijn 3 corydoras jullii niet vinden dus daar vrees ik het ergste voor
Jammer van de vissen. Hopelijk blijft het hierbij...
Water testen op ammoniak(NH3) en nitriet(NO2)😉

Ik zou inderdaad het water testen. Is er verder iets aan de dode vissen te zien?

Als er nog een vinrot geval is, de corydoras, heeft het bacteriele zich al verspreid. 50 % verversen en heel snel de bactopur direct zien te scoren. Zolang je niet in huis heb dagelijks 25 % verversen om bacteriegroei tegen te gaan en de tempratuur naar beneden gaan brengen. Sommige vissen zul je nog niets aan de buitenkant zien die zijn al dood voordat het zich kan uiten maar is het intern al aan de gang. Bacterieen verspreiden zich ook in de organen en dan is het gebeurd met ze. Kan razendsnel gaan als je niets doe.

Ook al heb je straks de kuur gedaan zullen sommige vissen het niet gaan halen zijn dan te veel aangetast.

Balen zeg en sterkte!

Dus de bacterien die voor de vinrot zorgen kunnen de vissen ook inwendig aantasten begrijp ik. Hebben deze geen gastheer nodig om te kunnen overleven dan?

en ook mijn staghorn leeft weer op pff teleurstelling alom vandaag 🙁

Zou zelf nog.meer dan 50% wisselen, hoe meer bacterie je afhevelt hoe beter.

aquasafe noodzakelijk of gewoon kraanwater gebruiken?

aquasafe noodzakelijk of gewoon kraanwater gebruiken?
Hoeft niet, kraanwater is hier heel schoon. Sommige mensen zweren erbij, ik vind het geldverspilling. Maar als je het nog hebt, kun je het net zo goed gebruiken :juggle:😉

Dus de bacterien die voor de vinrot zorgen kunnen de vissen ook inwendig aantasten begrijp ik. Hebben deze geen gastheer nodig om te kunnen overleven dan?

De gastheren hebben ze al gevonden. De vis. Werkt in princhipe hetzelfde als bij ons. Longonsteking, blaasontsteking allemaal een kwestie van bacterieen die zich ergens gaan nestelen. Als je maar lang genoeg wacht gaan ze verder met vermenigvuldgen en verder het lichaam in. Je lichaam verzwakt en hebben weer andere stammen bacterieen kans om zich in je lichaam te vestigen.

Wondje, infectie, sommige dan been eraf om verspreiding halt te houden.. het is maar net hoe snel je erbij ben en het onderhoud en wat je afweersysteem is.

Ben geen dokter dus hoe in detail weet ik ook niet maar weet wel dat bacterieel voor mens en vis ontzettend uit de klauwen kan lopen. In ziekenhuizen ook altijd problemen mee dat afdelingen worden gesloten omdat er allerlei gespuis op de loer ligt en word verspreid.

Zullen ook bacterieen zijn die kunnen overleven zonder iets levends zoals mens of vis. Je afwasborstel zit ook vol dus daar leven ze ook op.

bedankt voor de toelichting en hulp allemaal,

ik heb een hele flinke waterverversing gedaan en alle vissen zien er weer vrolijk uit, helaas in het filter nog 2 dode vissen gevonden dus er speelt of speelde wel iets. Bactopur toch maar gebruiken just to be sure?

Zou het ook nog kunnen zijn dat ze uitgehongerd zijn, iedereen roept altijd let op met overvoeren, maar ondervoeren kan natuurlijk dus ook dat zou wel echt een schande voor mij zijn 🙁

Hoeveel voer je dan?

To be sure. Zekers zou ik de bactopur direct tabletten gaan inzetten. 2 zienbaar vinrot, en dan veel al gesneuveld. Die slachtoffers in het filter liggen er misschien al een tijdje.

Verversen hevel je wel de bacterieen mee weg die in het water zitten maar gaat de vissen niet genezen. eenmaal in de vis krijg je ze alleen nog dood met medicatie en dit is al erg lastig met bacterieen. Je heb vloeibare bactopur en de tabletten. Zijn verschillend, verschillende bestandsdelen. De tabletten doen het goed wat ik zo lees op het forum en eigen ervaing. Het vloeibare weet ik niet. Als je de vloeibare in huis heb die erin totdat je de tabletten heb. Bacterieen vele stammen en ook al veel resistentie voor medicatie.

Voeren weet jezelf het beste lijkt me. te weinig en uithongeren is inderdaad niet de bedoeling. Hoewel zieke vissen ook wel de neiging hebben om niet meer te willen/kunnen eten. Dat zie je denk ik wel als je voer erin gooi. Normaal moeten je vissen er op af komen en alles opeten. Blijven vissen al op de bodem liggen die normaal omhoog komen is er iets loos.

Hoeveel voer je dan?

Om de dag 2 tot 3 keer wat er tussen je vingers past en elke woensdag diepvries artemia. verder wissel ik willekeurig af tussen granulaat en fijngemaakt vlokvoer en elke weekendvoerdag een paar bodempellets voor de algeneter bodemvissen maar daar gaat meestal iedereen op af.

In de handleiding van de bactopur druppels staat (zoals ik het lees) 1e dag hoeveelheid X, en 3e dag wanneer nodig hoeveelheid X . conclusie na dag 4 is het "klaar" ?

Ik voer slechts 1x per dag en dan wat ze in enkele minuten kunnen opeten.

Misschien dan ook beter iedere dag wat eten geven ipv om de dag. Als ze het maar opeten moet dat geen probleem zijn. Vind de reden om geen eten te geven zodat aquarium minder vervuilt ook een rare reden. Gewoon regelmatig goede verversing.

Bacterieel komt vaak voor omdat er te weinig word ververst.

Volgens gebruiksaanwijzing 2 dagen na de kuur kan je filteren met kool. dag 1 dosis, dag 2 rust, dag 3 dosis, dag 4 rust, dag 5 rust, dag 6 verversen en filteren over kool. Het kan zijn dat niet alles weg is moet even tijd krijgen om te genezen. Mag niet meer worden qua plekken op lichaam of nieuwe gevallen zien dan heeft de kuur niet gewerkt.

dankjewel @michelle1

dit beschrijft de bijsluiter maar matig, morgen nog een dosis dan hopen dat t weg is ik ga voortaan structureler verversen 🙂

zojuist nog een kardinaal gesneuveld die ook een flinke witte verkleuring had

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan