Wat is er nieuw

Roodneus/roodkop/roodbek zalm

GarField

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2024
Leeftijd
55
Heb net het artikel gelezen over de verschillen tussen de 3.
Nou zou mijn voorkeur uit gaan naar de roodneus (Petitella rhodostoma) ivm het schoolgedrag.
Tenminste als ik de zoekresultaten moet geloven heeft deze het mooiste schoolgedrag.

Echter in de omschrijving op de site staat dat ondanks dat het diertje maar 5cm wordt minimaal 120/150cm aquarium nodig is. Dus mijn 100cm/180ltr is te klein.

Kan iemand mij wat meer vertellen over de dieren, maar vooral het schoolgedrag.
Ik heb nu die vuurtetra en dat schoolgedrag vind ik erg leuk. Maar ik wil dus een iets grotere in dit aquarium.
Dacht eerst aan de citroen tetra. Maar die heb ik in het echt gezien en zijn een beetje saai.
Als die anderen dat niet hebben zoek ik nog even verder.

Als ik google zegt de ene site dat de Petitella rhodostoma valt onder de karperzalmen, en de andere noemt het de rummy-nose tetra ......
handig he internet ....

Misschien is de Keizertetra iets en die heb ik ook. Actief visje die vaak goed maar soms ook niet.

Het wel of niet scholen van vissen hangt vooral af van hoe veilig ze zich voelen (al zit er wel verschil in de mate van hoe snel ze zich bedreigd voelen). Ik heb ook keizertetra's gehad, en die verdeelden zich in alle rust over de volledige 2m. Staar je dus niet blind op die eigenschap, maar neem vooral een visje dat je ook mooi vindt zonder dat het als één school samenzwemt. Of je moet er een jager bijzetten zodat ze zich onveiliger voelen. Maar eerlijk gezegd vind ik het bevorderen van schoolgedrag een beetje moeizame reden om een roofvis in je bak te zetten....

Een roofvis erin om gedrag te krijgen wat ik wil. Nee zo ben ik absoluut niet.
Klopt wel een beetje met die vuurtetra's. Die zitten erg veel verstopt met zijn allen.
Met voeren zie je er 1 of 2 wat eten pakken en komen ze allemaal tevoorschijn.
Maar er is toch verder geen bedreiging in de bak. Alleen garnalen en slakken.

Vissen zijn om meerdere redenen bang: vanwege roofvissen (dan scholen ze samen als verdedigingsmechanisme) of vanwege gevaar van boven. Als je vissen zich niet laten zien en verstopt zitten tussen de planten kan het vaak helpen om te zorgen dat ze dus beschutting van boven krijgen: drijfplanten, wat gedempter licht, planten met lange stengels (vallisneria bijv).
Sommige vissen worden ook gerustgesteld door een andere soort die dapperder is en zich makkelijker laat zien (=dither fish).
Wat bij jouw visjes kan helpen, weet ik zo ook niet. Misschien een beetje uit proberen?

Ik heb zelf vuurdanio's (danio choprae), en die scholen bij mij zeer goed. Deze vissen zijn erg mooi in uitstalling, en het zwemgedrag is ook mooi.
Een voordeel van danio's is dat het zeer sterke vissen zijn. Lagere watertemperatuur of temperatuurschommelingen vinden ze niet zo'n groot probleem.
Ik heb ook danio tinwini in een andere bak, maar die scholen iets minder en zijn wat schuwer. Maar het zwemgedrag is erg rustig en ook erg mooi.

Vele jaren geleden had ik ook roodneuszalmen, maar deze vissen schoolde bij mij na verloop van tijd veel minder goed.

Overigens is de reden van de aangegeven bakmaat dat deze vissen graag (snel) zwemmen. in mijn bak van 180 cm gebruiken ze de gehele breedte, en snel ook. Als je iets kleins neerzet (<1m) ontneem je ze die mogelijkheid,

Vissen zijn om meerdere redenen bang: vanwege roofvissen (dan scholen ze samen als verdedigingsmechanisme) of vanwege gevaar van boven. Als je vissen zich niet laten zien en verstopt zitten tussen de planten kan het vaak helpen om te zorgen dat ze dus beschutting van boven krijgen: drijfplanten, wat gedempter licht, planten met lange stengels (vallisneria bijv).
Sommige vissen worden ook gerustgesteld door een andere soort die dapperder is en zich makkelijker laat zien (=dither fish).
Wat bij jouw visjes kan helpen, weet ik zo ook niet. Misschien een beetje uit proberen?
Ik had er heel veel drijfplanten in, maar die werden een beetje te veel dus die had ik eruit gehaald.
Ik heb er nu andere in gedaan met lange wortels maar die vermeerderen zich niet zo goed.
Ik ga die andere wel weer ergens vandaan toveren want toen waren ze inderdaad niet zo schuchter.
Dank voor de tip/idee. We gaan het proberen.
Overigens is de reden van de aangegeven bakmaat dat deze vissen graag (snel) zwemmen. in mijn bak van 180 cm gebruiken ze de gehele breedte, en snel ook. Als je iets kleins neerzet (<1m) ontneem je ze die mogelijkheid,
Dat idee had ik al. Dat gaan we dan ook niet doen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan