Wat is er nieuw

Roofvis(jes) samenstelling

• Onderwerp starter Onderwerp starter Blub088
  • Startdatum Startdatum
B

Blub088

Guest
Hoi iedereen!,

Ik hoop dat ik hier meer antwoorden vind dan google haha. Al had ik niet verwacht dat nog is te zeggen 😛

Ik zit met een vraag. Ik heb een 180l aquarium als zwartwater ingericht. Al is het niet een volledige biotoop want er staat vallisneria, echinodorus bleheri en een lillie in en die groeien erg goed. Wat je kunt inbeelden is een meter bak die als je er recht voorstaat, links de lilly heeft met eromheen op de filterzand bodem allemaal geknipte stukken catappa bladeren. Dan naar rechts toe liggen er stukken thee hout en wat gladde stenen. Dit ligt op een manier dat het lijkt alsof de catappabladeren van het thee hout zijn gevallen. Aan de rechterkant van het aquarium staan vallisneria en een echinodorus bleheri. De vallisneria staat wat verspreid tussen de takken en drijfhout. En er drijft een plak eikenbladvaren boven het theehout waar de wortels zich aan het theehout vasthouden.

Wat er nu in zit is een Ctenopoma Acutirostre en een Vlindervis. Waar ik naar aan het zoeken ben zijn wat roofvissen die hierbij kunnen nog. Het hoeft geen volle bak te zijn. Overigens is de stroming minimaal ivm de vissen die ik noemde en het zwartwater thema.

Het aquarium is een Rio 180 L van 101x41x50 met het originele filter eruit en een Eheim experience 350 potfilter eraan. De bak draait inmiddels een paar jaar dus hij is niet net pas ingedraaid.

ik ben benieuwd naar jullie ideeën!

(PS, lange uitleg ivm het missen van fotos!Sorry! Die volgen nog ^^)

Laatst bewerkt door een moderator:
O na een tijdje verdwijnt de edit functie zie ik.

Ter aanvulling op de voorgaande info:

De temperatuur in de bak is +- 25 graden, de bekende waterwaardes zijn allemaal goed inclusief nitriet en ammonium levels die 0 zijn. Er zit een phosfaat absorberende zak in de potfilter ivm het afbreken van alle biologische dingen in de bak. Verder is de PH +- 7 en de GH 10 of 11 de laatste keer dat ik het gemeten heb. Het licht staat zeer zwak en op 10 uur per dag.

O na een tijdje verdwijnt de edit functie zie ik.
Klopt en daar heb je 20 min voor en als je nog iets veranderd wil hebben kun je dat aan ons vragen dmv de rapporteer knop😉

Klopt en daar heb je 20 min voor en als je nog iets veranderd wil hebben kun je dat aan ons vragen dmv de rapporteer knop😉

Aah oke fair enough ^^. Dankje

ehm, waarom maar 1 van elk?

en waarom nog een rover erbij?
zo groot is een meterbak niet, ik ben er nooit zo'n fan van om een aquarium te gebruiken als postzegelalbum met zoveel mogelijk bijzondere soorten samengepakt. geen enkele interactie met soortgenoten is echt bij hoge uitzondering wenselijk voor de vis. Roofvissen zijn ook behoorlijke vervuilers dus dat red je met je potfilter ook niet vrees ik, Bovendien groeien veel soorten al snel te groot voor een meterbak.

Ik zou het aantal vlindervissen uitbreiden naar 3-4 (wel voldoende schuilplaatsen uiteraard). de klimbaars eventueel als koppel( alhoewel ik deze eigenlijk te groot vind worden voor dit formaat bak, de microctenopoma zou ik veel geschikter vinden), en als je er dan nog iets bij wilt dan wellicht iets als congozalmen of meervalletjes als pareutropius buffei.

en waarom nog een rover erbij?
zo groot is een meterbak niet, ik ben er nooit zo'n fan van om een aquarium te gebruiken als postzegelalbum met zoveel mogelijk bijzondere soorten samengepakt. geen enkele interactie met soortgenoten is echt bij hoge uitzondering wenselijk voor de vis. Roofvissen zijn ook behoorlijke vervuilers dus dat red je met je potfilter ook niet vrees ik, Bovendien groeien veel soorten al snel te groot voor een meterbak.

Ik zou het aantal vlindervissen uitbreiden naar 3-4 (wel voldoende schuilplaatsen uiteraard). de klimbaars eventueel als koppel( alhoewel ik deze eigenlijk te groot vind worden voor dit formaat bak, de microctenopoma zou ik veel geschikter vinden), en als je er dan nog iets bij wilt dan wellicht iets als congozalmen of meervalletjes als pareutropius buffei.

Hey Akwarium,

Het is niet de bedoeling de bak als postzegelalbum te zien hoor zoals je dat benoemt! Waarom het 1 van elk is, is omdat ik las dat deze soorten het beter vinden om solo te zijn dan om met een soortgenoot een territorium te delen.

in mijn beleving is geen enkel contact met soortgenoten bijna nooit wenselijk voor een vis. Territoriaal gedrag is ook natuurlijk gedrag en vlindervissen kunnen bij mijn weten best in een klein groepje in een meter bak mits ze elkaar uit de weg kunnen gaan dmv voldoende beschutting en een eigen schuilplaats gedurende de dag.

van de ctenopoma weet ik dat die op latere leeftijd wel behoorlijk aggresiief worden, en dan is een meterbak maar heel beperkt voor een vis van 13-15 cm.

in mijn beleving is geen enkel contact met soortgenoten bijna nooit wenselijk voor een vis. Territoriaal gedrag is ook natuurlijk gedrag en vlindervissen kunnen bij mijn weten best in een klein groepje in een meter bak mits ze elkaar uit de weg kunnen gaan dmv voldoende beschutting en een eigen schuilplaats gedurende de dag.

van de ctenopoma weet ik dat die op latere leeftijd wel behoorlijk aggresiief worden, en dan is een meterbak maar heel beperkt voor een vis van 13-15 cm.

Ah ok die vlindervis zal ik dan nog wel een stuk of 2 bij gaan doen. Er drijft een flinke plak eikenblad varen op het water in het midden dus ze kunnen elkaar dan met rust laten.
Wat betreft de Ctenopoma dacht ik dat de grootte icm het stil liggen de grootte van de bak wat teniet doen. M.a.w ondanks dat hij 13-15cm kan worden, kan hij in een meterbak door zijn stilliggende loerende karakter (althans dat haalde ik uit de info die ik vond).

kwa zwemruimte kan ik de redenatie wel volgen, al zou ik voor een volwassen vis eerder aan 1,20 uitkomen dan een meter. En alleen in de situatie dat hij/zij alleen wordt gehouden en dus niet met nog een andere rover oid. Een foute redenatie die vaak gemaakt wordt is dat als vissen afzonderlijk allemaal (net) in het formaat aqaurium gehouden kunnen worden, dat ze daar dan ook samen wel in gehouden kunnen worden. Zo werkt het helaas niet, zeker niet bij vissen die hun eigen "personal space" willen.

Bovendien zijn grotere vissen en zeker rovers behoorlijke vervuilers, dan is wat extra bak inhoud toch wel handig. Veel roofvissenhouders hebben grote bakken met een grote bioloog eronder en verversen dan ook nog veel water. een meer bescheiden formaat aqaurium met een potfilter kan ook prima zijn maar geeft wel andere kaders om rekening mee te houden.

Als je de grenzen opzoekt van wat nog past en kan dan zit je altijd in het gebied waar de problemen op de loer liggen, als je onderhoudsroutine even wat verslapt wordt dat vaak afgestraft met ziektes of andere ellende, Als je vissen ruimt behuist zijn is het aquariumhouden in die zin veel zorgelozer.

Overigens vind ik het enorm tof dat je interesse hebt in roofvissen, het zijn facinerende beesten en eigenlijk zijn er te weinig liefhebbers voor.

kwa zwemruimte kan ik de redenatie wel volgen, al zou ik voor een volwassen vis eerder aan 1,20 uitkomen dan een meter. En alleen in de situatie dat hij/zij alleen wordt gehouden en dus niet met nog een andere rover oid. Een foute redenatie die vaak gemaakt wordt is dat als vissen afzonderlijk allemaal (net) in het formaat aqaurium gehouden kunnen worden, dat ze daar dan ook samen wel in gehouden kunnen worden. Zo werkt het helaas niet, zeker niet bij vissen die hun eigen "personal space" willen.

Bovendien zijn grotere vissen en zeker rovers behoorlijke vervuilers, dan is wat extra bak inhoud toch wel handig. Veel roofvissenhouders hebben grote bakken met een grote bioloog eronder en verversen dan ook nog veel water. een meer bescheiden formaat aqaurium met een potfilter kan ook prima zijn maar geeft wel andere kaders om rekening mee te houden.

Als je de grenzen opzoekt van wat nog past en kan dan zit je altijd in het gebied waar de problemen op de loer liggen, als je onderhoudsroutine even wat verslapt wordt dat vaak afgestraft met ziektes of andere ellende, Als je vissen ruimt behuist zijn is het aquariumhouden in die zin veel zorgelozer.

Overigens vind ik het enorm tof dat je interesse hebt in roofvissen, het zijn facinerende beesten en eigenlijk zijn er te weinig liefhebbers voor.

Helemaal eens met vrijwel alles wat je aangeeft. Dat is gelukkig ook de rede dat ik een post als dit aanmaak zodat ik niet vissen bij elkaar zet die vervolgens elkaar de tent uit jagen of zoveel afval veroorzaken dat ze allemaal in het riool leven.
Ik ga eens kijken naar het voorstel wat je eerder aangaf. Roofvissen vind ik inderdaad super gaaf en ik ben verbaasd hoe weinig ze vertegenwoordigt zijn 😱

Als je overigens nog andere opties hebt met de vlindervis en klimbaars in gedachte mag je die altijd geven hoor. Ik ben niet van plan morgen al in de winkel te staan namelijk ^^

Ik hoop dat ik hier meer antwoorden vind dan google haha.
Welkom op het forum. Zoals je al gemerkt hebt krijg je op je vragen hier mínstens zoveel antwoorden (al dan niet on topic) als je via google vindt. 😛

Ik heb hem zelf ook alleen zwemmen. Ze staan er (zoals TS ook aangeeft) om bekend dat ze territoriaal worden, en zeker tussen mannetjes wil dit niet altijd goed gaan. Stop je vissen in een aquarium dan zijn de uitwijkmogelijkheden natuurlijk beperkt. Als er allerlei andere vissen rondzwemmen om naar te loeren vinden luipaardgourami's het volgens mij ook wel prima. 🙂

Wat betreft de Ctenopoma dacht ik dat de grootte icm het stil liggen de grootte van de bak wat teniet doen. M.a.w ondanks dat hij 13-15cm kan worden, kan hij in een meterbak door zijn stilliggende loerende karakter (althans dat haalde ik uit de info die ik vond).
Snap hoe je tot die keuze bent gekomen. Er wordt op het internet verschillend gedacht over die bakmaten. Zelf had ik deze vis eerst in een rio 240 (1.20) en is hij daarna verhuisd naar een 2 meter. Heb wel het idee dat dat een vebetering is. Maar goed, het is je eigen inschatting. 🙂 Zo te zien probeer jij echt wel goed voor je vissen te zorgen.

Welkom op het forum. Zoals je al gemerkt hebt krijg je op je vragen hier mínstens zoveel antwoorden (al dan niet on topic) als je via google vindt. 😛

Ik heb hem zelf ook alleen zwemmen. Ze staan er (zoals TS ook aangeeft) om bekend dat ze territoriaal worden, en zeker tussen mannetjes wil dit niet altijd goed gaan. Stop je vissen in een aquarium dan zijn de uitwijkmogelijkheden natuurlijk beperkt. Als er allerlei andere vissen rondzwemmen om naar te loeren vinden luipaardgourami's het volgens mij ook wel prima. 🙂

Snap hoe je tot die keuze bent gekomen. Er wordt op het internet verschillend gedacht over die bakmaten. Zelf had ik deze vis eerst in een rio 240 (1.20) en is hij daarna verhuisd naar een 2 meter. Heb wel het idee dat dat een vebetering is. Maar goed, het is je eigen inschatting. 🙂 Zo te zien probeer jij echt wel goed voor je vissen te zorgen.

Ja misschien dat ik over een jaar ofzo overstap naar een grotere bak maar dat duurt voorlopig nog even. Ik probeer inderdaad wel mijn best te doen voor alle dieren die ik heb/had. Ze zijn al beperkt in hun vrijheid dus slecht behandelen is geen optie.

Dus om even samen te vatten qua opties op het moment:

Huidige vissen:
1x Afrikaanse Vlindervis (Pantodon Buchholzi)
1x Luipaard Klimbaars (Ctenopoma Acutirostre)

Aangeraden door Akwarium:
2-3x Vlindervissen erbij mits genoeg schuilplekken
1x Luipaard klimbaars erbij
x-aantal Congo zalmen of meervallen zoals Pareutropius Buffei

Deze heb ik genoteerd. Is er nog meer mogelijk qua combinaties?

Mijn LFS (local fish store) belde me met de mededeling dat ze 12cm Delhezi Bichirs hebben zitten die erbij zouden kunnen. Ik heb altijd vraagtekens als een winkel dat zegt maar ik hoor op meerdere plekken dat het kan omdat het de klein blijvende soort van die familie is. Maar zoals Akwarium zegt, dat het kan wil nog niet zeggen dat het goed is.

Die specifieke soort wordt volgens seriously fish 35 cm. Hij pást inderdaad wel.....

Persoonlijk zou ik congo tetra's, hoewel ze goed bij ctenopoma's passen, ook groter plaatsen. De 1.20 die op seriously fish aanbevolen staat als minimum zou eerder 1.50 moeten zijn.

Die specifieke soort wordt volgens seriously fish 35 cm. Hij pást inderdaad wel.....

Persoonlijk zou ik congo tetra's, hoewel ze goed bij ctenopoma's passen, ook groter plaatsen. De 1.20 die op seriously fish aanbevolen staat als minimum zou eerder 1.50 moeten zijn.

Dus wat je eigenlijk bedoeld is dat beide geen opties zijn? 😛 Heb je een suggestie voor wat naar jou mening zou kunnen?

Moeilijk! 🙂 De omstandigheden zijn op zich goed voor gourami's (kleinere soorten) en betta's. Gourami's zou ik dan minder snel doen omdat ze qua vorm op de ctenopoma lijken. Dat zou hem kunnen triggeren. Hoewel, dat gaat ook vaak goed ...

Als je toch bijzondere vissen verzamelt is de Betta macrostoma misschien een optie. Temperatuur evt een graadje lager zetten dan. Ik weet alleen niet of die een pH van 7 okee vinden.

Lekker nuttig advies tot zover. 😛

Hoe groot is je ctenopoma en is hij (min of meer) uitgegroeid? Dan weten we ongeveer wat er in het bekkie past.

Moeilijk! 🙂 De omstandigheden zijn op zich goed voor gourami's (kleinere soorten) en betta's. Gourami's zou ik dan minder snel doen omdat ze qua vorm op de ctenopoma lijken. Dat zou hem kunnen triggeren. Hoewel, dat gaat ook vaak goed ...

Als je toch bijzondere vissen verzamelt is de Betta macrostoma misschien een optie. Temperatuur evt een graadje lager zetten dan. Ik weet alleen niet of die een pH van 7 okee vinden.

Lekker nuttig advies tot zover. 😛

Hoe groot is je ctenopona en is hij (min of meer) uitgegroeid? Dan weten we ongeveer wat er in het bekkie past.

Haha ach alle info is nuttig.

Als ik moet gokken dan zou ik zeggen dat hij een cm of 8/9 is?

Okeuj. Die groeit wss nog wel even door, zij het langzaam.

Wordt vervolgd. 😀

Ik wacht het af 😛

Ik denk dat ik er eindelijk uit ben met mijn roofvis samenstelling. Voor de komende 10/12 maanden xD. Ik denk dat ik het houd op 2 vlindervissen, 1 klimbaars en een delhezi.

De Delhezi is 12cm bij mijn lfs nu dus minder dan de helft van de maximale lengt van 35cm ALS hij dat al haalt. Daar lopen de meningen over uit een blijkbaar. Hij is tevens de langzaamst groeiende van de Bichirs. De klimbaars blijft solo om agressie van territoriumverdediging jegens een soort genoot te voorkomen en de vlinderviskrijgt een maatje en hebben de hele oppervlakte los van het drijvende eikenbladvaren.

Deze samenstelling gezien de groei en max grootte zou ervoor moeten zorgen dat ik over een jaar ongeveer moet beginnen met overzetten en dan wil ik een 1.50 meter bak ingedraaid hebben.

Klinkt dit als redelijk?

Dus om even samen te vatten qua opties op het moment:

Huidige vissen:
1x Afrikaanse Vlindervis (Pantodon Buchholzi)
1x Luipaard Klimbaars (Ctenopoma Acutirostre)

Aangeraden door Akwarium:
2-3x Vlindervissen erbij mits genoeg schuilplekken
1x Luipaard klimbaars erbij
x-aantal Congo zalmen of meervallen zoals Pareutropius Buffei

met de opmerking dat Ctenopoma op termijn een grotere bak nodig hebben. Geen idee hoe groot de vis is die je nu hebt?

wat voegt de kwastvinsnoek toe aan het aquarium?

hij is nu 12 cm, volgend jaar is ie als het goed is zeker te groot voor een meter en krijgt ie 1,5. maar wat als ie ook daar te groot voor wordt? kun je dan nog een stap groter of gaat ie dan weg, en waarheen dan?

Ik wil je niet perse ontmoedigen hoor. Maar ik weet zelf ook hoe groot de verleiding is om die vis die je zo gaaf vindt te kopen. Dat je ooit op een dag een aquarium wilt hebben met een kwastvinsnoek, of wimpelalen, of mesvissen of mijn part een zoetwaterrog, Gelijk heb je, groot gelijk zelfs. Maar is dit het beste moment om dat aquarium te hebben? Bedenk dat over een jaar of 2 of desnoods 10 er nog kwastvinsnoeken en aquaria zijn....

ik heb persoonlijk altijd vraagtekens bij vissen met volwassen groote groter dan 20 cm. In mijn beleving is dat voor de aquarianen die de inhoud van hun "bak" in kuubs uitdrukken ipv in liters.

een rechtoe antwoord op je vraag, of het redelijk is weet ik niet. maar met goed onderhoud (wekelijks 50% verversen als minimum) en binnen een jaar naar een grotere bak etc. ja dan zal een kwastvinsnoek er misschien nog wel bij kunnen. maar geen garanties.

Persoonlijk zou ik me proberen in te houden, en eerst focussen op de vissen die je al hebt, en als je er dan iets bij moet dan iets dat past bij het formaat bak.

Je hebt het goede voor met je vissen, dat is een ding dat zeker is!

of dit de juiste weg is...
wat Akwarium aangeeft klopt wel: ik wou ook altijd de grote midden-amerikanen houden maar heb me echt ingehouden tot ik daar daadwerkelijk de plek voor had.
in de tussentijd heb ik het gedaan met de ook zo mooie Malawi's (heb ik nogsteeds overigens :deal:)

zit m dan nu vooral even in die Bircher... mooie vissen maar worden groot.
35cm is dan wellicht het maximum, maar houd even rekening met 30cm.
hoe zit het met hun gedrag zodra ze groter worden? laten ze de andere kleinere vissen dan wel nog met rust?

met de opmerking dat Ctenopoma op termijn een grotere bak nodig hebben. Geen idee hoe groot de vis is die je nu hebt?

wat voegt de kwastvinsnoek toe aan het aquarium?

hij is nu 12 cm, volgend jaar is ie als het goed is zeker te groot voor een meter en krijgt ie 1,5. maar wat als ie ook daar te groot voor wordt? kun je dan nog een stap groter of gaat ie dan weg, en waarheen dan?

Ik wil je niet perse ontmoedigen hoor. Maar ik weet zelf ook hoe groot de verleiding is om die vis die je zo gaaf vindt te kopen. Dat je ooit op een dag een aquarium wilt hebben met een kwastvinsnoek, of wimpelalen, of mesvissen of mijn part een zoetwaterrog, Gelijk heb je, groot gelijk zelfs. Maar is dit het beste moment om dat aquarium te hebben? Bedenk dat over een jaar of 2 of desnoods 10 er nog kwastvinsnoeken en aquaria zijn....

ik heb persoonlijk altijd vraagtekens bij vissen met volwassen groote groter dan 20 cm. In mijn beleving is dat voor de aquarianen die de inhoud van hun "bak" in kuubs uitdrukken ipv in liters.

een rechtoe antwoord op je vraag, of het redelijk is weet ik niet. maar met goed onderhoud (wekelijks 50% verversen als minimum) en binnen een jaar naar een grotere bak etc. ja dan zal een kwastvinsnoek er misschien nog wel bij kunnen. maar geen garanties.

Persoonlijk zou ik me proberen in te houden, en eerst focussen op de vissen die je al hebt, en als je er dan iets bij moet dan iets dat past bij het formaat bak.
Je hebt het goede voor met je vissen, dat is een ding dat zeker is!

of dit de juiste weg is...
wat Akwarium aangeeft klopt wel: ik wou ook altijd de grote midden-amerikanen houden maar heb me echt ingehouden tot ik daar daadwerkelijk de plek voor had.
in de tussentijd heb ik het gedaan met de ook zo mooie Malawi's (heb ik nogsteeds overigens :deal:)

zit m dan nu vooral even in die Bircher... mooie vissen maar worden groot.
35cm is dan wellicht het maximum, maar houd even rekening met 30cm.
hoe zit het met hun gedrag zodra ze groter worden? laten ze de andere kleinere vissen dan wel nog met rust?

Humm jullie hebben beide goede argumenten. En zoals RichD zegt, ik wil wel het goede doen voor de vissen ja. Zal ik dan maar gewoon wat ik nu heb aanvullen? Dus doen wat jij in je eerdere post aangaf Akwarium? De Ctenopoma is nu trouwens pak en beet 8 a 9 cm als ik em zo zie.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan