Roseafolie alternanthera: bladuitval en gaatjes in bladeren.


Miro

Well-known member
Lid geworden
14 november 2019
Berichten
575
Leeftijd
34
Locatie
Woerden
Hallo allemaal,
Bovenstaande plant is een poos geleden bijna volledig uitgevallen. De blaadjes hadden gaten, kapotte randen of ze kwamen er intact af. Een paar weken later zaten er prachtige nieuwe rode blaadjes op de toppen van de kale stengels. Echter ontstaan er nu weer gaatjes in de bladeren.
Het is een low-tech aquarium, zonder fel licht en CO2, ik ververs weinig en voeg dus ook weinig voeding toe. Er zitten kleibolletjes in de bodem, net nieuw. Ik weet dat het logisch is dat deze plant het moeilijk heeft zonder CO2 en licht, maar voorheen deed hij het toch aardig.
De gaatjes in de blaadjes, wijst dat op een specifiek tekort?

Tweede vraag: stel dat deze plant kansloos verloren is, zou een Nymphaea Lotus Red een kans hebben?

Bedankt,
Robert
WhatsApp Image 2020-11-12 at 17.51.26 (1).jpeg
WhatsApp Image 2020-11-12 at 17.51.26.jpeg
 
Een Alternanthera reineckii 'roseafolia', zoals haar mooie naam volledig is, houdt van veel licht, CO2 en bodemvoeding. Eigenlijk alles dus wat jij niet kan of wil bieden. Een rode tijgerlotus kan inderdaad met minder licht en CO2 toe. Wel zou ik ook deze plant bodemvoeding geven. Planten moeten sowieso voeding hebben deels via de waterkolom maar de meeste planten in onze bakken zijn moerasplanten die bodemvoeding vragen.
 
Gaten...kan kalium te kort zijn, en nog veel meer oorzaken.
Wat het precies is ...meten is weten en dan nog is het soms gissen want naast gaten zie ik ook nog andere tekort symptomen...waarvan licht al zeker eentje is voor deze plant.
Je bent low tech, dan verwacht geen wonderen dat een Alternanthera reineckii 'roseafolia' zich goed ontwikkelt.
Ter vergelijking......

20-3-3.jpg
 
Het lijkt vooral alsof hij de hoogte in schiet om dichterbij het licht te komen. De rode Lotus doet het goed low tech bij mij. Maar heb wel een juwel rio en vrij fel licht.
 
Hoi, bedankt voor jullie antwoorden! Ik weet waar ik aan toe ben :thumbs:
De red lotus is dus wat toegankelijker voor mij. Misschien wordt het wel iets nog makkelijkers.

Het lijkt vooral alsof hij de hoogte in schiet om dichterbij het licht te komen. De rode Lotus doet het goed low tech bij mij. Maar heb wel een juwel rio en vrij fel licht.
Die lange stengels zaten vol met blaadjes een paar weken terug, zie onder.

WhatsApp Image 2020-06-27 at 14.34.02.jpeg
 
Zo! Die zit wortels te schieten!!
je planten aanpassen aan je lichtaanbod en water waardes is altijd goed, scheelt een hoop ellende en frustratie :) de Lotus wordt wel flink groot als je m niet bijhoudt. Ik vind dat prachtig maar mijn bak is ook wat groter. En ik zie regelmatig vissen chillen op de grote bladeren of onder de bladeren samenscholen in de schaduw... ik vind het een geweldige plant :smitten:
 

Bijlagen

  • 1A7DCF73-4DDE-4711-B172-0C5A1A28A069.jpeg
    1A7DCF73-4DDE-4711-B172-0C5A1A28A069.jpeg
    387.5 KB · Weergaven: 144
Ik had de verkeerde foto geupload.. Maar de alternanthera staat er wel op toevallig. Hier degene die ik bedoelde.
Mooie planten bij jullie hoor!
 

Bijlagen

  • kopie.jpeg
    kopie.jpeg
    208.1 KB · Weergaven: 106
Ik had de verkeerde foto geupload.. Maar de alternanthera staat er wel op toevallig. Hier degene die ik bedoelde.
Mooie planten bij jullie hoor!
Hier zie je in mijn bak ook Alternanthera Rosaefolia. De plant krijgt bij mij bodemvoeding, CO2 en veel licht. Daarnaast ook een rode tijgerlotus, aan de linkerkant staat trouwens een groene die je wat minder vaak ziet, die ik beide kort en laag hou. Dit doe je door de langere stelen te verwijderen, je plaagt de plant als het ware waardoor ze laag en vol wordt.
 

Bijlagen

  • IMG_20201015_100852.jpg
    IMG_20201015_100852.jpg
    589.7 KB · Weergaven: 115
Gaten...kan kalium te kort zijn, en nog veel meer oorzaken.
Wat het precies is ...meten is weten en dan nog is het soms gissen want naast gaten zie ik ook nog andere tekort symptomen...waarvan licht al zeker eentje is voor deze plant.
Je bent low tech, dan verwacht geen wonderen dat een Alternanthera reineckii 'roseafolia' zich goed ontwikkelt.
Ter vergelijking......
Gaten in de blaadjes wijzen dus niet in 1 bepaalde richting. Duidelijk, bedankt voor je antwoord.
 
Zo! Die zit wortels te schieten!!
je planten aanpassen aan je lichtaanbod en water waardes is altijd goed, scheelt een hoop ellende en frustratie :) de Lotus wordt wel flink groot als je m niet bijhoudt. Ik vind dat prachtig maar mijn bak is ook wat groter. En ik zie regelmatig vissen chillen op de grote bladeren of onder de bladeren samenscholen in de schaduw... ik vind het een geweldige plant :smitten:
Hi Norion,
Wat voor bak heb jij?
Die van mij is een rio 125.

low tech bij mij. Maar heb wel een juwel rio en vrij fel licht.
Ik ben best wel nieuwsgierig naar hoe jouw bak zo netjes algvrij blijft en je planten het zo goed doen in je low-tech setting. Kun je iets meer vertellen over de techniek en het onderhoud?
Is het de oorspronkelijke Multilux-verlichting? Je hebt geen CO2 toevoeging of Easycarbo? Hoe vaak doe je een waterwissel?
Excuses voor de vele vragen.
Robert
 
Hallo allemaal,
Bovenstaande plant is een poos geleden bijna volledig uitgevallen. De blaadjes hadden gaten, kapotte randen of ze kwamen er intact af. Een paar weken later zaten er prachtige nieuwe rode blaadjes op de toppen van de kale stengels. Echter ontstaan er nu weer gaatjes in de bladeren.
Het is een low-tech aquarium, zonder fel licht en CO2, ik ververs weinig en voeg dus ook weinig voeding toe. Er zitten kleibolletjes in de bodem, net nieuw. Ik weet dat het logisch is dat deze plant het moeilijk heeft zonder CO2 en licht, maar voorheen deed hij het toch aardig.
De gaatjes in de blaadjes, wijst dat op een specifiek tekort?

Tweede vraag: stel dat deze plant kansloos verloren is, zou een Nymphaea Lotus Red een kans hebben?

Bedankt,
RobertBekijk bijlage 311931Bekijk bijlage 311932
Nog even terugkomend op de gaatjes in je planten; gaatjes kunnen wel ontstaan door met name, fosfaat tekorten. Maar dat zijn veelal kleine ronde gaatjes. Hier lijkt het ook of de planten zijn aangevreten. Slakken, garnalen of anderszins?
 
De garnalen eten er wel eens een klein beetje aan, maar zelden. Ik vermoed dat zij alleen de al afstervende randjes opeten. Maar weet ik niet zeker natuurlijk. Bij alle andere planten zie ik geen gaatjes.
 
Zet die plant een centraler in het licht en stroming in je bak.
+ beetje voeding op die plaats in de bodem brengen.
Indien garnalen aan de planten zitten ze meer voeren.
 
Hoi Robert! Ik heb ook de rio 125, originele lampen en ik maak gebruik van het interne filter waar ik de sponzen van heb vervangen. Ik vond het super eng, zo’n grote bak (haha ja ja, voor mij is deze groot) want ik heb nooit groter gehad als 50 liter. Maar het blijkt dat hoe groter de bak, hoe stabieler.
wat ik doe is altijd kijken naar signalen. En met signalen bedoel ik verschillende soorten algen, ophopingen van vuil of het gedrag van de vissen. Ik onderzoek waarom iets gebeurt en probeer dat dan te veranderen. Zo had ik laatst bijvoorbeeld ineens vet veel posthoornslakken en zag ik dat de visjes beschadigingen hadden in hun slijmlaag. Bleek dat ik de kh had laten oplopen door teveel toevoeging. Nu heb ik de waardes naar beneden gekregen en de vissen zijn helemaal blij (parende neons :love: ) maar de bak is groenig en vertoont draadalg. Ik zit me dus nu af te vragen tot welk niveau ik deze moet verhogen voor balans. en zo klooi ik lekker aan, heerlijk.

ik voeg micro’s (elementen) nitraat, fosfaat en kalium dagelijks toe en wanneer de waardes te laag zijn. Rode planten krijgen kleibolletjes bij de wortels. Waterwissels verschillen, vooral wanneer t filter ff gekuist moet worden, de kleur van het water te bruin is of wanneer de ramen viezig zijn. Dan vervang ik ongeveer 40%. Tijdens de opstart was dit 2x per week soms, nu ongeveer 1 a 2x per maand.

die lampen van de rio zijn vreselijk sterk. Wat hier werkt zijn drijfplanten en voldoende nitraat toevoegen (die drijfplanten nemen erg veel op!) en verder dus voeden naar vraag! En fouten maken want daar leer je van haha! Zo deed de kikkerbeet het bij mij fantastisch! Dikke bloemen continu. En nu ik de kh naar beden heb gebracht, niet meer zo..... dat vind ik dus interessant :sorry: want hoezo dan?!

ik hoop dat mijn vreselijk vage verhaal je heeft geholpen haha en anders moeten we ff pm-en want dan kan ik je misschien helpen met wat zaken.

nog 1 ding, die rode plant waar jij gaten op hebt, daar heb ik soms ook gaten in. Wanneer ik flink wat kikkerbeet heb verwijderd, komt er groene aanslag op sommige bladeren. Mijn Siamese algemener eet die aanslag waarna het lijkt alsof de slakken daarna op deze beschadigingen ingaan als een roep voor diner. Verder groeit hij wel flink omdat er 6 kleibollen bij zn wortels zitten dus ik laat het maar gebeuren hihi.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
of ze kwamen er intact af.
Wat bedoel je hiermee precies? Ik heb die zin drie keer gelezen maar ik begrijp echt niet wat je bedoelde.

wat ik doe is altijd kijken naar signalen. En met signalen bedoel ik verschillende soorten algen, ophopingen van vuil of het gedrag van de vissen. Ik onderzoek waarom iets gebeurt en probeer dat dan te veranderen. Zo had ik laatst bijvoorbeeld ineens vet veel posthoornslakken en zag ik dat de visjes beschadigingen hadden in hun slijmlaag. Bleek dat ik de kh had laten oplopen door teveel toevoeging. Nu heb ik de waardes naar beneden gekregen en de vissen zijn helemaal blij (parende neons :love: ) maar de bak is groenig en vertoont draadalg. Ik zit me dus nu af te vragen tot welk niveau ik deze moet verhogen voor balans. en zo klooi ik lekker aan, heerlijk.
Heel mooi omschreven van je hoor! :petjeaf:
Ik probeer op dezelfde manier te werken. Al kan ik eerlijk toegeven dat ik soms pas rijkelijk laat signaleer dat er iets toch best stevig is veranderd. Dit vaak omdat ik dagelijks in mijn bak sta te staren en zo veranderingen minder snel opmerk. Als ik eens per week zou kijken zijn veranderingen beter zichtbaar.

die lampen van de rio zijn vreselijk sterk.
"vreselijk" mag vervangen worden voor "geweldig" wat mij betreft. Maar goed, ik voeg dan ook een vrij hoge concentratie CO2 toe. Ik zit op ongeveer 30 mg/l CO2.
 
Hoi Robert! Ik heb ook de rio 125, originele lampen en ik maak gebruik van het interne filter waar ik de sponzen van heb vervangen. Ik vond het super eng, zo’n grote bak (haha ja ja, voor mij is deze groot) want ik heb nooit groter gehad als 50 liter. Maar het blijkt dat hoe groter de bak, hoe stabieler.
wat ik doe is altijd kijken naar signalen. En met signalen bedoel ik verschillende soorten algen, ophopingen van vuil of het gedrag van de vissen. Ik onderzoek waarom iets gebeurt en probeer dat dan te veranderen. Zo had ik laatst bijvoorbeeld ineens vet veel posthoornslakken en zag ik dat de visjes beschadigingen hadden in hun slijmlaag. Bleek dat ik de kh had laten oplopen door teveel toevoeging. Nu heb ik de waardes naar beneden gekregen en de vissen zijn helemaal blij (parende neons :love: ) maar de bak is groenig en vertoont draadalg. Ik zit me dus nu af te vragen tot welk niveau ik deze moet verhogen voor balans. en zo klooi ik lekker aan, heerlijk.

ik voeg micro’s (elementen) nitraat, fosfaat en kalium dagelijks toe en wanneer de waardes te laag zijn. Rode planten krijgen kleibolletjes bij de wortels. Waterwissels verschillen, vooral wanneer t filter ff gekuist moet worden, de kleur van het water te bruin is of wanneer de ramen viezig zijn. Dan vervang ik ongeveer 40%. Tijdens de opstart was dit 2x per week soms, nu ongeveer 1 a 2x per maand.

die lampen van de rio zijn vreselijk sterk. Wat hier werkt zijn drijfplanten en voldoende nitraat toevoegen (die drijfplanten nemen erg veel op!) en verder dus voeden naar vraag! En fouten maken want daar leer je van haha! Zo deed de kikkerbeet het bij mij fantastisch! Dikke bloemen continu. En nu ik de kh naar beden heb gebracht, niet meer zo..... dat vind ik dus interessant :sorry: want hoezo dan?!

ik hoop dat mijn vreselijk vage verhaal je heeft geholpen haha en anders moeten we ff pm-en want dan kan ik je misschien helpen met wat zaken.

nog 1 ding, die rode plant waar jij gaten op hebt, daar heb ik soms ook gaten in. Wanneer ik flink wat kikkerbeet heb verwijderd, komt er groene aanslag op sommige bladeren. Mijn Siamese algemener eet die aanslag waarna het lijkt alsof de slakken daarna op deze beschadigingen ingaan als een roep voor diner. Verder groeit hij wel flink omdat er 6 kleibollen bij zn wortels zitten dus ik laat het maar gebeuren hihi.
Gelukkig is het niet zo dat je moet raden wanneer er zaken niet op orde zijn in je bak. Er van uitgaande dat je een vast punt kan creëren in je bak. En dat is het licht. Licht is het eerste wat je planten vragen om überhaupt te kunnen groeien. Je zou dan ook de licht intensiteit voor zo'n 8 uur boven je bak moeten hebben die klopt met de vraag van je plantenbestand. Wanneer dit juist is kan je bij problemen spreken over tekorten want je kan dan uit gaan van een vast punt. Zo weet ik zeker dat wanneer ik draadalg zou zien in mijn bak dat dit wijst op een CO2 tekort ergens in mijn bak. Het maakt alles zoveel eenvoudiger.
 
Bedankt dat jij, benvo, weer alles terugdraait op co2 in plaats van probeert te begrijpen hoe een ander zijn bak draait. Er leiden meerdere wegen naar Rome :r Je hoeft op mijn berichten niet te reageren, het is meer van hetzelfde.

co2 is top! No co2 is ook top. Mijn bevindingen zijn mijn bevindingen. En Rome is voor iedereen toegankelijk :koffie::thumbs:
 
@Hoogheid , hoeveel doseer jij wekelijks micro’s, nitraat en fosfaat? Lijkt mij dat als planten harder groeien door co2, dat ze ook meer gebruiken maar hoeveel meer vind ik interessant!
 
Ik denk dat Ben bedoelt dat het functioneren v/e bak een formule is met vele variabelen. Die formule oplossen gaat een stuk makkelijker als 1 van die variabelen een constante is, in dit geval het licht.
Deze waarde heb je ook 100% in de hand en fluctueert niet (tenzij je dat wilt).
Ik heb het aantal lichturen gekozen op wat ik leuk vind, en de lichtintensiteit aangepast naar het punt dat ik maximaal een heel klein beetje algengroei heb. Het licht brandt dus van 7:30- 22:30 (15 uur!), maar een groot deel daarvan staat hij op 10% lichtintensiteit. Gemiddeld 20-25% denk ik. Misschien is korter en feller het licht aan wel beter??

Alsnog blijft de formule voor mij lastig te kraken, dus ik heb de alternanthera gisteravond verwijderd. Aangezien ik minder actief stuur dan jij, @Norion, denk ik dat het aankloten blijft met die plant.
Leuk om te horen hoe je het doet. Je hebt dus geen algenovergroei; waarschijnlijk hebben de drijfplanten daar inderdaad mee een grote rol in.

@Hoogheid :
of ze kwamen er intact af
Ik bedoel dat ze los kwamen, maar nog intact/onbeschadigd waren. Gewoon mooie blaadjes waar niets mee aan de hand leek.
 
Wil je de lotus? Dan zou ik er voor kiezen dat het bolletje ook al bladeren heeft. Voor de zekerheid ff vermelden, bolletje niet in de bodem plaatsen wortels wel.
 
Goede keuze, eruit en een plant erin die wel wil! Ga je nu voor de Lotus denk je?
Ik heb er gister over nagedacht en ik denk dat ik alles een beetje ga herindelen. Ben benieuwd wat jullie er van denken. In de bijlage een foto van hoe het er nu uit ziet; zonder een volle alternanthera is het beeld nogal uit balans. In de bijlage ook een plattegrond van hoe ik het waarschijnlijk ga maken.

- De crypto willissii in het midden blokkeert namelijk heel veel zicht, doordat hij zo groot geworden is. Ik wil zien wat er daarachter op het "pleintje" gebeurd. Ik vind het wel een hele mooie plant, en ik weet dat hij niet graag verplaatst wordt, maar die wil ik met zand en al naar achter schuiven, op de plek van het sterrenkruid.
- Het sterrenkruid heeft mooie nieuwe toppen, maar de oude zijn niet echt heel mooi. Deze plant kan ik missen.
- De waterpest is heel leuk voor de garnalen, maar ook die wint geen schoonheidsprijs. Die ga ik er op termijn ook uithalen.
- De ludwigia vind ik juist heel mooi, maar die zit verstopt achter het rechter stuk hout. Die wil ik daar houden, maar ook naar voren laten groeien om het filterhuis uit het zicht te ontnemen.
- Dan een leuke crypto parva of beckettii of anubias nana op de plek van de willissi en misschien helemaal rechtsvoor. Deze heeft wel wat meer licht nodig dan willissi, maar denk dat het kan.
- Op de plek van de alternanthera ga ik wat grijze stenen leggen en daarachter leek het me leuk om in thema te blijven met het naaldgras. Daar komt dus eleocharis montevidensis of misschien een klein soort vallisneria (nana?), evt met een paar Littorella uniflora nog tussen het naaldgras.

Ik denk dat de oorspronkelijke hardscape dan wat beter tot zn recht komt en ik wat meer zicht heb op de vissen.
Wel jammer voor de garnalen dat ze geen waterpest meer hebben. Maar aan de andere kant: ze hebben niets te vrezen in deze bak, dus moet kunnen.

Alle planten hebben volgens tropica.com weinig CO2 en licht nodig.
 

Bijlagen

  • huidig.jpeg
    huidig.jpeg
    101.9 KB · Weergaven: 94
  • plattegrond.jpeg
    plattegrond.jpeg
    107.8 KB · Weergaven: 87
Laatst bewerkt:
Ja ik begrijp je planning. Je bak is nu uit balans en die waterpest zit lekker te woekeren hihi! Kijk ook even naar de de gouden standaard en verschillende vormen in scapes. Ik vind bijv. Een v vorm het mooist. Maar je hebt ook genoeg andere voorbeelden. Ben benieuwd naar de herinrichting!
 
Het hout staat eigenlijk al volgens de gulden snede.. Althans, zo is het bedoeld. Helaas valt dat nu totaal niet op door de plantensetting.
Als het uiteindelijk allemaal gelukt is, zal ik wel een foto plaatsen.
Groetjes,
 
Gelukkig is het niet zo dat je moet raden wanneer er zaken niet op orde zijn in je bak. Er van uitgaande dat je een vast punt kan creëren in je bak. En dat is het licht. Licht is het eerste wat je planten vragen om überhaupt te kunnen groeien. Je zou dan ook de licht intensiteit voor zo'n 8 uur boven je bak moeten hebben die klopt met de vraag van je plantenbestand. Wanneer dit juist is kan je bij problemen spreken over tekorten want je kan dan uit gaan van een vast punt. Zo weet ik zeker dat wanneer ik draadalg zou zien in mijn bak dat dit wijst op een CO2 tekort ergens in mijn bak. Het maakt alles zoveel eenvoudiger.



Bedankt dat jij, benvo, weer alles terugdraait op co2 in plaats van probeert te begrijpen hoe een ander zijn bak draait. Er leiden meerdere wegen naar Rome :r Je hoeft op mijn berichten niet te reageren, het is meer van hetzelfde.

co2 is top! No co2 is ook top. Mijn bevindingen zijn mijn bevindingen. En Rome is voor iedereen toegankelijk :koffie::thumbs:
Misschien wil je alvorens deze reactie te geven even mijn post proberen te lezen. Het gaat helemaal niet om wel of geen CO2. Wel dat alle leven begint met licht. Én dat de intensiteit van dat licht gevolgen kan hebben voor de vorm van bemesting. Dat kan ook CO2 zijn maar dat hoeft helemaal niet. Ik wees er verder op hoe de situatie in mijn bak zou kunnen zijn bij het zien van draadalg... O, en jij moet zeker je meningen geven net zoals ik dat mag. Bovendien mag jij je vasthouden aan elke mening die je goed lijkt. Maar laten we elkaars mening wel respecteren en reageren op elkaars post op een vriendelijke manier. Er is altijd iets van elkaar op te steken.
 
Ik denk dat Ben bedoelt dat het functioneren v/e bak een formule is met vele variabelen. Die formule oplossen gaat een stuk makkelijker als 1 van die variabelen een constante is, in dit geval het licht.
Deze waarde heb je ook 100% in de hand en fluctueert niet (tenzij je dat wilt).
Ik heb het aantal lichturen gekozen op wat ik leuk vind, en de lichtintensiteit aangepast naar het punt dat ik maximaal een heel klein beetje algengroei heb. Het licht brandt dus van 7:30- 22:30 (15 uur!), maar een groot deel daarvan staat hij op 10% lichtintensiteit. Gemiddeld 20-25% denk ik. Misschien is korter en feller het licht aan wel beter??

Alsnog blijft de formule voor mij lastig te kraken, dus ik heb de alternanthera gisteravond verwijderd. Aangezien ik minder actief stuur dan jij, @Norion, denk ik dat het aankloten blijft met die plant.
Leuk om te horen hoe je het doet. Je hebt dus geen algenovergroei; waarschijnlijk hebben de drijfplanten daar inderdaad mee een grote rol in.

@Hoogheid :

Ik bedoel dat ze los kwamen, maar nog intact/onbeschadigd waren. Gewoon mooie blaadjes waar niets mee aan de hand leek.
Dat was inderdaad wat ik bedoelde. (y)(y)(y)
 
@Hoogheid , hoeveel doseer jij wekelijks micro’s, nitraat en fosfaat? Lijkt mij dat als planten harder groeien door co2, dat ze ook meer gebruiken maar hoeveel meer vind ik interessant!
Ik gebruik de poeders van https://aquariumbemesting.nl/ en ben daar erg tevreden over. Ik maak van de tenso cocktail (Micro) een oplossing van 33 gram tenso met 1 liter water. Vervolgens geef ik op zondag, dinsdag en donderdag 60 ml hiervan. Na het verversen van het water meet ik mijn waterwaarden en voeg dan enkel fosfaat toe omdat het nitraatgehalte vanuit ons kraanwater op 20 mg/l zit. Het fosfaatlevel houd ik dan op ongeveer 1,5 - 2 mg/l. Dit doe ik eens per week. Maar omdat ik iedere week hetzelfde doe hoef ik niet iedere week te meten natuurlijk.

Eigenlijk heb ik gewoon de EI-calculator op de website ingevuld maar dan heb ik bij het aantal liters 396 liter ingevuld in plaats van de daadwerkelijke 150 liter netto inhoud van mijn aquarium. Ik heb fel licht boven mijn bak hangen en voeg een hoge hoeveelheid CO2 toe, namelijk 30 mg/l aldus mijn dropchecker.
Ik ben een groot fan van de poeders van Aquarium Bemesting. Het werkt goed en is een stuk goedkoper dan andere voedingslijnen die ik geprobeerd heb.
Hier een linkje naar de EI-calculator: https://aquariumbemesting.nl/nl/background-information/estimative-index/calculator

:petjeaf:
 
Ik gebruik de poeders van https://aquariumbemesting.nl/ en ben daar erg tevreden over. Ik maak van de tenso cocktail (Micro) een oplossing van 33 gram tenso met 1 liter water. Vervolgens geef ik op zondag, dinsdag en donderdag 60 ml hiervan. Na het verversen van het water meet ik mijn waterwaarden en voeg dan enkel fosfaat toe omdat het nitraatgehalte vanuit ons kraanwater op 20 mg/l zit. Het fosfaatlevel houd ik dan op ongeveer 1,5 - 2 mg/l. Dit doe ik eens per week. Maar omdat ik iedere week hetzelfde doe hoef ik niet iedere week te meten natuurlijk.

Eigenlijk heb ik gewoon de EI-calculator op de website ingevuld maar dan heb ik bij het aantal liters 396 liter ingevuld in plaats van de daadwerkelijke 150 liter netto inhoud van mijn aquarium. Ik heb fel licht boven mijn bak hangen en voeg een hoge hoeveelheid CO2 toe, namelijk 30 mg/l aldus mijn dropchecker.
Ik ben een groot fan van de poeders van Aquarium Bemesting. Het werkt goed en is een stuk goedkoper dan andere voedingslijnen die ik geprobeerd heb.
Hier een linkje naar de EI-calculator: https://aquariumbemesting.nl/nl/background-information/estimative-index/calculator

:petjeaf:
Dan gebruik je toch behoorlijk fosfaat? Zelf maak ik altijd 4 gram kaliumfosfaat in 500ml. water klaar. Ook van aquariumbemestiging.nl. Per dag doseer ik daar 2 ml. van in een Rio 180 met een netto waterhoeveelheid van rond de 150 liter. Daarmee bereik ik dan een level van 1 mg./l soms iets daar boven. Overigens werk ik niet met EI. Doseer jij dan behoorlijk meer? Mijn CO2 zit zo rond de 23 mg./l bij een intensieve belichting in een plantenbak.
 
Dan gebruik je toch behoorlijk fosfaat? Zelf maak ik altijd 4 gram kaliumfosfaat in 500ml. water klaar. Ook van aquariumbemestiging.nl. Per dag doseer ik daar 2 ml. van in een Rio 180 met een netto waterhoeveelheid van rond de 150 liter. Daarmee bereik ik dan een level van 1 mg./l soms iets daar boven. Overigens werk ik niet met EI. Doseer jij dan behoorlijk meer? Mijn CO2 zit zo rond de 23 mg./l bij een intensieve belichting in een plantenbak.
Ja dat klopt, dan gebruik ik behoorlijk wat fosfaat. Ik heb het een aantal keren gemeten aan het einde van de week voor de waterwissel en het fosfaat gehalte lijkt dan niet gezakt te zijn of slechts minimaal. Het fosfaat verbruik lijkt dus niet heel hoog te zijn. Als ik een paar weken achter elkaar geen fosfaat toevoeg aan de bak zie ik zelf geen zichtbaar verschil in plantengroei. Momenteel is het namelijk alweer drie weken geleden dat ik voor het laatst het fosfaatgehalte 'in balans' heb gebracht met de nitraat waarde. Maar dit lijkt geen problemen op te leveren. Maar ik zorg dus dat ik op 2 mg/l fosfaat zit omdat het nitraatgehalte vanuit het kraanwater op 20 mg/l zit.
 
Ja dat klopt, dan gebruik ik behoorlijk wat fosfaat. Ik heb het een aantal keren gemeten aan het einde van de week voor de waterwissel en het fosfaat gehalte lijkt dan niet gezakt te zijn of slechts minimaal. Het fosfaat verbruik lijkt dus niet heel hoog te zijn. Als ik een paar weken achter elkaar geen fosfaat toevoeg aan de bak zie ik zelf geen zichtbaar verschil in plantengroei. Momenteel is het namelijk alweer drie weken geleden dat ik voor het laatst het fosfaatgehalte 'in balans' heb gebracht met de nitraat waarde. Maar dit lijkt geen problemen op te leveren. Maar ik zorg dus dat ik op 2 mg/l fosfaat zit omdat het nitraatgehalte vanuit het kraanwater op 20 mg/l zit.
Even kijken of ik je goed begrijp; wanneer je veel fosfaat geeft en het level wijzigt niet erg dan zou ik zeggen dat het fosfaat verbruik erg hoog ligt toch? En als het soms wel 3 weken kan duren wanneer je weer toevoegt zouden er toch behoorlijke schommelingen moeten zijn? Ons kraanwater ligt, volgens opgave Vitens, gemiddeld op zo'n 18 mg./l nitraat. In mijn bak voeg ik desondanks 1 ml. per dag toe waardoor ik op een level van rond de 10 mg.l kom, daar gemeten. Ik hou dus wel een vergelijkbare verhouding nitraat/fosfaat aan. Zo rond de 10:1.
 
Heel gaaf om te lezen hoogheid! Ik zit op ongeveer een kwart van deze toevoeging. En ook vooral fosfaat, waarom die toch zo snel verdwijnt :LOL: Leuk om te lezen wat het verschil is tussen geen en wel co2. Lijkt mij dat je dan ook vaak moet snoeien, met zulk snel groeiend planten. Thanks voor de info!
 

Terug
Bovenaan