Wat is er nieuw

Rotala Rotundifolia - Bruine slappe bladeren

• Onderwerp starter Onderwerp starter Hero
  • Startdatum Startdatum
H

Hero

Guest
Goedemiddag allemaal,

Na jaren de aquariumhobby op pauze te hebben gezet ben ik een aantal maanden terug opnieuw begonnen.
Voorheen vooral sluierstaarten gehad, waardoor het hoofdstukje beplanting vrij nieuw voor me is.

Op dit moment heb ik de Superfish Expert 70 die ik ooit als quarantaine bak had gekocht ingericht. Na een paar weken indraaien stap voor stap de bewoners toegevoegd en alles lijkt prima te draaien. Op de rotala rotundifolia na.

De toppen van de plant zien er elke keer mooi helder uit met sterke bladeren. Alles een paar cm daaronder gaat echter steeds hangen en wordt bruinig. Geheel ziet er nogal futloos uit.
De Monte Carlos en Hair Grass lijken het beide prima te doen doen trouwens.

Ergens zal er dus een tekort zitten van co2, voeding of licht. Iemand een idee?

Setup:
CO2 installatie - Atomizer - 70 bpm
Gebruik Planted Box All-In
Water 50%/50% Kraanwater/Osmose
Verlichting: 9.5 uur - Standaard Superfish Led

Waterwaarde (druppeltest):
Temp: 23
PH: 7
NH3: 0
Nitriet: 0
Nitraat: 20
Fosfaat: 1
KH: 5
GH: 6

Bijlagen

• 20210126_132341.jpg
    20210126_132341.jpg
    140.3 KB · Weergaven: 198
  • 20210126_132259.jpg
    20210126_132259.jpg
    140.5 KB · Weergaven: 198
  • 20210126_132400.jpg
    20210126_132400.jpg
    329.5 KB · Weergaven: 206
Ik zou gokken een tekort aan microvoedingsstoffen vooral. 9,5 uur is overigens vrij lang qua licht; ik zou dat terugschroeven naar 8 en dan voorlopig je bemesting even gelijkhouden.
Als ik overigens heel eerlijk ben, maar ik kan er volledig naast zitten want de foto is nogal wazig, lijkt je montecarlo en naaldgras ook niet helemaal happy te wezen..

Een Rotala rotundifoliua, ook de groene versie, wil graag licht ergens tussen gemiddeld en intensief. Maar ook is ze bodemvoeding nodig! (kleibolletjes) Zet de plant liever niet in water met een temperatuur hoger dan zo'n 28 graden. Kan ze wel even tegen maar op den duur wordt het hard minder. Zorg er voor dat je licht ook wat dieper kan doordringen door wat ruimte tussen de stengels te laten. Ze kan ook wel bloeien maar dat alleen boven water. De plant groeit emers trouwens slecht maar soms lukt het. In mijn kweekbakje heb ik wel eens bloei gezien, een hele rij wit rozige bloempjes boven elkaar.

Ik zou gokken een tekort aan microvoedingsstoffen vooral. 9,5 uur is overigens vrij lang qua licht; ik zou dat terugschroeven naar 8 en dan voorlopig je bemesting even gelijkhouden.
Als ik overigens heel eerlijk ben, maar ik kan er volledig naast zitten want de foto is nogal wazig, lijkt je montecarlo en naaldgras ook niet helemaal happy te wezen..
Omdat ik gelezen had dat de lampen van deze bak niet zo goed waren was ik juist bang dat het probleem bij het licht zou zitten.
Vandaar dat ik hem wat langer aan had staan dan 8 uur. Maar bij deze meteen naar beneden bijgesteld!

Heb de mc en naaldgras nog niet echt bij andere in het echt gezien, dus wat lastig te vergelijken.
Ik was vooral blij dat het zich beide al redelijk aan het uitbreiden was over de bodem in vergelijking met een aantal weken terug.
Maar kan goed zijn dat deze ook wat fellere kleuren mogen hebben dat dat ze nu hebben.

Een Rotala rotundifoliua, ook de groene versie, wil graag licht ergens tussen gemiddeld en intensief. Maar ook is ze bodemvoeding nodig! (kleibolletjes)
Onder de bodem zit een laagje voedingsbodem van Dennerle.
Plek waar de Rotala staat is het grind wel wat dikker, dus weet niet in hoe verre ze daar direct bij kunnen.
Kleibolletjes zou ik idd nog kunnen proberen.

Wat is dat voor bodem?
Gewoon bruin kwartsgrind. Weet zo even niet meer welk merk.
Daaronder dus wel van Dennerle een laag met voedingsbodem.

Omdat ik gelezen had dat de lampen van deze bak niet zo goed waren was ik juist bang dat het probleem bij het licht zou zitten.
Vandaar dat ik hem wat langer aan had staan dan 8 uur. Maar bij deze meteen naar beneden bijgesteld!

Heb de mc en naaldgras nog niet echt bij andere in het echt gezien, dus wat lastig te vergelijken.
Ik was vooral blij dat het zich beide al redelijk aan het uitbreiden was over de bodem in vergelijking met een aantal weken terug.
Maar kan goed zijn dat deze ook wat fellere kleuren mogen hebben dat dat ze nu hebben.

Onder de bodem zit een laagje voedingsbodem van Dennerle.
Plek waar de Rotala staat is het grind wel wat dikker, dus weet niet in hoe verre ze daar direct bij kunnen.
Kleibolletjes zou ik idd nog kunnen proberen.

Gewoon bruin kwartsgrind. Weet zo even niet meer welk merk.
Daaronder dus wel van Dennerle een laag met voedingsbodem.
Als je licht niet fel genoeg is, is langer licht geven niet de oplossing. Feller licht dringt tot dieper door, dus als je planten op de bodem hebt die veel licht nodig hebben, heb je een fellere lamp nodig ipv meer branduren. Die planten horen felgroen te zijn zonder verwelkte blaadjes of bruine puntjes. Als ze dat niet zijn, gaan ze achteruit. Als de MC omhoog gaat groeien ipv in de breedte, is dat ook een teken dat je licht niet toereikend is. Planten wortelen overigens makkelijker in zand of soil dan in grind.

• Leuk
Waarderingen: Hero
Thanks. De MC gaat in verhouding meer omhoog dan in de breedte.
Zal me eens een avondje verdiepen in alle informatie rondom goede verlichting dan.
Was op het forum al een aantal mensen tegen gekomen met klachten over de lampen die standaard in deze bak zaten.

Thanks. De MC gaat in verhouding meer omhoog dan in de breedte.
Zal me eens een avondje verdiepen in alle informatie rondom goede verlichting dan.
Was op het forum al een aantal mensen tegen gekomen met klachten over de lampen die standaard in deze bak zaten.
De verlichting die in standaard bakken zit, is ook 'standaard', nooit high-end - zeker bij Superfish. Dat is een instapmerk. Als je sterke verlichting wil gaan gebruiken, zul je overigens ook meer voedingsstoffen en waarschijnlijk co2 nodig gaan hebben.
Anyway, voor jouw bak zou je kunnen denken aan (bijvoorbeeld) een Twinstar 450CA om montecarlo en naaldgras goed te doen groeien.

Ik gebruik deze plant al jaren in mijn aquaria omdat het zo'n makkelijke plant is die eigenlijk maar weinig eisen stelt. Ik heb altijd 'dirted aquaria' dus met een natuurlijke voedingsbodem. Dat is voor deze plant wel belangrijk hij wortelt behoorlijk diep uiteindelijk en zal zich naar verloop van tijd ook gaan verspreiden via zijscheuten. Ook maakt die soms wel eens extra wortels hoger aan de stengel.

Ik heb niet zo veel verstand van de verhouding in waterwaardes met CO2, dus daar kan ik je helaas niet mee helpen.

Anyway, voor jouw bak zou je kunnen denken aan (bijvoorbeeld) een Twinstar 450CA om montecarlo en naaldgras goed te doen groeien.
De Twinstar kwam ik op het forum al tegen als een relatief betaalbare lamp. Fijn om te zien dat je die aanraad.

Inmiddels is mijn vriendin ook wat enthousiaster over een aquarium in de woonkamer en kreeg ik vandaag te horen dat "Een wat grotere bak misschien beter zou staan."
Ik zal dit weekend het gesprek eens aangaan. Als er inderdaad een grote bak bij komt gaan we daar meteen goed in investeren.
Zet ik deze bak wel om naar een garnalenbak met wat minder licht behoevende planten.
Blijft het toch hier bij dan is de kans groot dat de Twinstar erboven komt te hangen.

Nogmaals bedankt!

Korte update.

Planten zijn al iets beter nadat het aantal uren terug naar 8 is gegaan en de plantenvoeding iets is verhoogd.
Grote bak zal nog even op zich laten wachten ivm wat grote kosten aan ons huis.
Deze week de Twinstar dus maar bestellen voor de huidige bak.

boven mijn bakje hangen de solar leds van JBL, mooie lampen en mooie plantengroei gegarandeerd! maar het prijskaartje is er wel naar...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan