Wat is er nieuw

Rotala Rotundifolia wordt niet rood

Bop(b)

Well-known member
Lid geworden
2 februari 2013
Zoals de titel zegt wordt de Rotala niet rood. Snap niet wat de plant mist, aan licht zou er geen gebrek moeten zijn. Wie kan me helpen?

Verlichting hpv 3 x 7000k + RGB
pH 6,8, KH 5, No3 20, Po4 2, Fe 1.

Het langer termijn test kleurt licht groen en de CO2 wordt via een reactor toegediend.

Groeten Bob
20171218_195345.jpg

Ha Bob, je zou, om rode planten te krijgen, het volgende kunnen doen :
extra ijzer toevoegen en lichtsterkte verhogen (of een paar uur pieken)
Verder je NO3 verlagen maar ik weet natuurlijk niet of dit haalbaar is. Als je all in one voeding hebt is dat erg lastig natuurlijk om je nitraat te minderen.

ps een rotundifolia word niet knalrood, maar oranjerood zoals je in mijn foto album kunt zien

Het roodkleuren van deze plant is sterk afhankelijk van het Kelvingetal, als er te weinig licht aan de rode kant van het spectrum in je licht zit, dan zal de plant NIET roodkleuren. Je moet dit zien als het bruin worden ( pigmenteren) van de mensen huid onder invloed van ultraviolet licht. Planten doen dat om dezelfde redenen, namelijk om niet te verbranden!

Cor, Is een Fe van 1 dan niet voldoende? En wat heeft nitraat hier mee van doen?
Een gemeten waarde van 1 zegt helemaal niet zoveel. Er kan wel X ppm Fe in het water meten, maar dat wilt niet zeggen dat het ook beschikbaar is voor je planten. De kans is nml groot dat het chelaat is uitgewerkt.
Bij sommige chelaten is de beschikbaarheid van bv Fe al na 10 minuten uitgewerkt. Opzich niet erg omdat de plant micro hoeveelheden nodig heeft ( we noemen het niet voor niets micro's) maar als de behoefte groot is, zoals in het geval met rode planten,
kan er beter Fe worden aangeboden in een gluconaatvorm zoals Flourisch Iron of Ada Eca.

Als je het nitraat gaat verlagen worden de planten ook roder van kleur. Veel professionele aquascapers verlagen hun nitraat tijdelijk, net voor een foto-shoot, en verhogen/verlengen hierbij ook hun licht
om tot mooie resultaten te komen. Er word dus kunstmatig een tekort opgewekt waardoor de plant roder van kleur gaat worden.
Kan je goed zien in de bakken van ADA, daarbij is het nitraat in de bak (en in de voeding) altijd bijzonder laag, vandaar de mooiere rode kleuren.

Daarom is het dagelijks toevoegen van sporen ook een meerwaarde.

Tevens bevestigd dit ook mijn bevinding, dat je beter overal weinig van kan hebben (lees geen tekort maar laag gedoseerd) dan blijft alles goed opneembaar.

De beste manier om ijzer toe te voegen is mi toch via de bodem.
Anaerobe bacterien maken ijzer2 van ijzer3 en ook de wortels zijn in staat om van ijzer3 ijzer2 te maken.

Als je het nitraat gaat verlagen worden de planten ook roder van kleur. Veel professionele aquascapers verlagen hun nitraat tijdelijk, net voor een foto-shoot, en verhogen/verlengen hierbij ook hun licht om tot mooie resultaten te komen..
Klopt ik heb wel eens rode plantjes gehad van een collega die werden bij mij in de ei bak dus heel mooi groen.

Bedankt voor de tip. Ik voeg wekelijks No3 toe, dus kan ik eenvoudig verlagen.

Bedankt, groeten Bob

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan