Rotala wallichi


Albert.K

Well-known member
Lid geworden
4 februari 2013
Berichten
1,048
In augustus heb ik bovenstaande plant gekocht, hij groeit niet/matig, maar verslijmd ook niet en gaat ook niet dood
Eigenlijk gebeurt er vrij weinig met die plant.
Ik geef nitraat en fosfaat en de microvoeding doe ik in het water. Bij zijn wortels heeft hij kleibollen.
De verlichting zijn 2 tl buizen van 24 Watt op een diepte van ongeveer 50 cm. Ik voeg CO2 toe.
Nu vraag ik mij af of de temperatuur te laag is, ik verwarm de bak niet en de temperatuur van het water is ongeveer 22 C.
De bak wordt niet verwarmd omdat mijn vissen geen extra verwarming nodig hebben
In beschrijvingen van bv Aquaplantsonline staat dat deze plant een temp nodig heeft van 24 - 28c
Kan dit het probleem zijn dat het niet groeit, heeft iemand hier kennis over.
Ik hoor het graag .
 
Jouw plant houdt van zacht/zuur water. De lichtintensiteit mag hoog zijn wil je rodere kleur verkrijgen. Volgens mij is het toch nog wel een gevoelige plant. Temperatuur, zoals je zelf ook al zei, zo tussen 24 tot 28 graden. De bodem maakt niet zoveel uit.
 
Een Rotala wallichii is niet echt 1 van de allermakkelijkste planten. Vraagt zacht, zurig water, veel CO2 en als je een beetje mooie kleur wilt hebben
moet je toch wel hoog in je belichting gaan zitten. (lumen 40+ per liter)
Temperatuur is wel iets aan de lage kant, maar Rotala's kunnen dat in het algemeen prima hebben. Zelf houd ik altijd 23 graden aan.
 
bedankt voor de antwoorden.
Mijn kh, is ondanks de turf in het filter 8kh. PH 6.5-7 Turf ga ik na vivarium maar weer eens vervangen dan gaat het weer eens zakken.
Het gaat mij in eerste instantie ook niet om de mooie rode toppen maar om er groei in te krijgen.
Het is mij bekend dat het niet de makkelijkste plant is en als hij binnen een week was dood gegaan had ik er meteen een ander
in gezet.
22 en 23 graden maakt niet veel uit maar ergens moet wel een grens zijn. Aquaplantsonline geeft niet voor niets aan dat het tussen 24 en 28C moet zijn.
Ik kan het nog even aanzien lukt het niet dan kan er nog altijd een andere Rotala in,
 

Terug
Bovenaan