Wat is er nieuw

Rotsgarnalen schuw?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Cumulonimbus
  • Startdatum Startdatum
C

Cumulonimbus

Guest
Ik heb twee rotsgarnalen in mijn bak zitten, maar ik zie ze erg wienig. Ze zitten meestal ergens verstopt in het en rond het stuk hout. Is dat normaal? Soms vind ik ze helemaal niet 😛.
Is het zo dat ze minder schuw worden als ze met meer zijn? Ik geef ze ook voer speciaal voor garnalen, maar daar komen ze nooit (voor zover ik het gezien heb) op af.

Wat zijn rotsgarnalen? Over het algemeen zijn garnalen zeer schuw, zeker als er nog andere (grotere) bewoners bij zitten. De meeste garnalen zijn ook echte groepsdieren, mininmaal 5, maar 10+ is wel aan te raden.

Het zijn aziatische waaierhandgarnalen of de Atyopsis moluccensis. Deze zijn iets groter dan gewone zoetwatergarnalen denk ik.

Ah ok die 🙂. Daar heb ik niet zoveel verstand van, maar er leest ongetwijfeld iemand meer dit topic ...

Ze zijn schuw ja. Nouja ze zijn in de nacht actief en gaan dan opzoek naar eten in de stroming. Gewoon een tabletje heeft dus weinig zin. Strooi af en toe wat stofvoer in de stroming en dat zullen ze gaan eten.

Van welk merk koop je stofvoer, ik heb dat nog niet gevonden. Kan ik ook het gewone garnaleneten een beetje pletten en dan in de stroming strooien? Of bestaat er kant en klaar garnalenstofvoer?

Ja gewoon iets vermalen, gewoon vlokvoer tussen je vingertoppen klein malen is ook al goed.

Ok! Bedankt. Weet je trouwens of deze garnalen zich beter zouden voelen in een grotere groep? Ik heb er momenteel twee van. Heb geen andere soort garnalen.

Ik heb deze garnalen heel lang gehad. Ik had op een gegeven moment een stuk hout vast gemaakt op de achterwand bij de uitstroom van het filter op een beschutte plek. Hier zaten ze de hele dag op in de stroming en konden ze zich terugtrekken in de javavaren en mos dat ik daarop had laten groeien. Je kon ze zo ook goed bekijken 🙂
Tijdens voeren pakten ze altijd een hoop mee zoals vlokken. Ik verkruimelde altijd wat vlokken en garnalenpellets in een beetje water en dat deed in dan in het water bij de uitstroom, algentabletjes voor algeneters zijn ze ook gek op, daar hebben ze het 6 jaar op gedaan dus zal wel goed zijn. Niet teveel in een keer voeren want dan krijg je last van algen en slechte waterwaarden. Ik deed dat 2 a 3 keer op een dag in kleine beetjes.
Ik denk dat een groepje goed is want ze zoeken elkaar zeker op, leuk gezicht als ze naast elkaar zitten te waaieren 🙂
Dat zijn de tips die ik je kan geven,

Ik had eerst een blauwe waaierhand die zag ik bijna nooit, nu heb ik er drie en laten ze zich wat vaker zien

Oh, dat mos, hoe laat je dat groeien op een stuk hout? Dat lijt me wel een hele leuke toevoeging aan het aquarium.

Ok, dan lijkt het me een leuk idee om er nog twee waaierhandjes bij te doen.

Heb je er andere bewoners bij? (vissen/kreeften) want dan zijn waaierhandgarnalen ook schuwer.

Had ik toen gedaan met naaigaren, maar daar zijn geloof ik heel veel andere manieren voor. Mijn rotsgarnalen zaten er graag in op of naast

Je kan het met een stukje visdraad er gewoon opbinden na een tijdje gaat het mos zich er zelf aanhechten.

Er zitten vissen bij, maar niet groot genoeg om de garnalen op te eten. En ook een algeneter, maar daar zitten ze net altijd dicht bij 😛.

Zijn inderdaad actiever als het licht uit is maar misschien heb je ook wat fel licht boven de bak en kan het al schelen als dat iets gedempt is.

Flinke stroming heb je nodig, dan zijn ze niet schuw.

Wat LBW zegt is ook mijn ervaring. Ze zitten bij mij overal in de bak, maar ook overal in de bak is stroming. Ze wisselen elke paar uur van positie en af en toe trekken ze zich terug.

Medebewoners hebben inderdaad ook invloed op ze. Ze trokken zich niks aan van mijn Gastromyzons, maar toen de zeer drukke Danio's er bij kwamen werden ze iets voorzichtiger.
In mijn bak trekken ze zich helemaal niks aan van de omgeving behalve als er iets gebeurd waarvan ze schrikken (bijvoorbeeld hard langs de bak lopen oid). Als ik ze met verversen soms aanraak, soms kan ik er echt niet omheen, dan trekken ze hun waaiers in en dan gaan ze 2 cm verderop weer verder met waar ze mee bezig waren.

Bestaan er aquariumlampen die iets minder fel zijn? Die van mij is een gewone standaard tl lamp voor aquaria denk ik.

Er is stroming in de bak, maar wel niet overal. Die staat constant aan.

Het enige drukke in de bak zijn drie guppy's, maar die komen nooit bij ze in de buurt.

Drijfplantjes willen ook wel werken

Goed idee, bedankt.

Bij mij gaan ze in de drijfplanten hangen wat resulteert in dode drijfplanten aangezien ze ze helemaal meetrekken naar beneden, haha.

Drijfplanten is inderdaad een goede tip. Heb er zelf ook een stuk hout in liggen waar ze zich ook regelmatig even onder terugtrekken (tunneltje zeg maar).

Had er in het begin maar 5 in zitten en toen waren ze ook erg schuw trouwens. Ze zaten vaak alle 5 ergens verscholen bij elkaar in de buurt van de uitstroom.
Nu het bestand onlangs is uitgebreid naar 15 stuks zijn ze een stuk actiever!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan