Rubbere bodem


CLEANIMAL

Member
Lid geworden
8 juli 2020
Berichten
9
Leeftijd
45
Goedemiddag,

Het is de eerste keer dat ik iets post op dit forum en eigenlijk is het meer een marktonderzoek.:giggle:
De reden, ik heb iets bedacht voor aquaria en ook te gebruiken voor terraria en wil graag de mening weten van echte aquarianen.
Ik heb al heel mijn leven een aquarium en heb ook een aantal terraria gehad. Echter is de schoonmaak altijd een dingetje en heb ik daarom het volgende bedacht.
Er bestaan al dingen zoals achterwanden, nep planten, nep rotsen etc. Niets mis mee zolang het geen kwaad kan. Echter heb ik nog nooit een nep bodem gezien voor aquariums. Een bodem die je er makkelijk inlegt en ook weer in makkelijk uit kan halen.
Ik heb al een aantal bodems gecreëerd en het werkt, al zeg ik het zelf, prima.
Ze zijn gemaakt van rubber en je kan er behoorlijk creatief mee zijn. Daarnaast beschermen ze ook nog eens de bodem voor wanneer je er bijv. lavasteen in wilt leggen.
Ze wegen een stuk minder dan het zand wat ik normaal zou hebben gebruikt en het is zeer goed schoon te houden omdat het vuil zich niet in het zand nestelt. Daarbij hoeft je deze niet uit te spoelen wat je bij zand en grind vaak wel moet doen. Je kan ze makkelijk onder de kraan even afspoelen wanneer dit nodig is.
Je kan ze ook makkelijk knippen of snijden en zo aanpassen naar je eigen smaak. Ze zijn echter zeer stevig en rekbaar. Je hebt verder niets nodig, zoals aquarium kit en of zuignappen.
Verder kan je ze ook goed gebruiken over een voedingsbodem heen zodat het zand en grond niet mengt. Voor de plantjes kan je gaten maken en zo op die manier in de grond zetten. De planten blijven op hun beurt ook beter staan dan bij los zand.
Voor gravers is het wellicht niet zo`n goede bodem maar daar heb ik een ander idee voor maar daar werk ik nog aan.
Het oogt zeer natuurlijk maar je kan er ook je eigen draai aan geven. Zie foto`s.

Dus zou ik graag jullie deskundige en ongezouten mening willen vragen en mij eventueel wijzen op problematische dingen die ik over het hoofd heb gezien.

Alvast bedankt.
Mvg Willem Spruit
 

Bijlagen

  • thumbnail_zand mat 1.png
    thumbnail_zand mat 1.png
    540.1 KB · Weergaven: 236
  • thumbnail_zand mat 2.png
    thumbnail_zand mat 2.png
    473.4 KB · Weergaven: 244
  • thumbnail_zand mat 3.png
    thumbnail_zand mat 3.png
    502.3 KB · Weergaven: 242
Het lijkt mij om verschillende reden niets.
Een bodem is vaak het grootste filter van je bak en de grootste bacterie werking.
Als je een bodem moet schoonmaken dan is er iets mis in het gehele proces, vaak is het alleen een beetje afhevelen.
Als je een mooie scape / Hollandse bak hebt moet ik er niet aan denken om de bodem er even uit te halen om uit te spoelen, dat zou betekenen dat je weer opnieuw kan gaan beginnen.
Verder lijkt het mij onmogelijk om voedingstabs bij de wortels te doen.
Om maar even een greep uit mijn bedenkingen weer te geven.
 
Als je er gaten in maakt voor de planten dan ben je wel gebonden aan 1 indeling want anders moet je weer extra gaten maken. Wat ook een dingetje is dat hoogte aanbrengen waarschijnlijk wel moeilijker wordt aangezien de mat dan op een rare manier in het aquarium ligt.
(Misschien zie ik dit verkeerd)
 
Ik zie de bodem als een zeer nuttig onderdeel van het aquarium waar veel bacteriën leven.
Veel planten krijgen uitlopers die bij deze bodem geen kans krijgen. Daarnaast wijzigt de inrichting regelmatig en wordt er met planten geschoven en nieuwe geplaatst.
Ik zie niks in deze bodem.
De enige "aquariaan" die ik dit zie kopen zijn de mensen die hun hele aquarium volzetten met nepplanten en prullaria.
 
Gaat 'm niet worden. je krijgt een zuurstofloze omgeving eronder, dus planten laten groeien kan je wel vergeten.
Het zou wel kunnen werken met mossen en planten die je normaal op hout of steen laat groeien.
 
Het lijkt mij om verschillende reden niets.
Een bodem is vaak het grootste filter van je bak en de grootste bacterie werking.
Als je een bodem moet schoonmaken dan is er iets mis in het gehele proces, vaak is het alleen een beetje afhevelen.
Als je een mooie scape / Hollandse bak hebt moet ik er niet aan denken om de bodem er even uit te halen om uit te spoelen, dat zou betekenen dat je weer opnieuw kan gaan beginnen.
Verder lijkt het mij onmogelijk om voedingstabs bij de wortels te doen.
Om maar even een greep uit mijn bedenkingen weer te geven.

Ik zie de bodem als een zeer nuttig onderdeel van het aquarium waar veel bacteriën leven.
Veel planten krijgen uitlopers die bij deze bodem geen kans krijgen. Daarnaast wijzigt de inrichting regelmatig en wordt er met planten geschoven en nieuwe geplaatst.
Ik zie niks in deze bodem.
De enige "aquariaan" die ik dit zie kopen zijn de mensen die hun hele aquarium volzetten met nepplanten en prullaria.

Zou dit wel kunnen als je het bovenop een bodem legt? (gewoon vraag uit intresse)
 
Gaat niet werken met planten of iets eronder. Een bodem moet kunnen 'ademen' anders krijg je bodemrot, dus zeker als je een voedingsbodem eronder doet gaat dat geheid fout denk ik. Misschien is het leuk voor een quarantainebakkie met niks erin maar ik zou er nooit voor kiezen.
 
Een nepbodem lijkt me zeer wel mogelijk bij een nepachterwand en nepplanten. We kunnen daarbij ook nog denken aan nepvissen, bijvoorbeeld. Het water zou je kunnen vervangen door epoxie wat je eruit zou kunnen laten zien als water. Kortom, geen deskundige wellicht, maar wel een ongezouten mening.
 
Lijkt mij voor een aquarium inderdaad vrij nutteloos om de hiervoor genoemde redenen, maar ook voor terraria zie ik het niet zitten.

Dit soort dingen bestaan al voor terraria, en het wordt altjjd afgeraden. Ten eerste geeft je dieren de kans niet om te graven. Ten tweede zul je dus alles uit het terrarium moeten halen, inclusief het dier zelf. Daarnaast is het gewoon onhygiënisch. Het absorbeert niks, waardoor het niet alleen stinkt maar bacteriën ook de kans krijgen om zich voort te planten. Even poep uit de bak scheppen gaat met zoiets niet dus je moet het elke dag schoonmaken wil je het dier gezond houden, maar dan kom je weer op punt 2 en zul je het dier onnodig stressen.
Het houdt ook geen vocht vast waardoor tropische dieren dagelijks besproeid moeten worden...

Een normale kokosbodem kost minder en is in alle opzichten gewoon beter.
 
Naast alle genoemde argumenten denk ik ook dat zo n bodem niet mooi blijft en ook door licht snel zal verkleuren.
 
Er zijn wel bodems voor het aquarium met grint lay-out. @RichD1011 heeft het.
Ligt wel zand overheen.
Is meer voor de bodem happens bedoeld.
 
Op zich vind ik dit een heel creatief idee, decoratief is het zeker. Of het in de praktijk ook handig is weet ik niet.

Misschien is dit wel geschikt voor houders van bepaalde kwetsbare sluierstaarten, die normaal een " bare bottom" tank zouden hebben. Men houdt kweekvormen als de Pearlscale, de Crown Pearlscale, de Hemelkijker en de Bubble Eye meestal ook zonder verdere decoratie of planten. Ik weet alleen niet of het rubber geen schadelijke stoffen in het water afgeeft. Je zou eens contact op kunnen nemen met Dino Yan van de Fancy Goldfish Store in Voorschoten, kijken wat die er van vindt. En er zijn nog meer kwekers en handelaars in sluierstaarten in ons land, die vind je wel via Google.

Ik zelf heb alleen simpele Fantail Sluierstaarten, die ik een zo natuurlijk mogelijk leven laat leiden. Ze kunnen grondelen en wroeten tussen de planten, en het zand heeft in mijn bak ook een filterfunctie. Mijn schoonmaakproces is dan ook net zo simpel als mijn bak zelf, en voldoet zo prima.
 
je kan een bodem filter maken en daar onder weer een buiten boord filter dan heb geen onderhoud aan je bodem
 
Er zijn wel bodems voor het aquarium met grint lay-out. @RichD1011 heeft het.
Ligt wel zand overheen.
Is meer voor de bodem happens bedoeld.

Is gewoon grindfolie voor vijvers hoor :))

Plaatje Styrodur voor bescherming bodem, grindfolie erover en daar zandlaag overheen.
als je vissen gaan graven heb je niet dat je glazen bodemplaat of beschermlaag zichtbaar worden maar botsen de vissen op een ondoordringbare grindlaag :))

Maar op bovenstaande: zie ook meer nadelen dan voordelen.
grootste voordeel wat je mist, is het grote biologische effect van een zand/grindbodem.
Als je heel vaak je bodem schoon moet maken gaat er elders iets niet goed :))
 
Ik vind het een leuk en creatief idee. Of het ook echt zal werken dat geloof ik niet zie de reacties hier boven. Wellicht dat het voor een aquarium zonder wortelende planten enigszins kan werken en er leuk uit kan zien, maar dat kan een aquarium zonder bodem en wat steen/hout met planten daarop ook.

Voor bescherming van de bodem kun je overigens ook gewoon een lap vijverfolie gebruiken en daarom je grind en zand storten. Zo doe ik dat eigenlijk altijd om stenen te kunnen stapelen zonder het geknars op het glas te horen. Of zoals Richard hierboven met grindfolie, dat heeft als voordeel als je cichlide weer eens een verbouwing hebben gehouden je niet tegen zwart vijverfolie aan kijkt.
 
Goedemiddag,

Bedankt voor jullie reacties.
De mat is overigens niet bedoeld om frequenter schoon te maken maar het proces makkelijker te maken. Ik snap dat de echte aquariaan graag tijd en moeite steekt in het creëren van een biotoop. Echter zijn er ook mensen die gewoon vissen willen houden en van het rustgevende gevoel wat vissen geven willen genieten. Jullie zijn dan ook niet de juiste doelgroep maar toch was ik benieuwd naar jullie ongezouten en deskundig mening en die hebben jullie zeker gegeven. Dank jullie wel.
Ik ben me zeer bewust van de plantengroei en bacteriën die voor een goede balans zorgen maar ik ben van mening dat een goed filter het meeste werk doet en er ook genoeg planten zijn die geen "echte" bodem nodig hebben. Voor een groot aquarium zou ik het ook niet gebruiken maar tot een cm of 80 kan dit prima.
Zelf ben ik graag creatief en groot fan van fantasie aqua-scaping. Zolang het de vissen geen schade brengt zie ik er geen kwaad in.
Toch ga ik proberen dit idee verder uit te werken zodat ik de problemen die jullie aankaarten weg kan strepen.

Mvg Willem spruit
 
Misschien ook leuk (voor de handel ?) om kweekvormen mooi uit te laten komen tegen een andere achtergrond. Bijvoorbeeld knalrode vissen met een zwarte achtergrond, gele vis met blauwe achtergrond en vice versa. Een soort "showcase". Maar natuurlijk niet ten koste van hun gezondheid, dus alleen bij soorten die dat kunnen hebben.
 
Echter zijn er ook mensen die gewoon vissen willen houden en van het rustgevende gevoel wat vissen geven willen genieten. Jullie zijn dan ook niet de juiste doelgroep maar toch was ik benieuwd naar jullie ongezouten en deskundig mening en die hebben jullie zeker gegeven. Dank jullie wel.

Ik vind het sowieso moedig van je dat je de vraag hier stelt en chapeau voor de manier waarop je met de kritieken omgaat!
:petjeaf:
Je hebt overigens ook een punt dat er ook een (grote) groep mensen is die 'gewoon vissen willen houden en van de rust willen genieten'. Zonder meer (helaas in sommige gevallen)
En daar komt bij dat allerhande decoratie vrij populair blijft. (Shops puilen er mee uit en ook hier zie je dat heel vaak passeren)
Ik denk dan aan scheepswrakken, cinema-figuurtjes, hutjes, fake bonsai, ...
Dus er is een markt.
Op zich is er ook niets mis met het concept 'decoratie/figuurtjes/...'
Zonder te willen veralgemenen denk ik dat vrij veel van de mensen die dergelijke decoratie gebruiken in veel gevallen niet volledig op de hoogte zijn van het belang van zaken zoals indraaien, de juiste bodem, de juiste manier van filteren.
Niet per se omdat ze nieuw zijn (kan ook natuurlijk) maar eerder omdat ze op een andere manier in de hobby staan, omdat ze er anders tegenaan kijken.

Het zou mooi zijn (vind ik) mocht er voor deze groep ook kwaliteitsmateriaal te koop zijn.
Iets dat naast het louter "funky, funny, fantasy of "cartoony" zijn ook rekening houdt met het belang van bepaalde factoren, met het welzijn van de dieren.

Enkele voorbeelden van wat ik bedoel:
waar vind je kwaliteitssubstraat, maar dan in felle kleuren? Bijna al het felgekleurd grind/zand op de markt is ongeschikt (en niet zozeer wegens de kleur) Je ziet fluogrind dat veel te grof is, er is veel gekleurd zand maar meestal is dat scherp of minderwaardig gekleurd.
Er is een 'design'merk waar alles (van bak tot filter) totaal ongeschikt is. De ontwerpers hebben enkel oog gehad voor de looks in nieuwstaat met als resultaat een draak van een bak waar bvb standaard gewerkt wordt met knikkers als substraat...
Er zijn massa's huisjes, grotjes, hutjes, scheepjes op de markt die er uit zien alsof ze bruikbaar zijn voor de vissen.Vaak zie je dat dergelijke troep enkel voor het zicht gemaakt is, dat ze zelfs niet geschikt zijn aan de binnenzijde (scherp/gevaarlijk krap, ontoegankelijk).
Dat ze dus enkel en alleen voor de schijn/ de looks/ de grap zijn...
Terwijl het ook anders zou kunnen. Het is niet omdat het kitsch is dat het niet visvriendelijk/bruikbaar kan zijn, toch?
Daar zou op ingespeeld moeten en kunnen worden denk ik...

En op dat vlak kan ik wel wat opties bedenken voor je bodem-idee.
Ik geef enkele voorbeelden (ik zeg zomaar iets hé):

1-Veel mensen willen heel graag de illusie van een paadje creëren in hun scape, meestal dmv verschillend( gekleurd) substraat. Vaak zie je hetzelfde probleem: het blijft niet mooi gescheiden, zand en soil mengen....
2-Je ziet ook vaak pogingen om een riviertje of een meertje te simuleren in de bak. Met wisselend succes.
3-Sommige vissen (bvb sluiers/goudvissen zoals al gezegd) zitten in bare bottom tanks (om verschillende redenen). In zulke bakken is het vaak een probleem om plantjes te plaatsen. Waardoor het vrij saai kan worden.
4-Er is een grote groep aquarianen die fan zijn (jij ook blijkbaar) van fantasy icm aquascaping. Sommigen willen een set uit een film of een serie nabouwen, dat kan van alles zijn (The hobbit of Star Wars, ieder zijn ding).

Je zou je idee kunnen aanpassen aan dergelijke "noden". Hieronder mijn "idee" hoe je kan inspelen op bovenstaande situaties

1- In plaats van een volledige bodem zou je stroken kunnen maken in de ruwe vorm van een kronkelend weggetje. Aan beide zijkanten van het weggetje voorzie je een verhoging dmv rubber rand. Met deze stroken is het makkelijk om een paadje te maken dat niet dichtslibt of vermengt.
Flexibele rubberen stroken lijken me trouwens op meerdere manieren bruikbaar tijdens het scapen. Al is het maar om een scheidingswand met stenen volledig af te sluiten, bvb tussen een zone soil en zand?

2- Een riviertje of een meertje kan je ook pre-fabriceren. Rubber als bodem en bedekken met transparante epoxy (=water). Je kan een wateroppervlak simuleren en hier en daar (rond steentjes in het water, langs de 'oever') maak je de epoxy wittig/schuimig om waterbeweging te faken.
Als dat goed gemaakt is kan dat er vrij cool uitzien. Zou best populair kunnen zijn, zo een mobiele onderwater vijver...
Je geeft het geheel langs de buitenkanten nog een dunne rand zodat het 'onzichtbaar' kan ingegraven worden.

3- Voor bare bottom tanks kan je ook iets (op maat) maken. Mocht je ook in de hoogte kunnen werken met je rubber dan kan je een 3d-plattegrond maken met hier en daar verhogingen en afscheidingen en heb je het voordeel dat lompe vissen (zoals sluiers) zich niet kunnen bezeren.
Vervolgens voorzie je in de rubberbodem hier en daar "eilandjes" of "planten-plateau's".
Als het ware kleine plantenbakjes met plaats voor een laagje substraat (eventueel voorzie je ook iets om de plantjes extra te bevestigen in het substraat zodat de lompe vissen ze niet kunnen loswrikken.)
Maar ook een simpele "zandbak" uit rubber zou leuk zijn. Dan kunnen de vissen plaatselijk grondelen en kan de (goud-)vishouder toch nog makkelijk uitwerpelsen en vuil afzuigen in de rest van de bak. Als je dat zandbakje dan nog een leuk, origineel en praktisch design geeft heeft dat volgens mij wel potentieel.

4-Je kan het qua fantasy zo ver drijven als je wil maar als je even verder denkt kan je wel leuke dingen maken denk ik.
Kan je ook driedimensionaal gaan?
In verschillende kleuren?
Wordt dat geprint of?
In zo'n geval zou je total loss kunnen gaan en een soort 'grondplan' op maat kunnen maken, als het ware een frame voor de inrichting.
Dan kan je de combinatie maken van open stukken en afgesloten zones.
Ik zou wel steeds een zone voorzien voor substraat/planten en effectief de bodem niet compleet bedekken met een mat zodat er wel plek blijft voor wat bacteriële activiteit in de bodem.

Zeker met goudvissen kan je de voordelen van rubber goed uitspelen. Geen risico's op verwondingen is al zeer belangrijk.
Dus rubberen stenen/rotsen zijn misschien een idee? (Ik denk weer aan lompe goudvissen die zich soms al lijken te bezeren aan een ronde kei...)

Wat me ook wel iets lijkt is een rubbermat als achterwand! Je kan het mooi vorm geven, op maat knippen. Het neemt niet veel plaats in en is makkelijk te bevestigen. Je kan de wand makkelijk voorzien van uitsparingen allerhande voor planten (ook epifyten of mosjes).
Zeker in bare bottom bakken is een achterwand die je kan beplanten wel een meerwaarde imo.

Ik ben me zeer bewust van de plantengroei en bacteriën die voor een goede balans zorgen maar ik ben van mening dat een goed filter het meeste werk doet en er ook genoeg planten zijn die geen "echte" bodem nodig hebben. Voor een groot aquarium zou ik het ook niet gebruiken maar tot een cm of 80 kan dit prima.

In een grote bak zou je met kleinere modules kunnen werken, eventueel (zoals ik al zei) enkele scheidingswandjes voor zand en soil, of leuke en verplaatsbare figuurtjes/vaasjes/vormpjes met uitsparing voor planten.
Of grotjes, vijvertjes enzoverder
Wat eventueel ook zou kunnen is rubbermatten maken die (extreem) geperforeerd zijn. Op maat te snijden en zo bruikbaar voor mensen met gravende vissen.
Nog een laatste ideetje: je zou ook matjes kunnen maken waarmee interne filters en dergelijke gecamoufleerd kunnen worden (bvb fake rotslook of een geperforeerde mat om met mos te bekleden)

Je merkt: volgens mij zijn er zeker genoeg mogelijkheden (naast een volledige rubber bodem wat effectief niet het strakste plan is ;)) ) dus goed dat je je niet snel laat ontmoedigen!!
Succes alleszins!
 
Laatst bewerkt:
Willem666, dank je wel voor je bericht en de vele ideeën die je aandraagt. Ik heb er zelf ook nog heel wat in de planning en ik zie dat sommige van onze ideeën elkaar overlappen. Ik laat mij zeker niet ontmoedigen. Ik ken de branche en weet precies wat je bedoel. Veel items zijn gericht op uitstraling en niet op functionaliteit. Ik zou graag een lijn willen zien waarin beide aandacht krijgen. Creatief maar diervriendelijk. Maar goed, eerst de basis, dan de rest.
 
Ideaal om op een EPS plaat te leggen, daarboven dan gewoon zand.
Vooral handig als je dan gravers hebt zodat wanneer ze in het zand graven je niet moet kijken op een wit EPS paneel, maar het lijkt alsof het gewoon zand is.
Ik denk dan vooral aan malawi of tanganyika aquariums.
 
Goedemiddag,

Bedankt voor jullie reacties.
De mat is overigens niet bedoeld om frequenter schoon te maken maar het proces makkelijker te maken. Ik snap dat de echte aquariaan graag tijd en moeite steekt in het creëren van een biotoop. Echter zijn er ook mensen die gewoon vissen willen houden en van het rustgevende gevoel wat vissen geven willen genieten.

uhm daarvoor heb je dit:


Maar zonder gekheid. er zijn mensen die een aquarium volstoppen met kunstof inrichting en daar blij mee zijn. zolang het samengaat met een goed filtersysteem is het technisch ook niet bezwaarlijk. Dus een kunststof bodem waarom niet.

Probleem is, waarom wel?
wat maakt dit gemakkelijker schoon te maken? ik denk dat het alleen maar lastiger is. In een aquarium met prachtige plastic prullaria hevel je een laagje leuk gekleurd ( mijn favoriet is de combi roze groen) grind zo af. je spoelt het uit en kiepert het terug netjes om je spongebod beeldjes en luchtbubbelkasteeltjes heen.

ligt er een rubbermat onder dan moet eerst alles eruit, dan die mat eruit pleuren. dan is daar ws vuil onder gekomen, of het is er af gevallen tijdens het eruithalen, en dan licht het op de bodem en moet ik het alsnog afhevelen....
 
Goedemorgen,

Ik wilde toch even dit delen met jullie.
Deze rubberen rotspartij ligt er nu zo`n 6 weken in en gaat er steeds echter uitzien. Ik ben er erg blij mee en de vissen ook.
 
Je bodem ziet er idd echt uit. Maar wat is nu t voordeel van een rubberen bodem? Je bent zo een aanzienlijk deel van je substraat voor goede bacteriën kwijt. Dat zou ik als nadeel zien, welk voordeel staat hier tegenover?

Ook vind ik de combinatie van corydorassen en een dergelijke bodem niet juist. Deze vissen horen te kunnen wroeten in de bodem, daar draait hun hele leven om(vandaar ook hun onderstaand Bekkie en bekdraden)
Verder vind ik dat goudvissen niet met tropische vissen gecombineerd kunnen worden, er is een temperatuur verschil tussen deze dieren. Ook de hoeveelheid vis is naar mijn mening erg hoog. Zeker als er over 1 jaar die goudvissen de 15cm gepasseerd zijn..

Mijn advies is om toch nog eens je visbestand na te gaan, want naar mijn mening kan daar wel wat verbeterd worden.
 
Hoi Kikkervis,

Er ligt over deze mat los zand zodat de corydorassen lekker kunnen wroeten maar omdat ze dus wroeten en het zand verplaatsen komen er geen kalen plekken op de bodem. In dit geval heb ik zand toegevoegd puur voor de corydorassen. Daar het van rubber is heb je geen extra gewicht in de bak. Geen zware scherpe stenen die je bodem kunnen beschadigen. In het verleden heb ik ook weleens meegemaakt dat vissen klem kwamen te zitten in de gaten die sommige stenen hebben daar heb je hier geen last van, rubber is rekbaar. Daarnaast kunnen goudvissen zich verwonden aan echte stenen. Je kunt argumenteren dat ze ook geen rotsen nodig hebben maar ik zie ze af en toe de rotsen schampen alsof ze er plezier in hebben. Ook is dit veel makkelijker schoon te maken maar dat doe ik eigenlijk niet omdat ze er dan juist steeds echter uitgaan zien.
Ik heb het aquarium overgenomen van iemand omdat ik een groter aquarium nodig had voor de 2 goudvissen die erin zitten. Ik was ook zeer verbaasd over de hoeveelheid vissen die ik erbij kreeg. Maar ik weet ook niet waar ik anders zoveel vissen kwijt moet. De combinatie is niet ideaal maar het gaat prima. Zoals ik al zei draait deze bak al 6 weken en ik houd alles goed in de gaten. De planten die erin staan groeien als kool en alle vissen zijn lekker actief. De tempratuur houdt ik zo rond de 21 graden. Voor de corydoras wellicht iets te koud maar mochten ze ogenschijnlijk verandering in gedrag gaan tonen dan heb ik nog wel een kleiner bak voor ze maar ik vind ze leuk om in de grote bak te zien zwemmen.
 
Corydoras zou ik geen zand ontzeggen. Dat hebben ze nodig voor het grondelen
 
Corydoras zou ik geen zand ontzeggen. Dat hebben ze nodig voor het grondelen
Er ligt over deze mat los zand zodat de corydorassen lekker kunnen wroeten maar omdat ze dus wroeten en het zand verplaatsen komen er geen kalen plekken op de bodem. In dit geval heb ik zand toegevoegd puur voor de corydorassen. Daar het van rubber is heb je geen extra gewicht in de bak.
 
Het ziet er inderdaad verrassend echt uit. Voor de Black Moor is dit misschien wel een veilig alternatief. Gelukkig ligt er wel zand voor de Corydorassen, en ook Sluierstaarten houden van grondelen. Ik ben benieuwd hoe dat rubber zich zal gaan houden in de komende tijd. Ik blijf de ontwikkelingen volgen.
 
Dit heeft denk ik zeker potentie, maar minder als snel uitneembare bodem. Bijvoorbeeld als beschermingslaag (een dunne rubberen laag vastgemaakt aan de bodem dan) die je naar wens kan bedekken met zand, grind of met grote zware stenen. Ook als nabootsting van natuurlijke objecten (zoals massieve stenen oppervlakken) heeft dit denk ik potentieel. Snelstromende Europese rivieren bijvoorbeeld hebben zo vaak een combinatie van solide steen, grote keien en kleiner grind. Ook in de rio-xingu zie je dat wel eens terug. Het is geen evidentie om even een plaat steen van een paar tientallen tot zelfs honderden kilo's er in te leggen.
 
Hoi Kikkervis,

Er ligt over deze mat los zand zodat de corydorassen lekker kunnen wroeten maar omdat ze dus wroeten en het zand verplaatsen komen er geen kalen plekken op de bodem. In dit geval heb ik zand toegevoegd puur voor de corydorassen. Daar het van rubber is heb je geen extra gewicht in de bak. Geen zware scherpe stenen die je bodem kunnen beschadigen. In het verleden heb ik ook weleens meegemaakt dat vissen klem kwamen te zitten in de gaten die sommige stenen hebben daar heb je hier geen last van, rubber is rekbaar. Daarnaast kunnen goudvissen zich verwonden aan echte stenen. Je kunt argumenteren dat ze ook geen rotsen nodig hebben maar ik zie ze af en toe de rotsen schampen alsof ze er plezier in hebben. Ook is dit veel makkelijker schoon te maken maar dat doe ik eigenlijk niet omdat ze er dan juist steeds echter uitgaan zien.
Ik heb het aquarium overgenomen van iemand omdat ik een groter aquarium nodig had voor de 2 goudvissen die erin zitten. Ik was ook zeer verbaasd over de hoeveelheid vissen die ik erbij kreeg. Maar ik weet ook niet waar ik anders zoveel vissen kwijt moet. De combinatie is niet ideaal maar het gaat prima. Zoals ik al zei draait deze bak al 6 weken en ik houd alles goed in de gaten. De planten die erin staan groeien als kool en alle vissen zijn lekker actief. De tempratuur houdt ik zo rond de 21 graden. Voor de corydoras wellicht iets te koud maar mochten ze ogenschijnlijk verandering in gedrag gaan tonen dan heb ik nog wel een kleiner bak voor ze maar ik vind ze leuk om in de grote bak te zien zwemmen.
Met deze achterliggende motivatie snap ik het project een stuk beter. Leuk om te lezen. En ik meende geen zand te zien, neem dat dan maar als een compliment op dat de rest er even echt uit ziet (;
Ik ben wel benieuwd naar het slijtage(weekmakers die eruit gaan, kleur die minder wordt etc..)

Maw: kom maar door met de updates over een tijdje (;
 
Goedemorgen. Het is al weer even geleden maar ik had een update beloofd. Dit zijn een aantal voorbeelden van de producten waar ik mee bezig ben geweest. De volledige zandmat ben ik vanaf gestapt. Ik heb mij nu meer gericht op losse rubberen rotsen. Deze zien er zeer realistisch uit en zijn in geen geval een gevaar voor je glazen aquarium. Licht in gewicht en makkelijk schoon te maken en te verplaatsen. Ook heb ik matten die een groter gedeelte van je bak kunnen vullen en daarover heen kan je zand of grind plaatsen. In mijn eigen aquarium werkt dit prima. Ook de planten kunnen zich nestelen in het holle gedeelte van de rotsen en zijn op die manier direct geankerd. Ik ben benieuwd naar jullie mening.
 

Bijlagen

  • 20220711_234309.jpg
    20220711_234309.jpg
    118.5 KB · Weergaven: 64
  • 20220525_204851.jpg
    20220525_204851.jpg
    137 KB · Weergaven: 63
  • 20220906_104157.jpg
    20220906_104157.jpg
    219.2 KB · Weergaven: 68
  • 20220906_104225.jpg
    20220906_104225.jpg
    199.1 KB · Weergaven: 67
  • 20220916_072546.jpg
    20220916_072546.jpg
    201.7 KB · Weergaven: 65
  • 20220916_072903.jpg
    20220916_072903.jpg
    289.1 KB · Weergaven: 65
  • 20220928_143805.jpg
    20220928_143805.jpg
    236.5 KB · Weergaven: 62
  • 20220531_202737.jpg
    20220531_202737.jpg
    99.8 KB · Weergaven: 66
Het ziet er geweldig uit!

Even een vraagje: hoe voorkom je dat die rotsen gaan drijven?
 

Terug
Bovenaan