Wat is er nieuw

Rudolf's bakkie Zuid Amerika

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rudolf
  • Startdatum Startdatum
R

Rudolf

Guest
Nu ruim 5 weken na voorstellen maar een fototopicje openen.
Gaat wel redelijk, nog niet echt goed.
Last van kaamlaag.
Moenkhausia vrouwtje is dik dus w.s. zwanger, dus niet alles slecht.
Heb voor de Hillstream wat stenen in een klein bakkie met water in de vensterbank staan om aufwuchs te kweken.
Eentje heb ik nu als verassing in deze bak gedaan; nu vecht mijn ancistrus met mijn 3 otocinclussen om de alleenheerschappij, zo lekker vinden ze het.
Zal ik ook een foto van proberen te maken.
Zo ziet de bak er nu uit.

rudolfaq13.jpg

Zwanger zal het niet zijn,deze vissen leggen eitjes.

Nee , OK, je hebt gelijk, maar daar kunnen ze wel dik van zijn dacht ik?
Otocinclussen zijn onverstoorbaar, ancistrus probeert ze weg te jagen, maar ze gaan soms gewoon bovenop hem zitten.

rudolfaq14.jpg

Van veel eitjes,kunnen ze ook dik zijn.

Veel eitjes door de hele bak; de meeste na een uur al weg 😳

Getver, het is niet meer leuk, draadalg en slakkenplaag en de kaamlaag gaat niet weg.
Was ik er maar niet aan begonnen. En ik doe zo mijn best, veel schoonmaken, waterverversen enz. Vissen doen het prima.
Anatome Helena slakken helpen ook niet; planten zich wel voort; na twee weken al !

Rudolf zei:
Getver, het is niet meer leuk, draadalg en slakkenplaag en de kaamlaag gaat niet weg.
Was ik er maar niet aan begonnen. En ik doe zo mijn best, veel schoonmaken, waterverversen enz. Vissen doen het prima.
Anatome Helena slakken helpen ook niet; planten zich wel voort; na twee weken al !

Helena slakken winnen altijd van normale slakken, kwestie van geduld. Laat je bak nu juist rustig gaan, draadalgen komt vaak door teveel licht. Draai je licht eens minder. Kaamlaag is ook een kwestie van geduld.

Het duurt meestal met aquaria maanden voordat ze echt lekker draaien. Geduld is een schone zaak :juggle:

OK, dank jullie, is nu 8 weken.
Vandaag of morgen maar eens een hele grote schoonmaak.
Wil niet aan de chemicalieen; misschien wel zelf wat CO2 proberen te maken met zo'n pet flessensysteem.
En wat meer plantjes.
Ga eerst een testsetje kopen, maar die zijn knap duur; wat is een eenvoudige goede?

Je kan ook "te veel" schoonmaken. 😉

Ik zit ook met draadalg al 3 maanden zelfs gewoon blijven verwijderen en dan wordt het steeds minder.
Over de co2 meeting ik heb de dennerle lange termijn co2 test en werkt goed bij mij alleen moet je m niet onder colorlight hangen dan zie je de kleur bijna niet.
Ook heb ik een co2 systeempje dat werkt met bruistabletten van sera mijn co2 was te laag en zit nu weer op goed dus werkt perfect.

Ook gemerkt dat mijn eheim 2213 pomp niet echt hard werkt, de laag filterwatten heeft hem behoorlijk verstopt.
Ook staat hij flink lager dan de bak en dat scheelt echt een hele slok op de uitstroom.

Ja de filterwatten er uit, of minder; kijken of ik hem hoger kan zetten.
Ik heb op zolder een 2215 naast een bak staan en dan blaast het echt hard :regen:

Gaat al beter met de pomp; maar als je meet van de onderkant van de pomp tot bovenkant bak waar het water overheen moet met de instromer , dat is bijna 110 cm; max opvoerhoogte van deze pomp is 150 cm; dan verlies je dus al wel veel; bij 150 cm zal er nog net wat stromen; bij 160 niet meer.
Zo interpreteer ik het iig.
Zonder watten stroomt veel beter; nu nog wat verhogen, maar kan niet erg veel hoger, geen plaats; bak staat in de gang naast de meterkast; pomp in de meterkast :stom:

Er was een moment dat het goed leek te gaan.
Ik lees overal dat draadalg eigenlijk een teken is van heel goed water.
Blijven weghalen en dan gaat het beter. Maar hier niet; nu een donkergroene smurrie algenlaag op alles, in een paar dagen op komen zetten.
Ik denk dat ik de bak maar weg doe; na drie maanden nog steeds alleen maar ellende, bah.

Dan moet je de bak eens even leeghalen en een deel van het water opvangen in emmers, heb je toevallig ook een regenton? Dan kan je wat regenwater toevoegen nadien.

En die kaamlaag kan je enorm verhelpen heb ik ontdekt, gewoonmet een luchtpompje de oppervlakte beluchten en dan verdwijnt de kaamlaag.

Niet stoppen hoor, het is net zulk een leuke hobby 🙂

Misschien dat ik het kan opbrengen; ik wil eigenlijk dan ook meteen de laag grind vervangen door zand; ik vind dit grind te grof; zou dat nog schelen?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan