Wat is er nieuw

Rudy P zijn Eheim Vivaline 240

Rudy P

Well-known member
Lid geworden
24 maart 2015
Hoi allemaal,

Na een aantal jaar van voornamelijk grote aquaria heb ik zo'n 3 jaar terug mijn laatste aquarium weggedaan. Even genoten van de extra ruimte in huis en het niet hebben van aquarium verplichtingen.

Vrij snel ging het toch weer jeuken. Om het allemaal behapbaar te houden heb ik toen een juwel rio 125 gekocht en ben daar rustig weer in begonnen.

Nu weer 2 jaar verder, volop genieten van het aquarium, maar zo nu en dan ook wat aan het balen van de beperkte mogelijkheden in een wat kleinere bak. Vrouwlief miste het ook om een echte showbak te hebben.

Dus met gepaste trots is daar nu de Eheim:

540.jpg

Het is dus een bak van 240 liter. 120 x 55 x 40 (waterhoogte 50). Ik heb er voor het eerst voor gekozen om in plaats van een achterwand in de bak de achterkant zwart te schilderen. Ik ben misschien voorbarig, maar ik vind het helemaal mooi. Ook ben ik normaal gesproken geneigd om er een dikke zandbodem in te leggen. Ik heb mezelf eens onder controle gehouden, dus in plaats van een laag van 5 a 6 cm tegen de voorkant heb ik nu 2 a 3 cm tegen de voorkant.

De verlichting is de Eheim classic led. Mooie slanke en kleine lamp. Geeft een behoorlijke sloot licht. De bak is van boven gezien helemaal open, geen trekstrip of andere zaken. De lamp rust op de lijst van het aquarium en is makkelijk van voor naar achteren te schuiven. Best handig om in te werken. Ik wil wel nog een sfeer lamp erbij gaan maken, om s'avonds een mooi en wat mysterieus geheel te krijgen.

Op dit moment draaien er twee filters. Op links de Oase Thermo 600 met zowel de aanzuiging en de sproeibuis links. Hier zit ook de verwarming in:

360.jpg

En op rechts de Eheim Ecco 300 welke bij het aquarium zat:

360.jpg

Ik heb nooit begrepen waarom Eheim de aanzuigkorf enzo in dat afzichtelijke groen blijft maken, maar voor nu heb ik het wel gebruikt en meteen geprobeerd te verstoppen achter wat Valisneria.

540.jpg

Alle inrichting enzo is verplaatst vanuit het oude aquarium. De Oase was mijn oude filter, dus die is al draaiend overgezet evenals het meeste aquariumwater. Zo hopelijk een goede start en niet al te ingrijpende verhuizing voor de paar vissen die ik nog heb.

Er zijn al wat plannen:

Ik wil er een Amazone ' biotoop' van gaan maken. Veel hout, bladeren op de bodem en gedimd licht. Mijn vrouw heeft een hekel aan bruin getint water, dus ik probeer de boel wel zoveel mogelijk helder te houden.

Qua visbestand ben ik er nog niet helemaal uit, maar ik wil in ieder geval een leuke grotere groep cory's. Beetje leven op de bodem. Ik vind een groepje bijlzalmen ook altijd wel leuk in de anders ongebruikte waterlaag. Ik ben zelf gek op maanvissen en heb die ook een tijd gehad in mijn grotere aquaria, maar twijfel over de maat van dit aquarium. Zou denk moeten kunnen, maar of ze er gelukkiger van worden weet ik nog niet.

Dat was het tot nu toe. Nu veel hout scoren en alles proberen met rust te laten verder.

Mooie bak hoor! Succes met het indraaien en verder inrichten.
Maanvissen is op zo'n bak net wel/net niet naar mijn weten, al heeft @jessicapilon ze op een vergelijkbaar formaat.

Mooie bak hoor! Succes met het indraaien en verder inrichten.
Maanvissen is op zo'n bak net wel/net niet naar mijn weten, al heeft @jessicapilon ze op een vergelijkbaar formaat.
Ik heb de Fusion 120 met 330 liter en ik zou met minder geen Manen nemen. Qua hoogte zit je al lager dan mij en ook qua diepte. Sinds kort hebben ze het hier in hun hoofd gekregen om toch eitjes te leggen en dan merk ik dat de andere Manen weinig ruimte hebben om nog fatsoenlijk te zwemmen dus ik vindt 1.20 krap en al helemaal als de bak ook al niet zo hoog en diep is.

Mooi formaat, al denk ik dat de vissen meer planten wel gaan waarderen! Maar dat zat vast al in de planning

Mooi formaat, al denk ik dat de vissen meer planten wel gaan waarderen! Maar dat zat vast al in de planning
Meer planten zijn al onderweg inderdaad. Mijn huidige planten, hout en steen vulde de juwel bak aardig, maar het lijkt nu net niks nog.

Ik heb de Fusion 120 met 330 liter en ik zou met minder geen Manen nemen. Qua hoogte zit je al lager dan mij en ook qua diepte. Sinds kort hebben ze het hier in hun hoofd gekregen om toch eitjes te leggen en dan merk ik dat de andere Manen weinig ruimte hebben om nog fatsoenlijk te zwemmen dus ik vindt 1.20 krap en al helemaal als de bak ook al niet zo hoog en diep is.
Denk inderdaad dat ik afzie van manen. Nu nog zoeken naar een ander mooi amazone visbestand.

Ik heb de Maroni gehad en nu de Dorsigera en dat zijn ook mooie vissen.

Voor nu heb ik wat kleinere scholen in de bak. 20 zwarte tetra's, 10 wit vin tetra (naam even kwijt, is een kweekvorm) en 10 neon tetra's. Ook een mooi flink stuk hout erbij. Dinsdag komen de bestelde planten binnen. Dan zal ik een foto nemen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan