Wat is er nieuw

Rugvin naar beneden -> bij voeden omhoog

S

SushiShubunkin

Guest
Hey hey, ik heb echt hulp nodig 😱

Ik had eerst een sluierstaart en shubunkin gehad. ( sorry, slechte match maar kon even nergens anders)
Mijn sluimerstaart had altijd wel wat ; Zwenblaas ziekte, wittestippen en zijn/haar dood was dat de rugvin en opgegeven moment staart dicht zat en niet in beweging was.

Mijn shubunkin is niet ongelukkig geworden (heeft ook niks) en heeft sinds Februarie een jong ( shubunkin ) vriend gekregen. En met hem is dus iets mis.
Het jonkie was in het begin normaal wordt goed opgevoed door mijn andere maar nu zie ik een soort van de dingen van mijn vorige sluierstaart.
Hij/zij blijft wel bij de andere en beweegt genoeg maar hij/zij doet zijn/haar rugvin niet omhoog, alleen bij het voeren wordt hij/zij blij? Dus doet die het wel omhoog. Is hij/zij niet gelukkig? Waarom? Wat moet ik eraan doen of is dit gewoon normaal en hoef ik geen zorgen te hebben? Ik ben echt bang dat het jonkie hetzelfde zal hebben als mijn overleden sluierstaart. Ik heb er gewoon nog niet zoveel verstand ervan.

Alvast tnx als jullie iets weten!

Ps -> er zit een foto van hem/haar erbij

Bijlagen

• 20200225_161625.jpg
    20200225_161625.jpg
    577.1 KB · Weergaven: 183
Btw: regelmatig vers water, anti algen druppeltjes en bacto druppels ofz voor de nodige bacteriën

Met die bodembedenking zou ik ook niet blij worden als shubunkin. Evenals niet van die anti alg druppels. Want ik ben dan een groeneter, die graag in de bodem wroet en m'n eten wordt vergiftigd en in de bodem geraak ik niet zonder me te verwonden.

Ik heb hele fijne grint die ze me ( aquarium winkel ) hadden aanbevolen. ik heb de alge druppels nodig dus daar kan ik niet zonder, mijn oudere shubunkin heeft nooit iets dus dan zou ik het wel moeten zien als het daardoor zou komen en toen mijn sluierstaart hetzelfde had, nam ik nog geen druppels. Dus ik denk niet dat dat ermee te maken heeft... 😉 heeft iemand misschien een andere suggestie om te proberen?

Misschien even wat meer informatie, dan word het totaalplaatje wat duidelijker.
  • Wat is je bakmaat ?
  • Hoelang draait de bak ?
  • Wat zijn je waterwaarden en waar is mee gemeten ?
  • Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze.
  • Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
  • Om welke vis(sen) gaat het ?
  • Wat zijn de medebewoners ?
  • Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ?
  • Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk)
  • Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)
  • Hoelang heeft de vis het al ?
  • Heb je de vis al lang ? of betreft het een nieuwe vis ?
  • Heb je een foto van de symptomen?

Mijn shubunkin is niet ongelukkig geworden (heeft ook niks) en heeft sinds Februarie een jong ( shubunkin ) vriend gekregen. En met hem is dus iets mis.
Het jonkie was in het begin normaal wordt goed opgevoed door mijn andere maar nu zie ik een soort van de dingen van mijn vorige sluierstaart.
Hij/zij blijft wel bij de andere en beweegt genoeg maar hij/zij doet zijn/haar rugvin niet omhoog, alleen bij het voeren wordt hij/zij blij? Dus doet die het wel omhoog. Is hij/zij niet gelukkig? Waarom? Wat moet ik eraan doen of is dit gewoon normaal en hoef ik geen zorgen te hebben? Ik ben echt bang dat het jonkie hetzelfde zal hebben als mijn overleden sluierstaart. Ik heb er gewoon nog niet zoveel verstand ervan.
In de post hierboven staan een aantal vragen, en dat is natuurlijk niet voor niets.

Allereerst is een Shubunkin eigenlijk totaal ongeschikt om in een normaal aquarium in een huiskamer te houden. Voor deze soort geldt eigenlijk hetzelfde als voor de gewone goudvis: ze voelen zich het prettigst bij een temperatuur tussen de 15 en 20 graden. Dus een huiskamer is meestal te warm voor dit soort vissen. Daarnaast hebben ze veel bewegingsruimte nodig, en dat hebben ze in een gemiddeld aquarium echt niet. Een bak van een meter of 1,5 a 2 breed is het minimum dat ze nodig hebben. Meestal zijn Shubunkins en gewone goudvissen beter op hun plek in een vijver( en ik spreek uit ervaring!).

Verder schrijf je dat je sluierstaart ook al ziek was, ze had witte stip. Witte stip is een parasitaire infectie die behandeld moet worden. Hij is ook besmettelijk. Hoe dan ook, je vis voelt zich niet fijn, en dat zie je aan de rugvin. Alleen in eten is hij/zij nog wel geinteresseerd. Ik denk dan ook dat de weerstand omlaag is gegaan waardoor de vis iets onder de leden heeft. Als je waterwaarden niet in orde zijn kunnen de vissen ziek worden. Vandaar de vragen hierboven.

Ik heb hele fijne grint die ze me ( aquarium winkel ) hadden aanbevolen. ik heb de alge druppels nodig dus daar kan ik niet zonder, mijn oudere shubunkin heeft nooit iets dus dan zou ik het wel moeten zien als het daardoor zou komen en toen mijn sluierstaart hetzelfde had, nam ik nog geen druppels. Dus ik denk niet dat dat ermee te maken heeft... 😉 heeft iemand misschien een andere suggestie om te proberen?
En alles wat in de aquariumwinkel verkocjt wordt is perfect... dan zijn 3/4de van alle topics hier gestart door leugenaars. Winkels verkopen alles zolang ze maar kunnen verkopen.
Zowel je "fijn" grind als je algendruppels zijn je aangesmeerd door verkopers die geen enkele kennis terzake hebben.

Is dit de oorzaak van je probleem?
mss niet maar het zal er zeker geen deugd aan doen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan