Rugvin plat en hangend in een hoekje


V

Veerrr

Guest
goedemiddag,

Ik had altijd 2 sluierstaarten die flink zijn meegegroeid met hun aquarium. Die is 80x30x35. Mijn ene sluierstaart is ongeveer 3 maanden geleden overleden aan zwemblaas. Heb alles geprobeerd bij hem maar het mocht niet baten.

Mijn andere sluierstaart leek verder gezond en gelukkig te zijn maar nu sinds een week valt me iets op. Hij ligt de hele tijd in hetzelfde hoekje stil op de grond. Zijn rugvin ligt plat en hij lijkt ongelukkig. Hij zwemt heel soms rond als hij opzoek is naar eten. Ik heb hem al Esha gegeven maar ook dat hielp niet. Er is verder niets veranderd in het aquarium. Wat zou dit kunnen zijn?

help me! :(
 
Heb je een foto?
Hoeveel ververs je?


80cm is eigelijk te klein, mi imaal een meter bak, en 50 liter per sluierstaart. ;)
 
het hele verhaal te klein etc. kun je overal lezen dus daar zal je zelf een weg in moeten zoeken.

Zie je nog iets aan de huid van de vis vlekken ofzo? Schuurt hij over de bodem? Kijk eens naar de kieuwen die aan de zijkant van de kop zitten of hij ademd met 2 kieuwen tegelijk.

Ik neem aan dat je je waterwaardes niet meet met druppeltestjes. Probeer eens om de dag bijna je gehele water uit het aquarium te halen. Vis net nog onder water staat. Sluiers moeten heel veel vers water anders worden ze ziek. aquarium water tempraturen. Tuinslang erin andere eind in de wasbak. Even zuigen aan de tuinslang en het water komt via de slang eruit. Wel oppassen dat de vis niet bij de tuinslang komt anders is hij een oog ofzo kwijt. Vers water van dezelfde tempratuur weer erin doen. Bij voorkeur met tuinslang sproeier onder water houden. Max 1 graad verschil nieuw water.

Denk wel aan je filter als je interne heb deze uit doen anders draait hij droog. Niet meer je filter schoonmaken alleen de bovenste laag 1x in de week vluchtig uitspoelen. Koop een vriendje voor hem erbij want sluiers hebben soortgenoten nodig. Gezien je formaat 1 visje erbij niet meer! Na een week of 3 ga je 1x in de 5 dagen zoveel mogelijk verversen. Info lezen dan kom je nog meer tegen maar zo gaat hij het voorlopig wel even overleven.
 
Bedankt voor het delen. Ik had heel lang het water niet ververst door een goedwerkende hele grote filter.

Nadat ik het water vorige week voor de helft heb ververst is hij eigenlijk pas zo geworden.

En aquarium te klein is flauwekul, er zit 100 liter in en dat is voor 1 sluierstaart echt wel voldoende. De afbeelding hieronder laat zien hoe die is. Rugvin plat, gezicht is lelijker geworden en z’n staartvinnen hangen naar beneden.

56822D64-A0F5-461C-86D2-8927A6A29D2C.jpeg
 
Tja dan zal je het zelf wel beter weten na een zwemblaasgeval en een op de bodem hangende sluierstaart.

Je vraag advies en als je denk dat het flauwekul is zul je verder op zoek moeten gaan naar betere informatie. Wellicht komen er nog andere reacties waar je wat aan heb.
 
Tja dan zal je het zelf wel beter weten na een zwemblaasgeval en een op de bodem hangende sluierstaart.

Je vraag advies en als je denk dat het flauwekul is zul je verder op zoek moeten gaan naar betere informatie. Wellicht komen er nog andere reacties waar je wat aan heb.

Lijkt me een beetje onlogisch als ze al 2,5 jaar vrolijk rondzwemmen. Zwemblaas heeft sowieso niets te maken met de grote van de bak. Daarbovenop kunnen mensen dat beter duidelijk maken aan visverzorgers die nog steeds gebruik maken van een kom...
 
IMG_0513.JPG
IMG_0504.JPG
Zoals ik al aangaf ga ik niet mee in de discussie over bakmaten dat moet je zelf weten en zal je ook wel al genoeg hebben gehoord. Feit is dat je vis er nou niet bepaald gelukkig uit ziet na 2,5 jaar vrolijk rond zwemmen.

Je vraag advies en je sla advies in de wind en komt met enigzins domme opmerkingen over een super filter en heel lang geen water verversen.

Dit is mijn vrolijk rond zwemmende zelfde soort vis als jouwe. Deze Is nog geen jaar oud.

Wellicht ben je beter in visueel oordelen en gaat jouwe er ook zo uitzien als je je wat meer verdiep in wat je visje nodig heeft.

IMG_0381.JPG
 
Bak is groot genoeg, superfilter.......

Goudvissen vervuilen enorm! Je zult echt veel moeten verversen. Goudvissen stoten ook groeihormonen af, en die kan het filter er niet uithalen. Maar die moeten er wel uit, en dat kan alleen met verversen.
Goudvissen zijn ook groepsvissen, dus helemaal alleen vind hij niet fijn.

Als je alles goed doet, waarom ligt de vis er dan zo bij?
Het is jouw woord, tegen heel internet. Google maar eens op goudvissen verzorgen, op de goede site's staat dat ze in een meterbak moeten, veel verversen etc.;)

Sorry voor het geval dit een beetje boos/geirriteerd overkomt, maar je bent al de zoveelste, het is dus niet tegn jou.;);););)
 

Terug
Bovenaan