Wat is er nieuw

rugzwemmer geterroriseerd

• Onderwerp starter Onderwerp starter brianovitch
  • Startdatum Startdatum
B

brianovitch

Guest
Beste, aangezien dit eigenlijk niet bij ziektes hoort zet ik het probleem hier maar neer. Mijn rugzwemmer heeft een enorme klap gehad van de witte stip die nu(hoop ik) op terugkeer is. nu word de rugzwemmer geterroriseert door mijn zwaarddragers. zodra ik het vrouwtje schijdt van de rugzwemmer houd het mannetje er ook mee op. nu is mijn enige manier van scheiden het in het (guppen)kweekbakje te doen van de vrouw...weet iemand een oplossing? de rugzwemmer is ondertussen zijn staartvin al kwijt en dat kleine vinnetje daarvoor. ook is hij aan 1 kant blind( denk ik..witte waas)

Synodontis nigriventris bedoel je? Heb je wel voldoende schuilplaatsen, dit is een nacht-actieve vis en zou overdag moeten kunnen schuilen. Dit is ook een vis die in een school hoort, dan voelt hij zich ook veiliger.

daar zal het misschien aan kunnen liggen, ga ik nu direct schuilplaatsen maken. overegens zijn er genoeg schuilplaatsen maar hij wijgert zich te verstoppen. misschien ligt dat aan het fijt dat hij nogsteeds ziek is en een stuk van zijn vinnen mist? zal even een foto uploaden

Mijn aquarium:
brianaquarium.jpg

Aardig wat schuilplaatsen, hij zwemt zelf steeds tegen het glas aan de voorkant

oogwit.jpg

foto van de rugzwemmer met afgekouwde vinnen en wit oog. dan gelijk hierbij mijn vraag of dat ooit nog geneest?

Het is een rugzwemmer,he.
Waar is het HOUT,waar hij kan hangen?
Stuk hout op de bodem,daar kan het niet.

Neem een stuk hout,wat een flinke boog heeft.

Enne, ze zijn liever met meer. op ze,n minst 4.

Doe er ook drijfgroen in.
Hangen ze graag onder.

Dat ook, tja. Daar weer ik weinig van.

Volgens mij moeten beide symptonen weer vanzelf genezen.
Catappa bladeren hebben helende werking hoor ik overal, zelf nooit gebruikt (maar ja ook nog nooit ziekte gehad..).

En inderdaad wat bertus zegt, groot stuk hout waar die onder kan hangen.

Dat tegen het glas zwemmen is denk ik stress. Daar kunnen ze ook ziek van worden.
Zou er ook een groepje van maken.

heb nu voldoende verstopplekken gecree�rd. heb dat blok hout schuin tegen de wand aan gezet dat hij eronder kan hangen. ook heb ik een gezonken schip decoratie er in gezet, zitten allerlei gaten in. de planten zijn ook verzet. hopen dat hij zich nu gaat verstoppen. Nu mag de zwaarddragen uit het kweekbakje als ik naar bed ga, hopen dat het goed gaat. mijn visbestand uitbreiden word het voorlopig niet aangezien ik witte stip heb, wil hem eerste 2 weken zoizo laten draaien totdat ik zeker weet dat hij ziektevrij is, zal morgen even foto's uploaden om de nieuwe inrichting te laten zien!

als ik er 3 rugzwemmers bij zet..en ze zijn allema rond de 8-10 cm zit dat bakje van 80 zo vol? mn schoonvader had een tehuis voor hem nodig...zodoende ben ik aan hem gekomen en wil wel goed voor hem zorgen natuurlijk

Dat schip met gaten,heeft hij niets aan. Gaat hij niet in.
Hij schuilt snachts en overdag onder het hout.

Nu weer stip??
3 erbij,nee,dat gaat niet ,heb je groter nodig.

Denk dat hij blind is,dat hij tegen de ruit zwemt.

Deze vissen worden 30 cm. en hebben sowieso een grotere bak nodig.

Dat is informatie over Synodontis nigriventris. De vis op de foto is Synodontis eupterus!

Ja,inderdaad. vedervin. Goed gezien
Wild specimens can grow to a length of 30.0 centimetres (11.8 in)

Maar,dat duurt nog wel even,hoor.

In zo'n bakje wel ja, maar dat is hartstikke ongezond.

Weet niet ,hoe groot het is?

Kennet. is geen wilde zwemmer,he.

Heb er 4 zonder die vin. in de 1,60m.
Zie ze haast nooit. Nachtvissen,he.

Okee, bedankt voor de info. ik dacht dat hij op maximale grootte was, had ook geen idee wat voor vis het was haha. behalve het woord rugzwemmer 😉 hij zat vannochtrnd in het bootje...nu hangt hij onder het blok hout. wat adviseren jullie mij om met die vis te doen? wil hem niet in een te klein bakje houden. ook is hij maar aan 1 kant blind dus hij moet zich kunnen redden. ook als ik eten geef word hij gek en gaat hij als een dolle eten, de eetlust is er dus wel

Heb even het internet afgepluisd..nu blijkt het dat zwaarddragers dit doen bij zieke vissen. omdat de rugzwemmer verzwakt was door de witte stip zijn zij aan zijn vinnen aan het happen gegaan om te "voorkomen" dat zij ook ziek werden. dus als de rugzwemmer beter is zou het op moeten houden. Hopelijk weten jullie nu ook wat meer!

hierbij de foto van de nieuwe situatie:

nieuwesituatie_.jpg

vergeleken met de oude situatie:
brianaquarium.jpg

mooi opgelost al zeg ik het zelf!

Ik wil hier geen nieuw topic voor openen dus doe het hier(hopen dat jullie het lezen)
mijn visbestand bestaat nu uit:

1 indische modderkruiper
1 "vedervin"(zoals door jullie geconstateerd)
1 tetra(de rest overleden door stip)
2 zebra danio's
1 colisa lila ofwel dwerggourami(man)
1 vrouwtjesgup(man is helaas ook overleden)
1 koppel(man en vrouw) zwaarddragers

nu is mijn viswens het volgende:
4 tetra's er bij( oneven aantal werd mij geadviseerd) maakt het voor tetra's uit of het neon of kardinalen zijn?(in groepsverband, wou het eventueel combineren..van allebij wat)
1 mannengup (eventueel een extra vrouwtjesgup omdat guppen in een harem moeten?)
1 chinese algeneter(leuke platvisjes)
1 koppel betta's, man halfmoon paarsblauw
2 indische modderkruipers erbij
1 vrouw colisa lila(dwerggourami)
hiernaast krijg ik een deze dagen zoizo een koppel kersenbuiken, ben alleen bang dat de bak te vol word.(ookal zijn de modderkruipers, de vedervin en de algeter geen extreme zwemmers)

is dit mogelijk in deze bak(80x30x40) � 96L(grind en alles er af zo'n 80L)?

Ook krijg ik een extra bak als kweekbak (60x30x30)
is dat een goede maat hiervoor? mijn vrouwtjesgup is zwanger namelijk.
(heel stiekem heb ik altijd als viswens een paar dwergkogelvisjes gehad, maar mag niet van het vrouwtje haha en aangezien die niet in een gezelschapsbak kan heb ik er (voorlopig?) vanaf gezien...daar is deze bak natuurlijk wel perfect voor!!! :engel: )

Marlies S. heeft 3 S. eupterus (waaronder 1 van 30 cm.) in een 180 cm. bak. Je kan aan haar vragen of ze er nog 1 bij wil.

Betta's houden van rust, dus niet combineren met zwaarddragers, guppen etc. Ze willen de bovenlaag voor zichzelf, dus niet combineren met andere vissen in de bovenlaag, zeker geen territoriale als dwerggourami's (die sowieso een veel lagere temperatuur verlangen). Je houdt ze beter in haremverband. Als je ze als koppel houdt is de kans dat er doden vallen zeer re�el.

Kersenbuiken zou ik absoluut niet in een 80 cm. bak met zoveel medebewoners zetten. Die hebben geen leven meer als de kersjes een nest hebben.

Neon tetra's en kardinaaltetra's scholen alleen uit eenzaamheid met elkaar. Ik zou voor een school van dezelfde soort gaan. Beide soorten hebben ook andere temperatuurseisen (neon 22 graden, kardinaal 26). Met 5 stuks voelen ze zich niet prettig � minimaal 10.

De chinese algeter (Sewellia) is een hillstreamvis en een groepsvis. Deze vissen hebben graag veel stroming (hoge zuurstofbehoefte!), een lage temperatuur en veel alg. Met een tropische bak doe je ze geen plezier.

De kersenbuiken gaan dan zoizo, indien ze een nestje hebben, de kweekbak in..dat het is het doel ervan haha. de zwaarddragers laten eindelijk de S. epterus met rust! zoals bertus al zij. kan net, ik hou deze vis in deze bak omdat het geen actieve zwemmer is(behalve onder het eten) indien het echt niet meer kan ga ik een oplossing zoeken. Hij zal het helaas met wat minder moeten doen, meer heb ik niet te bieden. Overigens lijkt hij zich nu prima te vermaken. Hij zwemt constant door het bootje heen als het voedertijd is. de rest van de dag is hij heel rustig en hangt ergens aan(veelal het glas, vanaf gisteren aan het hout en het filterhuis)

Wat is het advies qua dweggourami's dan, deze terug brengen en kiezen voor betta's? of gewoon solo houden. Minimaal 10 neon's in een bak van 80 is toch aardig veel? Veel alg is geen probleem, dat is er altijd wel. Zeker als de chinese algeneter alleen de behoefte van algeneter voldoet. Stroming is bij het uiteinde van de pomp ook behoorlijk aanwezig, maakt hij daar zijn plekje toch van?

Ik wou dit nog even van wikipedia citeren:
S. eupterus/featherfin squeaker
"These fish are usually kept singly in aquaria due to their territorial and aggressive nature when they reach maturity."

lijkt het mij geen probleem dat hij alleen is.

Wikipedia zit fout. Dit zijn scholenvissen. De agressie komt mijns inziens juist doordat deze vissen vaak veel te klein en met te weinig exemplaren gehouden worden. Hetzelfde geldt voor een hoop tetra -en barbelensoorten.

Een vis die 30 cm. wordt kan je niet gezond houden in een 80 cm. bak. De vis vergroeit doordat anti-groeihormonen niet voldoende verdund worden. Dit is heel schadelijk voor de vis.

10 neon/kardinaaltetra's is niet veel voor een 80 cm. bak. Met 5 exemplaren doe je ze echt geen plezier.

Of je beter voor dwerggourami's of Betta's kan gaan ligt aan de temperatuur die je wil houden. Dwerggourami's 22 graden, Betta's 26. Hetzelfde geldt voor de neon's en kardinaaltetra's.

Dwerggourami's en Betta's houden absoluut niet van stroming en zijn dus mijns inziens niet te combineren met hillstream-vissen die veel zuurstof verlangen. Combineren met Betta's kan ook niet vanwege de verschillende temperatuurseisen.

26 graden was mijn idee, dat is wel zonde dan...welke vis lijkt op die Hillstream vissen die wel er bij kan? ik had geen idee dat deze vis zo groot werd...maarjah door omstandigheden is hij er ook ingekomen, had zelf nooit voor die vis gekozen. Nog andere tips voor leuke visjes die er wel bij kunnen?

Is die witte stip nog aanwezig?
Dan voorlopig Niets bijzetten.
Die gaan dan gelijk voor gaas.

Bertus, kijk mijn eerdere reactie:

"mijn visbestand uitbreiden word het voorlopig niet aangezien ik witte stip heb, wil hem eerste 2 weken zoizo laten draaien totdat ik zeker weet dat hij ziektevrij is, zal morgen even foto's uploaden om de nieuwe inrichting te laten zien!"

ik uitte alleen mijn vis-wens om hier alvast over te discussieren, ruim voordat ik ze ga halen. Dit omdat ik geen spijt wil hebben van impuls aankopen.
Heb jij eventueel nog tips voor mijn aquarium?

Die exit kuur moet na 14 dagen toch herhaald worden? voor de zekerheid in ieder geval

oops, perongeluk 2 dezelfde berichten achter elkaar

kan je een betta splendens samen doen met rugzwemmers of brokaat barbelen en rode minoren ???

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan