Ruit ontvetten

attobytes

Well-known member
Lid geworden
3 augustus 2008
Berichten
429
Locatie
Zoersel, België
Ik zou mijn ruit moeten ontvetten ter voorbereiding om mijn wand te plakken. Welk product kunnen jullie aanbevelen?
 
Als mn ruit zo vettig is dat het niet gewoon met een doekje schoon te vegen is dan zou ik gewoon een heel klein beetje zeep gebruiken. En nadat je met een doekje dr overheen geweest bent kan je dr nog een keer met een uitgespoeld doekje met water overheen, en daarna met een schone theedoek alles af drogen. Dan kan ik me niet voorstellen dat er nog sporen achter blijven (zolang je het een beetje voorzichtig en secuur doet)

Dan zien je 0 vetsporen meer. Op deze manier maak ik mn bril schoon en een theedoek is niet alleen om mee te drogen je kan er ook een beetje mee poetsen. En dat werkt goed met zn ding. Maakt geen krassen of hij moet erg hard zijn...

Ik zie nu dat het voor een poster is. Dan word er vaak alcohol gebruikt ivb met verdampen. Als je het goed droog maakt maakt dat geen verschil denk ik.
 
Met een beetje alcohol. Dat werkt altijd erg goed.
Zullen we dat eens niet doen 😄 de kunstof glazen kunnen niet tegen alcohol lees ik net. Ik wilde het namelijk eens uitproberen en het hier laten weten maar ik ben blij dat ik het eerst opgezocht heb voor ik het deed 😉
 
Raar dat dat zo op kunststof werkt want ik ontsmet ook weleens een themometer of iets anders van plastic met alcohol en zie daar dan niet aan.
Maar goed de TS kan het wel op zn ruiten gebruiken van de bak.
 
Raar dat dat zo op kunststof werkt want ik ontsmet ook weleens een themometer of iets anders van plastic met alcohol en zie daar dan niet aan.
Maar goed de TS kan het wel op zn ruiten gebruiken van de bak.
Laatst had ik een kunststof lens die ik schoon wilde maken met acaton. Geen slim iedee. Werd helemaal wazig en zacht. Probeerde het met een fohn op te lossen. Dat werkte maar alles was bobbelig en ik had vinger afdrukken er op zitten dusja ik pas wel op met van die middelen 😄 heb mn bril net heel goed vet vrij kunnen maken met een theedoek maar op glas mag natuurlijk gewoon alcohol. (Bril glazen zijn van kunstof)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
kujstof?? (Bril glazen zijn van kunstof) Brillenglazen zijn van kunststof @Fozzy vindt dit vast leuk, denk je niet? ;););) Maar ik niet want nu ben ik ik aan de beurt.... :rolleyes: :juggle:
Ik had het toevallig over 1 bril niet meer 😂 maar die j dat uh... Weetje wat het is ik weet wel dat een j niet klopt daar. Maar als iemand meerdere keren ik houdt schrijft wil ik diegene gewoon even er op wijzen als vriendelijk gebaar. Een soort (je veter zit los)
Ik was maar al te blij mee toen iemand mij wees op het feit dat weinig met de korte ei moest ipv met ij ;) ik kan wel tegen wat verbeteringen maar er zit wel wat verschil tussen een spelfout en typfout natuurlijk 😄
Maar ik zal voor fozzy ff..
"Hè wat stom heb ik heel me leven kujstof met de "j" geschreven blijkt het met de "nt" te moeten. Ag, 1 van de meest voorkomende vergissingen in taal al zeg ik het zelf 😜"
 
Ik had het toevallig over 1 bril niet meer 😂 maar die j dat uh... Weetje wat het is ik weet wel dat een j niet klopt daar. Maar als iemand meerdere keren ik houdt schrijft wil ik diegene gewoon even er op wijzen als vriendelijk gebaar. Een soort (je veter zit los)
Ik was maar al te blij mee toen iemand mij wees op het feit dat weinig met de korte ei moest ipv met ij ;) ik kan wel tegen wat verbeteringen maar er zit wel wat verschil tussen een spelfout en typfout natuurlijk 😄
Maar ik zal voor fozzy ff..
"Hè wat stom heb ik heel me leven kujstof met de "j" geschreven blijkt het met de "nt" te moeten. Ag, 1 van de meest voorkomende vergissingen in taal al zeg ik het zelf 😜"
Kunststof zelfs met twee keer st. Kunst-stof dus en het zijn ook geen bril glazen maar brillenglazen. Maar ook ik ben een ster in het maken van fouten. Eigenlijk weet ik al redelijk zeker dat de meesten hier de nodige tikfouten maken, niet in de laatste plaats omdat het Nederlands best vaak gewijzigd wordt. Denk maar eens aan die vermaledijde c die dan weer een k wordt en omgekeerd. Dus past het om ons allemaal veel succes toe te wensen in het schrijven, beter het NIET schrijven van fouten! :):);)(y)(y)(y)
 
Om even ontopic te blijven. Het is ook ruiten ondfetten hoor in de nieuwe spelling:ROFLMAO::ROFLMAO:
 
Ehm, even een andere opmerking: aceton is niet hetzelfde als alcohol. Het kan inderdaad goed zijn dat je kunst----stof;) brillenglazen niet tegen aceton kunnen, maar dat zegt niets over hun oplosbaarheid in alcohol.....
 
Waarom zou je de ruit ontvetten als je daarna er zeepsop op spuit om de poster gemakkelijk te bevestigen Eigenlijk?
eerst wil je het vet eraf halen, en daarna weer wat vettig maken met een sopje zodat de poster beter glijdt en te positioneren is? Daarna met een raamwisser, of bankpasje oid, de poster glad strijken.
 
Zit er in zeepsop ook vet dan? Nooit geweten om eerlijk te zijn.
 
Er werd me wasbenzine aangeraden door de bouwer van de wand maar ik vind dat nogal riskant om binnen in het aquarium te gebruiken.

Tenminste als ik “extraction gasoline” juist vertaal.
 
Hoezo binnen want wij hadden denk ik de indruk dat het buitenom was en dat je daar een poster wilde aanbrengen.
 
Een wand in je aquarium zet je gewoon vast met aquariumkit. Daarna wel goed laten drogen en spoelen.

inderdaad wat @jessicapilon aangeeft we gingen ervan uit dat je een poster gebruikte en die plak je altijd aan de buitenzijde.
 
Met aceton kan je bepaalde kunststoffen lijmen omdat ze er in oplossen.
om de ruit aan de binnenzijde vetvrij te maken zou ik een beetje citroenzuur of alcohol gebruiken
 
Beetje op een doekje en dan goed laten opdrogen. Alcohol verdampt heel rap.
 
Zouden alcohol schoonmaakdoekjes een optie zijn? Lijkt me wel handig.

 
Ik weet niet of daar enkel alcohol inzit dus let daarop en als je zoiets zou gebruiken dan naderhand goed uitspoelen voor de zekerheid. Ik zou liever met watten en een flesje alcohol van de de drogist het doen want dan weet je dat je echt alcohol gebruikt en dat vervliegt snel.
 
Dus gewoon een flesje ontsmettingsalcohol gebruiken en op een doekje doen, zou je het ook moeten verdunnen met water?
 
Ik heb een sprayflacon met alcohol, beetje op de ruit(en) sprayen, microvezeldoekje erover en schoon is uw kunstgebit! eh aquariumglas!
 
en schoon is uw kunstgebit!
Aha, daar doe jij je kustgebit dus mee en dat geeft die stralend witte lach .
White Teeth Smile GIF by Beano Studios
 
En als je moet blazen heb je echt zeker weten niet gedronken.....
 
IPA of isopropanol
Word veelal gebruikt alvorens glas te kitten .
Ikzelf gebruik het heel breed , zoals het proper maken van de glazen potjes uit test kits , ruiten en op elektronica .



Mvg
 
 
ja hoor prima
 
Ik denk het wel hoor.Lijkt me ook geen probleem.
 
Terug
Bovenaan