Ruzie tussen onze sluierstaarten?


KGoosselink

New member
Lid geworden
22 maart 2024
Berichten
2
Leeftijd
23
Hallo,

Ik en mijn man hebben sinds november 2023 3 sluierstaarten in een bak van 150L incl. Filter etc.
(3 omdat ze groepsdieren zijn, verschillende soorten sluierstaarten kunnen bij elkaar zoals ik geleerd heb, en 50L per vis)
We hebben 2 goudkleurige en 1 zwarte telescoopoog.
De 2 gouden vissen zijn wat groter dan de telescoopoog.
Toen we thuis kwamen na de aankoop bleek dat de goudkleurige vissen al wat tegen de telescoopoog aan zaten te zwemmen en/of er wild achter aan zaten te zwemmen..
Dit was echter toen ze een half uur in een zak water zaten vanuit de winkel, mijn gedachte was toen “ruimte tekort, dit komt zo weer goed.”
Toen eerst de telescoopoog in het aquarium gezet en daarna pas de goudkleurigen in de hoop dat de telescoopoog al wat punten voorsprong kreeg.

De laatste tijd blijven de goudkleurigen achter de telescoopoog aan.. vanochtend juist zo erg dat de telescoopoog voor langere tijd in een hoekje gedrukt werd en nadien te angstig leek om te bewegen en op z’n zijkant bleef liggen en zich nadien verstopte.
Toen toch besloten om de telescoopoog apart te zetten. Nu is deze vis weer levendig aan het rondzwemmen.

Is hier sprake van territorium ruzie? Paring? Pestgedrag?
Kunnen wij dit nog oplossen? Of is de oplossing om ze uit elkaar te halen?🥲
 
Kan het zo zijn dat de 2 mannen zijn en het slachtoffer een vrouw? Heb je foto s voor de kenners wellicht?
 
Bij goudvissen die zich zo gedragen is het vaak paargedrag. Als het je zou lukken een filmpje van het gedrag te maken, kan dat meer duidelijkheid geven. :)

Probleem met dat najagen in veel aquaria is dat de vrouwtjes nauwelijks aan de mannetjes kunnen ontkomen en dan uitgeput raken.
 
Klinkt idd als 2 mannetjes die achter een nieuw vrouwtje in de bak aangaan, en als de telescoop dan wat langzamer is, is dat geen eerlijke strijd, en dat kan zelfs verkeerd aflopen.
Zou het goed in de gaten houden of het niet te ver gaat, en mits nodig idd scheiden. Filmpje van het gedrag zou idd helpen 😊
 

Terug
Bovenaan