Wat is er nieuw

rvb's Chocoladefondu (Rio 180)

• Onderwerp starter Onderwerp starter rvb
  • Startdatum Startdatum
Heb je ze op osmosewater?

Brabants kalkwater, aangelengd met turf. Is de pH boven de 6.5, dan voeg ik eikenblad extract toe. Is deze onder de 6, dan voeg ik niets toe aan het water. Via de drijfplanten heb ik zo goed als alle nitraat uit het water weggeoogst. We doen hier eigenlijk niet heel veel bijzonders, behalve de pH een beetje op peil houden. We kweken niet alles op, maar ik heb tientallen keren de mannetjes met een dikke bek gezien, inmiddels. Als het water goed is, zijn ze makkelijk.

Een tijdje terug, bij deze mijn aquarium met een nieuwe scholenvis. Twee mannen laten broeden, de één met 21 jongen, de andere met 4. Leuk nieuw schooltje erbij ;-) .

Nu 25 chocoladegoerami's op 120 cm, tegen 21 kegelvlekken. Super sympatieke soort en redelijk makkelijk om op te kweken, zo blijkt.

Prachtig ! Een heel mooi visje met leuk gedrag.

Brabants kalkwater, aangelengd met turf. Is de pH boven de 6.5, dan voeg ik eikenblad extract toe. Is deze onder de 6, dan voeg ik niets toe aan het water. Via de drijfplanten heb ik zo goed als alle nitraat uit het water weggeoogst. We doen hier eigenlijk niet heel veel bijzonders, behalve de pH een beetje op peil houden. We kweken niet alles op, maar ik heb tientallen keren de mannetjes met een dikke bek gezien, inmiddels. Als het water goed is, zijn ze makkelijk.
brabants kalkwater heeft dit dan zo laag GH/Kh ? wil later ook zo laag hebben voor mijn aquarium maar hier kom ik op 12GH uit de kraan namelijk

Hej Stef, nee, juist hoog. Met turf wel omlaag weten te brengen en nu redelijk stabiel. Dus nu is het een geval van pH pingpongen. Het is vrij eenvoudig de pH laag te houden. Eigenlijk ook wel blij met de mineralen, je kunt altijd bijbufferen indien de pH te ver zakt.

GH/ KH is niet hetzelfde als de pH, al kan een hoog bufferend vermogen van bepaalde stoffen in water met een hoge GH/ KH wel zorgen dat het lastig is om je pH aan te passen.

Hej Stef, nee, juist hoog. Met turf wel omlaag weten te brengen en nu redelijk stabiel. Dus nu is het een geval van pH pingpongen. Het is vrij eenvoudig de pH laag te houden. Eigenlijk ook wel blij met de mineralen, je kunt altijd bijbufferen indien de pH te ver zakt.
Mag ik vragen hoe hoog je water uit de kraan is en hoe laag het in je aquarium is met filteren over turf?
Ook hoe doe je dit met water wissels want jij gebruikt geen osmose ? Maar water uit je kraan is harder dan in je aquarium is daar niet teveel schommeling in?

Mag ik vragen hoe hoog je water uit de kraan is en hoe laag het in je aquarium is met filteren over turf?
Ook hoe doe je dit met water wissels want jij gebruikt geen osmose ? Maar water uit je kraan is harder dan in je aquarium is daar niet teveel schommeling in?

Natuurlijk! De pH is hier 7.8 en de kH alleen al iets van 8. Ik heb zelf eerst het water omlaag gebracht door 100 gram turf in te brengen. Dit reduceert de pH en vangt tevens de mineralen op, dus je kH gaat ook naar zachtere waardes. Daarna is het een kwestie van met eikenblad het water wat we toevoegen af en toe aanlegen en de pH goed in de gaten te houden. Het aquarium is een 120 bak, dus 200 liter. De chocolaatjes hebben hier veel ruimte. Het systeem is stabiel. Ik hoop ooit via een osmose-apparaat zacht water te maken, maar voorlopig gaat dit erg goed af.

Nitraat heb ik weg weten te oogsten door middel van salvinia van het wateroppervlakte wegnemen. De nitraat staat op <10 mg/L nu. De omstandigheen zijn voor de chocolaatjes helemaal goed. De pH laag houden is specifiek om bacteriegroei tegen te gaan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan