Een tijdje terug, bij deze mijn aquarium met een nieuwe scholenvis. Twee mannen laten broeden, de één met 21 jongen, de andere met 4. Leuk nieuw schooltje erbij ;-) .
Nu 25 chocoladegoerami's op 120 cm, tegen 21 kegelvlekken. Super sympatieke soort en redelijk makkelijk om op te kweken, zo blijkt.
brabants kalkwater heeft dit dan zo laag GH/Kh ? wil later ook zo laag hebben voor mijn aquarium maar hier kom ik op 12GH uit de kraan namelijkBrabants kalkwater, aangelengd met turf. Is de pH boven de 6.5, dan voeg ik eikenblad extract toe. Is deze onder de 6, dan voeg ik niets toe aan het water. Via de drijfplanten heb ik zo goed als alle nitraat uit het water weggeoogst. We doen hier eigenlijk niet heel veel bijzonders, behalve de pH een beetje op peil houden. We kweken niet alles op, maar ik heb tientallen keren de mannetjes met een dikke bek gezien, inmiddels. Als het water goed is, zijn ze makkelijk.
Mag ik vragen hoe hoog je water uit de kraan is en hoe laag het in je aquarium is met filteren over turf?Hej Stef, nee, juist hoog. Met turf wel omlaag weten te brengen en nu redelijk stabiel. Dus nu is het een geval van pH pingpongen. Het is vrij eenvoudig de pH laag te houden. Eigenlijk ook wel blij met de mineralen, je kunt altijd bijbufferen indien de pH te ver zakt.
Mag ik vragen hoe hoog je water uit de kraan is en hoe laag het in je aquarium is met filteren over turf?
Ook hoe doe je dit met water wissels want jij gebruikt geen osmose ? Maar water uit je kraan is harder dan in je aquarium is daar niet teveel schommeling in?
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.