Salamander tank groot genoeg?


S

Stefanw505

Guest
Hoi allemaal, ik ben nieuw op dit forum en ik heb een paar weken geleden 2 kleine watersalamanders van iemand overgenomen. Nou vraag ik mij af of deze tank van 60X40X36 groot genoeg is voor 2 volwassen kleine watersalamanders, het watergedeelte is nu nog best klein en ik ga dit waarschijnlijk later nog vergroten (in ieder geval dieper water) dus zou dit groot genoeg zijn voor 2 volwassen kleine watersalamanders en hoe kan ik een foto invoegen want nou kan ik hem niet laten zien :p
 
onder het schrijf ding Naast post reply staat upload a file. Daarmee plaats je foto's.
 
Hier zie je duidelijk de knop upload bestand en dan kun je de gewenste foto's uploaden en hier posten,is echt heel makkelijk.
Knipsel aquaforum zzzzz.PNG
 
En het is een nederlandse kleine watersalamander
 
Mooie bak, maar:

De kleine watersalamander mag in Nederland niet als huisdier worden gehouden.

Daar is die ook absoluut niet voor geschikt, aangezien ze vrij koud moeten worden gehouden.

Ik zou je aanraden om de salamanders die je hebt vrij te laten (ze waren tóch wildvang), en een soort als Cynops orientalis te nemen, die worden in gevangenschap gekweekt, en zijn ook beter geschikt voor hogere temperaturen.
 
Oké, degene van wie we ze hebben gekregen heeft dat niet gezegd, we hebben natuurlijk voor we ze kregen een heleboel onderzoekl gedaan over hoe we ze moeten verzorgen en toen zijn we wel tegengekomen dat een heleboel salamandersoorten illegaal zijn om uit het wild als huisdier te hebben maar we dachten dat omdat deze soort zo ontzettend veel voorkomt dit misschien niet zou gelden voor deze soort (beetje dom nu ik daar zo over nadenk). Ik weet het niet honderd procent zeker maar ik geloof dat van de vrouw van wie we ze hebben gekregen deze 2 die wij hebben nakweek zijn. Ik zal nog een keer contact met haar opnemen om het te vragen en anders laten we ze inderdaad vrij
 
Ik vraag me alleen wel af of ze dat nog zouden redden aangezien ze al vrij lang als huisdier worden gehouden (ook door de vorige eigenaar)
 
Als ze wildvang zijn, redden ze het sowieso.
Als het F1 zijn, redden ze het ook sowieso.

Het probleem van dieren uitzetten is alleen als ze niet inheems zijn, of als de dieren al meerdere generaties lang in gevangenschap leven.
 
Oké in dat geval laten we ze vrij en stappen we waarschijnlijk over op chinese vuurbuikjes
 
Ik had nog één vraagje (nu we het toch over het terrarium hebben), we hebben de salamanders vrijgelaten maar vinden het zomde om het hele terrarium leeg te halen of opnieuw te maken dus welke beesten zouden hier nog meer in kunnen (dan gaan we natuurlijk weer voor we een nieuw dier kopen een heleboel onderzoek doen :D)
 
Ik had nog één vraagje (nu we het toch over het terrarium hebben), we hebben de salamanders vrijgelaten maar vinden het zomde om het hele terrarium leeg te halen of opnieuw te maken dus welke beesten zouden hier nog meer in kunnen (dan gaan we natuurlijk weer voor we een nieuw dier kopen een heleboel onderzoek doen :D)
Chinese vuurbuiksalamanders bijvoorbeeld.
De bak is ook geschikt voor een tweetal Bombina orientalis.
 
Ik heb zo ook een vaker binnen in een bak gehad. Maar ik vang ze zelf uit eigen vijver.
Heb er echt 100 ofzo in de vijver zitten., ware plaag zijn die beesten.
Maar in de zomer / lente zitten ze liever in een bak die helemaal uit water bestaat. Vervolgens zou je in de herfst de bak bijna volledig land moeten maken.

Wat ik deed: ik vang er in lente 10 uit de vijver, stop ze in een 1mx1mx1m bak, laat ze eieren leggen kijk hoe ze opgroeien en zet ze ruim voor de herfst weer uit in de vijver.

persoonlijk vind ik deze bak veel te klein. Zou echt minimaal 80cm doen en dan echt alleen in de lente ze houden erin
 
Chinese vuurbuiksalamanders bijvoorbeeld.
De bak is ook geschikt voor een tweetal Bombina orientalis.
DAn moet je wel even goed controleren of je de Chinese koopt ipv de Japanse bergbeek soort. Ik heb helaas die wel eens gekocht onder de naam Chinese vuurbuiksalamander. Bombina's zou ik niet doen eigenlijk. Het is beter om die beestjes in een groepje te houden.
Krabben zouden ook wel kunnen. IK zou de guppen er trouwens uit halen als ze wat groter zijn.
 
Goed bezig!
En inderdaad, dat bakje zou ik ook niet afbreken. Ziet er Top uit!

(foto's kun je ook direct in je bericht plakken. Als je hem bijvoorbeeld opent in Paint, en dan Ctrl-A, Ctrl-C... dan kun je hem daarna gewoon Ctrl-V in je bericht plakken en staat hij er meteen. )
 
Leuk om eens zo'n reactie te lezen op dergelijke (terechte) "commentaar":

De kleine watersalamander mag in Nederland niet als huisdier worden gehouden.

Daar is die ook absoluut niet voor geschikt, aangezien ze vrij koud moeten worden gehouden.

Ik las Maestro's reactie en zette me al schrap voor argumenten, excuses of andere redenen waarom je ze wel zou kunnen houden...

Het is bijna verfrissend om jouw reactie te lezen: geen discussie maar een oprecht "mea culpa":

zijn we wel tegengekomen dat een heleboel salamandersoorten illegaal zijn om uit het wild als huisdier te hebben maar we dachten dat omdat deze soort zo ontzettend veel voorkomt dit misschien niet zou gelden voor deze soort (beetje dom nu ik daar zo over nadenk).

En bovendien gevolgd door de onmiddellijke vrijlating van de dieren:

Ik had nog één vraagje (nu we het toch over het terrarium hebben), we hebben de salamanders vrijgelaten maar vinden het zomde om het hele terrarium leeg te halen of opnieuw te maken dus welke beesten zouden hier nog meer in kunnen (dan gaan we natuurlijk weer voor we een nieuw dier kopen een heleboel onderzoek doen :D)

:r:r
Meestal verloopt het anders als mensen horen wat ze niet willen horen of niet verwacht hadden te horen.
Je bent het bewijs dat het omgaan met "kritiek/commentaar" ook anders kan, zonder drama of discussie! Gewoon realistisch en open minded!
:thumbs:


Het bakje heb je effectief zeer mooi ingericht moet ik zeggen! Leuke beplanting en mooie bodem/overgang water-land!
Zit er eigenlijk een filtertje in of is dat gewoon een pompje dat ik zie in het water?
En wat heb je gebruikt als toplaag in het landstukje? Is dat coco-fiber of zoiets?

Maar vrij klein helaas...
Het watergedeelte is beperkt en eigenlijk is het landdeel ook zeer klein dus geschikte diertjes vinden is niet zo makkelijk.
Voor Cynops orientalis is het misschien inderdaad (net) te doen maar ik zou er dan toch niet teveel insteken. Vrouwtjes worden rond de 10cm dacht ik dus persoonlijk vind ik het toch aan de kleine kant voor zulke diertjes maar je zit net op de grens van het aanvaardbare...
Wie weet zijn er nog opties maar ik kan zo niet op één twee drie iets bedenken maar mocht er me iets te binnen schieten dan hoor je het!

Er zijn wel leuke insecten die je kan houden in het landgedeelte zou ik denken.
En wat lokale waterdiertjes (torren, waterschorpioen, triops (!), waterwantsen, zoetwaterpissebed, larven van waterjuffers/libellen, ...) in het waterdeel?
Er leven best veel leuke en interessante diertjes in onze sloten, wie weet is dat een optie?

En ja, die guppen zou ik er ook uithalen eerlijk gezegd... Het watergedeelte is zeer krap voor visjes vind ik. En dan nog levendbarenden. Dat gaat snel zulle!
Of zijn het enkel vrouwtjes?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal voor jullie advies:D, de beestjes leven nu vrolijk in het wild en we hebben er een volledig water bak van gemaakt, op het salamander forum had ik nog een thread geplaatst over axolotls en of de bak groot genoeg voor hen zou zijn en toen waren er een heleboel mensen die het een goed idee vonden en tips gaven over hoe ik het het best kon maken. Dus dit is nu het uiteindelijke resultaat en er leeft sinds een week een hele vrolijke kleine axolotl in (zijn naam is gizmo:D). Als jullie ook nog tips hebben (of commentaar mag natuurlijk ook) laat het dan alsjeblieft weten:rolleyes:

15291444959541390857010.jpg
 
Oh, en in de oude tank zat trouwens één vrouwtjes guppie omdat we ook nog een ander aquarium hebben met alleen vissen en dat vrouwtje werd achterna gezeten door een stuk of 12 mannetjes dus was dit even een tijdelijke oplossing, later kwamen we erachter dat ze zwanger was (jammer genoeg iets te laat dus nu hebben we een plaag van guppen:D)
 
Bedankt allemaal voor jullie advies:D, de beestjes leven nu vrolijk in het wild en we hebben er een volledig water bak van gemaakt, op het salamander forum had ik nog een thread geplaatst over axolotls en of de bak groot genoeg voor hen zou zijn en toen waren er een heleboel mensen die het een goed idee vonden en tips gaven over hoe ik het het best kon maken. Dus dit is nu het uiteindelijke resultaat en er leeft sinds een week een hele vrolijke kleine axolotl in (zijn naam is gizmo:D). Als jullie ook nog tips hebben (of commentaar mag natuurlijk ook) laat het dan alsjeblieft weten:rolleyes:

Bekijk bijlage 252684


Opnieuw leuk ingericht. Leuk beestje ook.
Al zal hij de bak misschien wel ontgroeien op termijn? (maar ik moet bekennen dat ik er eigenlijk niet zoveel over weet, vandaar het vraagteken)

Een paar bedenkingen:

-Ik vrees dat een paar van de (grasachtige) plantjes eerder terrariumplanten zijn? Die zullen het niet volhouden onder water denk ik...

-Nog een vraagje ook: Je voegt geen CO2 toe aan de bak zeker?
Ik vraag het omdat ik zie (of tenminste ik denk te zien) dat je een soort 'kaviaar-bodem' hebt gebruikt en deze korrels geven (mogelijks) vrij veel kalk af aan het water. Dit zal vooral problemen geven met de kh icm co2 toevoeging omdat de korrels sneller kalk afgeven onder invloed van CO2 (=zuur).
Je kan dit altijd eens testen door een beetje van de korrels in een glas te doen met azijn. Als ze bruisen betekent dat dat er kalk oplost.
Maar zonder CO2 zal het vermoedelijk minder invloed hebben op je waterwaardes. Je zou het eens kunnen meten net na de verversing en na een weekje bvb.

(zie dit topic voor extra info ;) https://www.aquaforum.nl/threads/kh...erg-snel-en-veel-groene-aanslag.158609/page-3 )

-Ik vraag me ook een beetje af in hoeverre de glooiing in de bodem intact zal blijven met de axolotl in de bak maar dat zal je snel merken.

dus nu hebben we een plaag van guppen:D

Told you... :D
Zitten ze bij Gizmo?
Die zal er wel raad mee weten denk ik...
 
We gebruiken idd kaviaargrind maar we gebruiken geen co2 pompje of andere dergelijken, we zitten er inderdaad wel over na te denken om sowiezo de baby guppen aan gizmo te voeren:rolleyes:, alle planten die in het aquarium zitten zijn echte aquariumplanten (tenminste wat ons verteld werd:D). En ik dacht eigenlijk ook dat alle planten zouden worden vernietigd om het zo maar te zeggen maar dat valt me nog best wel mee hij zit wel alles eerst te proeven (waaronder ook de planten):mad:
 
Oh, die staat inderdaad in het aquarium maar op internet staat wel dat het een aquariumplant is dus ik snap het niet meer :p:eek:
 
We gebruiken idd kaviaargrind maar we gebruiken geen co2 pompje of andere dergelijken, we zitten er inderdaad wel over na te denken om sowiezo de baby guppen aan gizmo te voeren:rolleyes:, alle planten die in het aquarium zitten zijn echte aquariumplanten (tenminste wat ons verteld werd:D). En ik dacht eigenlijk ook dat alle planten zouden worden vernietigd om het zo maar te zeggen maar dat valt me nog best wel mee hij zit wel alles eerst te proeven (waaronder ook de planten):mad:
ik hou ook een axolotls met guppen. De beesten zijn veel te lui om een gup op te eten. ze worden rond de 25cm. Je bak is volgens veel forums groot genoeg. De minimale bak maat die wordt aangeraden is 40cm. Wat ik zelf eigenlijk nooit snap sinds ze 25cm halen....

Ik hou ze zelf in een 1mx1m bak. Het punt is dat ze niet veel bewegen dus op zich zou 60cm groot genoeg kunnen zijn alleen ze zijn natuurlijk wel 25cm dus het is een beetje lastig te zeggen. Ik voer ze voornamelijk hondenbrokken, wormen en zinkende vissenpellets.
 
maar op internet staat wel dat het een aquariumplant is dus ik snap het niet meer

Soms vergist internet zich.
Kijk maar naar de foto van de Hemigraphis colorata in de link. Dat lijkt me eerder Ludwigia repens te zijn want ik heb nog met Ludwigia in de klas gezeten... ;)
 
Oké, ik ga gewoon kijken hoe lang hij het vol houd en dan haal ik hem er uit:D:oops:
 

Terug
Bovenaan