salifert po4 test

Albert.K

Well-known member
Lid geworden
4 februari 2013
Berichten
1,049
Beste aquarianen

Om mijn PO4 van mijn aquawater te testen heb ik de salifert po 4 test. Voor de andere waarden gebruik ik die van sera of een teststrip.
Als ik mijn water testte op PO4 kwam ik steevast uit op 0.003mg/l,
eigenlijk vond ik dat vreemd en heb eens mijn stockoplossing van aquariumbemesting getest en kwam ik uit op 0.00mg/l.
De stockoplossing weggegooid (was toch bijna op) en nieuwe aangemaakt en wederom op 0.00mg/l.
De stockoplossing maak ik met lauw leidingwater.

Zie hier de foto,s

Van het aquariumwater, gisteren 40ml toegevoegd van de stockoplossing.

321786_0_82_img_2728.jpg


669383_0_82_img_2726.jpg


En hier de foto,s van de stockoplossing,

224215_0_82_img_2730.jpg


556493_0_82_img_2729.jpg


Wat is hier loos: is mijn stockoplossing niet goed, is de PO4 van aquariumbemesting niet goed of gewoon niet goede testvloeistof.
Voorheen gebruikte ik die van sera maar die was toen niet in de winkel
Weet iemand hier het juiste antwoord op.
P.S: Dit topic bij waterchemie geplaatst als het niet goed geplaatst is dan neem ik aan dat het wel op de goede plek komt.

met vriendelijke groet

Albert
 
Ik begrijp denk ik iets niet goed. Je hebt een stockoplossing en dat test je op po4??
Dan kun je nooit een uitslag van 0 hebben lijkt me. Hoeveel poeder los je op bij het aanmaken??
Ik gebruik 4gram op 500ml.Op de tweede foto schat ik de po4 zo tussen de 0.5 en de 1mg.
 
Bedankt voor je antwoordt,
Ik heb inderdaad de stockoplossing getest omdat mijn aquariumwater steevast dezelfde waarde had, dus vertrouwde ik het water of de testset niet en heb de stockoplossing getest.
Was dus benieuwd wat daar uitkwam. Ik dacht dat de uitkomst van de stockoplossing meer dan 0.003mg/l. zou zijn, maar het testwater was gewoon blank.
De eerste en tweede foto zijn van hetzelfde testwater en foto 3 en 4 ook

Ik los 4g poeder op per 500ml water

met vriendelijke groet

Albert
 
Ik doe dat ook zo bij de EI en moet dan voor een toevoeging van 2mg fosfaat 40 ml oplossing toevoegen op 100 liter.
Je kan dan een emmer van 10 liter nemen en met 10 liter vullen en dan 4ml toevoegen. Dan zou je 2.0 moeten meten als het goed is.Zo kun je meten of de test goed is. De poeder zal wel goed zijn neem ik aan. Ik heb ook de poeder van aquariumbemesting namelijk hier liggen.
 
Als ik je antwoordt lees dan betekend dat, dat je twijfelt aan de salifert PO4 test.
Ik heb ook het vermoeden dat het daar aan licht, voorheen had ik de PO4 van sera en die gaf toch andere uitkomsten.

met vriendelijke groet
Albert
 
Nou niet direct om eerlijk te zijn maar ik zou het gewoon eens testen aan de hand van 10 liter met 4ml stockoplossing. Dan moet de test 2mg aangeven al staat dat niet op de kleurstaal maar je kan het dan redelijk inschatten denk ik.
Je kan ook 2ml toevoegen ipv 4ml en dan moet er 1,0 uitkomen.Ik heb ook testen van Salifert gehad en heb daar zover ik weet geen problemen mee gehad al gebruik ik nu die van Colombo en JBL en ik deze iets fijner vind.

Edit:
Als je het test op die 10 liter water dan weet je in ieder geval dat de test en de stockoplossing correct is ;).
 
Ik zal dat eens doen, hoewel het niet verklaart waarom de test geen po4 meet in de stockoplossing.

met vriendelijke groet Albert
 
Misschien een heel dom antwoord. Maar heb je wel het juiste poeder gebruikt voor de aanmaak van de fosfaat stockoplossing?
 
Eigenlijk vind ik dat geen dom antwoord omdat ik me dat ook afvroeg en daarop een nieuwe fosfaat stockoplossing heb gemaakt. Van de nieuwe stockoplossing weet ik zekers dat het fosfaat is
Zou er een houdbaarheidsdatum op de fosfaat zitten.
De test is nog houdbaar tot 2017
Groeten Albert
 
Albert.K zei:
Bedankt voor je antwoordt,
Ik heb inderdaad de stockoplossing getest omdat mijn aquariumwater steevast dezelfde waarde had, dus vertrouwde ik het water of de testset niet en heb de stockoplossing getest.
Was dus benieuwd wat daar uitkwam. Ik dacht dat de uitkomst van de stockoplossing meer dan 0.003mg/l. zou zijn, maar het testwater was gewoon blank.
De eerste en tweede foto zijn van hetzelfde testwater en foto 3 en 4 ook

Ik los 4g poeder op per 500ml water

met vriendelijke groet

Albert

Even voor de duidelijkheid alle fotos zijn van hetzelfde testwater? Met dezelfde test?
Want ik vind foto 1 en 2 toch duidelijk blauwer, dan foto 3 en 4.

Verder heb je de reagentia niet in verkeerde volgorde erbij gedaan?
 
Voor de duidelijkheid.
Foto 1 en 2 zijn van het aquariumwater.
Foto 3 en 4 zijn van de stockoplossing, dat is 4 gram fosfaat opgelost in 500ml water

groeten Albert
 
Ik weet niet of ik van het beheer mag doorverwijzen naar een ander forum. Maar daar hebben ze exact dit probleem aan de hand gehad.

Het blijkt dat de stock oplossingen te sterk zijn, en daarom de test niet werkt.

Als je het zou doen zoals john zegt. Een 10 liter emmer maken, dan zal het wel werken.

Hier de link naar het andere forum.

http://www.aquaplantexchange.nl/phpBB3/ ... =38&t=4006
 
Sorry, maar welke poeders zijn jaren oud.
Het fosfaat heb ik gekocht bij aquariumbemesting bij het vivarium 2014

dus een jaar oud
groeten Albert
 
De poeders die ik gebruik zijn ook uit 2014 en dat mag het probleem niet zijn. Ik zou het even testen met 4ml op 10 liter in een emmer.
 
Ga het nu doen, uitslag volgt

groeten Albert
 
Ik hoor al tromgeroffel ;)
Maar ja, dit is wel de manier om het redelijk goed te kunnen controleren.
 
jessicapilon zei:
Ik hoor al tromgeroffel ;)
Maar ja, dit is wel de manier om het redelijk goed te kunnen controleren.

Dus stockoplossingen niet meer direct meten, dat gaat niet.
 
biljoenblik zei:
jessicapilon zei:
Ik hoor al tromgeroffel ;)
Maar ja, dit is wel de manier om het redelijk goed te kunnen controleren.

Dus stockoplossingen niet meer direct meten, dat gaat niet.

Dat heb ik nooit geprobeerd en zou niet weten wat daar uit hoort te komen en hoe dat dan zit.
Je zou denken dat de concentratie erg hoog zou zijn maar ik heb weinig verstand van chemie :D
 
Na het trommelgeroffel de uitslag.
Ik denk ook dat John gelijk heeft, een stockoplossing is niet te meten

De eerste 2 fotoos zijn van leidingwater zonder oplossing, foto 3 en 4 zijn fotoos met oplossing.

558691_0_82_img_2732.jpg


286965_0_82_img_2733.jpg


de volgende twee dus met 4 ml fosfaat oplossing op 10 liter water.


734194_0_82_img_2734.jpg


522986_0_82_img_2735.jpg


De laatste 2 foto's zijn aanmerkelijk meer blauw gekleurd, maar had het wel donkerder verwacht. De test geeft aan dat er minder dan 1 mg/l in zit terwijl er 2 mg/l fosfaat in het water zit.
Maar bedankt voor jullie reacties , moet maar zo denken, weer wat geleerd.

groeten Albert
 
Ok, maar ik snap iets niet. Ik doseer 40ml op 100 liter om de waarde fosfaat met 2.0 te verhogen. Als je dan 1 emmer neemt met 10 liter dan zou je dat met 4 ml moeten bereiken. Maar je komt bij lange na niet in de buurt van die 2.0
dat houdt in dat als jij op 100 liter water 40ml doseert dat je niet op 2.0mg fosfaat uit komt terwijl dat wel zou moeten als je 4 gram op 500ml hebt opgelost.

Als je dat zo oplost verhoogd dan verhoogd 10ml op 500 liter met 0.1mg
Wil je met 2.0 verhogen dan heb je dus 200 ml nodig op 500 liter en dus op 100 liter 30ml.
Dus op een emmer van 10 liter zit je dan op 4ml om op 2.0 uit te komen.

Of ik mis iets of je test is mis.
 
Ik moet helaas even weg dus kan even niet reageren, dus misschien tot straks

groeten Albert
 
De testen zijn ook best moeilijk af te lezen.

Je moet ze ook eigenlijk bij daglicht uitvoeren. Het licht moet er niet derect boven in schijnen.
Verder moet je het cuvetje op hetzelfde papier plaatsen. In de hoeken van het cuvet op de foto, kunnje best 2 ppm fosfaat zien.

Even ter info.

Op mijn werk hebben we ook een aantal kleurbepalingen. En daar ontstaan redelijk vaak discussies over.
Soms krijgen wij externe experts over de vloer. Verzekeringskwesties. En bij zulke bepalingen is het erg moeilijk om tot een unaniem resultaat te komen.
Gelukkig hebben we ook spectrometers, dan krijg je een getal. Dat voorkomt wel een hoop discussies.
 
Ja als je de hoek neemt wel ja. Ik ben bang dart met daglicht het nog lichter is.
Beste zou zijn het morgen even over te doen denk ik. Het is en blijft lastig hoor.

Volgens mij is de rechterkant en hoek donkerder door de knik in het papier.
 
jessicapilon zei:
Ja als je de hoek neemt wel ja. Ik ben bang dart met daglicht het nog lichter is.
Beste zou zijn het morgen even over te doen denk ik. Het is en blijft lastig hoor.

Volgens mij is de rechterkant en hoek donkerder door de knik in het papier.

Het cuvet moet ook vlak op het papier staan, hierdoor lijkt de vloeistof donkerder.
Daar is de test op gemaakt. Til je de cuvet op,mdan lijkt het lichter. Idem met instralend licht.
Het blijft lastig.
 
Beiden bedankt voor de reacties.
Ik ga het morgen bij daglicht nog eens over doen, heb toch weinig om handen.
Daarnaast denk ik dat het argument van John, dat de oplossing bij daglicht nog lichter kan zijn, weleens kan kloppen, maar dat gaan we dan zien.

En het bepalen van de kleur vind ik ook moeilijk, voor mijn gevoel is de oplossing nogal licht, maar ik kan het ook verkeert aflezen.
Voorheen had ik de sera test daarvan was het resultaat weleens donkerblauw.
Ik denk ook om morgen eens een andere test te kopen, een sera test of hebben jullie een idee van een goede PO4 test?

met vriendelijke groet

Albert
 
Wanneer je fosfaat test vormt het fosfaat een complex met je eerste reagens. Dit dient gereduceerd te worden met het tweede (of afhankelijk van het type test derde) reagens om de blauwe verkleuring te krijgen.

Wanneer je (zoals bijvoorbeeld goed mogelijk is in een stockoplossing) zo'n hoge concentratie aan stoffen hebt waarvoor er in die druppeltjes of poedertjes van de test die je moet toevoegen onvoldoende reagens zit om daar allemaal mee te reageren zal je inderdaad onvoldoende verkleuring krijgen.

Wees jezelf ervan bewust dat dit niet alleen geldt wanneer je een stockoplossing test maar ook wanneer je aquariumwater test. Afhankelijk van de samenstelling van het aquariumwater kan het zijn dat de fosfaattest niet werkt (want niet alleen teveel fosfaat verstoort deze test!). Kom je eigenaardig lage fosfaatresultaten uit met je testje is het dus steeds een goed idee om dit water te verdunnen en opnieuw te meten. Dus ook met aquariumwater. Helemaal zeker ben je wanneer je het aquariumwater test, een gekende hoeveelheid fosfaat toevoegt en na homogenisatie nog eens test. Is het resultaat niet toegenomen dan scheelt er iets aan de test. Is het resultaat wel toegenomen maar niet zoveel als je hebt toegevoegd is het ook goed mogelijk dat een deel van het fosfaat al is weggereageert, bijvoorbeeld in water met een (te) hoge pH en/of gH.

JBL heeft een heel goede fosfaattest, Hanna heeft fosfaat checkers, maar die zijn duur (+/- �70 als ik het mij goed herinner).
 
Ik ben benieuwd of de TS de test heeft overgedaan en wat de uitslag was hiervan.
 
Gapak bedankt voor je reactie.
Het is mij duidelijk dat, als er een hoge concentratie fosfaat in het aquariumwater/stockoplossing zit dat de test dit niet zal kunnen meten.
Ik ben geen scheikundige en wist dit ook niet maar, dank zij dit forum heb ik weer wat geleerd.

Gisteren nog naar de plaatselijke aquariumspeciaalzaak geweest om een nieuwe fosfaat test van jbl te kopen, maar deze hebben ze op dit moment niet op voorraad.
De andere testen van het desbetreffende merk lag er wel, dus de fosfaat test is ook populair.

Ik heb de test bij daglicht uitgevoerd.
Het zijn twee foto.s van twee dezelfde testen.
Het linker buisje is gemaakt van 2ml fosfaat oplossing in 10 liter water
Het rechter buisje is gemaakt van 4ml fosfaat oplossing in 10 liter water.

686716_0_82_img_2736.jpg


.

893982_0_82_img_2737.jpg


Er zou verschil in kleur tussen het linker en rechter buisje moeten zitten, maar dat is volgens mij, helaas niet het geval.
Ook kwam ik op dit forum onderstaande bericht tegen. Het blijkt dus dat ik hetzelfde euvel heb opgelopen

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... #Post47628

En, nog excuses voor mijn late reactie
 
De test is gemaakt om fosfaatwaarden die te verwachten zijn in het aquariumwater te meten. Ook indien dit hoge fosfaatwaarden zijn zouden deze normaal gezien te meten moeten zijn. Wat kan gebeuren in een stockoplossing of in een aquarium is licht verschillend maar het achterliggend principe is hetzelfde. In de stockoplossing zit er gewoon teveel fosfaat om met de hoeveelheid reagens die je toevoegt te reageren. In het aquarium kunnen er bij wijze van spreken andere stoffen in het water zitten die met het reagens reageren in plaats van het met het fosfaatcomplex te laten reageren. Dus ook dat verstoord de meting, ongeacht het fosfaatgehalte. Oftewel: ook met lage fosfaatconcentraties kan de test steeds verstoord worden.

En dat probleem heb je met alle fosfaattesten voor zover ik weet, dus of je nou jbl, salifert, sera of hanna gebruikt, altijd kritisch zijn als je geen fosfaat meet...
 
Vandaag mijn fosfaat gemeten met de druppeltest van sera en salifert. Bij de metingen heb ik verschillende uitslagen, zie onderstaande foto. Bij sera >2mg/l en salifert <0.3mg/l. De linker test is salifert, de rechter sera.

166324albert.k_0_85_aquaforu.jpg


Als ik de reactie van gapak (mbt de fosfaattest) lees en mijn foto zie dan vind ik het eigenlijk jammer dat po4 niet op een teststrip staat, is dan m.i. ook veel goedkoper.

Onderstaande schrijft gapak, mbt de fosfaattest.
(In het aquarium kunnen er bij wijze van spreken andere stoffen in het water zitten die met het reagens reageren in plaats van het met het fosfaatcomplex te laten reageren. Dus ook dat verstoord de meting, ongeacht het fosfaatgehalte. Oftewel: ook met lage fosfaatconcentraties kan de test steeds verstoord worden)

Vandaag ook water ververst. Omdat ik twee verschillende po4 uitslagen heb is het ook lastig om te bepalen hoeveel po4, na verversing, ik toe moet voegen. Vanwege de seratest vandaag maar even niets toegevoegd.
Het geteste water is voor de verversing.
Deels volg ik de EI, ik zorg ervoor dat de planten NO3 en PO4 hebben, maar niet in overdaad.

Ik heb de serakit en meet kh, no2, ph en po4 ermee, de anderen gebruik ik niet. De eerste 3 genoemde komen, bij mij, bij een meting aardig overeen met een jbl teststrip. Voor de ph heb ik een dennerle continue test. Die geeft bij mij een iets lagere ph waarde aan dan de sera druppeltest.
De laatste tijd ben ik ook steeds meer van plan om een teststrip te gebruiken ipv de druppeltest en heb de indruk dat de betrouwbaarheid van de waardes van de druppeltest (in mijn geval die van sera) nogal overschat worden in vergelijking met de, in mijn geval, de jbl teststrip.
Het scheelt mij ook behoorlijk in de kosten en het geeft m.i. een redelijke goede waarde van mijn aquariumwater weer.
Misschien zijn er meerdere forumleden die het met mij eens zijn en misschien trap ik op een aantal teentjes, maar dat is dan maar zo.

met vriendelijke groet

Albert
 
Als je de EI volt kun je nooit (theoretisch) hoger uitkomen dan een dubbele toevoeging. Zelf zit ik naast het toevoegen vaak tussen de 3 en 4 mg po4.
Volgens mij staat de po4 test van Sera niet zo heel goed bekend en kan deze nogal eens afwijken.
Zelf meet ik de no3 en de po4 eigenlijk nooit bij de EI en voor de co2 gebruik ik een continutest.
 
Die sera test duid heel vaak foutief een veel te hoge waarde aan. Toen ik nog met sera werkte deed ik de test altijd meteen in 3-voud om zeker 1 goed er tussen te hebben zitten.

Dus ga maar uit van het resultaat van salifert en voeg gewoon fosfaat toe.

Die continu test van dennerle, is dat zeker geen CO2-test? Die geeft alleen de pH-waarde van 'de indicator' aan maar daar heb je eigenlijk niets aan (ook al niet omdat deze niet zo betrouwbaar zijn aangezien de gassamenstelling kan veranderen door de extra productie van gassen in het aquarium). Het CO2-gehalte kan je daarom best bepalen a.d.h.v. de pH en kH waarden. Maar om eerlijk te zijn: ik zou dan toch niet de waarden van teststrips gebruiken.

Als je de EI volt kun je nooit (theoretisch) hoger uitkomen dan een dubbele toevoeging.

Dat klopt eigenlijk niet. Je kant altijd hoger uitkomen als er maar genoeg in het aquarium geproduceerd wordt (of bijvoorbeeld vrijkomt uit neergeslagen toestand wanneer de pH of gH daalt o.i.d.).
 
Terug
Bovenaan