Samenstelling 300L


J

jeroentjuh

Guest
beste forum leden,


Heb even dit topic aangemaakt om te brainstormen over het visbestand in mijn 300 liter jewel.
De bak staat nu een weekje te draaien met stenen, hout en planten erin.
Het is dus een 300 liter met 2 filters eraan die samen goed zijn voor ongeveer 1800 L/U.
Verder zal de bak nog een CO2 systeem krijgen en een UV sterelizer.
De planten die er op dit moment in staan zijn als volgt:

6x naaldgras
3x rotala rotundifolia
3x echinodorus bleheri
3x cryptocoryne nevellii

Kwa visbestand heb ik nog werkelijk waar geen flauw idee.
Wel weet ik zeker dat ik er garnalen in wil houden, in combinatie met mooie gekleurde vissen van verschillende formaten.
Het enige wat ik zelf altijd heel mooi gevonden (en wat ook een serieus idee is) is een grote school met tetra's.
Bij ons hier in de LFS hadden ze altijd een 240 staan met een gigantische school tetra's, zag er altijd heel indrukwekkend uit.
Iemand nog geniale ideen?
 
Hi Jeroen. Wat voor tetra's had je in gedachten?

En wil je die grote school dan combineren met andere vissen?
 
@Joanna ik had neon tetras in gedachten, deze dan in combinatie met garnalen en wellicht nog wat andere kleine bewoners.
 
Daar kun je inderdaad een flink mooie school van houden, zou eerlijk gezegd geen andere kleine scholende vis weten met dezelfde kleureffecten

Je zou altijd wat corydoras nog toe kunnen voegen op de bodem, dan is daar ook meer leven naast de garnalen.

Bovenin kun je misschien bijlzalmen proberen, maar ik weet niet hoe die met de tetras gaan, zou je moeten onderzoeken. Gaan iig perfect met mijn Kegelvlekjes.
 
@Joanna corydoras heb ik vroeger altijd gehad. Heb nu echter een bodem van naaldgras, ik weet niet of dit zo super combineerd met corys.
 
@Joanna corydoras heb ik vroeger altijd gehad. Heb nu echter een bodem van naaldgras, ik weet niet of dit zo super combineerd met corys.

Oeh das wel een goede. Heb een zwaar beplante bak en hebben nog nooit schade veroorzaakt, maar naaldgras lijkt me wel wat gevoeliger.....
 
Wel weet ik zeker dat ik er garnalen in wil houden, in combinatie met mooie gekleurde vissen van verschillende formaten.
Ik weet niet aan welk formaat vis je zit te denken, maar de meeste garnalensoorten zullen het moeilijk krijgen bij te grootte vissen.
 
Ik weet niet aan welk formaat vis je zit te denken, maar de meeste garnalensoorten zullen het moeilijk krijgen bij te grootte vissen.

Hier ben ik mij zeer van bewust, als de uiteindelijke vissen te groot worden schrap ik het garnalen plan.
Echter zullen vissen voormaatje tetra de garnalen met rust laten toch?
 
Ik heb garnalen samen met neon tetra's en vuurneon's (Hemigrammus erythrozonus ) en dat gaat op zich goed. Zorg wel voor wat schuilmogelijkheden/voldoende planten voordat je de garnalen erin doet. Ga er ook vanuit dat deze vissen wel jonge garnalen zullen eten.
 
Ik heb garnalen samen met neon tetra's en vuurneon's (Hemigrammus erythrozonus ) en dat gaat op zich goed. Zorg wel voor wat schuilmogelijkheden/voldoende planten voordat je de garnalen erin doet. Ga er ook vanuit dat deze vissen wel jonge garnalen zullen eten.

oke dat is goede informatie, ik zal dit meenemen in het besluit. Denk overigens dat ze in mijn bak meer dan genoeg schuilplaatsen hebben
 
Het kan inderdaad wel met garnalen goed gaan maar zoals al gezegd moet je veel schuilplekken maken en er rekening me houden dat net geboren garnaaltjes best nog vaak ten prooi zullen vallen. Alles wat in de bek van een vis past kan ten prooi vallen namelijk, dus een babygarnaal is heel snel dan het slachtoffer.
 
Ik zou nadat je bak is ingedraaid eerst de vissen toevoegen en dan nog enkele weken wachten met het toevoegen van de garnalen. Zodat je een goed draaiende stabiele bak hebt en de planten nog wat gegroeid zijn. Bij het loslaten van de garnalen dit zo dicht mogelijk bij de bodem doen, zodat ze gelijk kunnen schuilen en ze minder de aandacht van de vissen trekken. Zou ook zorgen dat de vissen vantevoren hebben gegetenen een lekker vol buikje hebben. Weet niet of het uitmaakt, maar baat het niet schaadt het niet. Als het mogelijk is zou ik een groep van tenminste 20 garnalen erin doen.
 
Als het mogelijk is zou ik een groep van tenminste 20 garnalen erin doen.
Denk niet dat je dit aantal zult zien op dit formaat bak. Als ik zie wat ik hier al in 125L heb zitten. Ervan uit gaande dat je iets van vuurgarnalen bedoeld
 
Denk niet dat je dit aantal zult zien op dit formaat bak. Als ik zie wat ik hier al in 125L heb zitten. Ervan uit gaande dat je iets van vuurgarnalen bedoeld
Dat klopt, maar 20 worden snel 100. En garnalen (behalve vuurgarnalen) zijn ook niet bepaald goedkoop. Om met een "zichtbare" groep te beginnen zou je vrij veel moeten betalen.
 
Of juist starten met 20 garnalen, deze even flink hun gang laten gaan en dan is groep vrij snel groot.
Als je vervolgens vissen toevoegt zal het aantal langzamer groeien.

Zo ging het bij mij in ieder geval goed (i.c.m. neontetra's, rasbora Galaxy, pangio kuhlii en een betta man).
 
Ik weet niet welke garnalen TS wil hebben, maar sommige soorten zijn idd vrij prijzig dus vandaar de 20. Je kunt ook met garnalen beginnen maar als je er daarna de vissen bij doet zorgt dit voor extra belasting in het water waar de pomp nog niet op ingesteld is. Hoeft helemaal geen probleem te zijn hoor, maar daarom adviseerde ik eerst de vissen en daarna garnalen.
 
het worden zowieso geen garnalen van 7,50 euro per stuk. de gangbare betaalbare soort zal degene worden die de keuze krijgt :)
verder zal de groep ook zeker wel groter moeten dan 20!
 
het worden zowieso geen garnalen van 7,50 euro per stuk. de gangbare betaalbare soort zal degene worden die de keuze krijgt :)
verder zal de groep ook zeker wel groter moeten dan 20!

Je kunt op een site als mp kijken voor de goedkopere garnalen. Vuurtjes vind ik hier vaak tussen de €0,30 en €0,50 p/s.
 
@Killerfish bedankt voor de tip, zal is op MP kijken wat er te vinden is.
 
Heb even zitten googlen naar vissen en ben wellicht tot een lijst gekomen. Weet niet precies hoeveel ik waarvan kan houden maar heb dit in gedachten.

x vuurtjes
x kardinaal tetra
x odessabarbeel
x platy driekleur
x bijlzalm
x koppel apisto

Van de vuurtjes zal het aantal ronde de 50 liggen of wellicht minder mocht ik besluiten andere kleuren garnalen erbij te doen. Verder zal het grootste deel van de vissen de kardinaal tetra worden. hoeveel van de andere vissen zou ik er dan bij kunnen doen? mits dit bestand überhaupt te doen is :)
 
Odessa barbeeltjes zijn erg leuk heb ze ook sinds kort.
12 moet kunnen.
Als je het niet uitmaakt of ze qua continent bij and elkaar passen zijn kardinalen wel mooi maar dan ook een stuk of 18.
Zelf vind ik het mooier om meer van de zelfde te hebben als veel verschillende.

Bijlzalmen een stuk of zes gemarmerde.
 
@Dirk Bazuin kwa kardinalen zat ik tog wel aan een veel grotere school te denken. Zoals ik in me eerste post zei heb ik ooit een bak bij de LFS gezien waar een gigantische school (+- 100) in zat. Was egt super om te zien, zit te denken om die kant op te gaan.
 
Dat wordt denk ik erg mooi.
Maar dan zou ik die kombineren met de apisto's en de bijlzalmen.
En misschien wat otto's of corry's.
 
Oke dus gewoon een grote school kardinalen met een koppel apisto's en de blijzalmen? :) Cory's heb ik altijd gehad, weet alleen niet of die zon succes zijn met naaldgras :)
 
Als het naaldgras eenmaal vast zit zou dit wel kunnen met cory's hoor. Combinatie met een apisto zal niet altijd de beste zijn, al zul je aardig wat oppervlak hebben in 300L

Ben het eens met @Dirk Bazuin Mooier om 1 grote school te doen per laag en niet 2. Vis op de bodem, middenlaag en aan het oppervlak
 
Dan ga ik voor het volgende bestand :)

Vuurgarnalen/blauwe garnalen
Kardinaal tetra's
Koppel apisto
Marmer blijzalm

Met als hoofdzaak een grote groep kardinalen!
 

Terug
Bovenaan