Samenstelling Kamertemperatuurbak


Najra

Member
Lid geworden
26 januari 2024
Berichten
5
Leeftijd
39
Goedemiddag.
Ik ben me aan het oriënteren om een aquarium te gaan houden, en heb daar in de hoek van de kamer al een plekje voor, waar een aquarium zou kunnen komen van 150cm. maar om de energiekosten te drukken zou ik hem graag op kamer temperatuur willen houden, en zo energievriendelijk mogelijk willen maken.
In de winterperiode kan de temperatuur in de kamer nog wel eens terug lopen richting de 14° dus ik ben op zoek naar vissen die dat aankunnen.
Graag zou ik vissen zien zwemmen die wel wat kleur hebben, en een beetje karakter. Ik weet dat er al heel veel soorten afvallen omdat ze of te groot worden, of die lage temperatuur niet kunnen hebben, maar wat is er wel mogelijk?
Ook zou ik er graag wat planten in willen, maar daar kan ik qua temperatuur niet heel veel in vinden.
Het mooiste zou ik vinden om de bak zo natuurlijk mogelijk te krijgen, zodat de planten en vissen die er in komen, elkaar mogelijk in de natuur ook tegen zouden kunnen komen. Ik denk namelijk dat, dat het complete bestand bij elkaar zoeken qua waterwaarden en temperatuur een stukje makkelijker maakt.

Ik zou evt een verwarming kunnen plaatsen en die op bijv. 16° zetten, als dat een kritische grens zou zijn.

Ik hoor graag wat jullie er van vinden, en hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen.

Groet Arjan
 
Altijd interessant, kamertemperatuurbakken. :) Zoals je zelf ook al vermoedt hangen de mogelijkheden erg af van de daadwerkelijke minimumtemperatuur waar je hartje winter op uitkomt.

Voor zover mijn eigen ervaring reikt, kan ik in ieder geval aanbevelen:
- Xiphophorus hellerii
- Misgurnus anguillicaudatus (drukke zwemmers, 150 cm gaat net)
- Cichlasoma dimerus*
- Geophagus brasiliensis*

Als je bereid zou zijn het minimum op te schroeven naar 17 graden, kunnen ook deze soorten:
- Corydoras leopardus (en waarschijnlijk heel veel andere soorten)
- Garra flavatra
- Crossocheilus langei (siamese algeneter)
- Megalechis thoracata
- Hoplosternum punctatum (leuk soortje, meestal verkocht als Dianema longibarbis)
- Agamyxis sp.
- Synodontis-soorten uit West-Afrika*

*agressievere soorten, niet altijd geschikt voor een gezelschapsbak

Zomaar wat mogelijkheden.
 
Laatst bewerkt:
Qua planten is de keus niet groot en zul je inderdaad het moeten zoeken bij vijverplanten denk ik.
 
of je gaat naar de inheemse fauna/ kleine vijvervissen:
stekelbaarsje Gasterosteus aculeatus
elrits (goud of regenboog)
bittervoorn Rhodeus ocellatus
(zonnebaars Lepomis gibbosus, tussen haakjes, mag niet meer verhandeld worden, maar als je er bij iemand eentje kan vinden....)
beek- of riviergrondel gobio gobio
zoetwatermosselen (hoewel die misschien wel groot worden voor jouw bak. Aan de andere kant hebben ze niet zoveel zwemruimte nodig....
gestippelde alver alburnoides bipunctatus
bermpje barbatula barbatula
kleine modderkruipen cobitis taenia
vetje leucaspius delineatus

Let wel op: de behoeftes van deze vissen in je bak zijn verschillend, dus kijk ook naar stroming enzo!
 
Laatst bewerkt:
Axolotls?
danio soorten

stekelbaarsjes zijn heel tof kwa gedrag mr mss beetje grote bak voor zon kleine vis.
rivierkreeft?
 
Super bedankt voor de snelle reacties. Heb even zitten kijken, maar daar zit eigenlijk nog niet echt iets tussen wat me echt aanspreekt.
Ik zou eigenlijk wel echt iets meer kleur willen hebben.
Zijn er geen soorten in regio zuidelijk zuid-Amerika waar ik iets mee zou kunnen?

In de nacht loopt de kamertemperatuur af en toe wel naar de 14°, maar is het dan ook zo dat de watertemperatuur ook zo snel terugvalt?
Overdag is het, op koude dagen zoals 2 weken geleden rond de 16-17° en snacht dan minimaal 14°. Maar die vorstweken zijn in NL inmiddels natuurlijk wel een uitzondering.
Met de huidige buitentemperaturen blijft de ruimtetemperatuur zo rond de 17-18° en als ik thuis ben, vrij snel naar 20-21°

Misschien is het wel zo dat de ruimte temperatuur maar 2 weken per jaar naar die 14° gaat, maar ik weet niet hoe snel de watertemperatuur mee daalt.
 
Zuidelijk zuid-amerika en kleurrijk, hmm.

Lastig, want de meer gematigde soorten ogen al gauw wat fletser dan bijvoorbeeld een antennebaarsje of een discus. :)

Ze zullen er wel zijn, kleurrijke zuiderlingen, maar uit dat gedeelte van de wereld komt volgens mij veel minder import dan uit de amazone.
 
Is de medaka japansa rijstvis iets? Wel klein, maar een range aan temperatuur en verschillende kleuren.
Deze vissen leven ook in vijvers, dus 14 graden is nog lekker voor ze.
 
Als het inderdaad maar om een paar weken per jaar gaat, kun je natuurlijk ervoor kiezen om dan bij te verwarmen tot 16 C. Dat zullen de kosten nou ook niet zijn.
 
Wat vind je van Macropodus opercularis Paradijsvis)?
Aphyosemion species?
Cyprinella lutensis
 
Laatst bewerkt:
Met de huidige buitentemperaturen blijft de ruimtetemperatuur zo rond de 17-18° en als ik thuis ben, vrij snel naar 20-21°
Op basis hiervan.
Misschien is het wel vrij gemakkelijk om een minimale temperatuur van 18° in te stellen.
Wordt het zoekgebied dan groter?
 

Zou deze kunnen?
 
Als je er een verwarming in hangt op 18 graden ingesteld wordt de keus al een stuk groter. Ik heb zelf net een verwarming in een 150cm bak op 20 graden gezet, dat kost me nu, met redelijk koude dagen, 5 kWH per week.
Met 20 graden ligt heel zuidelijk zuid Amerika aan je voeten. Met enkele voorbeelden van kleurrijke soorten: Apistogramma borellii, Hyphessobrycon eques en Gymnogeophagus soorten.
 
Zou een tussen de danio soorten kijken klein en drukke vissen
Ook sommige barbelen lijken me geschikt, veel planten doen het op iets lagere temperatuur hoor.
 
Ik heb hier ook een aquarium op kamertemperatuur.
In de winter is de temperatuur in de daguren 20°C , wat dan ook de temperatuur is van de woonkamer.
's Nachts is de temperatuur van de woonkamer op 18°C ingesteld maar weet eigenlijk niet of het water zo hard afkoelt , nooit op gelet.

Je moet er dus aan denken dat het in de zomer buiten boven de 20°C richting 30°C wordt en soms nog hoger dat het binnen dus ook warmer gaat worden en zodoende je aquarium ook.
Of je moest airco hebben in je huis.
Mijn aquarium heeft hier in de zomer weken op 26°C gestaan en eigenlijk naar de warme kant voor de vissen die ik heb zitten.

Wat je misschien eens kunt proberen nu;
Een emmer water op die plaats zetten met een thermometer er in en midden in de nacht opstaan (of 's morgens héél vroeg) om te zien wat de temperatuur is.
Dan weet je ineens wat de temperatuur van het water wordt. Wel er even bij vermelden dat je met de emmer een veel mindere hoeveelheid water hebt tov je aquarium en dat dit eventueel wel sneller afkoelt.
 

Zou deze kunnen?
Als je kijkt bij 'extra informatie' (onder de foto naast beschrijving) zie je dat deze vis minimaal 25 C wil. Dat is wel een heel eind naar 18C. (Overigens schaam je niet, het heeft ook meerdere bezoeken gekost voor ik erachter was dat er op dat tabblad ook heel veel nuttige info te vinden is.)

Welke kleuren spreken je het meest aan? Dan kan ik eens voor je kijken of er bij de dwerg-/middenmaat cichliden eentje bij zit die je aan zou kunnen spreken (naast de Thorichthys elliotti/ maculapinnis of de T. meeki) die wat minder warmte nodig heeft. (en ja daar ben ik weer met de elliotti's, maar ze zijn zo leuk)
 
Als je kijkt bij 'extra informatie' (onder de foto naast beschrijving) zie je dat deze vis minimaal 25 C wil. Dat is wel een heel eind naar 18C.
Ik was er al bang voor dat iemand deze opmerking ging maken. :p Het staat er inderdaad, maar klopt absoluut niet. Deze soort komt ook in subtropisch gebied voor, met wintertemperaturen van rond de 15 graden.
 
Als je kijkt bij 'extra informatie' (onder de foto naast beschrijving) zie je dat deze vis minimaal 25 C wil. Dat is wel een heel eind naar 18C. (Overigens schaam je niet, het heeft ook meerdere bezoeken gekost voor ik erachter was dat er op dat tabblad ook heel veel nuttige info te vinden is.)

Welke kleuren spreken je het meest aan? Dan kan ik eens voor je kijken of er bij de dwerg-/middenmaat cichliden eentje bij zit die je aan zou kunnen spreken (naast de Thorichthys elliotti/ maculapinnis of de T. meeki) die wat minder warmte nodig heeft. (en ja daar ben ik weer met de elliotti's, maar ze zijn zo leuk)
nog een torry addict
ik heb ze al jaren zitten met een thermostaat op 18gr C

watertemp varieert tussen 18 (winter) - 27 (zomer en hittegolf 2023)
thermostaat gaat enkel aan indien<18gr zou gaan

 
Laatst bewerkt:
Ik was er al bang voor dat iemand deze opmerking ging maken. :p Het staat er inderdaad, maar klopt absoluut niet. Deze soort komt ook in subtropisch gebied voor, met wintertemperaturen van rond de 15 graden.
Dan is dat iets voor @AquaInfo om aan te passen. Als we tegen een fout oplopen, wil John (tenminste, ik dacht dat hij zo heet) dat graag weten.
 
Dank je @Lysia voor de tag (ik heet inderdaad John). Ik heb de temperatuur aangepast in de extra informatie. In de tekst was het al wel beter verwoord. Onderaan het artikel kun je nu ook een link vinden naar de herbeschrijving van deze soort. Langzaam aan komt er steeds meer informatie beschikbaar waar ik de beschrijvingen mee aanvul.

Als je ergens een verbetering ziet of een aanvulling dan kun je me altijd taggen, ik kijk regelmatig de opmerkingen na.
 
Ik was er al bang voor dat iemand deze opmerking ging maken. :p Het staat er inderdaad, maar klopt absoluut niet. Deze soort komt ook in subtropisch gebied voor, met wintertemperaturen van rond de 15 graden.
Als het goed is komt Laetacara in het Rio Paraguay/Rio Parana gebied voor.

Het lijkt me wel leuk om daar een passend bestand bij te zoeken. Als ik het goed gelezen hebt komt bijv Coradpras Paleatus daar ook voor, maar ook daar zijn volgens mij de meningen weer verdeeld.

Is het mogelijk Laetacara te combineren met een Corydorassoort, en een scholenvisje? En zo ja welke, ik vindt het namelijk wel leuk als vissen en planten een beetje uit de zelfde regio komen. Ik kwam als plant namelijk ook de Hydrocleys nymphoides tegen, die daar ook voor zou komen, en die vindt ik ook wel mooi.

@woutDR Nicaraguense is inderdaad ook heel mooi, maar gevoelsmatig vindt ik die misschien wat te groot worden voor een 150cm bak, en vindt een visje van max een centimeter of 10 eigenlijk wel groot genoeg.


welke soorten scholenvis en Corydoras komen er in de regio van Laetacara Dorsigera voor, en hoe zou het bestand er dan uit zien?
 
Rio Guaporé waarin de laetacara voorkomt ,
andere vissoorten daar:
Chalceus guaporensis
Tetragonopterus argenteus
Cyphorcharax spp.
Metynnis argenteus
Metynnis spp.
Serapinnus spp.
Gymnocorymbus ternetzi
Pyrrhulina cf. australis
Prionobrama filigera
Aphyocharax alburnus
Aphyocharax rathbuni
Aphyocharax anisitsi
Aphyocharax nattereri
Hemigrammus marginatus
Moenkhausia dichroura
Moenkhausia australe
Moenkhausia oligolepis
Hyphessobrycon megalopterus
Tripotheus angulatus
Carnegiella marthae
Carnegiella myersi
"Rosy Tetra"
Nannostomus unifasciatus


planten:
Echinodorus grisebachii
Eichhornia azurea
Paspalum repens
Cabomba furcata
Utricularia sp.
Ludwigia sedoide
 
Pantanal is ook een subtropisch gebied in zuid Amerika, ik heb nu 2 bakken als pantanal biotoop ingericht.
Ik krijg veel inspiratie van youtube filmpjes als deze:


Ik heb nu 1 bak met:
Apistogramma borellii
Apistogramma commbrae
Hyphessobrycon eques
Rineloricaria parva

De ander heeft maar 2 soorten:
Hyphessobrycon herbertaxelrodi
Apistogramma trifaciata

Voor meer inspiratie zie mijn fotoalbum.
 

Terug
Bovenaan