Samenstelling licht daytime matrix


Cennie

Well-known member
Lid geworden
11 augustus 2018
Berichten
58
Leeftijd
33
Beste aquarianen,

Binnenkort krijg ik een nieuwe bak van 160 lang. Hierboven wil ik ledverlichting en na een tijd googlen ben ik uitgekomen op de ledverlichting van Daytime Matrix. Hierbij kan je de samenstelling zelf bepalen. Dit is prettig, maar tegelijkertijd lastig. Ook hier heb ik weer een tijdje over gegoogled en ik ben uitgekomen op de volgende samenstelling:
2 keer warm white
2 keer neutral white
2 keer ultra blue red white

In totaal is dit circa 10.000 lumen boven een bak van netto 400 liter. Omdat ik een dicht begroeide plantenbak wil is dit niet heel veel, maar omdat je de modules gericht in kan zetten, is dit naar mijn mening voldoende (en anders kan ik dit altijd nog uitbreiden). De gemiddelde kleur is 6000 kelvin.

Ik ben heel benieuwd hoe jullie tegen bovenstaande aankijken (zeker gezien de investering van ruim € 700) en of jullie nog tips hebben!

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Met vriendelijke groet,

Cennie Donk
 
Krijg je hiermee niet kleine clusters specifieke kleuren ?
Ik zie nl dat het smd led zijn die per "blok" bij elkaar zitten.
 
Klinkt wel als een plan.
Zou ze wel een Btje verdelen en om en om plaatsen zodat je geen gevlekte kleuren krijgt enzo
 
Om en om was ook mijn bedoeling inderdaad, maar wat janjdk benoemt klinkt toch niet heel onaannemelijk hoe kijkt de rest hier tegenaan?
 
Leuk plan!!

Ik gebruik al een tijdje de Matrix.
Zelf heb ik 5 modules boven een meterbak (140l netto). Ik heb volgende combinatie gekozen:
UBRW-UW-UBRW-UW-UBRW
Het is een lage, open bak. De verlichting hangt ongeveer 25cm boven het oppervlak. De balk heeft nog nooit op 100% gebrand ;).
De modules zitten op gelijke afstand van elkaar en dit geeft mooi, "uniform" licht op de bodem.

Met maar twee UBRW-modules op 1m60 zal je vermoedelijk enkel plaatselijk het effect hebben van de blauwe en de rode leds. In jouw geval zou ik eerder kiezen voor 3 x UBRW + 3 x NW of 3 x UW.
Dat zal voor een betere (meer uniforme) kleurverdeling zorgen denk ik.
Of je kan ook eens kijken naar de nieuwe modules, de "Sunlight". Nieuw dus nog iets duurder per module maar ze zien er wel leuk uit vind ik.
Maar zoals je zegt kan je steeds beslissen om extra modules toe te voegen (of te verplaatsen, ik heb aanvankelijk ook wel wat geëxperimenteerd met de plaats van de UBRW).

Ik weet niet waar je de lamp gaat kopen maar ik herinner me dat ik zelf ook lang twijfelde inzake de kleuren en dat Wilco van azaqua me zelf voorstelde om extra modules te sturen zodat ik de kleuren kon uitproberen en kon terugsturen wat ik niet nodig had... :thumbs:
Ter info: ik ben nog steeds extreem tevreden over mijn matrix! Inderdaad even een investering maar ik heb er nog geen moment spijt van gehad, integendeel!

Veel succes met de keuze alvast...
 
Beste aquarianen,

Binnenkort krijg ik een nieuwe bak van 160 lang. Hierboven wil ik ledverlichting en na een tijd googlen ben ik uitgekomen op de ledverlichting van Daytime Matrix. Hierbij kan je de samenstelling zelf bepalen. Dit is prettig, maar tegelijkertijd lastig. Ook hier heb ik weer een tijdje over gegoogled en ik ben uitgekomen op de volgende samenstelling:
2 keer warm white
2 keer neutral white
2 keer ultra blue red white

In totaal is dit circa 10.000 lumen boven een bak van netto 400 liter. Omdat ik een dicht begroeide plantenbak wil is dit niet heel veel, maar omdat je de modules gericht in kan zetten, is dit naar mijn mening voldoende (en anders kan ik dit altijd nog uitbreiden). De gemiddelde kleur is 6000 kelvin.

Ik ben heel benieuwd hoe jullie tegen bovenstaande aankijken (zeker gezien de investering van ruim € 700) en of jullie nog tips hebben!

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Met vriendelijke groet,

Cennie Donk
Het zou, denk ik, een goed idee zijn om wat rood toe te voegen. Rood is zeer belangrijk voor planten. Het zit nu, in jouw keuze, alleen in je warm/wit variant. Je komt aan een gemiddelde van 6000 Kelvin. Over het algemeen is voor een planten bak een niveau van 4900 kelvin m.i. aan te bevelen.
 
Het zou, denk ik, een goed idee zijn om wat rood toe te voegen. Rood is zeer belangrijk voor planten. Het zit nu, in jouw keuze, alleen in je warm/wit variant. Je komt aan een gemiddelde van 6000 Kelvin. Over het algemeen is voor een planten bak een niveau van 4900 kelvin m.i. aan te bevelen.

De UBRW-modules bestaan uit Blauwe, Rode en Witte leds. ;) (Ultra blue red white)

In mijn plantenbak gebruik ik trouwens UW (Ultra white) (dat is 8.000 Kelvin) in combinatie met de UBRW modules (blauw: 440-455 nm + rood: 620-630 nm + ultra wit: 8.000K).
Dat werkt in mijn ervaring even goed voor planten als de Neutral white of Warm white.
Zelfs zonder de UBRW modules (met enkel UW 8.000K) kan je perfect planten laten groeien. De kleur is meer een persoonlijke keuze denk ik.
 
De UBRW-modules bestaan uit Blauwe, Rode en Witte leds. ;) (Ultra blue red white)

In mijn plantenbak gebruik ik trouwens UW (Ultra white) (dat is 8.000 Kelvin) in combinatie met de UBRW modules (blauw: 440-455 nm + rood: 620-630 nm + ultra wit: 8.000K).
Dat werkt in mijn ervaring even goed voor planten als de Neutral white of Warm white.
Zelfs zonder de UBRW modules (met enkel UW 8.000K) kan je perfect planten laten groeien. De kleur is meer een persoonlijke keuze denk ik.
Dat denk ik toch niet helemaal. Er is best wel een tolerantie gebied qua kleur. Maar het is wel degelijk belangrijk. Kijk maar eens naar de lichtkleur wanneer je s'avonds langs kassen rijdt! En wat te denken van de kweek experimenten zoals die in Wageningen uitgevoerd worden; kweken onder violet licht. Allerlei onderzoeken op dit gebied zijn gaande juist ook door ontwikkelingen op ledgebied.



Je merkt overigens bij veel Aquaria/led producenten dat de nadruk ligt op lichtintensiteit, felheid met name voor het menselijk oog dan. Producenten als bijvoorbeeld Juwel maakten hun eerste led balken met uitsluitend koud/wit en blauw. Maar moesten hier toch wel op terugkomen en bieden nu ook de toegevoegde kleur rood aan. Waarbij toch nog kelvinwaardes tot 9000 gehaald worden. Lumen als een marketing instrument dus.
 
Tja Benvo, dat is allemaal waar, zeker als het over planten gaat die vruchten dragen voor de kweek kan kleur veel invloed hebben..
In hoeverre dat voor aquariumplanten zoveel verschil uitmaakt is "debatable"... ;)

Hoe dan ook: er zijn toch massa's voorbeelden te vinden van prachtige plantenbakken, vol gezond groeiende planten onder verlichting met hoge Kelvin waarde...
Dat betekent toch ook iets?
Bvb dat je perfect planten kan houden met bvb 8.000K verlichting?

Lumen als een marketing instrument dus.

Lumen? Hoe komen we ineens bij lumen terecht?
Trouwens: De UW en de NW (neutral white) modules hebben exact even veel lumen hoor.
 
Tja Benvo, dat is allemaal waar, zeker als het over planten gaat die vruchten dragen voor de kweek kan kleur veel invloed hebben..
In hoeverre dat voor aquariumplanten zoveel verschil uitmaakt is "debatable"... ;)

Hoe dan ook: er zijn toch massa's voorbeelden te vinden van prachtige plantenbakken, vol gezond groeiende planten onder verlichting met hoge Kelvin waarde...
Dat betekent toch ook iets?
Bvb dat je perfect planten kan houden met bvb 8.000K verlichting?



Lumen? Hoe komen we ineens bij lumen terecht?
Trouwens: De UW en de NW (neutral white) modules hebben exact even veel lumen hoor.
Ik kwam op lumen doordat men, ik hoorde dat zelfs op het Vivarium, ledverlichting aanprees omdat je zo kon zien (?) dat er gewerkt werd met een hoog lumen gehalte. Onzin natuurlijk. Hier was ook sprake van een fel koelwit licht dat op het oog een inderdaad sterkere lichtintensiteit doet vermoeden als wanneer het licht wat meer gelig is. Daarom heb ik altijd het idee gehad dat bij producenten als bijvoorbeeld Juwel gekozen wordt voor witter licht, anders gezegd met méér blauw inhoud. Vandaar; lumen als marketing instrument.
 
Ik kwam op lumen doordat men, ik hoorde dat zelfs op het Vivarium, ledverlichting aanprees omdat je zo kon zien (?) dat er gewerkt werd met een hoog lumen gehalte. Onzin natuurlijk. Hier was ook sprake van een fel koelwit licht dat op het oog een inderdaad sterkere lichtintensiteit doet vermoeden als wanneer het licht wat meer gelig is. Daarom heb ik altijd het idee gehad dat bij producenten als bijvoorbeeld Juwel gekozen wordt voor witter licht, anders gezegd met méér blauw inhoud. Vandaar; lumen als marketing instrument.
Nou is maar goed dat ik veel lumen kan produceren xD

Maar kelvin maakt wel degelijk uit tot zekere hoogte.
10.000K lijkt heel erg fel en alles ziet er super helder uit maar je planten groeien voor geen reet..
De reden dat kassen veel gebruik maken van natrium lampen is inderdaad mede door hun hoge aandeel rood waarmee de planten sneller groot worden maar ook deels door hun efficiëntie/worp waar led heel lang niet aan heeft kunnen tippen.
 
ben een leek op plantenaquarium maar als ik het goed lees gaat de voorkeur vwb groei uit naar 4800 kelvin of …..is het eerder dat waarop de plant zich instellen omdat dat aangeboden wordt ?
 
ben een leek op plantenaquarium maar als ik het goed lees gaat de voorkeur vwb groei uit naar 4800 kelvin of …..is het eerder dat waarop de plant zich instellen omdat dat aangeboden wordt ?
Over het algemeen is alles tussen de 2700 en 6000 wel okee en is het meer een kwestie van smaak dan een merkbaar verschil in groei mijn inziens
 
Dank voor alle reacties!

Naar aanleiding van het bericht van Willem666 heb ik contact opgenomen met Azaqua en een en ander aan hem voorgelegd. Deze gaf aan dat bij 2 ultra red blue modules er inderdaad 2 lichtbronnen te zien zouden kunnen zijn (wat hij overigens geen probleem vond). Daarnaast adviseerde hij om geen warm white te doen (van 2700K) maar neutral white (deze bevat leds van 2700K en van 8000K) gecombineerd met ultra white (8000K). Deze modules hebben sterke pieken in het rode gebied en in het blauwe gebied. Omdat planten enkel van deze lichtsoorten gebruik maken, is dit goed en is een lagere gemiddelde kelvin waarde niet noodzakelijk.

Zoals hierboven ook is beschreven is Kelvin enkel de kleur die wij waarnemen, maar gaat het uiteindelijk om de hoeveelheid rood en blauw licht. Daarnaast is kweken natuurlijk niet het doel, maar juist mooie planten. Tot slot gaf de medewerker van Azaqua aan dat rood na 20cm water bijna niet meer wordt waargenomen en dat blauw daarom meer nut heeft in een aquarium.

Met alles wat hierboven is vermeld en het telefoongesprek kom ik nu uit op de volgende verdeling (in volgorde van links naar rechts):
Neutral white
Ultra blue red
Ultra white
Ultra blue red
Ultra white
Ultra blue red
Neutral white

de ultra white heb ik in het midden gedaan, omdat daar de laagste planten zijn en blauw het verst doordringt in het water en tevens zorgt voor een meer horizontale groei.

Ook nu weer geldt, ik ben benieuwd naar jullie reacties!
 
Zoals hierboven ook is beschreven is Kelvin enkel de kleur die wij waarnemen, maar gaat het uiteindelijk om de hoeveelheid rood en blauw licht. Daarnaast is kweken natuurlijk niet het doel, maar juist mooie planten. Tot slot gaf de medewerker van Azaqua aan dat rood na 20cm water bijna niet meer wordt waargenomen en dat blauw daarom meer nut heeft in een aquarium.
Ook nu weer geldt, ik ben benieuwd naar jullie reacties!
nouja die 20 cm is wel erg overdreven, is toch echt wel iets meer :)
Rood verdwijnt onder water zeer zeker, vandaar dat onderwaterfotografen allemaal rood filters op hun lens hebben. Maar in de tropen begint dat pas na een metertje of 3.
Wellicht dat die zich vergist met UV licht.
De meeste aquariumplanten heb ik begrepen zijn sowieso moerasplanten, op enkele soorten na als ik me niet vergis. Die zich daarna aanpassen aan onderwaterleven.

276166
 
Citaat: "Tot slot gaf de medewerker van Azaqua aan dat rood na 20cm water bijna niet meer wordt waargenomen en dat blauw daarom meer nut heeft in een aquarium." Einde citaat.
Blauw licht heeft niet zozeer meer nut dan rood licht. Wel dringt blauw licht dieper door in het water. Dat rood licht maar 20 cm. diep zou komen lijkt me niet juist... Maar ook hier zien we dat rood en blauw belangrijke kleuren zijn voor onze plantjes. De Kelvin waarde is dus wel degelijk van belang.
 
ben een leek op plantenaquarium maar als ik het goed lees gaat de voorkeur vwb groei uit naar 4800 kelvin of …..is het eerder dat waarop de plant zich instellen omdat dat aangeboden wordt ?
Voor een planten aquarium is zo'n 4900 Kelvin inderdaad een mooie kleurwaarde. Vroeger, eigenlijk nu nog wel, werd en wordt er bij TL verlichting daarom vaak gebruik gemaakt van de TL kleuren 830 (warm/wit gemixt met 865 (koel/wit) of waarden die daar tussen liggen. Op het plaatje hieronder is mooi te zien hoe die Kelvin waarden zich verhouden.
2avwizrf3biwvneb.jpg
 
Het is niet zo zeer dat blauw dieper doordringt dan rood wat zorgt voor een compactere groei.
Blauw licht word voornamelijk gebruikt voor fotosynthese en rood voor voor de groei.
 
Ik zou je aanraden deze stukken eens te lezen https://www.tspt.nl/techniek/licht01.html en https://www.tspt.nl/techniek/absorbtie.html

Beantwoord denk ik je vraag en is zeer interessant.

Ik ben mij op dit moment ook aan het verdiepen in de Daytime matrix modules voor mijn (toekomstige) 160x60x60 bak. Ik neig er ook naar om wel twee warm white modules op te nemen omdat deze het spectrum tussen blauw en rood juist goed vertegenwoordigen, hierdoor krijg je all-round een 'betere' benadering van daglicht.
 
Laatst bewerkt:
@JoostG in neutral white zitten 50% warm white en 50% ultra white leds. Dan heb je dus beide. Geeft een mooie kleur in de bak😀
 
Boven mijn lido200 heb ik een daytime matrix met 5 modules: 3x neutral white en 2x sunlike. Vooral bij hogere aquaria is het belamgrijk dat je voldoende goed licht op de nodem kan laten schijnen. Met deze 5 modules gaat dit uitstekend. De Sunlike modules zijn leuk om rood en blauw afzonderlijk vam elkaar te mengen. Wilco heeft me hierbij geholpen en ik ben nog steeds zeer tevreden!
20200903_203320.jpg
 
Boven mijn lido200 heb ik een daytime matrix met 5 modules: 3x neutral white en 2x sunlike. Vooral bij hogere aquaria is het belamgrijk dat je voldoende goed licht op de nodem kan laten schijnen. Met deze 5 modules gaat dit uitstekend. De Sunlike modules zijn leuk om rood en blauw afzonderlijk vam elkaar te mengen. Wilco heeft me hierbij geholpen en ik ben nog steeds zeer tevreden!Bekijk bijlage 315878
Dat was ook de 1 van rede dat ik koos voor daytime de hoogte van de bak bedoel ik buiten de andere voordelen
Heb nu op plaatsen waar licht nodig is de 8000 k hangen en bij de minder licht benodigd de 6000 k bevalt prima
in totaal 9 modules en ik blijf snoeien ;)
 
Ik heb op mijn higline 600 oase, twee matrix balken van 150 cm met elke balk 10 modules allemaal sunlike Color. Tevens de control Sc20 aangeschaft. Nu nog even spelen met m’n verlichting. Ik ben geen goede referent, daar het bij mij maar twee weken aanwezig is.
 
Dat was ook de 1 van rede dat ik koos voor daytime de hoogte van de bak bedoel ik buiten de andere voordelen
Heb nu op plaatsen waar licht nodig is de 8000 k hangen en bij de minder licht benodigd de 6000 k bevalt prima
in totaal 9 modules en ik blijf snoeien ;)
Ik ben bang dat ik dan een elektrische heggenschaar voor onder water nodig ben 😂
 

Terug
Bovenaan