Wat is er nieuw

Samenstelling Oase scaperline 90 (180L)

AquaNoobie

Member
Lid geworden
26 juni 2026
Leeftijd
29
Goedemorgen allen,

Mijn aquarium is zo goed als ingedraaid dus kunnen we gaan denken over het visbestand 😌

Oase scaperline 90 (180L) 90x45x45cm
Watertemp 25c

Er zit momenteel in:

2x otocinclus
3x amano garnaal
10x kardinaal tetra

Mogelijk om onderstaande nog aan toe te voegen?

2x maanvis (Pterophyllum scalare Black)
4x corydoras julii
2x Kakadu-dwergcichlide

Mocht er meer info nodig zijn hoor ik het graag 😁

Goedemorgen allen,

Mijn aquarium is zo goed als ingedraaid dus kunnen we gaan denken over het visbestand 😌

Oase scaperline 90 (180L) 90x45x45cm
Watertemp 25c

Er zit momenteel in:

2x otocinclus
3x amano garnaal
10x kardinaal tetra

Mogelijk om onderstaande nog aan toe te voegen?

2x maanvis (Pterophyllum scalare Black)
4x corydoras julii
2x Kakadu-dwergcichlide

Mocht er meer info nodig zijn hoor ik het graag 😁
Leuk! Heb je een foto? Ben ik altijd heel nieuwsgierig naar😂
Voor maanvissen is je bak te klein vrees ik.
Dwergcichliden en Corydoras kan goed gaan, maar gezien beide soorten op de bodem leven kan dat botsen, zeker op zo'n "klein" oppervlak als bij jou. Dwergcichliden zijn tijdens de broed agressiever dan normaal en Corydoras zijn de "lompe" bulldozers die territoria verstoren omdat ze dat simpelweg niet begrijpen. In het wild hebben ze kilometers ruimte en kunnen dus alle kanten op als ze weggejaagd worden.
En ik zeg klein oppervlak, omdat je oppervlak klein is voor beide soorten maar heel geschikt is voor 1 van de 2.
Van de julii kan je er wat mij betreft zeker 10 kwijt en de dwergcichliden een harem. 1 man 2 vrouw moet lukken.
Als ik een andere suggestie mag geven. Laetacara curviceps zijn ook hele leuke dwergcichliden, heel vredelievend, leuk gedrag en zwemmen een beetje in het midden. Hebben wel wat platte stenen nodig voor als ze willen broeden. Want daar leggen ze hun eitjes op. Ik had er 5 in 100 bij 40 en dat ging heel goed! Jij hebt iets minder lengte maar meer breedte, moet wat mij betreft kunnen.

Leuk! Heb je een foto? Ben ik altijd heel nieuwsgierig naar😂
Voor maanvissen is je bak te klein vrees ik.
Dwergcichliden en Corydoras kan goed gaan, maar gezien beide soorten op de bodem leven kan dat botsen, zeker op zo'n "klein" oppervlak als bij jou. Dwergcichliden zijn tijdens de broed agressiever dan normaal en Corydoras zijn de "lompe" bulldozers die territoria verstoren omdat ze dat simpelweg niet begrijpen. In het wild hebben ze kilometers ruimte en kunnen dus alle kanten op als ze weggejaagd worden.
En ik zeg klein oppervlak, omdat je oppervlak klein is voor beide soorten maar heel geschikt is voor 1 van de 2.
Van de julii kan je er wat mij betreft zeker 10 kwijt en de dwergcichliden een harem. 1 man 2 vrouw moet lukken.
Als ik een andere suggestie mag geven. Laetacara curviceps zijn ook hele leuke dwergcichliden, heel vredelievend, leuk gedrag en zwemmen een beetje in het midden. Hebben wel wat platte stenen nodig voor als ze willen broeden. Want daar leggen ze hun eitjes op. Ik had er 5 in 100 bij 40 en dat ging heel goed! Jij hebt iets minder lengte maar meer breedte, moet wat mij betreft kunnen.

Bedankt voor je reactie!!
Zal vanavond even een foto maken 😁

Ahh ja daar was ik bang voor betreft de maanvissen, er zijn geen "kleinere" soorten neem ik aan?

Ga zeker een kijkje nemen en even inlezen voor die dwerg cichlide 😍

Zou het dan beter zijn om in plaats van een maanvis bijv. een diamant goerami te nemen?

Bedankt voor je reactie!!
Zal vanavond even een foto maken 😁

Ahh ja daar was ik bang voor betreft de maanvissen, er zijn geen "kleinere" soorten neem ik aan?

Ga zeker een kijkje nemen en even inlezen voor die dwerg cichlide 😍

Zou het dan beter zijn om in plaats van een maanvis bijv. een diamant goerami te nemen?
Ik heb niet zoveel ervaring met gouramis maar ik heb mij wel eens laten vertellen dat de diamantgourami(trichopterus Leerii) hufters kunnen zijn.
Je zou ook nog kunnen kijken naar honinggouramis(trichogaster Chuna) en dan wel corys erbij? (Corydoras zijn tegenwoordig ook onderverdeeld in andere soorten maar dat zijn er teveel om op te noemen)

Ik ben altijd heel erg fan geweest van dwergcichliden omdat hun attitude te groot is voor hun formaat🤣

Ook voor de kleinste maanvis (de scalare) heb je toch minstens (en dat is een absoluut minimum, liever hoger) 55 cm nodig.

De combinatie corydoras dwergcichliden kan problemen geven, hoewel het ook goed kan gaan. Het hangt een beetje van je inrichting af.

Voor een bak van jouw formaat zou je ook kunnen kijken naar een koppeltje Thorichtys elliotti / T. meeki (broertjes van elkaar). Een rustige cichlide, maar wel erg mooi en gaat goed met cory's. Een andere cichlide die ik ook houd met cory's is de Pseudocrenilabrus nicholsii ( maar de P. multicolor of de P. Philander kunnen ook). Die zijn redelijk fel, maar het zijn maternale muilbroeders die bij voldoende groen in de bovenzone daar een plekje zoeken om zich te verschuilen. Alleen bij het eieren afzetten zijn ze duidelijk territorialer naar andere soorten toe. Dan zou je voor een bak als de jouwe naar een harempje kunnen kijken: 2 of 3 vrouwen en 1 man.
De combinatie van Pseudocrenilabrus met goerami's zou ik niet doen, in de praktijk zitten de pseudo's door de hele bak met een lichte voorkeur voor de bovenste helft.

Ik heb niet zoveel ervaring met gouramis maar ik heb mij wel eens laten vertellen dat de diamantgourami(trichopterus Leerii) hufters kunnen zijn.
In tegendeel. Met voldoende ruimte en de juiste beplanting zijn dit erg rustige gouramies is mijn ervaring. Door de jaren heen heb ik ze in 2 bakken gehad als harem.

Maar voor de leerii is deze bak niet lang genoeg. 120 cm vind ik toch wel de minimum lengte.
Hier een mooi stukje over deze vis: https://aquainfo.nl/artikel/trichopodus-leerii-diamant-goerami/

In tegendeel. Met voldoende ruimte en de juiste beplanting zijn dit erg rustige gouramies is mijn ervaring. Door de jaren heen heb ik ze in 2 bakken gehad als harem.

Maar voor de leerii is deze bak niet lang genoeg. 120 cm vind ik toch wel de minimum lengte.
Hier een mooi stukje over deze vis: https://aquainfo.nl/artikel/trichopodus-leerii-diamant-goerami/
Dank! Weer wat geleerd! Diegene die dit had ervaren had er 1 naast drukkere vissen. Niet zoals het hoort dus.

Zoals beloofd nog een foto haha, m'n busephalandra heeft wel een erge meltfase.. 😪

Komen uiteindelijk nog meer plantjes in het midden.
Achter de stenen rechts zit nog een kleine grot 🤓

Denk na mijn vakantie toch eens kijken voor een co2 systeem, iemand ervaring met die van planted box? Z

Bijlagen

• IMG_20260715_201545.jpg
    IMG_20260715_201545.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 16
Waarom wil je naar CO2? De planten die ik zie, kunnen prima zonder. Misschien kun je al een heel eind komen met een goed uitgebalanceerde plantenvoeding. Ik weet natuurlijk niet waar je op stuurt en wat je geeft?

Eerlijk gezegd, geen idee eigenlijk 😅
Zie voornamelijk veel mensen online die zeggen dat co2 perfect is voor de plantengroei haha

Momenteel voeg ik 3x in de week 5ml profito toe

Misschien toch even kijken naar een plantenvoeding die alles heeft

Dit zijn globale richtlijnen m.b.t. lichtsterkte (lm/L) , CO2 (ppm), bemesting (micro's en macro's mg/L) en planten categorie (easy/medium/advanced)
  • De plantenkeuze bepaalt de benodigde lichtsterkte
  • Hoe meer licht hoe groter de vraag aanvullende CO2 en bemesting
  • Een onbalans in de gouden driehoek geeft meer kans op algen/problemen en geen optimale planten ontwikkeling (groei/kleur)
Je kan wel aanvullende CO2/bemesting toevoegen bij een "lowtech" bak dan wel in veel lagere concentraties t.o.v. een "hightech bak", meten is weten

IMG_0614.jpeg

IMG_0613.jpeg

IMG_0784.jpeg

Laatst bewerkt:
Eerlijk gezegd, geen idee eigenlijk 😅
Zie voornamelijk veel mensen online die zeggen dat co2 perfect is voor de plantengroei haha

Momenteel voeg ik 3x in de week 5ml profito toe

Misschien toch even kijken naar een plantenvoeding die alles heeft
Profito bevat geen NO3, Kalium en fosfaat. Er zijn diverse plantenvoedingen waar deze wel in zitten.
Stuur op een nitraat (NO3) van ongeveer 20 (komt niet zo nauw) en een fosfaat van 10 x zo laag, 2 dus, dan zit je kalium ook goed. (Kalium is in plantenvoeding in de juiste verhouding met nitraat aanwezig. Als je laat meten bij een LFS vraag dan naar de precieze waarden, want veel aquariummedewerkers zeggen ' dat het goed is', terwijl ze geeen idee hebben wat nitraat/ fosfaat precies moeten zijn.

Profito bevat geen NO3, Kalium en fosfaat. Er zijn diverse plantenvoedingen waar deze wel in zitten.
Stuur op een nitraat (NO3) van ongeveer 20 (komt niet zo nauw) en een fosfaat van 10 x zo laag, 2 dus, dan zit je kalium ook goed. (Kalium is in plantenvoeding in de juiste verhouding met nitraat aanwezig. Als je laat meten bij een LFS vraag dan naar de precieze waarden, want veel aquariummedewerkers zeggen ' dat het goed is', terwijl ze geeen idee hebben wat nitraat/ fosfaat precies moeten zijn.

Volgens Easylife zelf zit er wel Kalium in Profito. Er zit inderdaad geen nitraat en fosfaat in. Dat kan je volgens Easylife zonodig aanvullen met andere middelen van hen.

Ik gebruikte zelf in het verleden altijd een combinatie van Planted box (incl nitraat en fosfaat) en easylife Profito. De planten deden het hier duidelijk beter wanneer ik van het laatste wekelijks een halve portie bij gaf.

In onze huidige bak ga ik waarschijnlijk 1/2 planted box (incl nitraat en fosfaat) geven en 1/2 Easylife profito. We hebben een bak met weinig licht, langzaam groeiende planten en een vrij lage bezetting.

Bedankt voor de reacties! 😁

Zat toevallig ook vanochtend te kijken naar de voeding van planted box, liter voor 23,- is zeker het proberen waard 😌🤞🏼

Aquariumbemesting.nl heeft ook all in one oplossingen, maar ook zakjes en dan betaal je niet voor het transport van het water en kun je het zelf aanmaken. Er staat dat je het met gedestilleerd water moet aanmaken, maar gewoon kraanwater gaat ook prima, zo nauwkeurig zijn de metingen ook niet.

Aquariumbemesting.nl heeft ook all in one oplossingen, maar ook zakjes en dan betaal je niet voor het transport van het water en kun je het zelf aanmaken. Er staat dat je het met gedestilleerd water moet aanmaken, maar gewoon kraanwater gaat ook prima, zo nauwkeurig zijn de metingen ook niet.

@AquaNoobie Ik kan dit bevestigen, beiden met volle tevredenheid gebruikt.

Ik ben uit nieuwsgierigheid overgestapt van complete naar poeders en dat bevalt prima

https://aquaforum.nl/threads/aquatlantis-sublime-100-246l-van-tutorial.182847/post-2586363

De laatste keer ook gewoon warm kraanwater (zo’n 40 graden) gebruikt om te mengen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan