Samenstelling planten


TheLuckeyMan

Well-known member
Lid geworden
6 augustus 2018
Berichten
212
Leeftijd
26
Binnen nu en 2 weken kan ik aan de slag met de inrichting van mijn nieuwe aquarium (100x40x50). Nu wilde ik vandaag gaan kijken naar plantjes, maar er zijn er zoveel dat ik geen idee heb wat een goede samenstelling is.
Het bestand zal in het begin bestaan uit corydoras sterbai en corydoras peru gold. Later zou ik daar graag nog een groep blue dream garnalen bijzetten. Mijn idee was om in ieder geval in het midden 1 of 2 stukken hout te zetten waar ik javamos op zet voor de garnalen. Hieromheen wil ik graag planten zetten. In eerste instantie dacht ik aan anubias, echinodorus en wat planten op de voorgrond. Alleen toen ik wat ging rondkijken kwam ik erachter dat er nog véél meer plantensoorten waren dan ik dacht. Ik wil het graag zoveel mogelijk Zuid-Amerikaans houden, ondanks de garnalen en het javamos. Ik kwam online verschillende plantenpakketten tegen zoals deze: https://www.aquariumplantenshop.nl/zuid-amerika-80-100-cm.html. is het een idee om heel simpel zo'n pakket te kopen en de plantjes op de aangegeven plekken te plaatsen? Ik kan co2 en plantenvoeding toevoegen als dat nodig is, alleen heb ik daar ook nog geen ervaring mee. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
 
Zo'n plantenpakket lijkt me als beginner nog best een puik plan! :) Dat scheelt een stuk nadenken. Je merkt in de loop der tijd vanzelf welke planten je mooi vindt staan, en welke het goed doen bij jou. Waar inderdaad ook een stukje voeding bij komt kijken in veel gevallen, en als je echt los wilt gaan CO2. Hangt ook samen met de hoeveelheid licht.

Is er misschien iemand met meer ervaring die je ter plekke zou kunnen helpen met de eerste stappen? Niet dat het moeilijk is, maar voor de inspiratie en tips. :)

Wat sowieso al een van de "belangrijkste" regels is, denk ik (en dit komt van een lompe boer als het om inrichten gaat): probeer een symmetrische inrichting te vermijden. Dat staat een beetje onnatuurlijk. 🌱🌿
 
Op zich een mooi pakket. Hou er rekening mee dat de meeste van deze planten bodemvoeding gaan waarderen. Vooral de Echinodorussen. Je hebt verschillende soorten capsules, kleibollen en tabletten op de markt daarvoor. Wat voor plantenvoeding heb je voor in de waterkolom?
Heb je een complete set C02 apparatuur? Of ben je bereid deze aan te schaffen? Kon dat niet aan je verhaal opmaken 😊. Anubius is een empifyte en behoort op decoratie te worden vastgeklemd of vastgezet. Ook houd deze plantengroep doorgaans van niet teveel licht. Plaats deze bij voorkeur niet te hoog in je bak om groeiproblemen te voorkomen.

Gr. Ed
 
Dank voor de reacties, de afgelopen dagen heb ik een beetje rondgekeken welke planten ik zelf mooi vind. Ik neem aan dat het geen probleem is enkele planten uit het pakket te vervangen voor degene die ik mooi vind? Ik houd natuurlijk wel rekening met plaatsing, lichtbehoefte, etc. Ook heb ik besloten dat de afkomst van de plantjes mij niet meer uitmaakt. Dat lijkt me makkelijker zodat ik eerst wat ervaring op kan doen. Als er staat dat de plant niet van veel licht houdt, betekent het dan dat je de desbetreffende plant in de schaduw van andere plantjes moet zetten? Of betekent dat alleen dat je de plant laag in het aquarium met planten/bevestigen? Wat betreft co2 heb ik ondertussen een set aangeschaft die mijn aquarium kan voorzien. Als plantenvoeding heb ik plantedbox all-in-one in gedachte. Bodembemesting heb ik nog niet gevonden, hebben jullie aanraders? En moet ik deze door het hele aquarium verspreiden of alleen bij plantjes die wortelvoeding nodig hebben?
 
Het ligt er naar mijn mening aan wat voor planten je kiest maar in feite is voeding via de bodem en het water altijd gunstig. Bij planten, even gedacht uit het bollekuh, echidorus, cryptocoryne maar bijv ook Althernanthera en sterrekruid is bodembemesting altijd goed.

Bij schaduw denk ik bijvoorbeeld ook aan drijfplanten.

De bodembemesting van bijvoorbeeld tuinkabouter kan ik je aanbevelen.
 
Een pakket is leuk en aardig maar ja vindt je alles mooi? Ik bestel daarom lever de planten los zodat je altijd een plant hebt die je graag wil en die je mooi vindt.
 
Dank voor de reacties, de afgelopen dagen heb ik een beetje rondgekeken welke planten ik zelf mooi vind. Ik neem aan dat het geen probleem is enkele planten uit het pakket te vervangen voor degene die ik mooi vind? Ik houd natuurlijk wel rekening met plaatsing, lichtbehoefte, etc. Ook heb ik besloten dat de afkomst van de plantjes mij niet meer uitmaakt. Dat lijkt me makkelijker zodat ik eerst wat ervaring op kan doen. Als er staat dat de plant niet van veel licht houdt, betekent het dan dat je de desbetreffende plant in de schaduw van andere plantjes moet zetten? Of betekent dat alleen dat je de plant laag in het aquarium met planten/bevestigen? Wat betreft co2 heb ik ondertussen een set aangeschaft die mijn aquarium kan voorzien. Als plantenvoeding heb ik plantedbox all-in-one in gedachte. Bodembemesting heb ik nog niet gevonden, hebben jullie aanraders? En moet ik deze door het hele aquarium verspreiden of alleen bij plantjes die wortelvoeding nodig hebben?
Mijn complimenten, voor wat ze waard zijn... Je hebt vóór je iets aanschaft al goed nagedacht over een aantal zaken. Heel veel mensen laten dit na of gaan blindelings op adviezen van Lfs mensen in. Het is in elk geval goed om vooraf een aantal zaken te bekijken: Zo zitten in het pakket dat je voor ogen staat een aantal planten die een intensieve belichting én CO2 vragen. Bijvoorbeeld de Alternanthera reineckii mini. Heb je verlichting die deze intensieve belichting kan leveren? Je hebt al een CO2 installatie aangeschaft om extra CO2 toe te kunnen voegen. Dat geeft je al extra mogelijkheden. Je kan wanneer een plant zoals de Anubias wat een langgroeier is en weinig licht vraagt inderdaad een schaduwplek geven. Je kan eens gaan kijken bij aquariumbemesting.nl qua voeding. Zij bieden poeders die je zelf aan kan lengen met water, zeer eenvoudig te doen, voor een aantrekkelijke prijs. Zelf gebruik ik dit in mijn plantenbak, zie fotoboek. Als bodemvoeding maak ik, ook daar verkrijgbaar, kleibolletjes gemengd met lateriet.

 
https://www.flowgrow.de/db/aquaticplants is een goede database om in te kijken voor planten, Het is in het duits maar de belangrijke info haal je er wel uit ook als je duits niet zo geweldig is.
 
Nog een om te bekijken. Stukken minder uitgebreid maar wel behulpzaam schat ik in.

 
Zo zitten in het pakket dat je voor ogen staat een aantal planten die een intensieve belichting én CO2 vragen. Bijvoorbeeld de Alternanthera reineckii mini. Heb je verlichting die deze intensieve belichting kan leveren?
Zoals aangegeven zal de co2 waarschijnlijk geen probleem worden. In de lichtbak hangen 2 lichtbuizen, een witte en een roze. het aquarium is via marktplaats gekocht, en die persoon zei dat de roze voor de planten bedoeld was. Betekent dat dat het licht voldoende is? Ik heb in ieder geval geen app waar ik lichtsterkte en dergelijke kan instellen. Rode plantjes zoals de alternanthera reineckii vind ik wel mooi, maar zonder goede belichting zitten deze er dus niet in? Is er een manier om te achterhalen welk licht er precies in de lichtbak hangt? Ik heb het marktplaats gesprek al lang verwijderd, dus het navragen aan de persoon zelf is helaas geen optie.
Een pakket is leuk en aardig maar ja vindt je alles mooi? Ik bestel daarom lever de planten los zodat je altijd een plant hebt die je graag wil en die je mooi vindt.
Hier zat ik ook over na te denken, ik denk dat ik uit de pakketten de planten haal die ik mooi vind. Daarna kijk ik wel even verder of ik nog andere planten tegenkom die de open plekken dan kunnen opvullen.


Ook heel erg bedankt voor de linkjes, ik zal eens kijken of ik daar nog wat tussen kan vinden!
 
Zoals aangegeven zal de co2 waarschijnlijk geen probleem worden. In de lichtbak hangen 2 lichtbuizen, een witte en een roze. het aquarium is via marktplaats gekocht, en die persoon zei dat de roze voor de planten bedoeld was. Betekent dat dat het licht voldoende is? Ik heb in ieder geval geen app waar ik lichtsterkte en dergelijke kan instellen. Rode plantjes zoals de alternanthera reineckii vind ik wel mooi, maar zonder goede belichting zitten deze er dus niet in? Is er een manier om te achterhalen welk licht er precies in de lichtbak hangt? Ik heb het marktplaats gesprek al lang verwijderd, dus het navragen aan de persoon zelf is helaas geen optie.

Hier zat ik ook over na te denken, ik denk dat ik uit de pakketten de planten haal die ik mooi vind. Daarna kijk ik wel even verder of ik nog andere planten tegenkom die de open plekken dan kunnen opvullen.


Ook heel erg bedankt voor de linkjes, ik zal eens kijken of ik daar nog wat tussen kan vinden!
In de roze lamp is rood toegevoegd in het kleurenspectrum. Rood is ook een belangrijke kleur voor planten. Rood dringt iets minder ver door in het aquariumwater. Het verdiend daarom aanbeveling deze lamp achterin te zetten waar de hoogste planten staan. Je witte lamp bevat wat meer blauw en dringt daardoor dieper door. Deze lamp zou ik voorin zetten. Immers daar zullen lagere planten een plek vinden. Het is heel goede mogelijk dat je voldoende licht hebt voor de Alternanthera reineckii. TL verlichting is beslist goede verlichting en zeker niet minder als led verlichting. Je bak is 40 cm. diep? Welke TL buizen hangen erboven? Wattage en lengte?
 
De roze lamp staat nu achteraan en de witte vooraan, beide hebben een lengte van 90 cm. Wattage weet ik niet, staat dat ergens op de buis? Kan ik uit uw bericht opmaken dat ik wel rode planten in het aquarium kan zitten, mits achterin geplaatst?
 
Er zijn een groot aantal vrij makkelijke planten. ik denk dat het slim is om met makkelijke planten te beginnen denk hierbij aan Echinodorussen/Anubiassen/Cryptocorynes etc.. Binnen die soorten is er gigantisch veel keuze en mogelijkheden.
Ik zelf heb heel veel makkelijke planten. Ik heb maar een 70 liter aquarium, maar ik heb voor het meerendeel gemakkelijke planten. ik vind dat je hiermee een prima en mooi resultaat kunt halen zeker als beginner.
 
De roze lamp staat nu achteraan en de witte vooraan, beide hebben een lengte van 90 cm. Wattage weet ik niet, staat dat ergens op de buis? Kan ik uit uw bericht opmaken dat ik wel rode planten in het aquarium kan zitten, mits achterin geplaatst?
Wattage staat op de buizen. Rode planten kunnen natuurlijk ook achterin mits ze wat hoogte hebben. Lage planten zijn je toch meer voorin. Of je voldoende licht zal hebben kan ik van hieruit niet echt goed beoordelen.
 

Terug
Bovenaan