De maat van de bak is 100x40x50 cm!
Okee. Ik had even een bak van 120 cm verwacht. Die is bruto 240 liter en netto 200. Bij jou zal het netto dan hooguit 180 zijn. Dat maakt wel weer verschil.
FS zei:
De Botia die we al hebben is wel een clownbotia maar de Latijnse Naam weet ik zo niet. (...)
Dit is onzin! De Botia die we nu al hebben is zo’n 15 cm nu en zit al jaren zonder problemen in het aquarium. Het lijkt me niet dat hij nog meer gaat groeien.
Wanneer een vis bij lange na zijn groeipotentieel niet haalt, zijn de leefomstandigheden niet optimaal.
Hoe dan ook: een clownbotia hoort niet in deze bak thuis. Ik zeg (en anderen zeggen) dit niet om je te pesten, of omdat jou de vis niet gegund wordt.
Het is ook niet zo dat jij nu de grote boeman bent. Daar gaat het niet om. Maar neem van mij aan, en het kan me niet schelen hoe goed de bak wel niet ingericht is: deze clowbotia kan nog beter niets ervaren (dood zijn) dan in zo'n klein bakje vastzitten. Yep that's what I said.
Ik hoop dat je enigszins wakker te schudden bent voor wat betreft de eisen waaraan de leefomgeving van vissen moeten voldoen.
Op youtube zag ik filmpjes van iemand die clownbotia's in een aquarium houdt van 3000 liter. Die beesten daarin zijn groot en zwemmen heel actief rond. En zelfs in díé bak, onmogelijk in huis voor elkaar te boksen voor normale mensen, zie je dat clownbotia's beperkt rond kunnen zwemmen en simpelweg bedoeld zijn voor in de natuur....
Maar in jouw geval is het al fijn als je überhaupt iemand vindt met meer ruimte voor 'm.
Het is echt de groots mogelijke onzin dat vissen uit hun eigen "buitenkant"groeien. En als je onzin verkoopt nemen mensen je na verloop niet meer serieus
Zonder dat ik duizend jaar vissen heb gehouden (zoals veel andere mensen op dit forum) kan ook ik mij niet zoveel voorstellen bij dat uit het jasje groeien. Het lijkt me fysiologisch gezien niet dat het groeiproces zo in elkaar kan zitten.
Fijn dat iemand hier even duidelijk zegt waar het op staat.
🙂 #fishmyths
Corydorasjes is zoals gezegd een scholenvis maar 6 is ook te weinig zoals hierboven geopperd word,
Ik ben het met je eens dat meer altijd beter is. Ik baseerde mijn lagere getal op het feit dat in mijn (beperkte!) ervaring scholen cory's nogal uiteen kunnen vallen als de vissen zich veilig voelen. Veel beplanting, geen grote dreigende vissen in de buurt. Maar misschien verschilt dit ook weer wat per soort?
Glasmeerval is een scholenvis die in een bak moeten van minimaal 150 cm zwemlengte
Ik denk dat jij uitging van de kryptopterus bicirrhis? Ik had in gedachten de kleinere k. vitreolus. Deze zie ik bij iemand die ik ken vooral wat in de stroming hangen met het groepje en nauwelijks door de bak cruisen. Ze zitten daar in een 1.20.