Wat is er nieuw

Samenstelling visbestand 200 liter

F

FS

Guest
Hoi hoi!

We hebben eindelijk een idee van een mogelijk visbestand. We hebben het als volgt in proberen te delen. Iemand nog suggesties of zijn bepaalde combinaties niet mogelijk?

Bodem:

5 corydoras
2 modderkruipers
2 Botia
1 Zoetwaterschol
2 l-nummers

Midden:
6 diamantzalmen
15 Zwaarddragers
3 Gourami
4 Glasmeervallen
1 Kogelvis

Boven:
4 Mollys
20 Tetra's

Ik hoor het graag

Wat zijn buiten het volume van 200 liter de bakmaten, voor wat extra indicatie.

Mijn eerste reactie is: wat te veel in diversiteit en hier en daar wat te kleine groepjes, dus ik denk dat er nog wel wat optimalisatie zou kunnen plaatsvinden.

Geef jij de maten, er komen vast nog aanvullende reacties. Mochten deze niet zijn wat je in gedachten hebt, ze zijn sowieso goed bedoeld.

Ik vind het heel veel met 64 vissen....

En van sommige soorten heb je er te weinig. Corydora bv moet je minstens 10 stuks nemen.

De rest is nogal een allegaartje.

En van sommige soorten heb je er te weinig. Corydora bv moet je minstens 10 stuks nemen.

Ja ik deel die mening wel. Vind je visbestand veelste groot en veelste veel soorten. Als het om de Clown Botia gaat ik noem maar wat die moeten volgens mij met meer zitten, voelen zich beter in een grotere bakmaat, zijn vervuilers, kunnen agressief zijn en ze worden huge. Molly's zijn levendbarend en vind ik nooit zo'n fijne combi. Ik zou eerst zelf eens kritischer gaan kijken en wat meer info. inwinnen. Stel jezelf eens de vraag: 'wat wil ik bereiken?' want reken maar van yes dat je met minder soorten en redelijkere aantallen een prachtige bak kan maken.

Kortom teveel op of aanmerkingen om je echt goed te helpen.

Die botia is een beetje afhankelijk van welk type. Het zou helpen als je de Latijnse namen erbij vermeld. Het is best een druk visbestand en ook een beetje 'all over the place' met water waardes. Zover ik weet kun je de meeste kogelvissen niet zomaar in een gezelschapsaquarium houden. En dan heb je nog een zoetwaterschol, geen idee wat voor vis dat mag zijn en of die ook bij de rest past. Ik vermoed zomaar dat dit een probleem kan worden met de overige bewoners en water waardes.

Bakmaten zijn inderdaad fijn om te weten. 🙂 En je hebt leuke vissen uitgezocht maar het zijn er nogal wat en hun eisen verschillen. Om je toch een beetje richting te geven enkele suggesties/commentaren per soort.

Zoetwaterschol: bedoel je de Achirus errans? Bijzondere keus en geen idee hoe je daarop gekomen bent. 😛 Is een veeleisende soort, ongeschikt voor beginners.

Corydoras: altijd met een groep houden van 6+ (hoe meer hoe beter). Welke soort had je op het oog?

Modderkruipers: pangio-soorten zouden kunnen. Altijd per soort even de eisen checken. Tip: seriouslyfish.com

Botia's: voor dit formaat aquarium is 1. een kleinblijvende soort aan te raden en 2. kun je beter kiezen tussen een groep corydorassen óf een groep botia's. (Voor botia's gelden vergelijkbare "sociale eisen" als voor corydorassen, dus een groep nemen.)

L-nummers: wélke? ;-) Die variëren nogal in grootte.

Diamantzalmen: why not.

Zwaarddragers: 15 stuks is vrij veel, dat zou ik niet doen. Tegelijk is 200 liter voor zwaarddragers ongeveer de minimummaat; vrouwtjes kunnen denk ik nog wel, maar mannetjes (druk baltsgedrag + iets andere lichaamsbouw) zou ik wat groters geven. Als je dit advies in de wind slaat (...) neem dan óf 1 mannetje met een aantal vrouwtjes, óf juist een groep van alleen mannen (6+ of zo) om het dominante gedrag te spreiden. Mannetjes kunnen nogal een klootzakken zijn.

Gourami's: welke? ;-) ;-) Deze willen niet te veel stroming.

Glasmeervallen: kan. Wel een grotere school nemen. En liefst rustige medebewoners.

Kogelvis: welke? ;-) ;-) ;-) Kan je beter buiten het bestand laten i.v.m. de soortspecifieke behoeften. Kunnen ook gaan vinnenhappen. Dat wil je niet.

Molly's: ...welke... (Zwemmen niet per se boven.) Ze zijn voor een gezelschapsbak vaak niet aan te raden. Of is je water toevallig hard, brak en met een hogere pH? 🙂

Tetra's: (Zwemmen ook niet per se boven.) Er zijn heeeeeeeeeeel
heeeeeeeeeeel
heeeeeeeel veel soorten tetra's.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je weliswaar je best gedaan hebt om leuke vissoorten bij elkaar te zoeken, maar nog geen idee hebt van de eisen die al die vissen stellen. Geeft niet, dat komt vanzelf. Welkom op het forum.

Laatst bewerkt:
De botia word te groot voor je bak (worden 30 cm) en zoals gezegd horen die in een school, daar is je bak dus veel te klein voor.
Corydorasjes is zoals gezegd een scholenvis maar 6 is ook te weinig zoals hierboven geopperd word, ik zou minimaal 10 stuks doen, worden ze blij van.
Glasmeerval is een scholenvis die in een bak moeten van minimaal 150 cm zwemlengte en in een groep van minimaal 10 stuks, past niet in jouw bak
Kogelvisjes kunnen niet in een gezeldschapsbak dan vreten ze de rest van je bestand aan en kun je beter in een speciaalbak houden
Molly's hebben zout in het water nodig dan voelen ze zich stukken prettiger, de rest van je bestand niet, dus die combi gaat niet
L-nummer is een groot begrip, kijk eens op www.planetcatfish.com daar staan enorm veel soorten met wat ze nodig hebben aan eten en waterwaardes/temperatuur

Wat zijn buiten het volume van 200 liter de bakmaten, voor wat extra indicatie.

Mijn eerste reactie is: wat te veel in diversiteit en hier en daar wat te kleine groepjes, dus ik denk dat er nog wel wat optimalisatie zou kunnen plaatsvinden.

Geef jij de maten, er komen vast nog aanvullende reacties. Mochten deze niet zijn wat je in gedachten hebt, ze zijn sowieso goed bedoeld.

De maat van de bak is 100x40x50 cm!

Ja het eerst wat ik dacht toen ik het had “samengesteld” was dat het inderdaad veel vissen zijn. Vandaar dat ik jullie allemaal om jullie mening vroeg! Fijn om te weten dat het aantal vissen te veel is. En dat er van bepaalde vissen meer in moeten om een schooltje te vormen.

Die botia is een beetje afhankelijk van welk type. Het zou helpen als je de Latijnse namen erbij vermeld. Het is best een druk visbestand en ook een beetje 'all over the place' met water waardes. Zover ik weet kun je de meeste kogelvissen niet zomaar in een gezelschapsaquarium houden. En dan heb je nog een zoetwaterschol, geen idee wat voor vis dat mag zijn en of die ook bij de rest past. Ik vermoed zomaar dat dit een probleem kan worden met de overige bewoners en water waardes.

De Botia die we al hebben is wel een clownbotia maar de Latijnse Naam weet ik zo niet.
En de zoetwaterschol is nog onder voorbehoud, maar deze vind ik ontzettend mooi omdat deze het idee van een rog enigszins nabootst.

Ja die clownbotia word dus 30 cm en zit dus nu te klein waardoor die niet veel meer zal groeien maar van binnen wel dus dat gaat erg pijnlijk worden voor de vis

Ja die clownbotia word dus 30 cm en zit dus nu te klein waardoor die niet veel meer zal groeien maar van binnen wel dus dat gaat erg pijnlijk worden voor de vis

Dit is onzin! De Botia die we nu al hebben is zo’n 15 cm nu en zit al jaren zonder problemen in het aquarium. Het lijkt me niet dat hij nog meer gaat groeien.

Dit is onzin! De Botia die we nu al hebben is zo’n 15 cm nu en zit al jaren zonder problemen in het aquarium. Het lijkt me niet dat hij nog meer gaat groeien.
Wat jij wil, blijkbaar heb jij er meer verstand van en is dit hele topic dus een farce

Dat is zeker geen onzin! Van de buitenkant zul je niet meer duidelijk zien dat ie groter wordt, maar de binnenkant groeit door, waardoor de vis niet meer in zichzelf past! Dit is pijnlijk en uiteindelijk zal je botia hier aan overleiden.

Het is echt de groots mogelijke onzin dat vissen uit hun eigen "buitenkant"groeien. En als je onzin verkoopt nemen mensen je na verloop niet meer serieus, en dat is jammer want het is absoluut waar dat de clownbotia's echt te groot worden voor deze bak. En dat het totale visbestand nooit goed kan gaan omdat waterwaarden, gedrag, aantallen etc niet bijelkaar passen.

Overigens @FS heb je deze opmerkingen al eerder in een ander topic gekregen, Niet alle vissen gaan samen, een aantal worden te groot, en het is niet te doen om goed advies te geven als je niet precies weet welke soorten je hebt/bedoelt.

Heel veel mensen zijn opdezelfde manier begonnen. Je hebt een bak water in je woonkamer staan en er is een wereld aan leuke vissen te koop die je het liefst allemaal wilt hebben. En dus koop je er teveel, teveel soorten, vissen die niet samen kunnen, of te groot worden voor je bak. Ik heb teveel van die fouten ook gemaakt toen ik net begon.
Dus als je door wilt zetten en gewoon je eigen gang wilt gaan, wie ben ik om je tegen te houden?

Maar de uitkomst is heel simpel, of je bent over een half jaar helemaal klaar met je aqaurium omdat het niks anders is dan ellende ziekte en dooie vis. Of je begint tegen die tijd in te zien dat het toch misschien wel een goed idee was om naar de adviezen te luisteren van de mensen die al die fouten ook al hadden gemaakt en ervan geleerd.

Gelet op je bak maat en de gegeven info zou ik persoonlijk in eerste instantie gaan voor 1 vissoort per waterlaag. Bij deze soort per laag ik het dan praktisch om te kijken of deze qua waterwaarden, temperatuur en omgeving bij elkaar passen.

Bijv: 10 x cory, 3 x Gourami en 20 x tetra

Kijk binnen deze soorten naar de varianten die bij elkaar matchen en daar zou je dan een begin mee kunnen maken.

De maat van de bak is 100x40x50 cm!
Okee. Ik had even een bak van 120 cm verwacht. Die is bruto 240 liter en netto 200. Bij jou zal het netto dan hooguit 180 zijn. Dat maakt wel weer verschil.

FS zei:
De Botia die we al hebben is wel een clownbotia maar de Latijnse Naam weet ik zo niet. (...)
Wanneer een vis bij lange na zijn groeipotentieel niet haalt, zijn de leefomstandigheden niet optimaal.

Hoe dan ook: een clownbotia hoort niet in deze bak thuis. Ik zeg (en anderen zeggen) dit niet om je te pesten, of omdat jou de vis niet gegund wordt.

Het is ook niet zo dat jij nu de grote boeman bent. Daar gaat het niet om. Maar neem van mij aan, en het kan me niet schelen hoe goed de bak wel niet ingericht is: deze clowbotia kan nog beter niets ervaren (dood zijn) dan in zo'n klein bakje vastzitten. Yep that's what I said.

Ik hoop dat je enigszins wakker te schudden bent voor wat betreft de eisen waaraan de leefomgeving van vissen moeten voldoen.

Op youtube zag ik filmpjes van iemand die clownbotia's in een aquarium houdt van 3000 liter. Die beesten daarin zijn groot en zwemmen heel actief rond. En zelfs in díé bak, onmogelijk in huis voor elkaar te boksen voor normale mensen, zie je dat clownbotia's beperkt rond kunnen zwemmen en simpelweg bedoeld zijn voor in de natuur....

Maar in jouw geval is het al fijn als je überhaupt iemand vindt met meer ruimte voor 'm.

Het is echt de groots mogelijke onzin dat vissen uit hun eigen "buitenkant"groeien. En als je onzin verkoopt nemen mensen je na verloop niet meer serieus
Zonder dat ik duizend jaar vissen heb gehouden (zoals veel andere mensen op dit forum) kan ook ik mij niet zoveel voorstellen bij dat uit het jasje groeien. Het lijkt me fysiologisch gezien niet dat het groeiproces zo in elkaar kan zitten.

Fijn dat iemand hier even duidelijk zegt waar het op staat. 🙂 #fishmyths

Corydorasjes is zoals gezegd een scholenvis maar 6 is ook te weinig zoals hierboven geopperd word,
Ik ben het met je eens dat meer altijd beter is. Ik baseerde mijn lagere getal op het feit dat in mijn (beperkte!) ervaring scholen cory's nogal uiteen kunnen vallen als de vissen zich veilig voelen. Veel beplanting, geen grote dreigende vissen in de buurt. Maar misschien verschilt dit ook weer wat per soort?

Glasmeerval is een scholenvis die in een bak moeten van minimaal 150 cm zwemlengte
Ik denk dat jij uitging van de kryptopterus bicirrhis? Ik had in gedachten de kleinere k. vitreolus. Deze zie ik bij iemand die ik ken vooral wat in de stroming hangen met het groepje en nauwelijks door de bak cruisen. Ze zitten daar in een 1.20.

Dat verhaal over die vergroeiingen... Bij maanvissen zie je wel dat als ze te klein gehouden worden, ze kleiner worden en dat ze in verhouding tot hun lichaam grote ogen hebben. Denk dat je wel kan concluderen dat het niet verstandig is om vissen die in potentie 30 cm kunnen worden te gaan houden in een bak van een meter. En dan maakt het mij persoonlijk niet uit of vissen van binnen doorgroeien of niet. Is gewoon logica.

Dat is dus geen onzin.
Hoe je het went of keert die Clown botia hoort niet in je bak.
En 1 exemplaar van een soort die je echt in een groep hoort te houden is sowieso niet goed.

Verder wat versta je onder een zoetwaterschol?
Is het deze https://www.gdaquarium.nl/a-28269787/tropische-vissen-database/achirus-errans-zoetwater-schol/?

Dat is dus geen onzin.
Hoe je het went of keert die Clown botia hoort niet in je bak.
En 1 exemplaar van een soort die je echt in een groep hoort te houden is sowieso niet goed.

Verder wat versta je onder een zoetwaterschol?
Is het deze https://www.gdaquarium.nl/a-28269787/tropische-vissen-database/achirus-errans-zoetwater-schol/?

Ja zaten we aan te denken. Nu ik me wat verder heb ingelezen en met in gedachte wat er hier op het topic word verteld denk ik dat we van de zoetwaterschol af gaan zien.
De reden dat ik wellicht wat scherp uit de hoek kom is omdat deze clownbotia van mijn opa was en ik heb beloofd er voor te zorgen nu hij er niet meer is. Het liefst pas ik het hele aquarium aan om die Botia te houden haha! Maar misschien is dit toch niet zo’n goed plan.

• Verdrietig
Waarderingen: Rubz
Ja zaten we aan te denken. Nu ik me wat verder heb ingelezen en met in gedachte wat er hier op het topic word verteld denk ik dat we van de zoetwaterschol af gaan zien.
De reden dat ik wellicht wat scherp uit de hoek kom is omdat deze clownbotia van mijn opa was en ik heb beloofd er voor te zorgen nu hij er niet meer is. Het liefst pas ik het hele aquarium aan om die Botia te houden haha! Maar misschien is dit toch niet zo’n goed plan.
Ja daar zit een ander gevoel achter dat snap ik.
Iemand vinden die deze vis wel op de correcte manier kan houden is denk ook erg lastig.

Ik heb zelf ooit eens een 80cm Juwel aquarium met visbestand overgenomen en daar zaten ook twee clown botia's in, die waren ook al redelijk groot en wat ouder. Die heb ik in overleg naar mijn LFS gebracht om ze een beter huis te geven met als voorwaarde dat die alleen verkocht wordt aan iemand die de ruimte heeft. LFS heeft mijn gegevens, al jaren kind aan huis daar 🙂 Krijg ik anderhalve maand later een mailtje van de nieuwe eigenaar met een foto van die botia's in de prachtige grote nieuwe bak. Dit is al zeker 10 jaar geleden en ik heb nog steeds af en toe contact met de nieuwe eigenaar. Wellicht leuk om toch even te schetsen dat het niet perse fout hoeft te gaan als je toch over gaat tot herplaatsing, al snap ik het sentiment.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan