Samenstelling vissen en garnalen


R

Ruben

Guest
Beste allemaal!

Reeds een 'nieuw' aquarium opgestart die nu circa. 6/7 weken draait.
Ben begonnen met mini japonica's (ongeveer 20/30, waarvan 2 nu zwanger) en heb er 2 grote japonica's in zitten.
Verder 2 slakkenetende slakken, 1x L201 hypancistrus, 8x rasbora galaxy en 4x de otoncinclus.
Nu ben ik op zoek naar leuke gezelschapsvisjes, omdat de bak nu nogal leeg oogt.

Zo ben ik naar de aquariumspeciaalzaak gegaan waar ik bovenstaande visjes ook heb aangeschaft en zij vonden het verradelijk om te zeggen welke vissen de garnalen niet als lekker hapje zien.
(omdat waarschijnlijk bijna alle vissen wat garnalen zullen willen snoepen mochten zij de kans krijgen)
Wanneer ik weet welke vissen ik erbij zou willen hebben, kunnen zij deze voor me bestellen.
Hebben jullie nog goede praktische tips? Misschien dat ik mijn aquarium nog beter kan inrichten qua schuilplaatsen, zodat het garnalenbestand in takt wordt gehouden.

Dacht zelf aan 2 dwerggourami's of 2x een electric blue antennebaarsje (prachtig!!).
Verder wilde ik misschien nog een klein schooltje of nog 2 mooie 'wat grotere' vissen.
Photo 30-07-2019, 12 47 02.jpg


De bak is 70L, zal gelijk wat foto's plaatsen, alle tips zijn welkom!

Hoor het graag :)
 
Ik zou om te beginnen de Oto's uitbreiden tot minimaal 6, liever 8 of 10. Maar niet nu, je bak is veel te jong voor goede overlevingskans van de Otocinclus. Laat de bak daar een half jaar voor draaien.

Wat voer je de Oto's?

Wat betreft andere vissen, alles wat in de bak past zal gegeten worden.


Verder denk ik dat met deze bezetting je bak vol is en er best niets meer bij kan. Maar dat is enkel mijn mening, misschien dat anderen een andere mening zijn toegedaan.
Ik vermoed namelijk dat de L201 voor een behoorlijke belasting van je bak zorgen. Maar er zullen nog wel mensen met meer kennis van de L201 reageren.

Wat heb je in dat netje zitten? En welk filter heb je? Er zijn best veel filters waar garnalen in kunnen en dan krijg je garnalenmouse.

Je heb mogelijk ook een probleem met de verschillende temperatuur behoeften van de vissen en garnalen.
 
Dwerggourami s hebben vaak het Iridovirus en Antennebaarsjes zijn geen echte beginnersvisjes hoor. Je hebt er ook een stromingspomp in en ik vraag me af of dat nodig is en deze is bij Gourami s niet aan te raden omdat deze liever weinig stroming hebben.
 
Je hebt niet veel water of ruimte voor een extra school als je het mij vraagt. Mooie kempvis zou kunnen, maar die gaat gehakt maken van je garnalen. Zelfde geldt eigenlijk voor alle wat groter blijvende koppelvissen. Als je wat meer leven wil zou je ook kunnen overwegen om je galaxy's ergens anders onder te brengen en voor een ander, actiever en opvallender, schooltje te kunnen gaan. Denk eens aan de rasbora espei ofzo
 
De ramerezi's en met name de electric blue zijn demrate doorgefokt dat ze bij de kwekers overeind gehouden worden door antibiotica, denk niet dat ik hoef te vertellen wat d egevolgen daarvan zijn.

Alle vissen hoe klein ook (dus ook je rasboras) eten garnalen, past het niet direct, scheuren ze de garnaal levend in stukken, daarnaast staan de grote japonica's bekend om hun moordzucht naar dwerggarnalen dus ook die combinatie is niet ideaal.
 
Is dit een Juwel Rekord 60? Lengte 60 cm, inhoud 54 liter?

De L201 (Hypancistrus sp. 'Orinoco Angel') wordt 12 cm lang, dus enkel 2 van zulke vissen in 54 liter is eigenlijk al teveel!

Begrijp me niet verkeerd, alleen al uit het feit dat je hier info vraagt leid ik af dat je wel degelijk het beste voor je dieren wilt.
Maar ik ben bang dat je met dit bestand niet de best denkbare start hebt gemaakt.

Als je de L201 wilt houden heb je toch echt een bak van een meter - liever 1.20 of meer - nodig.
Daarin heb je dan natuurlijk wel gelijk veel meer mogelijkheden voor medebewoners.
Als je dit overweegt kunnen we je daar zeker meer ideeën voor aanreiken.

Maar als je in dit aquarium verder wilt gaan kun je voor de L201 het best een ander onderkomen zoeken (als je ze bij een goede zaak hebt gekocht nemen ze die misschien nog terug, vragen staat vrij). Hetzelfde geldt voor de Caridina multidentata (= C. japonica; poetsgarnaal of Amano-garnaal), die eenmaal volgroeid inderdaad van de kleinere garnalen duur levend voer zullen gaan maken.

Dan blijft over:
- 20 à 30 Neocaridina sp. 'mini japonica'
- 2 Anatome helena (slakkenetende slak)
- 8 Celestichthys margaritatus (galaxyrasbora of pareldanio)
- 4 Otocinclus sp.

De Otocinclus zou je inderdaad tot bijvoorbeeld 7 stuks kunnen uitbreiden, maar daarmee wacht je beter pakweg een half jaar tot de vak genoeg "gerijpt" is. Dit in de hoop dat de huidige 4 het in de kersverse bak zullen volhouden.
Voorlopig zullen de mini japonica's de algen nog wel de baas kunnen.

De C. margaritatus zullen zich beter voelen als ze met z'n 12-en of liever nog met z'n 16-en zijn.
Ik denk niet dat het verstandig is er een tweede school bij te zetten.

Met "een wat grotere vis" bedoel je, denk ik, een blikvanger.
De soorten die je daarvoor noemt raad ik je echt af.
Maar misschien zou een koppeltje Trichogaster chuna (= Clisa chuna; honinggoerami) nog wel een idee. Of een harem Tateurndina ocellicauda (pauwooggrondel).

Ik ben heel benieuwd waar je voor gaat kiezen!
 
Buiten het bestand om denk ik dat de bodem ook erg onnatuurlijk en eigenlijk ongeschikt is voor veel vissen.
 
De l201 is inderdaad wel een hele grote belasting voor dit bakje. Als je die eruit laat, kun je er nog wel een leuk koppeltje bij houden. Zelf hou ik een koppeltje honinggoerami (Colisa chuna). Die eten garnalen als gekken, maar de garnalen kweken harder dan de vissen kunnen eten. Het een en ander is dus ook afhankelijk van of je groepje snel kweekt en wat je ermee wil. Ik heb een leuke groep garnalen, maar in 5 jaar nooit zoveel garnalen gehad dat ik ze zou kunnen verkopen oid.
 

Terug
Bovenaan