Wat is er nieuw

Sansibar rock / hoge kh / verlagen kh / kalk vrije stenen ? Help...

D

Dappy111

Guest
Hoi allemaal,

Ik ben langs de hornbach geweest en had (dacht ik) de PER-FECTE stenen gevonden voor in mijn aquarium. Ik ben nogal kieskeurig en wil grove lichtgekleurde stenen, sansibar rock werd het. Nu hadden ze mij dus verteld dat deze stenen in elk aquarium konden.

NIET DUS.

Na extra informatie te hebben gevonden kwam ik er achter dat deze stenen super veel kalk bevatten en gezien ik een gezelschapsdierenbak wil met cory's, zwaarddragers, vuurneons, kreeftje en misschien een andere additie, is een heel hoge kh niet bevorderlijk.

Nu dus mijn vraag;

Kan ik deze stenen er wel in zetten en iets in het water gooien zodat de kh lager blijft (demiwater) en moet dit dan wekelijks herhaald worden met waterwissel of iets?

Of moet ik andere stenen gaan zoeken die ook licht van kleur zijn die weinig tot geen kalk bevatten? En welke kunnen dat zijn want ik zie door de bomen het bos niet meer...

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

Als je de kh wil verlagen dan kan dat dmv osmose maar goed door de afgifte van kalk zal de kh ook weer oplopen en moet je dat wekelijks blijven herhalen.
Ik weet ook niet hoe hoog je kh nu is.

Kan je de stenen niet coaten met een mat transparante epoxy lak zodat ze géén kalk meer kunnen afgeven ?

Het enige wat je dan gaat krijgen is schommelende waardes... maar hoeveel kalk een steen afgeeft is ook afhankelijk van de beginwaardes.. in een zuurdere bak zullen ze sneller kalk afgeven dan dat als t water al meer in de basische richting zit.

Richard heeft een punt en ik zou zelf kijken naar stenen die geen kalk bevatten.

Heb ik zaterdag toch ook een sansibar rock gekocht en lees ik nu je bericht op dit forum. Balen! Wij gaan guppen en garnaaltjes in ons aquarium doen en ik dacht leuk zo`n steen voor de garnaatltjes.
Oei, blijkbaar geen goede keuze. Dan maar in mijn stenen collectie zetten.

Welke stenen zijn dat wel goed in een aquarium met guppen en garnaatltjes?

beetje kalk voor garnalen en guppies lijkt me juist prima

Oh oké, dan heb ik het bovenstaande bericht verkeerd gelezen of verkeerde associatie wat vis en zo betreft.
Dankjewel!!

Volgens de TS geven ze super veel af dus ja wat is super veel en hoeveel zou het mogen zijn. Waar je waarden op gaan uitkomen is denk ik lastig te voorspellen.

Bij twijfel niet doen hou ik aan. Maar wat is dan wel een goede steen voor garnalen, die bij guppen ook kan.

Je kan toch even testen?
Neem een emmer water.
Meet de KH en GH.
Dump die Sansibar erin en meet na een week nog eens de KH en GH.

Op basis daarvan kan je zeggen of het te hoog is of niet voor je guppen en garnalen.

Meten doe je met druppels.

Ik verwacht een lichte verhoging.
Niet extreem hoog want dan zou je de steen langzaam zien oplossen.
Hoe zuurder het water des te sneller het zou oplossen totdat het zaakje weer in evenwicht is.

Dat is een goed idee. Ik begin net met mijn eerste aquarium, vandaar de voor sommigen simpele vragen.😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan