Wat is er nieuw

Scaper 140 van Jermain

Ok, dan zag ik dat niet goed en ik heb hem ook en hij kan snel groeien.

Haha ik hoop dat het gaat groeien, ik vind het een hartstikke mooi plantje.

Eerste bewoners

IMG_3952.jpeg

Yes, en effectief

Omdat mijn bak een niet standaard maat heeft (77x45cm) heb een dekruit op maat laten maken. Gisteren is ie aangekomen en gelukkig past het.

IMG_3971.jpeg

Van het weekend gaan de eerste vissen over.

Netjes maar ik hoop niet dat die gaat kromtrekken want dat deed ie bij mij wel en dat heb ik vaker gehoord.

Ow daar heb ik niet aan gedacht, mss dat een rvs u-profiel kan helpen. We zien wel hoe het loopt.

Ongeduldig als ik ben, net een paartje Trichopodus trichopterus Cosby opgehaald

image.jpg

IMG_3990.jpeg

IMG_3995.jpeg

De goerami’s lijken enigszins gewend, mijn japonicas waren minder enthousiast over mijn nieuwe aanwinsten. Het zijn nog jonge exemplaren uit de LFS en laten zich niet meer zien. Ik heb zojuist de groep uitgebreid van 5 naar 9 met volwassen vrouwtjes uit een andere bak, ik hoop dat het een beetje helpt.

Ik begin wel een beetje over mijn galaxy Rasboras te twijfelen, is het verstandig om ze bij de goerami’s te zetten? Of zullen deze oogegeten worden?

Mijn ervaring is dat gourami’s van garnalen houden. En niet in de zin van dat ze ze aardig vinden.

Mijn ervaring is dat gourami’s van garnalen houden. En niet in de zin van dat ze ze aardig vinden.
Zelfs zonder cocktail saus zullen ze die graag opeten want wat in de bek past................................ ;)k

Ze zijn nog geen snack formaat gelukkig

IMG_4020.jpeg

Ik begin nu wel te snappen waarom @Lysia over het formaat van mijn bak begon, soms jaagt het mannetje het vrouwtje op en dan oog de bak wel klein. Als ze dan echt 15cm worden (2x zo groot als ze nu zijn schat ik) dan denk ik dat 1m zelfs wel aan de krappe kant is.

Misschien kun je er een vrouw bijnemen maar ik weet niet hoe je ze het beste kan houden hoor.

Het werd mij afgeraden, het is gelukkig maar heel sporadisch, ik maak me nog niet druk 😃

Van Aquainfo:
Houdt deze vissen als een koppel of 1 mannetje met meerdere vrouwtjes

Ik weet niet hoe warm je het water hebt maar bij 24 of hoger verhoogt dat de paringsdrang.

Ik begin nu wel te snappen waarom @Lysia over het formaat van mijn bak begon, soms jaagt het mannetje het vrouwtje op en dan oog de bak wel klein. Als ze dan echt 15cm worden (2x zo groot als ze nu zijn schat ik) dan denk ik dat 1m zelfs wel aan de krappe kant is.
De tijd zal uitwijzen of een temperatuurverlaging werkt. 🙂 Al is de ervaring helaas bij veel mensen dat deze soort "sociaal gezien" niet de makkelijkste is. Voor paargedrag (al dan niet wederzijds) en dominantie is veel ruimte nodig. Bij mij was een bak van 1.20 nog niet genoeg voor rust in de tent, en dat waren alleen twee vrouwen, zonder man.

Oke, bedankt voor de info. We zullen het dat maar gaan zien 😃. Dat het vrij open is helpt ook niet echt mee, ik heb toch best veel ruimte open gelaten en sommige planten zijn nog niet helemaal tot de oppervlakte gegroeid. Ik denk dat meer beplanting ook zou kunnen helpen.

Meer beschutting kan ook helpen.

Wat er nu gebeurt is dat door de temperatuur de man in paarstemming is. Omdat er maar 1 vrouw is, jaagt hij deze vrouw de hele tijd op. Ik zou hem per direct uit paarstemming halen door de temperatuur naar beneden te halen. Dan wordt hij echt rustiger.

En je zou er nog een vrouw bij kunnen zetten. Dan heb je kans dat de man de aandacht gaat verdelen.
Maar t belangrijkste blijft de temperatuur om de man uit paarstemming te halen.

Ik heb een keer een groep gehad van diverse gourami’s met van elk 1 man en 2 vrouwen op 21/22 graden. Alles relaxed en rustig, wel in een 1.50 cm bak.

En ik denk ook altijd: als er staat dat ze als koppel leven, kopen wij 1 man en 1 vrouw en vinden dan dat dat een koppel is, maar dat is niet zo. Vissen kiezen zelf koppels. Net als mensen. Stel dat je random mannen en vrouwen bij elkaar zet en zegt: zo, jullie twee gaan samenwonen, vanaf nu zijn jullie een stel. Het ene stel zal elkaar tolereren, de ander zal een hekel aan elkaar hebben.

Meer beschutting kan ook helpen.

Wat er nu gebeurt is dat door de temperatuur de man in paarstemming is. Omdat er maar 1 vrouw is, jaagt hij deze vrouw de hele tijd op. Ik zou hem per direct uit paarstemming halen door de temperatuur naar beneden te halen. Dan wordt hij echt rustiger.

En je zou er nog een vrouw bij kunnen zetten. Dan heb je kans dat de man de aandacht gaat verdelen.
Maar t belangrijkste blijft de temperatuur om de man uit paarstemming te halen.

Ik heb een keer een groep gehad van diverse gourami’s met van elk 1 man en 2 vrouwen op 21/22 graden. Alles relaxed en rustig, wel in een 1.50 cm bak.

En ik denk ook altijd: als er staat dat ze als koppel leven, kopen wij 1 man en 1 vrouw en vinden dan dat dat een koppel is, maar dat is niet zo. Vissen kiezen zelf koppels. Net als mensen. Stel dat je random mannen en vrouwen bij elkaar zet en zegt: zo, jullie twee gaan samenwonen, vanaf nu zijn jullie een stel. Het ene stel zal elkaar tolereren, de ander zal een hekel aan elkaar hebben.

Ik ben van het weekend bezig met de temperatuur omlaag te krijgen, ik heb het geleidelijk aan verlaagd naar ongeveer 22.5 graden. Ik ben dan niet zo bekend met het paringsritueel van een goerami, maar de agressie blijft en ik heb meer het vermoeden dat het mannetje niet blij is met het vrouwtje.
Hij jaagt haar meteen de bosjes in als hij haar ziet. Ik ga i.i.g. het mannetje morgen terugbrengen naar de LFS. Ik weet alleen niet of ik het met een ander mannetje moet proberen of mss beide terugbreng.

Gisteren een van de goerami’s terug gebracht naar de LFS en het bleek dat ik 2 dames had. Toch maar besloten om het bij één te houden en heb haar maar ingeruild op een groepje brokaatbarbeeltjes. Mss qua formaat bak weer niet de beste keuze, want volgens mij kunnen ze best groot worden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan