Wat is er nieuw

Scapers aquarium opstarten

Fozzy

Well-known member
Lid geworden
3 januari 2009
Leeftijd
65
Ja, je leest het goed. Ik wil graag een scapersaquarium opstarten nu mijn terrariums beide de deur uit zijn.
Heb natuurlijk al rondgekeken op internet en bij winkels advies gevraagd en bekeken.

Twijfel tussen Superfish Scapers 90 of Dennerle 70 scaper. Nadeel, vindt ik bij de Superfish dat er een hangon filter bij zit die ik niet zou gebruiken. Bij Dennerle moet je alles aanschaffen, maar dan kun je zelf de juiste keuze maken.
Dus ik denk de Dennerle Scaperstank 70L met daarboven de Chihiros Wrgb45, die heeft behoorlijk wat lumen 3600 lumen tov de Slim uitvoering die 1800 lumen haalt. die lumen zijn wel nodig voor een mooie volle plantenbak met vershillende kleuren.
Filtering zal dus extern gaan worden, of Oase Thermo of een ander externe en dan ook externe verwarming in de slang,
En ja, er komt zeker een doseerpomp op voor de voeding

Ik neig richting Dutch Style Aquascape, dus veel planten.
Maar, ik sta open voor tips qua bodem, andere verlichting of wat dan ook. Niks staat nog vast. Alleen dat hij er gaat komen.

Laatst bewerkt:
Ja, je leest het goed.
Viel bijna van de bank :DD Veel plezier met je nieuwe avontuur!

voor een mooie volle plantenbak met vershillende kleuren

Maar, ik sta open voor tips qua bodem, andere verlichting of wat dan ook. Niks staat nog vast. Alleen dat hij er gaat komen.
Dan zou dit mijn boodschappenlijstje zijn:

opti white 60cm bak zoals een Strideways Sado 60PK - 60x40x40
Een Week aqua L600 - 3900 lumen
EHEIM eXpercience 250

Bodem: een laagje JBL ProScape Volcano mineral en Tropica aquasoil (powder)
lean-dose bemesting en 30ppm CO2

opti white 60cm bak zoals een Strideways Sado 60PK - 60x40x40
Heb eens ff gegoogled, en die Sado60 is amper nog voorradig, alleen nog voorraad bij aqua Bilzen, wel erg uit de buurt.
nog maar ff verder speuren enzo. En nog op zoek naar een geschikte kast. Kom uit bij een Lido120 denk ik, al heeft de 200 versie meer ruimte.
Alleen ben ik dan bang dat die meer door zou kunnen zakken omdat de bak niet op de hoeken staat.

Hier staan bijna alle aquaria, misschien heb je er wat aan: https://aquaforum.nl/threads/lijst-met-bijna-alle-standaard-aquaria.182218/
ILA heeft ook een mooie 60x40x40 maar wel redelijk aan de prijs: https://www.azaqua.nl/optic-white/ila-aquarium-60x40x40cm
Of de Oase ScaperLine 60 van 60x35x35 maar daarbij is een kastje vinden misschien wat lastiger (naast het standaardmeubel van zo'n €600)
De Ciano Emotions Nature Pro kast vind ik wel een mooie met een 60x40 oppervlak: linkje (klik)
Kast voor de Dennerle kan misschien lastig worden? Heb die nog niet voorbij zien komen volgens mij, maar ik kan het mis hebben

Laatst bewerkt:
Hier staan bijna alle aquaria, misschien heb je er wat aan: https://aquaforum.nl/threads/lijst-met-bijna-alle-standaard-aquaria.182218/
ILA heeft ook een mooie 60x40x40 maar wel redelijk aan de prijs: https://www.azaqua.nl/optic-white/ila-aquarium-60x40x40cm
Of de Oase ScaperLine 60 van 60x35x35 maar daarbij is een kastje vinden misschien wat lastiger (naast het standaardmeubel van zo'n €600)
De Ciano Emotions Nature Pro kast vind ik wel een mooie met een 60x40 oppervlak: linkje (klik)
Kast voor de Dennerle kan misschien lastig worden? Heb die nog niet voorbij zien komen volgens mij, maar ik kan het mis hebben
Nee, Dennerle heeft volgens mij geen onderkasten dus vandaar mn zoektocht. De Ciano komt zo’n beetje overeen met de Lido120 kast (nieuwste model) welke ik hier ook heb staan. Heb eens ff de montagehandleiding gezocht en die is identiek. Heb even een hengeltje uitgegooid bij Azaqua of die de Sado nog kunnen leveren in 60x40x40. Afwachten maar.

Ik weet niet wat je budget is maar met meubel erbij is het misschien ook een optie om wat op maat te laten maken bij een aquarium bouwer.
Zou gewoon eens wat offertes aanvragen.

Ik weet niet wat je budget is maar met meubel erbij is het misschien ook een optie om wat op maat te laten maken bij een aquarium bouwer.
Zou gewoon eens wat offertes aanvragen.
Budget? Wat is dat? Het huishoudgeld wat ik krijg nadat mn vrouw is wezen shoppen? Hahah..

Nou, ik denk dat de verlichting de grootste post is, een wrgb2-45 kost €200. Heb al gemailt naar mn LFS Aquadeco in Almelooo met een vraag over een rimless bakje, groter dan 60cm wil ik toch niet gaan.

Budget? Wat is dat? Het huishoudgeld wat ik krijg nadat mn vrouw is wezen shoppen? Hahah..
Weet niet of ze een dure smaak heeft ? 🤣

Heb al gemailt naar mn LFS in Almelooo met een vraag over een rimless bakje, groter dan 60cm wil ik toch niet gaan.

Zou gewoon van wolferen en aqualife ook eens een mailtje sturen.

Weet niet of ze een dure smaak heeft ? 🤣

Zou gewoon van wolferen en aqualife ook eens een mailtje sturen.
Offertes opgevraagd, de eerste al binnen Zorona in Winschoten,
60x40x40, 8mm rimless, € 92,50. Met optic White 187,50.
Dat is een best verschil qua prijs. Maar wel aantrekkelijk, een Dennerle Scaper70 is nieuw €120 gemiddeld.

Offertes opgevraagd, de eerste al binnen Zorona in Winschoten,
60x40x40, 8mm rimless, € 92,50. Met optic White 187,50.
Dat is een best verschil qua prijs. Maar wel aantrekkelijk, een Dennerle Scaper70 is nieuw €120 gemiddeld.
Ja ik heb optic white gehad met de Reefer maar zou het nooit weer nemen want dat glas krast vele malen meer dan gewoon glas en dat vond ik zonde.

ou, ik denk dat de verlichting de grootste post is, een wrgb2-45 kost €200.
Daarom adviseer ik je ook een ander LED:
De Week Aqua L600 Pro kost je inclusief shades 155,- (inkl verzending)

Daarom adviseer ik je ook een ander LED:
De Week Aqua L600 Pro kost je inclusief shades 155,- (inkl verzending)
Ja, en dan moet je bij Ali bestellen of bij Week zelf. En daar staat dus iets over invoerrechten/belasting.
Ben niet zo weg van zulke bedragen uitgeven aan een Chinese winkel

When the customer receives the goods, taxes must be paid to the local shipping company (such as UPS, DHL, or FedEx), in accordance with the import regulations of each country.

Once the product arrives in your country, please proactively contact your local shipping carrier to complete the customs procedures.

For example, in EU countries, the VAT ranges from 19% to 21%. In Japan, a 10% consumption tax applies.

Ik heb er inmiddels al 2 gekocht bij Ali en nog nooit iets extra hoeven te betalen

Bij Alie en Temu weet ik dat het erbij inzit want dan staat er ook incl VAT. Dat is bij Amazon ook zo maar andere bedrijven daar durf ik niks over te zeggen.

Het wordt in elk geval een 60x40x40. Op een Lido120 kast van ‘Ajajippiejippiejee’ . Lamp dus nog in beraad.
Co2 heb ik al, net als een doseerpomp. En dan het filter met verwarming.
Oase Thermo, of JBL 702, of 902 met externe heater in de slang.
Bak zal zeker niet binnen een week “live” gaan. Alles eerst maar een goed voorbereiden en plannen.
Maar dit is ook al leuke voorpret.

Oase Thermo, of JBL 702, of 902 met externe heater in de slang.
Met de stelling 'Flow is King - CO2 is Queen' zou ik gaan voor minimaal 10x de bakinhoud.
Tenminste als je hoog in de CO2 wilt gaan zitten (25-30ppm)

Met de stelling 'Flow is King - CO2 is Queen' zou ik gaan voor minimaal 10x de bakinhoud.
Tenminste als je hoog in de CO2 wilt gaan zitten (25-30ppm)
Dus dan valt de 702 sowieso al af. En er komt een Lily Pipe in, geen spraybar oid.

Zijn er mensen die de Fluval 07 serie heeft draaien? Ik zit dat zo eens te bekijken maar dat lijken? ook aardig stille filters te zijn, alleen zou ik dan die zwarte ribbelslangen sowieso vervangen door transparante slang.

bak en onderkast is in bestelling. Overige hardware nog aan het overdenken. Wie weet hebben de LFS-en in de buurt nog een mooie aanbieding voor de mensen die niet naar het Vivarium gaan over een paar weken.

Niemand bekend met Fluval? Er staat er nl 1 op MP te koop, redelijk in de buurt de Fluval307 van een par mand oud ivm verkoop aquarium.
Maar op internet en YT staan alleen maar buitenlandse reviews.

kast is gereed. Bakje hopelijk eind vd week.
Bodembedekking/Soil besteld. Externe verwarming. Lamp onderweg. Meeste hardware is dus. gekozen. Lily pipe set ook onderweg. Filter moet ik nog aanschaffen. De Fluval307 van MP wordt hem niet want de verkoper houdt vast aan zn prijs. Voor 2e hands vindt ik het teveel. Dus ik denk dat ik maar gewoon een JBL e902 haal bij Hrnbch. Gelijk paar transparante slangen dr bij.

Zal de updates wel in een nieuw te maken Fotoalbum topic plaatsen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan