Scapers flow Dennerle


GertvdB

Well-known member
Lid geworden
27 maart 2015
Berichten
131
Ik heb een 70l bakkie wat inmiddels enkele maanden leuk aan het draaien is. Eerste versmelten van de planten is voorbij en alles doet het eigenlijk naar behoren. Toch ontstaat er nu door de hele bak heen alg. Voornamelijk baard alg en een vage rode afzetting aan mijn verwarmingselement (kleine haartjes) wat er niet makkelijk af te vegen is.

Nu vind ik ook dat mijn filter niet bijzonder hard stroomt. Daar ligt mijn eerste vraag (aangezien het forum onderdeel over filters moet gaan hier ☺). Ik hoeverre kan ik mijn filter schoonmaken aan de binnenzijde? Kan ik met een gerust hart mijn spons afspoelen of komt dan de bio cultuur in gevaar? Ik hoop namelijk dat met een beetje redelijke stroming er beter gefilterd wordt en de alg zal verdwijnen.

Ik test regelmatig het water met hieronder de resultaten. Als de waarden gewenst zijn, dan kan ik ze ook uitschrijven.

Hebben jullie tips?

Screenshot_20231107_200610_Tetra_Aquatics[1].jpg
 
Denk dat het beter is als je druppeltesten gebruikt, dan krijg je een nauwkeuriger beeld.
Ik vindt, persoonlijk, dat je best het filtermateriaal kan afspoelen. Dus niet uitknijpen. Binnenzijde even snel een doekje er doorheen.
Maar dat gaat in geen geval je algenprobleeem oplossen

Maar vertel eens meer over je bakje.
en een overzichtsfoto?
 
Denk dat het beter is als je druppeltesten gebruikt, dan krijg je een nauwkeuriger beeld.
Ik vindt, persoonlijk, dat je best het filtermateriaal kan afspoelen. Dus niet uitknijpen. Binnenzijde even snel een doekje er doorheen.
Maar dat gaat in geen geval je algenprobleeem oplossen

Maar vertel eens meer over je bakje.
en een overzichtsfoto?
Ik zal morgen in de loop van de middag even enkele foto's toevoegen voor een beter beeld, lamp is inmiddels al een tijdje uit.

Verlichting staat trouwens aan tussen 14.00u en 20:30u, bouwt op tussen 14.00u tot 15:00u en dimt weer tussen 20.00u en 21.00u. Lichtsterkte is niet voor de volle 100%.
 
Hier enkele foto's van het aquarium om een impressie te geven. Op de laatst drie foto's is de als te zien die zich aan het ontwikkelen is.



20231108_150120[1].jpg
20231108_150156[1].jpg
20231108_150226[1].jpg
20231108_150300[1].jpg
20231108_150310[1].jpg
20231108_150346[1].jpg
 
Staat er prima bij (y)
Ik zou wel je skimmer eraf halen bij het gebruik van de CO2
en wat gebruik je als plantenvoeding en wat voor merk soil?

vragen, vragen, vragen :rolleyes:
 
Staat er prima bij (y)
Ik zou wel je skimmer eraf halen bij het gebruik van de CO2
en wat gebruik je als plantenvoeding en wat voor merk soil?

vragen, vragen, vragen :rolleyes:
Liefst zo veel mogelijk vragen retour om na te gaan waar een eventueel probleem zit ;).

Als voeding gebruik ik profito en zo nu en dan een beetje easycarbo (maar dan alleen voornamelijk in het begin gedaan). De soil die erin zit is ADA Aqua Soil amazonia versie 2. Onder die soil ligt een laagje volcano mineral van JBL.

Waarom geen skimmer als er CO2 gebruikt wordt (hier spreekt nog steeds een leek)?

 
Vragen zijn idd belangrijk. Soms is de informatie van de bak te incompleet om een goede oplossing aan te dragen.
Het is per definitie al lastig om op afstand een probleem op te lossen. Dus hoe meer info hoe groter de kans op een oplossing in jde juiste richting.

Je plantbemesting is niet compleet. Momenteel gebruik je alleen profito en dat zijn alleen de mineralen.
Je hebt ook een lichte dosering nitraat, fosfaat en kalium nodig. Aangezien je een soil hebt krijgen de planten voor alsnog voeding uit de bodem
maar het is efficiënter om op 2 manieren de plantenvoeding aan te bieden: via de bodem en de waterkolom.
Koop dus een 'lean-dose ' bemesting zoals die van ADA, Tropica. Ook Plantedbox heeft een speciale bemesting voor de bodem die jij hebt: All-in-One Lean Dosing. (AIO)
Dan kan je ook stoppen met de Profito als je die laatste gaat gebruiken

Easycarbo zou ik blijven gebruiken, mits je de dagelijkse dosering niet overschrijdt!

Een skimmer heeft invloed op je CO2 gehalte in je bak. Van de CO2 die je toevoegt (ik zag een glazen diffuser in je bak hangen) zal er veel uit het water
ontsnappen door de skimmer. Dat is niet alleen zonde, het is moeilijker om stabiele CO2 waarden te behouden.
Verder zou ik stoppen met de middagpauze. Maar dat is persoonlijk.

En volgende vraag: welke belichting heb je en weet je iets over het vermogen (lumen)
 
Vragen zijn idd belangrijk. Soms is de informatie van de bak te incompleet om een goede oplossing aan te dragen.
Het is per definitie al lastig om op afstand een probleem op te lossen. Dus hoe meer info hoe groter de kans op een oplossing in jde juiste richting.

Je plantbemesting is niet compleet. Momenteel gebruik je alleen profito en dat zijn alleen de mineralen.
Je hebt ook een lichte dosering nitraat, fosfaat en kalium nodig. Aangezien je een soil hebt krijgen de planten voor alsnog voeding uit de bodem
maar het is efficiënter om op 2 manieren de plantenvoeding aan te bieden: via de bodem en de waterkolom.
Koop dus een 'lean-dose ' bemesting zoals die van ADA, Tropica. Ook Plantedbox heeft een speciale bemesting voor de bodem die jij hebt: All-in-One Lean Dosing. (AIO)
Dan kan je ook stoppen met de Profito als je die laatste gaat gebruiken

Easycarbo zou ik blijven gebruiken, mits je de dagelijkse dosering niet overschrijdt!

Een skimmer heeft invloed op je CO2 gehalte in je bak. Van de CO2 die je toevoegt (ik zag een glazen diffuser in je bak hangen) zal er veel uit het water
ontsnappen door de skimmer. Dat is niet alleen zonde, het is moeilijker om stabiele CO2 waarden te behouden.
Verder zou ik stoppen met de middagpauze. Maar dat is persoonlijk.

En volgende vraag: welke belichting heb je en weet je iets over het vermogen (lumen)
Haha, mooi weer wat nieuwe vragen die ik kan beantwoorden en super bedankt dat je de moeite neemt om me te informeren. Hier ben ik echt blij mee.

Ik ga morgen eens kijken welke voeding ik dan het beste kan aanschaffen, maar die van Plantedbox lijkt me een prima keuze.

Je hebt het over een middagpauze. Ik neem aan dat je de verlichting bedoelt. Hier heb ik geen pauze in zitten, want hij brand van 14.00u tot en met 20:30u. Ik kan de lamp instellen om langzaam op te starten en te dimmen. Dat doe ik van 14u tot 15u en dimmen van 19:30u tot 20:30u. Lamp die ik gebruik is de Chihiros A2 serie LED. Deze geeft 8000 Kelvin en 1950 lumen, maar ik heb hem ingesteld op 60% van deze sterkte.
 
Geen middagpauze dus... dacht het gelezen te hebben. Foutje.
Met 1950 lumen heb je maar 28 lumen per liter dus val je in de groep Medium.

In mijn optiek ligt je (weinge) algen aan een tekort van voeding. Dus goed plan dat je deze gaat aanschaffen.
Nu in de tussentijd een strak onderhoudsschema aanhouden ter bestrijding van de algen

- alg zoveel mogelijk handmatig verwijderen, erg aangetaste bladeren/planten verwijderen
- dagelijks standaard dosering EasyCarbo
- houd je bak schoon
- zorg voor de juiste waterverplaatsing en/of stroming
- zorg voor genoeg gezonde planten
- dagelijks bemesten ipv wekelijks
- oud je aan de voorgeschreven waterwissels


edit: een scapers flow vindt ik persoonlijk erg zwak voor een 70 liter. Beter om deze te vervangen voor een extern filter, met meer filterruimte en meer pompvermogen
minimaal 500 l/u zoals bv.een Eheim Ecco pro 130 of EHEIM eXpercience 150
 
Geen middagpauze dus... dacht het gelezen te hebben. Foutje.
Met 1950 lumen heb je maar 28 lumen per liter dus val je in de groep Medium.

In mijn optiek ligt je (weinge) algen aan een tekort van voeding. Dus goed plan dat je deze gaat aanschaffen.
Nu in de tussentijd een strak onderhoudsschema aanhouden ter bestrijding van de algen

- alg zoveel mogelijk handmatig verwijderen, erg aangetaste bladeren/planten verwijderen
- dagelijks standaard dosering EasyCarbo
- houd je bak schoon
- zorg voor de juiste waterverplaatsing en/of stroming
- zorg voor genoeg gezonde planten
- dagelijks bemesten ipv wekelijks
- oud je aan de voorgeschreven waterwissels


edit: een scapers flow vindt ik persoonlijk erg zwak voor een 70 liter. Beter om deze te vervangen voor een extern filter, met meer filterruimte en meer pompvermogen
minimaal 500 l/u zoals bv.een Eheim Ecco pro 130 of EHEIM eXpercience 150

Plantedbox voeding is besteld en komt over enkele dagen binnen. Meteen een pompje bij besteld om dagelijks te kunnen gaan voeden.

Je geeft aan dat je het filter wat matig vindt, maar ik heb juist degene genomen die 450l/uur doet. Tegenwoordig heeft Dennerle een nieuwe variant die sterker zou moeten zijn. Dat zou dat zou dan toch voldoende moeten zijn of denk je nog steeds te weinig.

Ik houd je op de hoogte hoe het gaat nadat ik gestart ben met de voeding.

Nogmaals bedankt voor de tijd die je erin steekt.
 
Je geeft aan dat je het filter wat matig vindt, maar ik heb juist degene genomen die 450l/uur doet
Ik zie dat je de zwarte uitvoering van de Scapers Flow hebt ipv de reguliere witte versie. Deze zwarte is de nieuwe versie en geeft idd meer filtercapaciteit; 450l/u ten opzichte van 360l/u van de witte uitvoering.
Dan zou ik het idd zou houden.
 
Ik zie dat je de zwarte uitvoering van de Scapers Flow hebt ipv de reguliere witte versie. Deze zwarte is de nieuwe versie en geeft idd meer filtercapaciteit; 450l/u ten opzichte van 360l/u van de witte uitvoering.
Dan zou ik het idd zou houden.

Moet wel zeggen dat nadat ik hem (voorzichtig) schoon hebt gemaakt vanavond jij wel weer een stuk beter stroomt. Hoeveelheid aan troep was dan weer niet extreem.
 

Terug
Bovenaan