schakelklok


R

rene74monte

Guest
zouden er ook schakelklokken zijn die je over een heel jaar in kunt stellen om automatisch de lengte van de dagen te kunnen regelen ?
 
zouden er ook schakelklokken zijn die je over een heel jaar in kunt stellen om automatisch de lengte van de dagen te kunnen regelen ?

Je zou er een kunnen maken. Met een Arduino en wat programmeerwerk, bijvoorbeeld. Ik neem aan dat het hier om licht gaat aangezien dit het veranderlijke deel is bij het lengen of korten der dagen? De meeste electronische timers werken met weekprogramma's.
 
ja , lijkt me wel mooi dat het aquariumlicht met de lengte van de dagen mee gaat ,
 
ja , lijkt me wel mooi dat het aquariumlicht met de lengte van de dagen mee gaat ,

Mijn aquaverlichting staat aan van 's morgen 8:30 uur tot 's avonds 23:00 uur. De tijden veranderen met de zomer en wintertijd zodat het idee welk je hier naar voren brengt, in mijn geval, overbodig wordt.
Maar dat zal bij velen zo zijn omdat er meestal met kunstlicht gewerkt wordt.
 
hoezo zoude de planten het niet halen dan ? het is tropisch spul en daar zijn eigenlijk niet echt seizoenen , en al helemaal heen herfst :)
tropische planten volgen gewoon hun eigen ritme , bij mij stonden de orchideeen in het paludarium altijd in de winter in bloei
 
dat vind ik wel een behoorlijk lange tijd

Nee hoor, dit kan omdat dit inclusief dimtijden is. Ik gebruik een behoorlijke bak licht omdat ik planten heb die dit vragen. Ook veel rode, als voorbeeld. Alg problemen heb ik niet, gelukkig. Overdag licht ik op volle sterkte zo'n 8 uur uit. De rest zijn dimtijden die qua sterkte en tijd variëren. Dit doe ik met een eigenbouw aquariumcomputer die licht, temperatuur en CO2 regelt. Blader maar eens door mijn fotoboek...
 
hoezo zoude de planten het niet halen dan ? het is tropisch spul en daar zijn eigenlijk niet echt seizoenen , en al helemaal heen herfst :)
tropische planten volgen gewoon hun eigen ritme , bij mij stonden de orchideeen in het paludarium altijd in de winter in bloei
Ja dat is dus een misvatting, ook in het regenwoud heb je herfst/winter en vallende bladeren en afstervend groen, dus als je de seizoenen gaat nabootsen ga je datzelfde effect krijgen

*edit, even wat speurwerk verricht, in de amazone geen seizoenen maar dan ga je dus met je verlichtingsplan wel krijgen als je die gelijk laat lopen met het daglicht van NL
 
Laatst bewerkt:
Ja dat is dus een misvatting, ook in het regenwoud heb je herfst/winter en vallende bladeren en afstervend groen, dus als je de seizoenen gaat nabootsen ga je datzelfde effect krijgen
Nouja, je zit met droge en natte seizoenen en dat heeft natuurlijk ook effecten op de waterhabitat. Koudeperiodes an sich komen in de tropen niet voor, al heb je in berg- en subtropisch randgebied natuurlijk wat grotere temperatuurwisselingen.
 
zouden er ook schakelklokken zijn die je over een heel jaar in kunt stellen om automatisch de lengte van de dagen te kunnen regelen ?
Ik denk dat je dan moet zoeken naar een schakelklok met jaar functie.
Ze zijn er met dag en week, maand moet ook nog wel aan te komen zijn maar of ze er ook bestaan waarin je een jaar kan programmeren weet ik niet
 
Ik heb drie programma's in mijn TC420 staan, zomer is 8 uur volle verlichting, lente herfst is een uur korter en in de winter nog eens een uurtje minder, planten groeien prima op alle standen.
En waarom? gewoon omdat ik dat leuk vindt, en het in de winter eerder donker is dus in mijn aquarium ook, zodra de zon onder gaat schakelt mijn verlichting (zo ongeveer) over op de sfeer stand.

Ts zou kunnen gaan werken met een sensor die reageert op het daglicht, maar dan springt zomers de verlichting om een uur of 6 al aan, en pas weer uit na 21:00
 
Laatst bewerkt:
ja precies , het hoeft natuurlijk ook niet de exacte tijden te volgen , en als ik zoiets zou kunnen doen wil ik de tijden van de tropen een beetje aan houden lijkt me , ben al een beetje op zoek geweest naar timers en kom eigenl;ijk alleen iets tegen om in een meterkast te bouwen
 
ja precies , het hoeft natuurlijk ook niet de exacte tijden te volgen , en als ik zoiets zou kunnen doen wil ik de tijden van de tropen een beetje aan houden lijkt me , ben al een beetje op zoek geweest naar timers en kom eigenl;ijk alleen iets tegen om in een meterkast te bouwen
Je kan het ook gewoon op een din-rail monteren
 
Kleine toevoeging op mijn eerdere post, als je niet wilt dat de lamp in de zomer erg vroeg aanspringt zou je een tijdvertragend relais kunnen toepassen (naast de schakelklok)
Je kan het ook gewoon op een din-rail monteren
Daar hoort ie ook op :D maar een beugeltje oid werkt ook prima.
 

Terug
Bovenaan