Schema met zonsopgang / zonsondergang


P

peterpan_1966

Guest
Voor mijn nieuwe bak ben ik aan het kijken naar ledbalken om de toekomstige vissen rustig te laten "ontwaken" en ook weer rustig te laten gaan "slapen". Ik heb een daylight ledbalk en een plants ledbalk op het oog, per stuk 13 watt.

Ik heb het volgende lichtschema in gedachten:

Zonsopgang 08.00 - 10.00 naar 75%-80% (afhankelijk van hoe fel de leds zijn, is vrij in te stellen)
Zonsondergang 21.00 - 23.00 naar 0%

Ik vraag mij af of de 11 uur op zo'n 75%-80% niet te lang is?

Gr,
Peter
 
Hoi Peter,


IK heb een RGB balk van HVP. dit schema heb ik zelf een beetje verzonnen, kanaal 1 is wit -2 is rood-3 is groen en 4 is blauw. doe 4 schema's bij voegen van de hele dag inclusief nachtverlichting. Wellicht heb je er wat aan, succes. Ik heb overigens geen planten aquarium, alleen hout en steen.
fullsizeoutput_df.jpeg
fullsizeoutput_db.jpeg
fullsizeoutput_dc.jpeg
fullsizeoutput_de.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Hallo Ad,

Dank je wel. Begrijp ik het goed dat dan tussen 12.30 en 20.00 de verlichting uit staat?

Gr,
Peter
 
Hoi Peter,


's Morgens om 08:00uur start ik hem op daarvoor is de zon opkomst, zo loopt hij iedere keer wat op. 's Avonds vanaf 21:30 uur tot 22:00 uur gaat de zon onder. Daarna loopt hij verder terug om naar de nachtverlichting te gaan. 's Nachts staat hij dus op een laag pitje qua percentage. en vanaf 06:30 uur loopt hij weer op naar 08:00uur toe.
 
Voor mijn nieuwe bak ben ik aan het kijken naar ledbalken om de toekomstige vissen rustig te laten "ontwaken" en ook weer rustig te laten gaan "slapen". Ik heb een daylight ledbalk en een plants ledbalk op het oog, per stuk 13 watt.

Ik heb het volgende lichtschema in gedachten:

Zonsopgang 08.00 - 10.00 naar 75%-80% (afhankelijk van hoe fel de leds zijn, is vrij in te stellen)
Zonsondergang 21.00 - 23.00 naar 0%

Ik vraag mij af of de 11 uur op zo'n 75%-80% niet te lang is?

Gr,
Peter
Als ik je vragen lees zou ik willen zeggen. Wat wil je eigenlijk met je bak? Wil je veel, en welke, planten. Wat vragen die planten aan lichtintensiteit? Mijn bak gaat om 8:30 aan en om 23:00 uur uit. Als ik dit zo aangeef dan zegt dit niets. Het wordt al beter als ik erbij vertel dat ik een plantenbak heb met een hoge lichtintensiteit vragende planten. Boven mijn meter bak hangen 3 ledbalken met powerleds. Ze branden zo'n 8 uur per dag rond de 95%. Je ziet, het hangt er maar van af hoe je bak eruit ziet. Daarom zou ik willen zeggen; je weet al wat je licht hardware is. Dus je weet ook wat je maximaal aan lichtintensiteit kan bieden. (Zet je licht nooit op 100%, hou een max. van 95% aan, je licht kan dan veel langer mee.) De volgende vraag wordt dan, alles hangt met alles samen, ga je CO2 toevoegen of niet? Daaraan pas je je plantenbestand aan. Daaruit kan je zelf dan het beste lichtschema maken want jij ziet je bak met de aanwezige flora en fauna.
 
Duidelijk verhaal "benvo". Maar het wordt al weer iets anders qua licht. Dat komt eigenlijk doordat wat ik op het oog had gewoonweg te duur wordt, tenminste ik heb het er niet voor over.

Ik ga morgen mijn Eheim bak halen en daar zitten standaard 2 ledbalken van 7,7W per stuk in. Nu hoop ik dat het een daylight en plant is, anders probeer ik er 1 om te ruilen. Hoe een en ander om te bouwen, ga ik hier op het forum zoeken of een topic aanmaken in de goede categorie.

Gr,
Peter
 
Duidelijk verhaal "benvo". Maar het wordt al weer iets anders qua licht. Dat komt eigenlijk doordat wat ik op het oog had gewoonweg te duur wordt, tenminste ik heb het er niet voor over.

Ik ga morgen mijn Eheim bak halen en daar zitten standaard 2 ledbalken van 7,7W per stuk in. Nu hoop ik dat het een daylight en plant is, anders probeer ik er 1 om te ruilen. Hoe een en ander om te bouwen, ga ik hier op het forum zoeken of een topic aanmaken in de goede categorie.

Gr,
Peter
Maar ook voor dit andere systeem geldt eigenlijk hetzelfde. Veel succes met je nieuwe bak!
 
Duidelijk verhaal "benvo". Maar het wordt al weer iets anders qua licht. Dat komt eigenlijk doordat wat ik op het oog had gewoonweg te duur wordt, tenminste ik heb het er niet voor over.

Ik ga morgen mijn Eheim bak halen en daar zitten standaard 2 ledbalken van 7,7W per stuk in. Nu hoop ik dat het een daylight en plant is, anders probeer ik er 1 om te ruilen. Hoe een en ander om te bouwen, ga ik hier op het forum zoeken of een topic aanmaken in de goede categorie.

Gr,
Peter

Helaas 2 dezelfde ledbalkjes en Eheim wil er niet 1 omruilen "omdat het aquarium zo geleverd wordt"...pffff. Maar goed, ben nu toch bezig dus wel een plant besteld.

Tevens is het sinds kort mogelijk om het balkje te dimmen met de Eheim Day & Night dimmer omdat Eheim heeft besloten de trafo los te koppelen. De Eheim dimmer is wel beperkt met dimmen; zonsopgang en zonsondergang duurt 45 minuten (is niet aan te passen), daarna kan je de intensiteit instellen en dat houdt ie ook vast. Je kan hem ook per uur langer of korter laten branden.

Wordt weer vervolgd.
 
Korte update; de dimmer werkt, de intensiteit is in 30 stappen in te stellen. Ik heb hem nu op stap 23 van 30 gezet dus dat zal ongeveer 76% zijn. Lijkt mij goed om mee te beginnen?
Verder ben ik nu op zoek naar een splitter om de dimmer op beide ledbalkjes aan te sluiten (scheelt weer een extra dimmer en stekker/stopcontact).

Wordt wederom vervolgd.
 
Ik wil nog even een update geven, sowieso voor iedereen die ooit een Vivaline 150 koopt en de 2 ledbalkjes op 1 dimmer wil aansluiten (wat volgens Eheim niet kan :D) zonder een gehele nieuwe set te kopen.

Dit is nodig om het werkend te krijgen:

- Eheim dimmer day & night voor de classicled
- Iets zwaardere trafo
- Splitter (van dimmer naar 2 ledbalkjes)

Bij de Eheim dimmer zitten 2 verloopstekkertjes waarvan je er 1 nodig hebt om de trafo aan te sluiten op de dimmer.

De trafo heb ik op ebay kleinanzeigen gekocht. Heel misschien had de oorspronkelijke trafo het wel gered (12W -> 2 ledbalkjes bij elkaar 15,5W maar die branden niet voluit, nu zo'n 50%) maar ik ik wilde het risico niet lopen. De trafo die ik nu heb is 25W.

De splitter heb ik bij een winkel (via internet) gekocht die aan tuinverlichting doen (wel kijken naar 24V die de classicled "gebruikt").

Het enige is dat de connector van dimmer naar splitter niet goed aan te draaien is, dit heb ik met binddraad gefixed. Het kan ook met ducktape oid maar dan is het weer lastig los maken als dat nodig mocht zijn. De kabels hangen hoog in het meubel dus ik verwacht geen problemen.
De Eheim dimmer heeft een vast schema, alleen de intensiteit en de tijd is per uur te veranderen. Dus eigenlijk is de topicnaam achterhaald...:oops:
 
Beste Peter,
Ik heb onlangs een vivaline 150 led plus aangeschaft en wil graag andere led. Ik wil graag wat kleur toevoegen omdat het witte niet zo mooi is. Ik las dat u de EHEIM classic led plants heeft. Heeft u er toen 2 aangeschaft en de twee witte weggedaan of heeft u 1 classic led plants en 1 witte in de bak? Raad u verder de lichten aan of toch iets anders. Zou u als het mogelijk is een foto kunnen maken van het aquarium met de classic led plants aan zodat ik kan zien hoe dat eruit ziet.
Mvg,
Darryl
 
Hoi Darryl,

Ik heb een plants erbij gekocht. Dit komt de kleur iets ten goede maar ik vind het best nog wel wittig. Wat ik heb gedaan is de lichtsterkte op 50% gezet en ik doe er iedere 2 weken een nieuw catappa-blad in. Dit maakt het water iets geler.

Verder zit ik zelf te denken aan 2x plants maar daar ben ik nog niet over uit. IK heb helaas geen foto's, het is veels te licht in huis.

Gr,
Peter
 

Terug
Bovenaan