Wat is er nieuw

Schema voor Juwel helialux spectrum

Bart.Kh

Well-known member
Lid geworden
30 november 2021
Leeftijd
23
Beste forumleden,

Voor mijn juwel verlichting ben ik op zoek naar een schema met de juiste verhoudingen.

Waar kan ik zulke schema's vinden? Of heeft er iemand een voorbeeld?

Alvast bedankt

Met vriendelijke groeten

Bart

Niemand?

Je kunt wit en blauw wel gelijk laten stijgen tussen dusk en dawn s,nachts wat blauw late doet hier geen kwaad meer 1 soort discolichtje geen maanlicht is zo,n kleur.
12 uur licht en 12 uur donker volstrekt en daar kun je met de instellingen spelen zonder werkelijk gebod.

Je kunt wit en blauw wel gelijk laten stijgen tussen dusk en dawn s,nachts wat blauw late doet hier geen kwaad meer 1 soort discolichtje geen maanlicht is zo,n kleur.
12 uur licht en 12 uur donker volstrekt en daar kun je met de instellingen spelen zonder werkelijk gebod.

Dankje voor je reactie!

Omdat mijn post van juni 2024 dateert en had ondertussen geen reactie gekregen, ben ik maar zelf een eigen schema gaan maken. WAT EEN RAMP. Ik had in no time een reuzeaanval van baard en groene draadalg. Zie schema.
Kan ik mss mijn schema beter aanpassen?

Bijlagen

• Screenshot_20241212_212907_Edge.jpg
    Screenshot_20241212_212907_Edge.jpg
    194.3 KB · Weergaven: 25
Die algen zijn in feite een vast gegeven voor in elk aquarium, sommigen hebben het meer en andere minder, of maken juist fotos als het net schoon is gemaakt maar geloof mij maar dat dat het er altijd wel tussen komt groeien hoeveel mest en co2 je je ook laat aansmeren laat dan maar liever je bak gewoon je aquarium zijn en levend gewoon met je vingers bijhouden

Soms koop je een plantje of een visje erbij.
Dat houdt het levendig.

Dus mijn lichtschema heeft niets met die enorme algengroei te maken? Mag ik het zo laten?

Dus mijn lichtschema heeft niets met die enorme algengroei te maken? Mag ik het zo laten?
Bij overmatige algengroei is er iets uit balans. Het kan zijn dat er een gebrek is aan 1 of meerdere meststoffen, te veel licht tov het co2 gehalte, geen goede wster circulatie, een minder bruikbaar kleurenspectrum van je verlichting ( juwel heeft vaak een hoge kelvin waarde dat minder bruikbaar is voor je planten).
Begin met het instellen van de benodige hoeveelheid licht die past bij je planten! En ga er dan voor zorgen dat er nooit een gebrek is aan alle benodigde meststoffen. Baardalg en draadalg duid vaak op een tekort aan CO2. Bij minder licht vragen je planten minder mest en CO2, maar de hoeveelheid licht die je bied moet wel passen bij je plantenbestand!!

Iedereen een algenvrije bak, het zijn wel ook planten die algen dus.
Er bestaan wel algenopetende bewoners ook, kun je het evt enigzins licht mee onder controle houden.
In de natuurlijke habitats is het nooit zo mooi,,, alsof het uit plastic lijkt bestaan
Je kunt jezelf ook nog inzetten om steeds alg wegtehalen, net als voeren dagelijks.
Wat een verrukkelijke hobby is dit toch

Bij overmatige algengroei is er iets uit balans. Het kan zijn dat er een gebrek is aan 1 of meerdere meststoffen, te veel licht tov het co2 gehalte, geen goede wster circulatie, een minder bruikbaar kleurenspectrum van je verlichting ( juwel heeft vaak een hoge kelvin waarde dat minder bruikbaar is voor je planten).
Begin met het instellen van de benodige hoeveelheid licht die past bij je planten! En ga er dan voor zorgen dat er nooit een gebrek is aan alle benodigde meststoffen. Baardalg en draadalg duid vaak op een tekort aan CO2. Bij minder licht vragen je planten minder mest en CO2, maar de hoeveelheid licht die je bied moet wel passen bij je plantenbestand!!
Ik denk niet dat er iets mis is met Juwel-lampen, maar wat minder fel aanzetten kan vaak geen kwaad. En inderdaad afstemmen op de andere factoren zoals de gegeven voeding en de plantensoorten. De kelvinwaarde an sich zegt een plant niet zoveel, daar maken vooral mensen zich druk om. Het gaat erom dat er voldoende fotosynthetisch actieve delen van het spectrum aanwezig zijn, met name in het blauw en in het rood. Of dat (alle leds opgeteld) in verlichting van 4000K gebeurt of 7000K maakt geen wereldschokkend verschil.

Is er een reden waarom je uiteindelijk voor dit lichtschema hebt gekozen, deze is wel bijzonder.
Van ~07 tot ~24uur globaal verdeeld in 3 tijdsblokken
  • Ochtend MAX intensiteit (met een opbouw)
  • Middag Lage ~25% intensiteit
  • Avond MAX (met een afbouw)

Wat is de lichtvraag/behoefde van jouw planten.
Op hoeveel lumen per liter zit je op de MAX intensiteit
Wat is jouw bezetting qua visbestand.
Hoe ziet jouw filtering er uit
Voeg je ook CO2 toe en op welke wijze
Voeg je ook planten voeding toe
Welke bodem heb je
Heb jij ook waterwaardes gemeten (een testkit met druppeltesten)
Hoe ziet jouw onderhoud er uit o.a. waterwissels

Misschien ook een foto van jouw bak.

Laatst bewerkt:
Is er een reden waarom je uiteindelijk voor dit lichtschema hebt gekozen, deze is wel bijzonder.
Van ~07 tot ~24uur globaal verdeeld in 3 tijdsblokken
  • Ochtend MAX intensiteit (met een opbouw)
  • Middag Lage ~25% intensiteit
  • Avond MAX (met een afbouw)

Wat is de lichtvraag/behoefde van jouw planten.
Op hoeveel lumen per liter zit je op de MAX intensiteit
Wat is jouw bezetting qua visbestand.
Hoe ziet jouw filtering er uit
Voeg je ook CO2 toe en op welke wijze
Voeg je ook planten voeding toe
Welke bodem heb je
Heb jij ook waterwaardes gemeten (een testkit met druppeltesten)
Hoe ziet jouw onderhoud er uit o.a. waterwissels

Misschien ook een foto van jouw bak.
Ik had er eigenlijk voor een zonsopgang en ondergang gezorgd met een pauze ertussen.

Planten:

- Cryptocoryne beckettii
- Anubias nana
- Alternanthera cardinalis rosanerving
- Echinodorus bleheri
- javavarens
- Hydrocotyle leucocephala

Bezetting:

Makkelijke vissen zoals 5x guppy, 6x corydorassen, 7× kegelvissen, 10 x neon tetra, 2 × dwerggoerami

Filter:
EHEIM professionel 5e 700

Co2 fles van 2kg met jbl ph controller

All in One bemesting

Grind als bodem

Temp: 23 graden Celsius
kH is 3
Ph is 6,5
No3 is 40
Po4 is 1.0
Ijzer is 0,2

Om de 2 weken waterwissel met behandelde regenwater

Hier nog een foto

Bijlagen

• 20241213_122809.jpg
    20241213_122809.jpg
    97.7 KB · Weergaven: 17
  • 20241213_122801.jpg
    20241213_122801.jpg
    135.7 KB · Weergaven: 18
  • 20241213_122752.jpg
    20241213_122752.jpg
    142.5 KB · Weergaven: 15
  • 20241213_122738.jpg
    20241213_122738.jpg
    136.1 KB · Weergaven: 18
Co2 fles van 2kg met jbl ph controller
Probeer direct invallend zonlicht te voorkomen als dat het geval is.

Ik veronderstel dat het gaat om een All-In-One met toegevoegde NO3/PO4, welke?
NO3=40 wel is redelijk hoog maar met een PO4=1 wel voldoende voedingstoffen aanwezig, ga eerst…….

Begin met deze stap-1 “de CO2”
(ga vooral in het begin niet aan meerdere parameters (licht/bemesting sleutelen, maar geef elke wijziging de tijd wacht rustig het resultaat af, kan zelfs dagen tot enkele weken duren)

Jouw PH KH waarden zegt niets over de beschikbare/opneembare CO2 voor planten
Een PH/KH-tabel geeft dat ook niet aan, dus ook niet een JBL controller van het type dat mogelijk werkt met voorgeprogrammeerd KH/CO2 tabellen waarmee een PH wordt aanbevolen/ingesteld.

Overweeg de aanschaf van de DC (Drop Checker) met een 20mg/L referentie vloeistof bijvoorbeeld
https://www.aquaplantsonline.nl/colombo-co2-indicator-co2-test.html

…..of zit deze er al in rechtsboven, ziet er wel erg donker uit.

Stel in het begin niet vaker dan dagelijks de PH waarde bij (+/- 0.05 PH) op controller totdat de DC de gehele dag een mooie licht/limoen-groene kleur heeft.
Jouw controller zal dan de DC netjes op de juiste kleur rond de -20mg/L houden.

Laatst bewerkt:
Probeer direct invallend zonlicht te voorkomen als dat het geval is.

Ik veronderstel dat het gaat om een All-In-One met toegevoegde NO3/PO4, welke?
NO3=40 wel is redelijk hoog maar met een PO4=1 wel voldoende voedingstoffen aanwezig, ga eerst…….

Begin met deze stap-1 “de CO2”
(ga vooral in het begin niet aan meerdere parameters (licht/bemesting sleutelen, maar geef elke wijziging de tijd wacht rustig het resultaat af, kan zelfs dagen tot enkele weken duren)

Jouw PH KH waarden zegt niets over de beschikbare/opneembare CO2 voor planten
Een PH/KH-tabel geeft dat ook niet aan, dus ook niet een JBL controller van het type dat mogelijk werkt met voorgeprogrammeerd KH/CO2 tabellen waarmee een PH wordt aanbevolen/ingesteld.

Overweeg de aanschaf van de DC (Drop Checker) met een 20mg/L referentie vloeistof bijvoorbeeld
https://www.aquaplantsonline.nl/colombo-co2-indicator-co2-test.html

…..of zit deze er al in rechtsboven, ziet er wel erg donker uit.

Stel in het begin niet vaker dan dagelijks de PH waarde bij (+/- 0.05 PH) op controller totdat de DC de gehele dag een mooie licht/limoen-groene kleur heeft.
Jouw controller zal dan de DC netjes op de juiste kleur rond de -20mg/L houden.
Er is geen directe lichtval op mijn aquarium. Bak bevindt zich ongeveer 5m weg van het raam met daartussen nog een tv.
Ik gebruik all in one van plantedbox. Er zit inderdaad een dropchecker, maar is nogal donker groen. Ik durf niet meer co2 toe te voegen aangezien ik met kh van 3 zit. PH is momenteel 6.5. Maar is ingesteled op 6.6. Ik werk met een reactor van aquamedic 1000.

Grt

Ik gebruik all in one van plantedbox. Er zit inderdaad een dropchecker, maar is nogal donker groen. Ik durf niet meer co2 toe te voegen aangezien ik met kh van 3 zit. PH is momenteel 6.5. Maar is ingesteled op 6.6. Ik werk met een reactor van aquamedic 1000.
Ik kan jouw angst om de PH te verlagen (bij een KH van 3) niet wegnemen.
Het kan ook in kleine stapjes van -0.05 PH per week en gewoon aanzien, geef het de tijd.

Of anders eerst enkele WW’s met een hogere KH (kraanwater i.p.v. regenwater) om de ongerustheid/oorzaak over een lage KH weg te nemen.

Op hoeveel bpm’s heb jij het naaldventiel ingesteld (CO2 bellen per minuut naar reactor), dit mag gerust 120 tot 240 zijn)?

Laatst bewerkt:
Algen krijg je meer door tekorten tov de lichtintensiteit. Met veel licht is de vraag naar voeding dan ook groter en daar moet je de hoeveelheid voeding op aanpassen.

Algen hebben als planten zijnde altijd wel een aandeel in de groei , soms dan doen ze het even niet net als alle andere planten.
Het ultieme recept om alleen te kunnen laten groeien aan planten in je bak dat wat er gewenst wordt, dat heb ik nog niet voorbij zien komen.
Wel erg veel suggesties ter behoeve van mest en co2.

Ik kan jouw angst om de PH te verlagen (bij een KH van 3) niet wegnemen.
Het kan ook in kleine stapjes van -0.05 PH per week en gewoon aanzien, geef het de tijd.

Of anders eerst enkele WW’s met een hogere KH (kraanwater i.p.v. regenwater) om de ongerustheid/oorzaak over een lage KH weg te nemen.

Op hoeveel bpm’s heb jij het naaldventiel ingesteld (CO2 bellen per minuut naar reactor), dit mag gerust 120 tot 240 zijn)?
Hierbij een video. Ik moet wel hierbij zeggen dat ik geen bellenteller heb en de belletjes in de video zijn in mijn co2 reactor ( volgens mij is die diameter ook groter dan die van een bellenteller)

Bijlagen

• VID-20241215-WA0001.mp4
    8.1 MB
Als je een controller hebt dan komt het niet op 20 bellen aan want die slaat wel uit.

Als je een controller hebt dan komt het niet op 20 bellen aan want die slaat wel uit.
Wat moet ik hierbij dan doen om mijn drop cheker lichter van kleur te krijgen?

Ik zit momenteel met KH 3 en pH van 6.5? Ph nog meer laten zakken of naaldventiel nog meer openen?

Bijlagen

• IMG-20241215-WA0003.jpg
    IMG-20241215-WA0003.jpg
    566 KB · Weergaven: 9
Is dat niet hetzelfde want de ph verlagen doe je door meer bellen te geven en dus het ventiel verder open te draaien.
Ik dacht mijn ph te verlagen met de controller. Dus instellen naar 6.3 of 6.2

Ik vraag mij af waarom jij CO2 gebruikt met dit plantenbestand :juggle:
Tegen de algen en vooral puntalg( heb het niet meer dankzij aanschaffen van co2) .

Update:
Ik zit ondertussen met ph van 6.3 en kh 3. Vissen zien er normaal uit.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan