Schildpad beginnen


A

arthur122

Guest
Hallo,

Ik wil graag beginnen met een schildpad, de kleinste, ik zou niet weten welke dat is, ben er redelijk onbekend mee.
Ik heb een aquarium staan van 20 liter maar denk niet dat dit groot genoeg is.

Zou iemand mij kunnen vertellen wat de eisen zijn om een terrarium te beginnen?

Alvast bedankt
 
Eerst goed inlezen is wel een vereiste zoals met de meeste dingen voor je gaat beginnen en schildpadden worden normaal gesproken behoorlijk oud dus dat is ook wel iets om rekening mee te houden...
 
20l is voor een baby schildpadje misschien nog net voldoende, maar daar groeien ze op een dik jaar al uit.

Ik heb destijds een geelwang gehad (worden makkelijk 25 cm) en deze zat in een bak van 240l (1m20) met groot landgedeelt buiten de bak. 's zomers zat hij buiten in een grote vijver, waar ik hem spijtig genoeg niet op tijd kon uitvissen voor de winter toen redelijk onverwacht begon. Hij heeft het toen niet overleefd, nadat ik hem al 10 jaar had. Tot op de dag van vandaag nog steeds zeer veel spijt van.

De kleinste schildpadden zijn bijvoorbeeld muskusschildpadden, die ik zelf altijd heel tof gevonden heb.

Deze hebben voor een koppeltje ook al snel een bakje nodig van min. 80cm, maar hebben dan geen nood aan een groot landgedeelte, enkel wat drijf en hang plekken net onder het water en misschien een kleine stukje stronk waar ze dan toch een beetje uit het water kunnen. Zij vragen dan weer een dikkere "modder" bodem om zich in te graven.

Inlezen is zeker de boodschap als je met schildpadden wil beginnen!

Elke schildpad heeft zo zijn eigen voorwaarden en ze hebben allemaal eeen sterke filter nodig, wil je er wat plezier van hebben.

Mijn bak kon maanden zonder onderhoud met glashelder water, terwijl er toch wat levend voer doorging (baby muizen, vissen ,... )en een schildpaddendrol van een volwassen geelwang ook niet van de kleinste is :), maar dan heb je wel een grote buitenfilter nodig die de hele bak een paar keer per uur kan filteren en een goede stroming zodat alles naar de inlaat geblazen wordt.

Oud worden ze inderdaad, dus als je er eentje koopt hou er dan rekening mee dat het min. voor de helft van je leven is.

Kijk maar eens op 2de hands sites, hoeveel er daar wel niet te vinden zijn en met wat voor erbarmelijke bakjes ze verkocht worden.

Ik heb het altijd geweldige dieren gevonden en ook impulsief ermee begonnen toen ik klein was. 4 aquariums later zaten ze pas goed gehuisvest. Kortom, denk goed na voor je iets koopt en laat je zeker niet inlichten door een plaatselijke dierenwinkel, want die kennen er meestal toch niets van.
 
arthur122 zei:
Hallo,

Ik wil graag beginnen met een schildpad, de kleinste, ik zou niet weten welke dat is, ben er redelijk onbekend mee.
Ik heb een aquarium staan van 20 liter maar denk niet dat dit groot genoeg is.

Zou iemand mij kunnen vertellen wat de eisen zijn om een terrarium te beginnen?

Alvast bedankt

Als allereerst is het zeer belangrijk om eerst vooraf veel informatie op te doen over schildpadden en de verzorging.Als je weet welke schildpad je wilt, kun je ook gericht informatie over de verzorging opzoeken.

De kleinere schildpadden worden circa 15 cm, veel te groot dus om in een 20 liter bakje te houden. Denk dan eerder aan een aquarium/terrarium van minimaal 120 cm.

Dus ik zou zeggen, ga veel lezen over de verzorging.
 
In een 20 l bakje kan je echt geen schilpad houden. Ook geen baby. Datbis zo klein dat je nog geen plek voor een klein eilandje hebt. Ik heb zelf 3 roodwangen en heb een binnen vijver gemaakt van 210x65x50. Je kan beter als je er aan begint meteen een goede bak kopen waar hij altijd in kan blijven. Scheeld je een hoop geld en je hebt een gelukkige schildpad
 
Re: Schildpad beginnen

Op een rustige plek in de woon kamer. Ik woon in curacao dus mijn water enzo hoeft niet verwarmt te worden.
 
Re: Schildpad beginnen

O,dat is dan Bergje op, bergje af,met de schildpadden.
En ruimte genoeg,zeker?

Of HEET jij Bergje?
 
Re: Schildpad beginnen

Of een binnenplaats vijver ;) kan ook nog in Cura�ao!

Lekker hoor ben er op vakantie geweest prachtige duiken gemaakt! Geen aquarium nodig gewoon duikbril op ;)
 
Re: Re: Schildpad beginnen

Ik heet gerard vd berg dus vandaar ;) ik zal straks wat fotos posten als ikthuis ben. Ben nu op me werk. Zal voor jullie vanacht zijn. Ik heb hier wel ruimte voor zoiets. Huize zijn wat ruimer
 
Re: Re: Schildpad beginnen

achja de beestjes moeten er toch 30 / 35 jaar en misschien langer mee doen dus dan kan je ze beter meteen een ruime bak geven
 
Re: Re: Schildpad beginnen

Zeker, en in een bak van 20 cm kunnen ze zich niet eens omdraaien. Nou heeft niet iedereen de ruimte om een onderkomen van 3 meter te plaatsen, maar 20 cm is echt veel te klein.
 
Re: Re: Schildpad beginnen

En in een bak van 100l?
 
Re: Re: Schildpad beginnen

1 muskus schildpadje moet wel lukken dan in een bak van 100liter. neem aan da de lengte van je bak rond de 80 cm is..
lees je wel eerst ff in wat je voor verzorging aan het beestje geeft want ook kleine schildpadjes hebben genoeg zorg nodig. Kijk ook even of je het karakter van een muskus wat vind, want het zijn geen kampioen zwemmers die heel de dag je bak door zwemmen.
 
Re: Re: Schildpad beginnen

zo zie je maar dat je later alsnog naar een bak van 120x40x40 moet als hij ouder wordt... Er wordt op internet ook wel veel verschillende informative gegeven. zo mag je volgens velen voor een roodwang een bak van 6 keer de lengte van het schild tellen, en voor een muskus dus bijna 10 keer terwijl het helemaal niet zo een goeie zwemmers zijn.... ik raad gewoon een zo groot mogelijke bak wat in je butget past,dus als je geld heb voor een bak van 1.50, zou ik die ook kopen,
 
Re: Re: Schildpad beginnen

Naar mijn ervaring kan een muskusschildpad (Sternotherus odoratus) prima gehouden worden in een meterbak, maar kleiner moet het niet worden voor een volgroeid exemplaar. Ze bewegen inderdaad niet veel, maar wandelen wat rond over de bodem en hangen graag op een stuk hout met hun neus boven water. Als je bij de bak in de buurt komt trekken ze al snel je aandacht. Je kan ze goed combineren met snelle visjes zodat er toch wat meer leven in de bak zit. Denk aan Chinese danio's, guppen of platy's.
 
Re: Re: Schildpad beginnen

mijn roodwangen zitten met guppies. Gaat prima want de guppen zijn te snel voor ze en de zwakkere guppen worden gesnackt :) OOk goed voor de conditie :)
 
Re: Re: Schildpad beginnen

Klopt. Mijn muskusschildpad zat regelmatig achter de guppen aan, dat gaf haar wat te doen. Ze kreeg er alleen nooit 1 te pakken. Slakken vond ze fantastisch. Die at ze incl. huisje op (goed voor extra calcium!).
 
Re: Re: Schildpad beginnen

Hallo iemand van jullie kan mij vast wel vertelle of het inderdaad moeilijk is om mannetjes muskusschildpadde te krijge? Ik heb zelf 4van deze vrolijke klimmertjes en 3 blijken dus mannelijk. Heb ik geluk of was het een fabel. Kus terror gleuf
 
Re: Re: Schildpad beginnen

Ligt aan de tempratuur van het water waarin gekweekt wordt heb ik me laten vertellen.
 
Re: Re: Schildpad beginnen

terror gleuf zei:
Hallo iemand van jullie kan mij vast wel vertelle of het inderdaad moeilijk is om mannetjes muskusschildpadde te krijge? Ik heb zelf 4van deze vrolijke klimmertjes en 3 blijken dus mannelijk. Heb ik geluk of was het een fabel. Kus terror gleuf

Hoe hoger de temperatuur hoe eerder het een vrouwtje is inderdaad ;)
Hoger temperatuur betekend ook sneller uitbroeden dus in de handel is het slimmer om vrouwtjes te kweken :p
Geen fabel dus.
 

Terug
Bovenaan