Wat is er nieuw

Schildpad in gemeenschapstank

Sanderius

Active member
Lid geworden
11 mei 2022
Leeftijd
33
Ik zou graag een kleine waterschildpad (ben nog aan het uitzoeken welke precies, maar niet groter dan 12-tal cm in volwassen toestand) willen combineren met een aantal stevige kleurrijke cichliden. Ik ben een 1 meterbak aan het voorbereiden. Om een optimaal visbestand samen te stellen vroeg ik mij af hoe ik de cm per X aantal liter regel moet toepassen voor een schildpad. M.a.w. hoeveel vissen is een schildpad waard qua vervuiling?

Een tweede vraag is of ik eerst de schildpad moet loslaten in het aquarium of eerst de vissen?

Alvast bedankt!

Ik vraag me eerlijk gezegd af of dit een verstandig idee is. De combinatie vis en schildpad is altijd een beetje link, en ik ben bang dat dat met grote cichliden niet anders is. Ik denk dat je voor een kleine schildpad in een meterbak gauw uitkomt op de muskusschildpad (Sternotherus odoratus).
Ondanks het eventuele formaat van je cichliden denk ik dat ze ten prooi gaan vallen aan je schildpad. Die van mij deinst in ieder geval niet terug om alles op te eten wat in zijn bak past, en ook wat groter. Bovendien zijn cichliden niet de allersnelste visjes, zoals de vissen die vaak bij schildpadden worden gezet. Dit zijn meestal kleinere scholenvissen, zoals Chinese Danio's. Maar ook dan is het zeker niet bijzonder als je er een paar verliest.
Persoonlijk verwacht ik dat je schildpad een hele dure maaltijd krijgt, maar misschien heb ik het mis.

Mja, ik begrijp wat je wil zeggen! Uit wat ik heb gelezen (online) doen stevigere cichliden het vrij goed bij schildpadden aangezien ze zelf vrij agressief kunnen zijn. Net als snelle kleine visjes overigens. Er zijn hierover relatief veel getuigenissen te vinden. Slome en rustige vissen zijn dan weer een vogel voor de kat... .

Ik denk dat ik de proef op de som ga durven nemen, ik zal mijn ervaringen hierna komen delen met jullie.

Ik heb zelf ooit een roodwangschildpad in een meterbak gehad en dat beest bleek een zwemmende kakfabriek.
Ik had er een Eheim pomp op staan en die moest ik echt wel eens per twee weken verschonen.

Wat vissen betreft:
Ik ving regelmatig visjes uit de sloot, en voorntjes van een centimeter of 10 hadden geen enkele kans...

Wat versta jij ondere stevigere cichliden?

In mijn optiek moet je de stevigere cichliden (20cm+) namelijk absoluut niet in een 100cm bak gaan plaatsen. Zeker niet icm een schildpad die toch een mogelijkheid moet hebben om droog te kunnen liggen, waardoor de waterhoogte vaak ook beperkt is.
Een schildpadje is natuurlijk hardstikke leuk, maar echt uitvlucht mogelijkheden voor welke vis dan ook is er niet heel veel, in een 100cm bak.

Een meter is absoluut te klein voor een schildpad met medebewoners. De schildpad heeft een zonplaats nodig, wat snijdt in de zwemruimte van alle bewoners.
Daar komt bij kijken dat vissen groot genoeg om niet opgejaagd te worden door het reptiel veel meer ruimte dan dat nodig hebben.

Overigens is de selectie kleine schildpadden minimaal.

Wat versta jij ondere stevigere cichliden?

In mijn optiek moet je de stevigere cichliden (20cm+) namelijk absoluut niet in een 100cm bak gaan plaatsen. Zeker niet icm een schildpad die toch een mogelijkheid moet hebben om droog te kunnen liggen, waardoor de waterhoogte vaak ook beperkt is.
Een schildpadje is natuurlijk hardstikke leuk, maar echt uitvlucht mogelijkheden voor welke vis dan ook is er niet heel veel, in een 100cm bak.
Stevigere cichliden = cichliden die een gelijkaardige lengte van de schildlengte bereiken dus rond de 10-12 cm.
Een meter is absoluut te klein voor een schildpad met medebewoners. De schildpad heeft een zonplaats nodig, wat snijdt in de zwemruimte van alle bewoners.
Daar komt bij kijken dat vissen groot genoeg om niet opgejaagd te worden door het reptiel veel meer ruimte dan dat nodig hebben.

Overigens is de selectie kleine schildpadden minimaal.
Is een drijvend zonruimte zo een probleem?

Klopt dat de selectie vrij klein is. Er zijn en drietal genusen die dwergschildpadden bevatten.

Ik denk dat de adviezen redelijk duidelijk zijn, dat wat je wil in een 100cm bakje icm vissen, je eigenlijk gewoon niet moet willen.

Is een drijvende zonruimte dan verkeerd, nee zeker niet. Maar de bak word er niet groter van.

(Dwerg) chicliden houden bij een schildpad, is in mijn optiek vragen om problemen, met gestresste vissen, en ziekten tot gevolg.

Hoe graag wil je het? Zoek dan naar een leefruimte die beter geschikt is.

Mijn aquarium ( 100 x 40 x 60) kwam hier jaaaaren geleden, ik had 3 zielige schildpadden met bak en al geadopteerd die ergens in Amsterdam 3 hoog achter hadden gezeten. Er zat een grote buitenboord pomp van Eheim op. Ik kan me de gruwelijke stank nog goed herinneren, ik heb toen in recordtempo vijvers in de tuin aangelegd ( 1 vijver voor die schildpadden) waar ze nog een poos hebben geleefd. Ze aten vooral garnalen en gedroogde vis, dus ik sluit me bij bovenstaande reacties aan… misschien heeft @Gino88 nog een tip, die heeft een bak waar onder meer een muskusschildpadje in zit😀

Ik zou graag een kleine waterschildpad (ben nog aan het uitzoeken welke precies, maar niet groter dan 12-tal cm in volwassen toestand) willen combineren met een aantal stevige kleurrijke cichliden. Ik ben een 1 meterbak aan het voorbereiden. Om een optimaal visbestand samen te stellen vroeg ik mij af hoe ik de cm per X aantal liter regel moet toepassen voor een schildpad. M.a.w. hoeveel vissen is een schildpad waard qua vervuiling?

Een tweede vraag is of ik eerst de schildpad moet loslaten in het aquarium of eerst de vissen?

Alvast bedankt!
Niet, 1 meter bak is net groot genoeg voor 1 muskusschildpad. Maar daarover valt ook te discusseren. Echter met een 1 meter bak en 1 schildpad heb je al zoveel ammonia dat ik daar geen vissen bij zal aanraden behalve misschien wat gupjes.

Ook bij muskusschildpadden zou je het water niet hoger moeten maken dan 30cm. Dan met een land gebied erbij met zand. Hou je in een 1 meter bak ongeveer 8x3x3 over dus 70liter. Daar kan geen cichliden in.

En als ik 1 muskusschilpad moet omschrijven in vissen kwa poep, zou ik zeggen 1 muskusschildpad is ongeveer 30 malawi vissen. Zoveel vervuilen ze...
Ik wil je wel even waarschuwen dat hoewel schildpadden super leuk zijn ze rustig 50 jaar oud worden. Dat betekent dat je er je hele leven aan vast zit. Ik heb mijn schildpadjes zelf al 14 jaar misschien iets langer. Vind ze super en zou ze nooit weg doen maar zou ze ook niet opnieuw kopen nu ik ouder ben.

Als ik jou was zou ik een 2 meter bak nemen dan moet het wel lukken. Kan je ook 2 of 3 schildpadjes houden meteen. Al vinden ze naar mijn ervaring solitair prettiger om gehouden te worden. In 1 meter zou ik het kortom sterk afraden.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan