Wat is er nieuw

Schildpaddenvijver, welke vissen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter ILoveAnimals
  • Startdatum Startdatum
I

ILoveAnimals

Guest
Hallo aquaforumers,

Ik heb een 3x 2x 0.80m schildpaddenvijver aangelegd.
Ook komt er een stuk land van 2 meter x 0,75meter incl waterval zandstrand etc etc.
Als waterplanten komt er ;krabbescheer, witte iris,witte lelie,hoornblad en waterpest in.
De lelie,Iris en krabbenscheer eten ze niet, en hoornblad en waterpest mogen
ze lekker van smullen. 😀
Nou wou ik wat vragen over het visbestand: welke vissen raden jullie aan?
Ikzelf wou o.a wat goudelritsjes.
Maar wat kan nog meer?? :help:
Ohja, het zijn 2 (en blijven 2) geelwangschildpadden.
Degene in mijn avatar.

Groetjes,ILoveAnimals

Heeft niemand hier een reactie op? ;(

Je vraag staat er net een goed uur... ik gok zo dat je wat meer geduld moet hebben 😉

~ Ivo

Bij Rood- of Geelwangschildpadden zou ik denken aan aktieve visjes, die ze niet makkelijk te pakken krijgen.
Vroeger, heb ik deze childpadden ook gehad en kan ik me nog wel herinneren dat ze naar bijv Guppen oid (en vingers 😉 ) hapten en opeten als ze de kans krijgen.
Blijven de schildpadden en vissen het hele jaar door in de vijver, of overwinteren ze (warm) binnen?
En heb je er ook een filter bij?

Bedankt voor de antwoorden!!

De schildjes gaan lekker naar binnen in de winter.
Ikzelf wil het risico niet lopen dat ze doodgaan ook vind ik de vijver te ondiep.
Ja er zit een filter een best wel sterke.
Moeten de schildpadjes warm zitten in de winter?

Ps. Liever geen karperachtige 🙂

ILoveAnimals zei:
Ps. Liever geen karperachtige 🙂
Dan valt bijna alles af. Ook Goudelritsen.

Uiterlijke kenmerken
De wildvorm van de Dikkopelrits, ook wel Amerikaanse elrits genoemd, is een kleine gedrongen vis met een kleine, eindstandige mondopening en een onvolledige laterale lijn, dit is een streep over zijn flanken. De soort is olijfkleurig tot grijs met een geelachtige tot witachtige buikzijde. Dit visje behoort tot de familie van de karperachtigen (Cyprinidae). De Goudelrits is een kweekvorm en heeft een overwegend oranje grondkleur. Deze mutant is in 1985 ontstaan op een kweekstation in Noord Amerika. De groeisnelheid van deze kweekvorm ligt wat lager dan die van de normaal gekleurde vorm. Volwassen exemplaren bereiken gemiddeld een lengte van 6 tot meer dan 8 cm. De mannetjes worden doorgaans groter dan de vrouwtjes.

@Bron: http://dier-en-natuur.infonu.nl/vissen/ ... ervis.html

Ohh hihi, sorry, ik bedoelde vissen boven de 20 cm 🙂
Dat was slecht doordacht sorry.
In ieder geval; geen vissen die 20cm+ worden 😀

Bedankt voor het antwoord!!

Geen karperachtigen en boven de 20 cm, dan blijft er eigenlijk niets meer over. 😉
Goudvissen, Karpers, of bijv Voorn's en Winden en degelijke worden te groot of vervuilen ook veel.
Maar volgens mij kan er best wel een leuk visje bij hoor. 🙂
Ik denk dan aan d� Grondel(Gobio gobio) of toch die Elritsen bijv, zijn best aktieve scholenvisjes toch.
Of bijv een sub-tropisch soortje, dat zijn veel soorten aquariumvissen die je in de wintermaanden wel naar binnen gehaald moeten worden (bijv diverse Levendbarenden, Danio's, Barbeeltjes(Puntius), Notropis ed.).
Ik heb ook kleine vijvertjes met dit soort visjes en daar komen ook grote Kikkers, libelle- en jufferlarven ed in. Misschien dat er ooit eens een visjes verdwenen is, maar haal er eigenlijk veel meer vissen uit dan dat er in zijn gegaan.
Een vijver trekt ook veel andere insekten/beestjes aan, zodat je schildpadden meestal wel meer dan genoeg te eten hebben.

Je schildpadjes bij koudere maanden naar binnen halen, lijkt me ook wel het beste voor ze. Al kan je ze op verschillende plaatsen in NL ook al tegenkomen.

Bedankt voor de antwoorden!! 😀
Ik vind het wel grappig dat iemand nu uit zichzelf over grondels begint, gisteren zat ik zelf al heel lang na te denken over grondels.
Alleen kwam bij mij alleen de zwartbekgrondel op...
Dus die had ik uitgesloten.
Nu lees ik over de riviergrondel,en toen dacht ik, dat wordt hem!!! :!
Ik heb besloten welke levende dieren (dingen) er in komen;
10-15 goudelritsen
2-3 riviergrondels
8-10 zoetwatermossels
En dan toch nog misschien wat rietvoorns 😀
(Ja ik weet dat ze 20-30 cm kunnen worden)

Ps. Hoe post ik foto's ?? 🙄

Natuurlijk willen we graag de foto's zien 😀
Dat gaat heel gemakkelijk via de menubalk bovenaan deze pagina, klik op foto's, download het programma en de rest wijst vanzelf.

Tja die Grondels kwamen gister ineens bij me op. Leuke vis in een groepje, aktieve bodemzwemmers maar komen ook geregeld naar boven, vreedzaam en kweken ze ook vrij gemakkelijk.
Zwartbekgrondel oid zijn wel rovers hoor en Rietvoorns worden groot en zijn scholenvissen die graag willen zwemmen en passen die beter in een grotere vijver.
Goudelritsen zijn ook erg mooi en vallen goed op, passen er prima bij en lijkt me een prima bestand zo.
Maar misschien andere leden nog leuke idee�n hebben, want heb zelf geen schildpadden, je zou bijv een kijkje kunnen nemen in het topic van Pol de Gezzmol, hier op het forum. 😉

Wat dacht je anders van 'Rainbow shiners' (Notropis chrosomus)

Bedankt voor de antwoorden!!!
Ik zal dat van de foto's proberen
Ik heb inderdaad gelezen dat rietvoorns veel ruimte nodig hebben.
Aangezien er mosselen komen worden het misschien wel bittervoorns
En rainbow shiners, ik vind ze een beetje klein en de schildpadjes zullen ze wel graag opeten.
Ik heb pol de gezzmol zijn topic al helemaal doorgelezen!
Foto's komen er (hoop ik) aan! :foto:

Foto's lukken niet! :stom:
Is het omdat ik op een telefoon zit?
Het zegt "download mislukt"
"Safari kan het programma niet downloaden"
Snik snik ;(

Die Shiners zijn wel supersnel hoor 😉

Ja das waar ,kunnen ze buiten blijven in de winter?

Dat weet ik niet zeker, ook op internet zijn ze daar een beetje tegenstrijdig over.

een Milde winter zoals deze lijkt me geen probleem.

Bittervoorns? De europese bittervoorn is beschermd en mag je niet vangen/houden.

Weet ik hoor 🙂
Ik bedoelde de Aziatische bittervoorn

Betekent nog niet dat ik hem mag houden 😀

Ik had nog een vraagje :sorry:
Maar weet iemand waar ik de waterland turtle tubs kan kopen?
Die van zoomed vind ik te klein...
Ik had er een gezien van 1.40 x0.63 m dat lijkt me wel genoeg voor de schillies.. Toch?
In Nederland graag...
Dit is alleen voor de winter en ik wou ook graag weten; moeten ze koud of warm staan?
Als iemand een hele grote rechthoekige speciekuip weet te vinden is dat ook goed.

Alvast bedankt 😀

Weet niemand een adresje?
Jammer ;(

Eens je schildpadden volwassen zijn is het best ze een winterslaap of winterrust te geven. Dus dat mag zeker onverwarmd. Je kan er een warmtelamp boven hangen en dmv een timer kan je dan het aantal uren licht/warmte geleidelijk aan afbouwen, naar de lente toe terug opbouwen. Als je een kelder hebt, of koude berging, vorstvrij tuinhuis of garage... zijn dit ideale plekken om een kuip te zetten met overwinterende schildpadden. Zorg er voor dat ze voor hun winterslaap goed doorvoed zijn, en dat hun darmen leeg zijn alvorens ze aan hun slaap beginnen. Meer info over dergelijke dingen kan je wel vinden op schildpaddenforums.
Hoe groot zijn ze trouwens ?
Ben razend benieuwd naar je foto's.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan