Wat is er nieuw

Schimmel/alg in aquarium

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Klaske1994
  • Startdatum Startdatum
K

Klaske1994

Guest
Hoi,

Ik heb een nieuwe bak nu drie weken staan. Opbouw:

Voedingsbodem met grint, hout en planten. Super fish filter en verwarmingselement.

Nu kwamen we erachter dat we eerst het aquarium verkeerd om hebben ingericht. Voedingsbodem lag meer aan de voorkant dan aan de achterkant en hebben we een deel grint afgevoerd, de voedingsbodem maar gelijkmatig verdeeld en alles er weer in geplant.

Nu komt er een witte waas over de bodem van het aquarium. Het is het een deken die meebeweegt met de stroming van het filter.

Eerst alleen de bodem nu zit het ook op het puntje van een plantje. Ik hoop dat de foto is bijgevoegd.

Mijn vraag: de witte waas moet ik er wat aan doen en is het schadelijk voor plant of vis? Is het alg of schimmel?

Disclaimer: De vissen zitten er te vroeg in. Een te vroeg gekregen goed bedoeld cadeautje. Client van mijn vriend moest ze kwijt ivm verhuizing naar verpleeghuis. Vriend had ze al in het aquarium zitten toen ik thuis kwam. Het zijn vissen van een ongeveer 1,5 jaar oud. Er is (nog) geen nitriet gemeten.
 
De foto!
 

Bijlagen

  • IMG_20200224_104256.jpg
    IMG_20200224_104256.jpg
    171.1 KB · Weergaven: 111
Op zich kan dat geen kwaad maar hou wel de waterwaarden in de gaten omdat de bak nog niet goed is ingedraaid en voer spaarzaam.
 
Dat is wel een geruststelling!

Ik vraag me af of de voedingsbodem dit doet? Kan dat en is het eventueel een optie om de bodem nog te wisselen(voedingsbodem en grint eruit/zand erin) of is dat dom op dit punt.
 
Denkelijk komt het uit het hout. Bacteriën die in het hout zitten komen in aanraking met zuurstof starten een afbraakproces op met als restproduct een witte slijmerige massa. Dit verdwijnt vanzelf na verloop van tijd. Vissen eten er soms wel van. Over vissen gesproken, ik meen te lezen dat er nog geen sprake is geweest van een nitriet piek. Gelukkig maar. Maar het is wel zaak om dat goed in de gaten te houden. Op het moment dat er nitriet gemeten wordt of vissen wat trillend bewegen of bovenin verblijven moet er meteen water ververst worden.
 
Het hout lijkt me zo te zien schoon maar dat kan op een foto natuurlijk vertekenen.
 
Ja er zit dus niks op het hout. Daarom verdenk ik de bodem. Als het niet schadelijk is kijk ik het aan. Nitriet en vissen worden dagelijks gecheckt.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan