Wat is er nieuw

Schimmel in Micro stockoplossing - hoe voorkomen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Coos
  • Startdatum Startdatum
C

Coos

Guest
Ik heb een nieuwe stockoplossing gemaakt door de complete inhoud van een zakje CSM+B van aquariumbemesting.nl op te lossen in een liter (demi)water.
Nu, na enkele weken in de koelkast, heb ik er schimmel in zitten.

Dit had ik eerder nooit.
Verschil met voorheen is:
- ik loste eerder altijd kleine hoeveelheden op, en heb nu een heel zakje ineens opgelost.
- ik heb een deel kraanwater gebruikt (300ml op 1l stockoplossing) gebruikt omdat m'n demiwater op was.
- ik heb de stockoplossing nu in de koelkast bewaard, voorheen altijd in mijn aquariumkast.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?

En ik neem aan dat ik deze oplossing nu beter niet meer kan gebruiken?

En een ander vraag is: hoe dit in de toekomst voorkomen?!
Ik heb wel eens gehoord van Kaliumsorbaat. Iemand ervaring mee?
Ook las ik op aquariumbemesting.nl dat je vloeibare carbo kunt toevoegen om dit te voorkomen.
Iemand hier idee�n over?

Er wordt wel eens aangeraden een scheutje carbo mee te mengen.

Bij de PlantedBox kun je dacht ik ook een poeder kopen die je kan toevoegen.

Op aquariumbemesting staat wat je had moeten doen.

Citaat:

Product oplossen:
De inhoud van het zakje dient opgelost te worden in 500ml warm water. Het beste resultaat krijgt u door het product op te lossen in osmose- of gedemineraliseerd water. Na het oplossen kan het zijn dat er enkele onschadelijke kristallen niet opgelost zijn. Dit is normaal en komt door de hoge concentratie voedingsstoffen.

Mocht u na verloop van tijd merken dat er een soort witte waas op de bodem verschijnt dient u 20ml AquaCarbo of vergelijkbaar product toe te voegen aan 500ml water. Dit gaat eventuele schimmelvorming en bacterie groei tegen.

Dus niet in 1 liter.

Nu is de zoutconcetratie lager. En zout op zich is al een conserveer middel.
Dus nu krijg je sneller schimmel.

JOHN !!!!!!

Link werkt niet !!!!

biljoenblik zei:
Op aquariumbemesting staat wat je had moeten doen.

Citaat:

Product oplossen:
De inhoud van het zakje dient opgelost te worden in 500ml warm water. Het beste resultaat krijgt u door het product op te lossen in osmose- of gedemineraliseerd water. Na het oplossen kan het zijn dat er enkele onschadelijke kristallen niet opgelost zijn. Dit is normaal en komt door de hoge concentratie voedingsstoffen.

Mocht u na verloop van tijd merken dat er een soort witte waas op de bodem verschijnt dient u 20ml AquaCarbo of vergelijkbaar product toe te voegen aan 500ml water. Dit gaat eventuele schimmelvorming en bacterie groei tegen.

Dus niet in 1 liter.

Nu is de zoutconcetratie lager. En zout op zich is al een conserveer middel.
Dus nu krijg je sneller schimmel.
Mmm, klinkt wel logisch. Maar eerder loste ik steeds zo'n 8 a 9 gram op in 500ml demi water, en had ik deze schimmel niet. Dus dat is dan weer niet logisch toch?

Dat deed ik trouwens op aanraden van aquariumbemesting.nl
Maar wilde ik nu niet meer doen na het lezen van wat topics op het AF, om zeker te weten dat alle stoffen goed verdeeld waren...

Overigens heb ik geen witte waas gezien. Het zijn donkere vlokken, die deels drijven, deels bezinken, maar niet oplossen. Ook zit er duidelijk donkergroene schimmelvlekken op de binnenkant fles.

En ik koos er trouwens voor om het op te lossen in 1 liter, ipv in 500ml om zo het neerslaan tegen te gaan.

Die link had ik ook al gevonden John, en lijkt me wel wat om te proberen, alleen vanwege de kosten ga ik denk ik eerst maar eens met carbo aan de gang (dat heb ik namelijk nog).

Kan je de pH eens meten van je stockoplossing?

Wat is een stockoplossing? just curious...

Dat zijn voedingsstoffen die je hebt opgelost zoals nitraat en fosfaat of sporen.

Doorgaans in mijn vakgebied, is dat een aangemaakte oplossing van 1 of meerdere stoffen in een voorgeschreven concentratie. Deze oplossing kan bewaard ( in stock) worden voor een volgende keer gebruik.
Zo hoef je dat niet iedere keer te doen als je de oplossing nodig hebt.

Dus ik vermoed dat Backplay de aangemaakte sporen oplossing bedoeld.

Beetje een vakterm.

De PH is 6.

Waarom vraag je dat Backplay?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan