Schimmel of alg of...?


M

Maru

Guest
Toch maar even een nieuw topic, ben benieuwd wat dit is.

Dag 13 na opstart, vanmorgen zag ik deze bruin/rode pluizige bolletjes op/tussen alle planten:

C5BEFAE6-AA99-4B75-B19F-38AEAABC5E1A.jpeg



Ik ben geneigd ze er allemaal uit te plukken... maar heeft dit zin of kan ik het beter met rust laten?
 
Ligt dat los tussen de planten en de bladeren?
 
Het is geen beschimmeld voer?
 
Het is geen beschimmeld voer?
Dat zou heel misschien wel kunnen.
Ik dacht dat ik alle restjes voer had weggezogen maar er kan wat achtergebleven zijn natuurlijk.

Kan dit kwaad?

Wel typisch dat het alleen op de planten is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is het geen bruinalg wat in plakaatjes door de bak heen zweeft?
Wie weet. Het zijn wel echt bolletjes. Ik heb op internet nog niets vergelijkbaars gevonden.

Wel zit het echt alleen op de plantjes, tenzij ik het eraf woel.
 
Toch maar even een nieuw topic, ben benieuwd wat dit is.

Dag 13 na opstart, vanmorgen zag ik deze bruin/rode pluizige bolletjes op/tussen alle planten:

Bekijk bijlage 259141


Ik ben geneigd ze er allemaal uit te plukken... maar heeft dit zin of kan ik het beter met rust laten?


Kijk eens naar de bodem, is hetzelfde?
 
Doel je op Synedra?
Er zijn ontelbare soorten in bruinalg (diatomen). Ik weet niet of het Synedra is (langwerpige vorm) want dat is meer draadachtig. Het lijkt me meer richting de Diploneis (ronde vorm). Ze hebben silicaten nodig om te kunnen overleven.
Oorzaak is teveel organisch afval icm met teveel licht en/of te weinig (incomplete) voeding.
 
Oorzaak is teveel organisch afval???? bak is in opstart.
 
Er zijn ontelbare soorten in bruinalg (diatomen). Ik weet niet of het Synedra is (langwerpige vorm) want dat is meer draadachtig. Het lijkt me meer richting de Diploneis (ronde vorm). Ze hebben silicaten nodig om te kunnen overleven.
Oorzaak is teveel organisch afval icm met teveel licht en/of te weinig (incomplete) voeding.
Diploneis... het zegt me niet zoveel... zie op internet ook niets wat hierop lijkt...

Teveel organisch afval... maar waarvan? Heb nog geen vis en alleen maar 2x een tabletje verkruimeld en de restjes weer opgezogen... Heb nog geen ammonia gemeten in de bak.
 
Ik heb er eentje uitgevist voor een closeup:
A0032F3A-348B-4340-BD60-E376B44F4C6C.jpeg

C4E0C544-DEC9-4990-B53B-24CF08522ECA.jpeg

DF02C5B8-B457-4561-9F9B-33FF45E3CCC9.jpeg

Het is zacht en pluizig, gaat gemakkelijk stuk, en lijkt wel een kleine “kern” te hebben, aan de onderkant op deze foto’s...

Als het Diploneis is, wat is dan het advies?
 
Dat is Baardalg.
Algen in je aquarium, pak het aan en los het op! - Aquariumfans
https://www.aquariumfans.nl/aquarium-met-algen-wat-doe-je-eraan/
  1. In cache
Beoordeling: 4,5 - ‎47 stemmen
Verschillende soorten algen kunnen zich in een aquarium vestigen, de meest bekende soorten zijn (klik op de naam voor meer informatie en de bestrijding en ...
Mensen zochten ook naar
algen verwijderen aquarium steenalgen verwijderen aquarium glasbruine alg aquarium
baardalgcupracellaquarium snel groen
 
Als het niet vast zit dan is het geen baardalg denk ik Bertus en die kleur herken ik ook niet als zijnde baardalg.
 
Als het niet vast zit dan is het geen baardalg denk ik Bertus en die kleur herken ik ook niet als zijnde baardalg.
Het zit helemaal niet vast, nee. Het laat zo los en valt uit elkaar.

Maar waarschijnlijk dus toch één of andere alg, en geen schimmel...

Leuk rijtje heb ik zo al vanaf de opstart: waterbloei-planaria-witte schimmel-mysterieuze bruine alg?!
 
Kijk die foto eens. zie je ook van de plukjes.
Google staat er vol over. algjes.
.
 
Ja dat van die plukje snap ik Bertus maar Baardalg zit altijd redelijk vast gegroeid op planten of ornamenten/hout. Dat moet je echt lostrekken.
 
Je ziet ze vooral wanneer er veel organische belasting is en dus bij opgestarte bakken.
 
Licht: heb ik 8u/dag (44W, 4800lm)

Silicaten: zeer waarschijnlijk aanwezig, heb zand en steen in de bak

Nitraat: komt hier uit de kraan (10mg/L), maar nu niet gemeten in de bak, dus dit is opgebruikt door de planten en/of de alg

Stilstaand water: niet echt, heb nu een vrij sterke stroming in de bak (behalve één dag toen mijn filtersponzen aan schoonmaak toe waren)

Mineraalrijk water: KH=7, GH=10, is toch vrij normaal, lijkt me...

Wat kan ik nog doen?!
 
Rustig laten indraaien en eventueel afzuigen.
 
Zou beginnen om het licht te minderen (intensiteit). Je hebt er best veel licht opstaan zeker in verhouding tot de behoefte van de planten.
Complete voeding aanbieden NPK en micro's.
Daarbij toch een koolstofbron gebruiken zoals Easycarbo
 
Zou beginnen om het licht te minderen (intensiteit). Je hebt er best veel licht opstaan zeker in verhouding tot de behoefte van de planten.
Complete voeding aanbieden NPK en micro's.
Daarbij toch een koolstofbron gebruiken zoals Easycarbo
OK, ga ik mee aan de slag. Lichtintensiteit en NPK dus.

Micro’s geef ik in de vorm van plantenpracht van APO.

Koolstof geef ik als Carbo Elixier Bio van Dennerle: 3ml/dag op 108L.
 
Rustig laten indraaien en eventueel afzuigen.
Afzuigen is nog een klein probleempje; als ik met de hevel in de buurt van de plantjes kom, zuig ik ze eruit. Ze zijn nog niet geworteld.

Wel ontzettend fijn dat er mensen meedenken!
 
Eerst even met de hand de stukjes loswapperen en dan opzuigen misschien?
 
  • Leuk
Waarderingen: Maru
Ondertussen al meer kennis van zaken?
 

Terug
Bovenaan