Schimmel op hout?


Robin E

Well-known member
Lid geworden
11 april 2010
Berichten
120
Locatie
Middenbeemster
Beste Allemaal,

sinds kort groeit er iets ranzigs op mijn hout wat toch al een paar maanden in het aquarium zit. Is dit schimmel en kan ik er iets aan doen behalve weghalen?

784750C1-6C68-4140-A082-520E16911017.jpeg


groeten Robin
 
Is de rest van je bak gezond? Zo ja, gewoon weghalen bij je onderhoud en waterwissel.

Gr. Ed
 
Ik worstel ook met een kamlaag, planten en vissen doen het goed. Mogelijk is hier wel een verband. weghalen doe ik zodra ik het zie.

Ik heb nu iets wat drastisch het hele stuk hout afgespoten met de tuinslang en er kwam een hoop bruin water vanaf. Het is nog wel hard. Het is talawahout waar nog stukken schors op zit. Die kwam er af en toe wel af met afspuiten. Nu ben ik benieuwd of dit uitmaakt In iedergeval in de begin periode.
 
Dat stuk hout zou mede de kaamlaag kunnen veroorzaken. Goed dat je hem hebt afgespoten. Als het hout verder hard is verwacht ik daar geen problemen meer van.
 
Zo stukje rottend hout moet weg hoor, er was ooit hout voor in de bak dat noemden wij kienhout.
Nou heb je spiderwood en nog meer troepjes.
Schimmel erop, dan hout eruit zal ik zeggen.
Moet je maar verderop een stukje fatsoenlijk aquariumhout proberen aanteschaffen.
 
Toevallig ga ik zaterdag een stukje verderop…… het stond al in mijn planning op het vivarium te gaan kijken voor een ander stukje hout vanwege de vorm los van dit probleem. Totdat ik wat nieuws ingewaterd heb kijk ik het nog even aan. komt het snel weer terug kan het er ook altijd nog snel weer uit.
 
Vivarium daar zou ik zakken van mee inladen, supermooi altijd daar.
We moeten er wat bakjes voor hebben klaarstaan.
1664226568080172893158.jpg
16642270979341921677761.jpg
 
Ik heb hier een paar dagen geleden een video op youtube gekeken die erg interessant was, heel veel in genoemd over schimmel op hout, en hoe dat een natuurlijk proces kan zijn vooral als je bak uit balans is. Maar ik heb begrepen dat het geen kwaad kon.. hier is de link!
 
Deze schimmel en wat kaamlaag zie je vaak in de eerste weken en dat hoort vaak bij de opstart.
 
Waarom als het schimmel tijdelijk is en geen kwaad kan?
Goed, hout werkt en dat blijft ,afgeven,
Kienhout heet uitgewerkt te zijn, hoogstens een klein beetje vergeling vh water.
Als het benutten van practisch elk stukje hout, de manier is dan ga ik nog slechts schimmels aan me garnalen voeren en als het zooitje omzeep gaat dan ligt het aan iets anders!?
Kijkt maar eens als je een leuk stuk wilgentak erin plaatst dat worteldt als een gek .
Onderwaterschimmel uit een bostak en die vissen kunnen erniet van wegzwemmen.🤔
 
Nou ff wat eikentakje
16642719396161650012698.jpg
in de 400, alles wat erin woont is al,expendable, test is hoe dit uiteindelijk verwordt.
Nu mooi groen onder de helialux, verse eik in de bak😋
 
Dus eerst is alle hout behalve kienhout slecht voor in je aquarium ook al worden verschillende soorten al jaren zonder problemen gebruikt. En daarna gooi je verse eikentak in je aquarium met de melding dat alles wat daar in leeft expendable is.........sorry, maar dat slaat nergens op.
 
Laatst bewerkt:
Eerst op het begin vd tak paar garnalen
1664274487449894335211.jpg
voor de eikeltjes moet het zeker nog wat verder verteren
1664274572463466262734.jpg
dit is experimenteel
16642746902331280177219.jpg
tja ik heb hun ook een takje eik gezet, dit is een flink dure garnalen geschiedenis, mja van lachen krijg ik nooit genoeg vooral om MEZELF.
Dus eerst is alle hout behalve kienhout slecht voor in je aquarium ook al worden verschillende soorten al jaren zonder problemen gebruikt. En daarna gooi je verse eikentak in je aquarium met de melding dat alles wat daar in leeft expendable is.........sorry, maar dat slaat nergens op.
Hey ik word ook al jaren zonder problemen gebruikt, maaar het slaat er ff wel op dat er hier een nieuw practicum opstaat om te kunnen kijken wat voor hout het ,fijner, doet
16642755497791703776944.jpg
ondertussen gratis voedsel.
 
Mij word nu een beetje onduidelijk wat nou wel en niet tollereerbaar is. Kan je het beste alleen geschikt aquariumhout gebruiken voor je aquarium of mag het ook hout en takken van buiten zijn? Mij lijkt dat de levende organisme op vers hout schadelijk kan zijn voor de cultuur in je aquarium. Zn expiriment lijkt mij weinig meerwaarde hebben omdat niet elke tak het zelfde is, niet elk aquarium is het zelfde, en elke vis is anders. Dat het een keer goed gaat neemt niet weg dat het een onnodig risico kan zijn en de volgende keer een uitbraak is van 1 of andere parasiet. En dit kan leiden tot dierenleed. Maar ik kan het bij het verkeerde eind hebben 😅
 
Ze lust het
1664277235132380890982.jpg
1664277312446145150113.jpg
weinig leed mee gepaard hoor.
Zie het vanuit de boom, bruin is voor schimmels en groen is voor de bacterien.
Moi alle principes uit de zgn permacultuur die kunnen wij hier ook toepassen en dan wordt het minder onderhoud en meer genieten en dan word de hobby groter en dat wil ik.
 
Kan je het beste alleen geschikt aquariumhout gebruiken voor je aquarium of mag het ook hout en takken van buiten zijn?
Van buiten kan ook maar dat moet dan eigenlijk goed gedroogd zijn want er zitten sappen in en sommige zoals van naaldbomen kun je beter niet gebruiken. Ik hou het dan ook bij hout uit de lfs.
 
 
Ze lust hetBekijk bijlage 348888Bekijk bijlage 348889weinig leed mee gepaard hoor.
Zie het vanuit de boom, bruin is voor schimmels en groen is voor de bacterien.
Moi alle principes uit de zgn permacultuur die kunnen wij hier ook toepassen en dan wordt het minder onderhoud en meer genieten en dan word de hobby groter en dat wil ik.
Permacultuur zegt niet dat bruin schimmel is en groen bacteriën? Er zijn ontzettend schadelijke bruine bacterien en er zijn ook groene onschadelijke schimmels. Als je de permacultuur zou willen toepassen in je aquariumcultuur dan zou je juist niet van de kleur uit moeten gaan lijkt mij? Als je uiteindelijk schadelijke micro organismes zoals schadelijke schimmels en bacteriën dan heb je het risico dat je een uitbraak krijgt en zieke vissen. Dan spreek je niet van minder onderhoud. Tenzei je dit op die manier ervaart natuurlijk. Ik denk niet dat een leek zo maar op de kleuren van een stuk hout af kan gaan op de bruikbaarheid voor je aquarium.

Van buiten kan ook maar dat moet dan eigenlijk goed gedroogd zijn want er zitten sappen in en sommige zoals van naaldbomen kun je beter niet gebruiken. Ik hou het dan ook bij hout uit de lfs.

Zijn dan in die zin de sappen van de boom gevaarlijker dan de microorganismes die op de boom leven? Ik heb inderdaad ervaring met boomsoorten die giftig zijn zoals naaldbomen. Dat kan ik goed begrijpen inderdaad. Die bpmen heb en dat als natuukjm afweersysteem. Ik lees net iets over wilgen laten groeien. Dat klinkt wel interessant. Is dat wel mogelijk? Stel ik zou een paar groentes laten wortelen in het water van me vissen zou dat schadelijk kunnen zijn? (Hydroponics)
 
Ik durf het niet te zeggen Don en heb de info uit de link. Waarom het hout eerst goed moet drogen durf ik dus niet te zeggen maar wellicht andere leden wel.
 
Bedankt voor de reacties.

De bak draait bijna een jaar en het hout ligt er een maand of drie in. Ik post niet zoveel dus begrijp de verwarring hier en daar wel. Hiervoor had ik er mangrove hout in uit mijn vorige aquarium, maar dat was veel te klein. Dit nieuwe stuk zag ik bij de LFS en was mega groot. Achteraf eigenlijk te lomp. Het duurde ook een eeuwigheid voordat het ingewaterd was. Echter door de planten zie je het hout dan bijna weer niet. Tenzij ik net gesnoeid heb. Als mijn ancistrus er niet zijn huis van had gemaakt had ik het er gewoon uit getrokken. De laatste tijd begon het dus veel te schimmelen, vandaar mijn vraag. Ik vond juist de vorm van de schimmel zo apart en echt op specifieke plaatsen. Een soort bloem.

Zelf ben ik na een jaar met deze bak nog steeds zoekende met planten en licht, dus ja dat kan ook wel wat verstoring geven. En eerlijk gezegd vermaak ik me daar dan ook wel weer mee.

Mijn aquarium is een trigon350. De diepte is super cool, maar de hoogte van de bak en de plaatsing van de armaturen geeft toch wel wat uitdagingen. Ik heb geen foto album, onderstaand mijn bak. Linkerkant is wat kaal vanwege nieuwe aanplant.

8A77BB51-2500-4B16-8AA1-E80B20183E4B.jpeg


Filter JBL1902, Verlichting Daytime Matrix, PH gestuurde CO2 middels een JDAquatec reactor.
 
Ik heb dit ook kan dit schadelijk zijn voor vissen?
 
Rottend hout kan via een omweg schadelijk zijn: het levert meer rottend organisch materiaal in je bak, die je filterbacteriën allemaal weg moeten zien te werken. Het kan dan zijn dat je filter tekort schiet en dat je water dan vervuild raakt.
Dus ja, beter iets aan doen, als het niet gaat om een indraaiende bak met bacteriebloei. Foto's kunnen waarschijnlijk wel helpen.
 

Terug
Bovenaan